Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 oktober 2009, 21:53   #41
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja dat soort antwoord kunnen we van u verwachten. Maar u hebt pech, want bovenstaande Nederlander is geen broodschrijver en woont 20 jaar in België.
O nee mijn beste, meneer noemt zichzelf een zelfstandig journalist....

Een broodschrijver dus....

http://www.jp-tekstproducties.com/
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 22:22   #42
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht
zouden die hollanders niet beter voor hun eigen deur vegen,
http://weblogs.nrc.nl/commentaar/200...-wordt-breder/

wij zeggen elk is baas in zijn eigen kot. of je het nu graag hoort of niet zo is het en zo zal het altijd blijven
"slechte stemming over monarchie wordt breder"

Corrigeer me als ik het fout heb, maar is dat niet juist een obstakel minder voor vereniging?
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 22:23   #43
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Democratie op zijn Belgisch zou ik zo zeggen.
Als er maar ééntje voor is moet het een goede mening zijn?

(Ik weet dat dit er veel meer dan een zijn, maar ik probeer de essentie van de Belgische democratie te vinden.)
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 14 oktober 2009 om 22:23.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 11:10   #44
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Als er maar ééntje voor is moet het een goede mening zijn?

(Ik weet dat dit er veel meer dan een zijn, maar ik probeer de essentie van de Belgische democratie te vinden.)
Feit is dat Nederlanders die in België wonen, op basis van hun feitelijke alledaags ervaring, moeten bekennen dat er een niet te overbruggen kloof bestaat tussen Nederlanders en Vlamingen. Trouwens ook de Vlaamse en Nederlandse zakenlui beamen dit met de regelmaat van een goede klok. Dit stelde ik al in een andere draad. En deze zakenlui zijn zeker mensen van de dagdagelijkse praktijk. De verschillen tussen de Vlamingen en Nederlanders zijn zeer groot. Te groot.

Laatst gewijzigd door system : 15 oktober 2009 om 11:11.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 11:27   #45
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Feit is dat Nederlanders die in België wonen, op basis van hun feitelijke alledaags ervaring, moeten bekennen dat er een niet te overbruggen kloof bestaat tussen Nederlanders en Vlamingen. Trouwens ook de Vlaamse en Nederlandse zakenlui beamen dit met de regelmaat van een goede klok. Dit stelde ik al in een andere draad. En deze zakenlui zijn zeker mensen van de dagdagelijkse praktijk. De verschillen tussen de Vlamingen en Nederlanders zijn zeer groot. Te groot.
Je vergeet een sleutelwoord: sommige. Lang niet elke Nederlander in Vlaanderen (of omgekeerd) is het hiermee eens.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 15 oktober 2009 om 11:27.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 11:39   #46
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Je vergeet ee sleutelwoord: sommige. Lang niet elke Nederlander in Vlaanderen (of omgekeerd) is het hiermee eens.
Tja, dat zouden we nog moeten uitvissen. We kunnnen deze verschillen niet onder de mat vegen. En de Nederlanders die zeggen dat er geen of weinig verschillen zijn of dat een fusie mogelijk is, zijn meestal Nederlanders die niet in België wonen.

Maar omgekeerd speelt het ook. Namelijk bij Vlaamse Belgen die in Nederland wonen:

"Nederland is érg!
in het bakken van frietjes !!!!
de veel te kleine huisjes en superkleine tuintjes
het in orde krijgen van wettelijke papieren !!!
Ze gooien hier konstant met vrouwelijke vleeswaren."


"Ik mis België voor
mijn moeder
mijn grote huis en tuin
het gezellige vlaamse taaltje
de frieten met stoofvlees
de mooie belgische autonummerplaten, ik vind die nederlandse afschuwelijk en moet er nog steeds aan wennen...
"

"Recentste diepzinnige gedachte
dat bloedbanden toch sterker zijn dan ik vermoedde"


Dat laatste is een waarheid als een koe.

Laatst gewijzigd door system : 15 oktober 2009 om 11:44.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 11:46   #47
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ach de pure belgicistische manier van debatteren...

