Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke dag vindt u het meest geschikt als nationale feestdag voor de Lage Landen
23 januari - Unie van Utrecht 3 6,82%
3 februari - Oprichting Benelux 1 2,27%
13 februari - vereniging Nederlanden (1815) 5 11,36%
24 april - geboorte Willem van Oranje 0 0%
30 April - Koninginnedag 3 6,82%
15 mei - Vrede van Munster 2 4,55%
6 juni - verjaardag Koning Albert 0 0%
18 juni - overwinning Slag bij Waterloo 4 9,09%
11 juli - Guldensporendag 1 2,27%
26 juli - Plakkaat van Verlatinge 19 43,18%
31 juli - geboortedag Filips de Goede 1 2,27%
15 augustus - Val van Antwerpen (scheiding der Nederlanden) 1 2,27%
4 november - Pragmatieke Sanctie 2 4,55%
onbekend - oprichting Vlaams-Nederlandse confederatie 10 22,73%
Overig 2 4,55%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 44. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 oktober 2018, 15:14   #441
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Uw berichten worden elke dag een stuk gekker. Nog niet overwogen om eens een psychiater te raadplegen ?
Waarom zou ik? Ik heb 'n goed gedacht over mezelf en daarmee is meteen psychiatrisch bewezen dat ik over een uitstekende mentale gezondheid beschik. Als dat bij u zo niet is dan zou ik overwegen om zelf eens naar een psychiater te gaan. Bij mij moet ge met zulke dingen niet afkomen, zulle! Als ge mij met 'n psychiater durft te confronteren dan is de kans groot dat ge die mens met kwetsuren aan zijn ziel terug naar huis stuurt!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2018, 16:44   #442
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik denk ook dat door de Spanjaarden de zuidelijke Nederlanden een qua religie lang monocultuur zijn gebleven, terwijl de noordelijke Nederlanden veelzijdig werden. Dit effect in zuidelijke Nederlanden wordt nu pas echt doorbroken met de komst van moslims en andere geloven.
En nog veel belangrijker: door de bijzonder ingrijpende secularisatie. Als ik Strandkruier mag geloven, is heel Vlaanderen nog door en door katholiek. Daarmee strooit hij zichzelf zand in de ogen, want die werkelijkheid behoort ondertussen de voltooid verleden tijd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2018, 17:26   #443
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Waarom zou ik? Ik heb 'n goed gedacht over mezelf en daarmee is meteen psychiatrisch bewezen dat ik over een uitstekende mentale gezondheid beschik. Als dat bij u zo niet is dan zou ik overwegen om zelf eens naar een psychiater te gaan. Bij mij moet ge met zulke dingen niet afkomen, zulle! Als ge mij met 'n psychiater durft te confronteren dan is de kans groot dat ge die mens met kwetsuren aan zijn ziel terug naar huis stuurt!

Norbert
Ook mensen die mentaal ongezond zijn kunnen zinnige dingen zeggen. Ik veroordeel mensen die mentaal ongezond zijn niet. Bovendien kan iedereen mentaal ongezond worden.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2018, 17:28   #444
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En nog veel belangrijker: door de bijzonder ingrijpende secularisatie. Als ik Strandkruier mag geloven, is heel Vlaanderen nog door en door katholiek. Daarmee strooit hij zichzelf zand in de ogen, want die werkelijkheid behoort ondertussen de voltooid verleden tijd.
Tijden veranderen, en soms zijn er nog artefacten uit een ver verleden zoals de SGP'ers. Maar dat zijn meer levende monumenten, net zoals er architectonische monumenten zijn.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 12 oktober 2018 om 17:46.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2018, 18:32   #445
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Tijden veranderen, en soms zijn er nog artefacten uit een ver verleden zoals de SGP'ers. Maar dat zijn meer levende monumenten, net zoals er architectonische monumenten zijn.
Om welke reden beschouwt u bijbelvaste christenen als mensen "uit een ver verleden"? Het komt me toch voor dat er een verschil is tussen de rol van het geloof in een vroegere samenleving enerzijds en de geloofsbeleving van een individu anderzijds.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2018, 18:58   #446
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Om welke reden beschouwt u bijbelvaste christenen als mensen "uit een ver verleden"? Het komt me toch voor dat er een verschil is tussen de rol van het geloof in een vroegere samenleving enerzijds en de geloofsbeleving van een individu anderzijds.
Voor hun niet, men zou in feite terugwillen naar de periode voor 1815, de periode van de Nederduijtsch Gereformeerde Kerk. Velen hebben moeite met verandering van de belijdenisgeschriften en moderne technieken als televisie, internet, inentingen etc. Vaak ook is de kleding traditioneel te noemen en weinig gekleurd, dus zwart. Wij zien ze als artefacten uit een ver verleden, niet volledug meegegaan in deze moderne tijd.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2018, 19:05   #447
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Voor hun niet, men zou in feite terugwillen naar de periode voor 1815, de periode van de Nederduijtsch Gereformeerde Kerk. Velen hebben moeite met verandering van de belijdenisgeschriften en moderne technieken als televisie, internet, inentingen etc. Vaak ook is de kleding traditioneel te noemen en weinig gekleurd, dus zwart. Wij zien ze als artefacten uit een ver verleden, niet volledug meegegaan in deze moderne tijd.
Is een maatpak volgens u "traditionele kledij"? Vreemd. En denkt u dat de SGP terug wil naar de tijd voor 1815? Ik vind echt niets van die aard in hun partijprogramma. Mij bekruipt dan ook de indruk dat u een bepaald vooroordeel over de SGP koestert, maar dat u vrij weinig moeite doet om echt te achterhalen waar de SGP voor staat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2018, 07:34   #448
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is een maatpak volgens u "traditionele kledij"? Vreemd. En denkt u dat de SGP terug wil naar de tijd voor 1815? Ik vind echt niets van die aard in hun partijprogramma. Mij bekruipt dan ook de indruk dat u een bepaald vooroordeel over de SGP koestert, maar dat u vrij weinig moeite doet om echt te achterhalen waar de SGP voor staat.
Wat wij er van vinden, vinden wij. Ik weet waar de SGP voor staat, en kan mij daarin niet vinden. Dat is een politieke keuze. Ik sluit zelf meer aan bij de ChristenUnie. Met name in het verleden was men bijna misdadig tegenover het castreren van varkens, dus zonder verdoving.

