Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 februari 2008, 15:38   #481
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Waar is jouw materialistich en empirisch bewijs?
Waarom zou ik dat moeten geven? Niet ik hang immers een materialistisch wereldbeeld aan; wel de evolutionisten. Aan hen dan ook, zoals de wetenschap het vraagt, sluitende materialistische en empirische bewijzen voor te leggen. En juist dat kunnen ze niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 15:40   #482
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
En nogmaals schrijf je onwaarheden: het zijn net de vinken op de Galapagoseilanden die Darwin op het spoor van de evolutie zetten. En het zijn geen aanpassingen "binnen een soort", maar net een uitwaaiering van één soort tot dertien soorten.
Je weet echt niet war je het over hebt.
Ik zie heel goed waar het over gaat: evolutionisten menen dat er een overgang is geweest van een bepaalde levensvorm naar een andere. Alleen is dat nooit vastgesteld (empirisch), noch is daarvoor enig onweerlegbaar en keihard materialistisch bewijs voor voorgelegd. Tot tweemaal toe moeten evolutionisten op dit vlak verstek geven en eigenlijk toegeven dat hun theorie slechts uitgaat van axioma's.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 15:41   #483
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
en nogmaals schrijf je een onwaarheid op: evolutie werkt niet door toeval, zoals alle oneerlijke creationisten blaten, maar door natuurlijke selectie.
Als dat zou mocht zijn, dan is het onverklaar dat men in onze tijd nog zogenaamde tussenvormen en niet verder geëvolueerde vormen vindt. Dat is primordiaal in tegenstelling tot wat u schrijft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 15:46   #484
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
heeft hij dat gedaan? Waar?
Tenzij ik de post heb, heeft Jan nergens zijn alternatief geformuleerd.
We weten dat jan gelovig christen is, en in deze draad beweert hij dat de evolutie niet waar is, maar dat betekent niet automatisch dat Jan een creationist is, en nog minder een young-earth creationist.
Dus Jan, wat is jouw alternatief?
Zoals reeds gezegd verwerp ik de evolutietheorie omdat die wetenschappelijk gezien niet samenhangt en zichzelf verdringt in vooropgestelde dogma's, tegenstrijdigheden en loutere bespiegelingen. Deze theorie heeft dan ook niets met wetenschap te maken. Is creationisme zoals dat vandaag de opgang doet, dan de zaak waarop ik me baseer? Ook niet, om de eenvoudige reden dat bepaalde creationisten ook soms merkwaardige vooronderstellingen maken en de bijbel in een aantal gevallen nogal losjes hanteren. Wel brengen ze heel interessante opwerpingen aan waar de evolutionisten niet zo goed weg weten en dus eerder willen negeren.

Ik geloof in de scheppende God, maar hoe dat nu eigenlijk gebeurde behoort tot de wereld van de mysteries. Niemand was er immers bij.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 15:49   #485
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Het 'Adam en Eva' verhaal is nog minder bewezen, bij mijn weten.
Nergens pretenteer ook dat het genesisverhaal een volledig correcte weergave is van de werkelijkheid zoals die toen heeft voorgedaan. Reeds eerder stipte ik aan dat de bijbel gelezen moet worden vanuit de historische context waarin bepaalde bijbelboeken werden geschreven en het publiek voor wie het bestemd was. De bijbel lezen zonder de traditie in het achterhoofd - zoals sommige protestanten, waaronder bepaalde creationisten, doen - is gedoemd om tot foutieve conclusies te komen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 15:49   #486
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Wat moet ik me voorstellen bij een scheppende God?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 15:50   #487
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zoals reeds gezegd verwerp ik de evolutietheorie omdat die wetenschappelijk gezien niet samenhangt en zichzelf verdringt in vooropgestelde dogma's, tegenstrijdigheden en loutere bespiegelingen. Deze theorie heeft dan ook niets met wetenschap te maken. Is creationisme zoals dat vandaag de opgang doet, dan de zaak waarop ik me baseer? Ook niet, om de eenvoudige reden dat bepaalde creationisten ook soms merkwaardige vooronderstellingen maken en de bijbel in een aantal gevallen nogal losjes hanteren. Wel brengen ze heel interessante opwerpingen aan waar de evolutionisten niet zo goed weg weten en dus eerder willen negeren.