En komt het eigenlijk neer op system failed

Zoals gewoonlijk dus....
Waarheid kwetst u blijkbaar. Niet aantrekken. U komt er wel overheen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 12:42   #48
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Feit is dat Nederlanders die in België wonen, op basis van hun feitelijke alledaags ervaring, moeten bekennen dat er een niet te overbruggen kloof bestaat tussen Nederlanders en Vlamingen. Trouwens ook de Vlaamse en Nederlandse zakenlui beamen dit met de regelmaat van een goede klok. Dit stelde ik al in een andere draad. En deze zakenlui zijn zeker mensen van de dagdagelijkse praktijk. De verschillen tussen de Vlamingen en Nederlanders zijn zeer groot. Te groot.
Het zou verbazingwekkend zijn moesten er ook langs Nederlandse kant niet minstens één fellow-traveller van onze system terug te vinden zijn. Maar kijk, laten we eens één Nederlandse regio nemen die u nauw aan het hart ligt, Nederlands Limburg. Dat stuk Limburg heeft zeker niet te onderschatten cultuurverschillen met bv. Noord- en Zuid-Holland. Het is bovendien "katholiek", nietwaar system? Zeker weten! Dat heeft niet belet dat zowat een decennium geleden er een Nederlands regering was o.l.v. een katholieke Limburger, met cultuurverschillen erbij, namelijk Dries Van Agt. Dat even terloops. Maar, er is nog iets anders. Fervente tegenstanders van een Nederlands-Vlaams samengaan, zoals u, Henri1, Solidarnosz, de Brusselaartjes T'serclaes en Azert (om maar enkele te noemen) en natuurlijk de militante en militaristische BWarrior en ForceNationale, pogen krampachtig met allerlei ridicule anecdotische argumenten dit samengaan te bestrijden. Dat is jullie recht, we leven in een democratie. Maar, waar zelden concreet wordt op ingegaan door al die Belgicistische heerschappen is het feit dat een samengaan zeer uiteenlopende vormen kan aannemen. Dat samengaan noem ik tot nader order een Nederlands-Vlaamse Alliantie. Wat de concrete juridische structuur betreft, zou het best zijn dat dit nog niet onmiddellijk wordt vastgelegd. Het kan alle richtingen uit. Het meest onverstandige zou zijn onmiddellijk een fusie op te zetten. Daarmee zou zeker de tegenstanders zoals u in de kaart worden gespeeld. Dit samengaan kan zelfs nog veel pragmatischer worden uitgewerkt. Een autonoom Vlaanderen kan met Nederland op heel concrete domeinen, zoals verkeer, justitie en politie, fiscaliteit, onderwijs enz. telkens verdragen afsluiten die in een zéér ver gaande samenwerking voorzien. Dit kan, na verloop van tijd, uiteindelijk dan uitlopen op een soort overkoepelende Nederlands-Vlaamse confederatie. Maar dat impliceert natuurlijk dat Vlaanderen op een bepaald ogenblik een soort "Akte van Verlatinge" overmaakt aan la Belgique en zijn eigen weg gaat.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 12:49   #49
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Alé, en dat in tijden van Europese eenwording... wat een bekrompen Nederlander toch.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 12:55   #50
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Tja, dat zouden we nog moeten uitvissen. We kunnnen deze verschillen niet onder de mat vegen. En de Nederlanders die zeggen dat er geen of weinig verschillen zijn of dat een fusie mogelijk is, zijn meestal Nederlanders die niet in België wonen.

Maar omgekeerd speelt het ook. Namelijk bij Vlaamse Belgen die in Nederland wonen:

"Nederland is érg!
in het bakken van frietjes !!!!
de veel te kleine huisjes en superkleine tuintjes
het in orde krijgen van wettelijke papieren !!!
Ze gooien hier konstant met vrouwelijke vleeswaren."

"Ik mis België voor
mijn moeder
mijn grote huis en tuin
het gezellige vlaamse taaltje
de frieten met stoofvlees
de mooie belgische autonummerplaten, ik vind die nederlandse afschuwelijk en moet er nog steeds aan wennen..."

