Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 juni 2019, 11:58   #1
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.797
Standaard Auto als beroepskost inbrengen. Onrechtvaardig?

Ik ben een jonge zelfstandige. Mijn eerste wagen was een stokoude occasie waar ik een kleine 2000 euro voor betaalde. De garagist vertelde me dat ik er zo'n 2 jaar mee zou kunnen rijden. Ik had er een hoop kosten aan en eigenlijk was het geen goeie deal.

Toen de auto het begaf, hoorde ik van collega's (ook zelfstandigen) dat ze een duurdere wagen aanschaffen om hun belastingdruk omlaag te brengen. De aankoopprijzen variëren van 15000 tot 45000 euro. Afgeschreven op 5 jaar.

Duurdere auto's interesseren me niet. Maar ik heb ook een wat duurdere wagen aangeschaft omdat hij na 5 jaar een hoge restwaarde heeft bij verkoop. Hij moet vooral dienen om in die 5 jaar beroepskosten te maken en mijn belastingdruk lager te hebben.

Maar nu mijn punt..

Is het wel rechtvaardig dat een duurdere wagen telt als "een beroepsmatige kost"?

Natuurlijk heeft elke zelfstandige beroepsmatig een auto nodig. Maar ik kan net zo goed rijden met een auto van 8000 euro als met 1 van 30 000 euro.
Het is om wille van het systeem, en het feit dat ik weinig andere kosten beroepsmatig kan inbrengen, dat ik meer heb aan een duurdere wagen.

Ik had veel liever een woning gekocht met ruimtes die beroepsmatig royaler ingebracht kunnen worden, dan een duurdere wagen met onnodige luxe gadgets. De ruimte in de woning blijft immers eeuwig bruikbaar, en de waarde van de auto zal ooit gereduceerd worden tot 0.