Ik geloof in de scheppende God, maar hoe dat nu eigenlijk gebeurde behoort tot de wereld van de mysteries. Niemand was er immers bij.
We hoeven er niet bij te zijn om te weten wat er gebeurd is. We hebben ondertussen een heel arsenaal van apparatuur dat fossielen en bodemmonsters kan analyseren en dateren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 15:50   #488
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wat moet ik me voorstellen bij een scheppende God?
God die de wereld uit het niets tot het zijn brengt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 15:52   #489
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zie heel goed waar het over gaat: evolutionisten menen dat er een overgang is geweest van een bepaalde levensvorm naar een andere. Alleen is dat nooit vastgesteld (empirisch), noch is daarvoor enig onweerlegbaar en keihard materialistisch bewijs voor voorgelegd. Tot tweemaal toe moeten evolutionisten op dit vlak verstek geven en eigenlijk toegeven dat hun theorie slechts uitgaat van axioma's.
Jan, dat empiristische bewijs is reeds meerdere malen geleverd binnen het mirco-organisme, waar virussen en bacterien gewoon veranderen naar een totaal andere soort.
Soms zelfs van parasiet naar vrij vliegend diertje.

Waarom wil je toch volhouden dat wat binnen de micro-biologie gebeurd, niet gebeurd binnen de andere biologien?
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 15:53   #490
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
We hoeven er niet bij te zijn om te weten wat er gebeurd is. We hebben ondertussen een heel arsenaal van apparatuur dat fossielen en bodemmonsters kan analyseren en dateren.
Daarmee is nog steeds niets bewezen, ook al omdat er vele factoren zijn die de datering foutief kunnen laten uitdraaien. Daarnaast berust de hele zaak op allerlei voorveronderstellingen die niet noodzakelijk juist zijn. Kortom, ook hier betreedt men het terrein van het gissen. Niet van het weten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 15:54   #491
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als dat zou mocht zijn, dan is het onverklaar dat men in onze tijd nog zogenaamde tussenvormen en niet verder geëvolueerde vormen vindt. Dat is primordiaal in tegenstelling tot wat u schrijft.
maar die zijn er toch, zoals het befaamde vogelbekdier.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 15:56   #492
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
maar die zijn er toch, zoals het befaamde vogelbekdier.
Lees eens goed wat ik geschreven heb: juist het bestaan van die zogenaamde tussenvormen zijn een tegenspraak met een van de beginselen van de evolutietheorie. Normaal zouden die tussenvormen ook uitgestorven moeten zijn. In dat zelfde verband heeft men trouwens al meerdere keren bepaalde soorten in de oceanen aangetroffen waarvan evolutionisten dachten dat het tussenvormen waren die al miljoenen jaren uitgestorven waren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 16:03   #493
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daarmee is nog steeds niets bewezen, ook al omdat er vele factoren zijn die de datering foutief kunnen laten uitdraaien. Daarnaast berust de hele zaak op allerlei voorveronderstellingen die niet noodzakelijk juist zijn. Kortom, ook hier betreedt men het terrein van het gissen. Niet van het weten.
1) We hebben verschillende methodes om te dateren
2) Als we al deze methodes gebruiken, kunnen we een vrij accuraat beeld krijgen
3) Als we ook nog eens herhaaldelijke metingen doen met dezelfde methode, halen we de nauwkeurigheid nog eens omhoog

De techniek kan wel degelijk vrij nauwkeurig werken. Zelfs al is 1 meting niet goed genoeg. Dan doen we er gewoon 1000 eh, en middelen we uit.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 16:04   #494
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Lees eens goed wat ik geschreven heb: juist het bestaan van die zogenaamde tussenvormen zijn een tegenspraak met een van de beginselen van de evolutietheorie. Normaal zouden die tussenvormen ook uitgestorven moeten zijn. In dat zelfde verband heeft men trouwens al meerdere keren bepaalde soorten in de oceanen aangetroffen waarvan evolutionisten dachten dat het tussenvormen waren die al miljoenen jaren uitgestorven waren.
Nee, die moeten helemaal niet uitsterven.

Als er noodzaak aan verandering is door verdwijning van leefomstandigheden dan zal de bestaande soort verdwijnen,

maar als er noodzaak aan verandering is door overbevolking door de soort, dan zal de soort zelf blijven voortbestaan en er een nieuwe soort bijkomen die aangepast is om naast de bestaande soort te gaan leven.
Er evolueren dan zwakkere dieren van de bestaande soort naar een andere soort die wel kunnen verder leven naast de bestaande soort.

Een soort hoeft dus helemaal niet te verdwijnen omdat er een nieuw is gekomen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 16:19   #495
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daarmee is nog steeds niets bewezen, ook al omdat er vele factoren zijn die de datering foutief kunnen laten uitdraaien. Daarnaast berust de hele zaak op allerlei voorveronderstellingen die niet noodzakelijk juist zijn. Kortom, ook hier betreedt men het terrein van het gissen. Niet van het weten.
Ach kom jan, straks ga je nog beweren dat de dino's hier samen met de Romeinen en Egyptenaren hebben rondgelopen.
Wel eigenaardig dat die daar dan nooit een vermelding van gemaakt hebben i hun schriften en dat er in de bijbel ook nergens geen vermeldingen staan over reuze reptielen met lichamen hoger dan bomen.