"Recentste diepzinnige gedachte
dat bloedbanden toch sterker zijn dan ik vermoedde"

Dat laatste is een waarheid als een koe.
Sè, daar krijg ik nu een krop in de keel van...
"Ik mis België voor
mijn moeder
mijn grote huis en tuin
het gezellige vlaamse taaltje"

System, ik denk dat een flinke graad van naieviteit u niet vreemd is. Anders zie ik niet hoe je dergelijk "Dag Allemaal"- en "Story"-taaltje hier kunt debiteren. Je krijgt met jouw proza zowaar de indruk dat een samengaan met Nederland zou impliceren dat alle Vlamingen zouden gedwongen worden om in Nederland te gaan wonen (in kleine huisjes, levend van een menu met slechte frietjes). Een soort ballingschap in Babylon...
Ik hoop dat je verhaaltje niet ernstig bedoeld is, een geintje (sorry voor het Hollandisme). Anders is het erg met u gesteld. Pijnlijk zelfs.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 13:19   #51
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Sè, daar krijg ik nu een krop in de keel van...
"Ik mis België voor
mijn moeder
mijn grote huis en tuin
het gezellige vlaamse taaltje"

System, ik denk dat een flinke graad van naieviteit u niet vreemd is. Anders zie ik niet hoe je dergelijk "Dag Allemaal"- en "Story"-taaltje hier kunt debiteren. Je krijgt met jouw proza zowaar de indruk dat een samengaan met Nederland zou impliceren dat alle Vlamingen zouden gedwongen worden om in Nederland te gaan wonen (in kleine huisjes, levend van een menu met slechte frietjes). Een soort ballingschap in Babylon...
Ik hoop dat je verhaaltje niet ernstig bedoeld is, een geintje (sorry voor het Hollandisme). Anders is het erg met u gesteld. Pijnlijk zelfs.
U snapt blijkbaar de hele essentie van het gegeven niet.
U hanteert het idee dat alles na hereniging bij het oude zal blijven.

In de door System opgesomde verschillen, die overigens maar het topje van de ijsberg zijn maakt hij duidelijk dat wat betreft "savoir-vivre" een haast onoverbrugbare kloof bestaat tussen de Nederlanders en de vlamingen.
Dat de 18 miljoen oude Nederlanders zich gaan beklagen dat die vlamingen het zoveer beter hebben met hun huizen, hun tuinen, hun betere restaurants, frituren en aanverwanten, hun manier van leven....

U zult zich met andere woorden voelen zoals de Ossie's (Oost Duitsers) na hereniging met West Duitsland.
Een achtergestelde regio die zijn achterstand nooit meer kan inhalen.

Alleen zult U dan kankeren in het ijle, want de levenswijze van de vlamingen zult U nooit de uwe kunnen maken omdat dat niet in uw genen zit.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 15 oktober 2009 om 13:19.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 13:50   #52
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

... de levenswijze van de vlamingen zult U nooit de uwe kunnen maken omdat dat niet in uw genen zit.
U hoopt op een Nobelprijs Culturele Genetica?

Nog véél werk voor de boeg, dan.


En neen, hier op 't forum de onnozelaar uithangen kan bezwaarlijk als 'werk' worden bestempeld.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 14:16   #53
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
En neen, hier op 't forum de onnozelaar uithangen kan bezwaarlijk als 'werk' worden bestempeld.
Dit is geen werk, dit is een hobby.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 14:44   #54
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja dat soort antwoord kunnen we van u verwachten. Maar u hebt pech, want bovenstaande Nederlander is geen broodschrijver en woont 20 jaar in België.
Derk Jan Eppink is Groot-Nederlander en woont al aan flink aantal jaar in Vlaanderen.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 14:57   #55
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
U zult zich met andere woorden voelen zoals de Ossie's (Oost Duitsers) na hereniging met West Duitsland.
Een achtergestelde regio die zijn achterstand nooit meer kan inhalen.
Wel, dat zegt meer dan genoeg. Inderdaad, door vastgehaakt te blijven aan la Belgique is Vlaanderen op weg een achtergestelde regio te worden. Ik heb het reeds bij herhaling hier aangehaald. Namelijk dat er in 2007 door zowel de Universiteit Antwerpen als de KUL studies werden gepubliceerd waaruit onweerlegbaar blijkt dat inzake sociale voorzieningen en welzijn Nederland België glansrijk heeft voorbijgestoken. Sociaal-economisch hebben wij Vlamingen er volstrekt geen voordeel bij binnen la Belgique te blijven. Au revoir, cher Wallon Henri1!
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 15:08   #56
De Waal
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2007
Berichten: 1.708
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
"slechte stemming over monarchie wordt breder"