Lees verder ook link wiki:

Dit artikel van de Nederlandse geloofsbelijdenis is als volgt terug te vinden in artikel 4 van het Program van beginselen van de SGP:

Wetgeving en bestuur mogen de prediking van het Evangelie niet hinderen, maar moeten deze bevorderen. De Kerk van Christus dient wel onderscheiden te worden van elke vereniging en moet naar eigen rechten beschermd worden. Dientengevolge behoren ongeloofspropaganda, valse religies en anti-christelijke ideologieën door de overheid uit het openbare leven te worden geweerd.[4]



Nog een link: https://www.doorbraak.eu/gebladerte/10821f50.htm


Mij vraag aan u is: u vindt dit modern?
Zit u niet een beetje met mijn voeten te spelen?
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 13 oktober 2018 om 07:47.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2018, 08:24   #449
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Mij vraag aan u is: u vindt dit modern?
Zit u niet een beetje met mijn voeten te spelen?
Wat wilt u allemaal verbergen achter het woord "modern"? Gaat het in uw gedachtegang niet eerder om "liberaal" dan om "modern"?

Trouwens, het program van beginselen telt meer dan dertig artikels. Vindt u het niet eenzijdig om het geheel af te wegen op basis van één artikel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2018, 08:55   #450
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat wilt u allemaal verbergen achter het woord "modern"? Gaat het in uw gedachtegang niet eerder om "liberaal" dan om "modern"?

Trouwens, het program van beginselen telt meer dan dertig artikels. Vindt u het niet eenzijdig om het geheel af te wegen op basis van één artikel?
Ik ken de bevindelijk gereformeerden heel goed, vooral ook bij mij in de buurt. Ze profileren zich als de "preciezen", en daar trek ik lering uit. Er zijn veel meer artikelen op te noemen, maar dit is de meest ernstige.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2018, 08:59   #451
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik ken de bevindelijk gereformeerden heel goed, vooral ook bij mij in de buurt. Ze profileren zich als de "preciezen", en daar trek ik lering uit. Er zijn veel meer artikelen op te noemen, maar dit is de meest ernstige.
De partij waarmee je als burger het volledig eens kan zijn, moet naar mijn aanvoelen nog gesticht worden. Je maakt bijgevolg altijd een afweging: wat primeert, wat is bijzaak?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2018, 09:05   #452
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De partij waarmee je als burger het volledig eens kan zijn, moet naar mijn aanvoelen nog gesticht worden. Je maakt bijgevolg altijd een afweging: wat primeert, wat is bijzaak?
Dat is juist, het is en blijft een afweging. Dikwijls stemmen mensen ook op partijen die aan de rand van het politieke spectrum staan. Vooral ook uit protest.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2018, 16:14   #453
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dat is juist, het is en blijft een afweging. Dikwijls stemmen mensen ook op partijen die aan de rand van het politieke spectrum staan. Vooral ook uit protest.
Voor alle duidelijkheid: mocht ik in Nederland wonen en er kiesgerechtigd zijn, dan ging mijn stem naar de ChristenUnie, en niet naar de SGP.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2018, 17:23   #454
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Voor alle duidelijkheid: mocht ik in Nederland wonen en er kiesgerechtigd zijn, dan ging mijn stem naar de ChristenUnie, en niet naar de SGP.
Het probleem in Nederland is dat het liberalisme en het hyper individualisme is doorgeschoten. De menselijke maat is hierdoor verdwenen. Voor mij is het CDA altijd de aanhangwagen van de liberale VVD geweest met behoorlijk rechtse aspiraties. De ChristenUnie is veel socialer dan het CDA.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2018, 08:21   #455
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En nog veel belangrijker: door de bijzonder ingrijpende secularisatie. Als ik Strandkruier mag geloven, is heel Vlaanderen nog door en door katholiek. Daarmee strooit hij zichzelf zand in de ogen, want die werkelijkheid behoort ondertussen de voltooid verleden tijd.
Ik denk zelfs dat Vlaanderen en Nederland meer op elkaar beginnen te lijken dan men denkt. Dat wordt zelfs in onderzoeken aangetoond.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/...iet-begrijpen/

Bron: EenVandaag
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be