Zelfs als je de datering foutief verkaard, kan je nog steeds niet naast het feit heen, dat er dino's gevonden op plaatsen waar de bijbelse verhalen zich hebben afgespeeld.
Je kan dus niet anders dan of verklaren dat de Bijbel onvolledig is en niet alles vermeld, wat kan. Maar dan zouden de andere volkeren die vermeld staan in de bijbel deze dieren moeten vermelden, of de kerk zit er dik naast met de tijdsinterpretaties van de bijbel en dus vermoedelijk ook met andere interpretaties van de Bijbel.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 16:43   #496
De Zachte Anarchist
Burger
 
De Zachte Anarchist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 oktober 2007
Berichten: 195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als dat zou mocht zijn, dan is het onverklaar dat men in onze tijd nog zogenaamde tussenvormen en niet verder geëvolueerde vormen vindt. Dat is primordiaal in tegenstelling tot wat u schrijft.
Er vooral niet bij stilstaan dat die zogenaamde tussenvormen in 'hun tijd" het verst geëvolueerd waren en in feite gewoon tot minder geëvolueerd werden gereduceerd door de wijzigende omgevingstoestanden en hun daaraan beter aangepaste nazaten.

Pakweg 100 jaar geleden was de stoomlocomotief ook de meest geavanceerde (tja bij koppige kinderen moet je nu eenmaal op triviale analogieën terugvallen), nu is dat de TGV... zijn we al die jaren daar tussenin dan maar te voet gegaan?
__________________
God save the queen, she ain't no human being
De Zachte Anarchist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 16:50   #497
De Zachte Anarchist
Burger
 
De Zachte Anarchist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 oktober 2007
Berichten: 195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik geloof in de scheppende God, maar hoe dat nu eigenlijk gebeurde behoort tot de wereld van de mysteries. Niemand was er immers bij.
En waar is daarvoor het minste spoor van empirische evidentie? Oh ja, je doet niet aan wetenschap... dan moet je jezelf ook maar in het wetenschappelijke debat onthouden. Want nu kom je over als iemand die zegt geen visser te zijn, maar wel een lijn in het water heeft hangen.
__________________
God save the queen, she ain't no human being
De Zachte Anarchist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 16:54   #498
De Zachte Anarchist
Burger
 
De Zachte Anarchist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 oktober 2007
Berichten: 195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daarmee is nog steeds niets bewezen, ook al omdat er vele factoren zijn die de datering foutief kunnen laten uitdraaien. Daarnaast berust de hele zaak op allerlei voorveronderstellingen die niet noodzakelijk juist zijn. Kortom, ook hier betreedt men het terrein van het gissen. Niet van het weten.
Laat dat nu precies dé wetenschap zijn... hypothese en falsificatie.
__________________
God save the queen, she ain't no human being
De Zachte Anarchist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 16:57   #499
De Zachte Anarchist
Burger
 
De Zachte Anarchist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 oktober 2007
Berichten: 195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je kan dus niet anders dan of verklaren dat de Bijbel onvolledig is en niet alles vermeld, wat kan. Maar dan zouden de andere volkeren die vermeld staan in de bijbel deze dieren moeten vermelden, of de kerk zit er dik naast met de tijdsinterpretaties van de bijbel en dus vermoedelijk ook met andere interpretaties van de Bijbel.
Of de kerk is die grote samenzwering waar ze het altijd over hebben
__________________
God save the queen, she ain't no human being

Laatst gewijzigd door De Zachte Anarchist : 2 februari 2008 om 16:58.
De Zachte Anarchist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 17:38   #500
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Ik snap de angst voor de evolutietheorie niet. Religie en evolutietheorie hoeven mekaar niet uit te sluiten. Er zijn nog raadsels genoeg die de mens waarschijnlijk nooit zal oplossen en waar een scheppende god perfekt in het plaatje kan passen. We hebben een heelal waarvan we niet weten of het eindig al dan niet oneindig is en vooral waarom het er is en door wat het is gemaakt of wat het nut of de reden ervan is.

Dit gezegd zijnde, ben zelf agnost dus ik pleit hier niet meteen voor het bestaan van een scheppende god, maar ik wil enkel zeggen dat de evolutietheorie die niet uitsluit. Enkel het Adam en Eva verhaaltje moet eraan geloven, maar je moet al een fundi zijn om die 'parabel' letterlijk te nemen.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be