Corrigeer me als ik het fout heb, maar is dat niet juist een obstakel minder voor vereniging?
minder of meer obstakels, een feit is dat jullie nog niet kunnen tippen aan ons goede onderwijs/gezondheidszorg enzovoort, dus denk er niet meer aan om hier een wingewest van te maken....wij zullen het niet toestaan......
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 15:09   #57
De Waal
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2007
Berichten: 1.708
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wel, dat zegt meer dan genoeg. Inderdaad, door vastgehaakt te blijven aan la Belgique is Vlaanderen op weg een achtergestelde regio te worden. Ik heb het reeds bij herhaling hier aangehaald. Namelijk dat er in 2007 door zowel de Universiteit Antwerpen als de KUL studies werden gepubliceerd waaruit onweerlegbaar blijkt dat inzake sociale voorzieningen en welzijn Nederland België glansrijk heeft voorbijgestoken. Sociaal-economisch hebben wij Vlamingen er volstrekt geen voordeel bij binnen la Belgique te blijven. Au revoir, cher Wallon Henri1!
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 15:35   #58
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wel, dat zegt meer dan genoeg. Inderdaad, door vastgehaakt te blijven aan la Belgique is Vlaanderen op weg een achtergestelde regio te worden. Ik heb het reeds bij herhaling hier aangehaald. Namelijk dat er in 2007 door zowel de Universiteit Antwerpen als de KUL studies werden gepubliceerd waaruit onweerlegbaar blijkt dat inzake sociale voorzieningen en welzijn Nederland België glansrijk heeft voorbijgestoken. Sociaal-economisch hebben wij Vlamingen er volstrekt geen voordeel bij binnen la Belgique te blijven. Au revoir, cher Wallon Henri1!
U verwijt mij steeds hetzelfde te zeggen.
Ik stel evenwel vast dat U steeds dezelfde zwarte piet bovenhaalt.

U schijnt blijkbaar ook moeite de inhoud van dit topic te begrijpen. Of doet U misschien liever alsof uw neus bloedt ?

Dit heeft hier niets met Walen te maken maar met Hollanders !
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 16:01   #59
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht
minder of meer obstakels, een feit is dat jullie nog niet kunnen tippen aan ons goede onderwijs/gezondheidszorg enzovoort, dus denk er niet meer aan om hier een wingewest van te maken....wij zullen het niet toestaan......
dat moet ik even tot me laten doordringen....

de absolute #1 van gezondheidzorg in Europa...zijnde de Nederlandse...kan niet tippen aan de Belgische?

die logica ontgaat me nog even...
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 16:05   #60
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht
U weet alleszins beter dan de onderzoekers van de Universiteit Antwerpen en de Katholieke Universiteit Leuven, daar twijfelt niemand hier nog aan.

U laat ons echter een beetje op onze honger zitten.

Wanneer publiceert u uw eigen studies, die de bovenvermelde onderzoeken (en tegelijkertijd - mooi meegenomen, niet? - ònze argumenten) in één klap onderuit halen?

Wat weerhoudt u er eigenlijk van om ons een verpletterende nederlaag toe te brengen?

Bescheidenheid? Mededogen?
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg

Laatst gewijzigd door djimi : 15 oktober 2009 om 16:05.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be