Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 juli 2008, 08:13   #21
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oberon Bekijk bericht
Beste Jazeker,

U vergist zich deerlijk. 1. Het is lang niet zeker dat de stekker uit de regering zou getrokken worden, mocht NVA besluiten de regering niet langer te steunen. Ook zonder de NVA heeft de regering een ruime meerderheid. 2. Niet heel de CD&V steunt het kartel, zo is er de ACW-vleugel die een breuk niet erg zou vinden. Hun zekering zou springen van tevredenheid omdat BDW het kartel verbrak.

De dreiging met dit ultimatum is geen goede tactische zet. Het lijkt erop dat BDW zijn geduld verliest waardoor de NVA straks met een dilemma zal geconfronteerd worden. Woord houden en opstappen of afgaan als een gieter.
Nochtans moest BDW en de NVA niks anders doen dan afwachten, rustig en vastberaden, in de wetenschap dat de grotere Vlaamse partijen zich ook geen flauw compromis of verder uitstel kunnen veroorloven. Nu laat hij zich de zwarte piet toeschuiven. Kortom slechte zet die hij zich zal beklagen.
Beste bollebuik (sorry Oberon... ik keek teveel naar je avatar),

Ik vergis me niet snel.

1. Als de N-VA de stekker uit HET KARTEL trekt, dan is de CD&V meteen een kleine partij binnen de regering. Dan is Reynders en niet meer Leterme aan zet.

2. het ACV is inderdaad het zwarte beest in het verhaal, maar evenzeer is door het kartel een aantal personen binnen CD&V bedrijd geweest van die eeuwige ACV-gesel. Als de N-VA zich los trekt, wees dan maar zeker dat een aantal figuren uit de CD&V gaan volgen. De N-VA is reeds lang niet meer de "bijna 5% partij" waarvoor men die nog altijd verslijt. BDW is op het toppunt van zijn bekendheid en moet er nu, beter dan later, gebruik van maken. Hij kan nu het verschil maken of na mislukking en toegevingen wegdeemsteren.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 08:15   #22
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.231
Standaard

Ik volg u Oberon, de CD&V gaat ook kleur moeten bekennen binnen twee weken.
Misschien had hij wat beter deze kat uit deboom mogen kijken. (op die twee weken steekt het niet), maar misschien krijgt hij via zijn direktheid meer de opinie aan zijn kant en voorkomt hij zo dat CD&V toegevingen gaat doen (waar ik nog steeds voor vrees)
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 08:15   #23
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oberon Bekijk bericht
Beste schoofzak

Wel, wel ... Als Vervotte redelijk onzichtbaar bleef is omdat ze schatplichtig is aan het ACV waaruit ze stamt.
Tot hier volg ik je. Maar het is het ACV dat haar stil houdt, niet de lege kassen. Geen vakbond heeft ooit gezwegen tegenover lege kassen... zie de jaren tachtig.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 08:17   #24
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
maar misschien krijgt hij via zijn direktheid meer de opinie aan zijn kant en voorkomt hij zo dat CD&V toegevingen gaat doen (waar ik nog steeds voor vrees)
En als dat gebeurt en het kartel blijft intact, dan gaat de N-VA Spirit (of VL.Pro of zoiets) achterna en zal het verdwijnen onder de kiesdrempel en dan kan Leterme opgelucht ademhalen en zeggen "dat was dat". En dan gaan we weer zoals steeds naar een koehandel.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 08:23   #25
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
En als dat gebeurt en het kartel blijft intact, dan gaat de N-VA Spirit (of VL.Pro of zoiets) achterna en zal het verdwijnen onder de kiesdrempel en dan kan Leterme opgelucht ademhalen en zeggen "dat was dat". En dan gaan we weer zoals steeds naar een koehandel.
daarmee dat ik denk dat bij povere "garanties" het best tot een breuk komt.
Misschiens zullen veel vlaamsgezinden CDéVers de overstap naar NVA maken en kunnen ze toch de kiesdrempel halen, moesten ze alleen opkomen.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 08:28   #26
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
daarmee dat ik denk dat bij povere "garanties" het best tot een breuk komt.
Misschiens zullen veel vlaamsgezinden CDéVers de overstap naar NVA maken en kunnen ze toch de kiesdrempel halen, moesten ze alleen opkomen.
Voila, c'est ca.

__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 08:34   #27
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Voila, c'est ca.

En moest het zo eindigen, dan denk ik dat het de CD&V zuur zal opbreken.
Ik denk dat ze hun vlaamse geloofwaardigheid grotendeels te danken hebben aan NVA.
Ook al is de NVA verketterd geworden in de media, denk ik wel dat ze als kleine partij een tamelijk groot effect hebben gehad op de huidige stand van zaken (ttz ok er is niks geboekt, er is hoogstens nog maar een gelijkspel, maar er is tenminste nog niks verloren)
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 09:09   #28
Oberon
Partijlid
 
Oberon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Berichten: 254
Standaard

Het is zeker, NVA heeft tot nu een heel grote invloed gehad. Zowel op de CD&V als op de Open VLD die ook, zij het schhorvoetend, moet volgen. Waarom? Omdat NVA ondanks hun programma het tot nu heel cool en redelijk gespeeld heeft.
Inderdaad tot nu zonder resultaat maar geen rechtgeaarde Vlaming die daarvoor de schuld bij het NVA zou leggen. Reden temeer dat ik niet begrijp dat BDW nu zijn koelbloedigheid verliest. Hij creëert nu zelf het momentum, 31 juli, waarop men kan zeggen dat NVA niet verder wil onderhandelen. Zal CD&V hem dan nogmaals volgen of niet, dat blijft een open vraag.

Laatst gewijzigd door Oberon : 19 juli 2008 om 09:10.
Oberon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 09:18   #29
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oberon Bekijk bericht
Het is zeker, NVA heeft tot nu een heel grote invloed gehad. Zowel op de CD&V als op de Open VLD die ook, zij het schhorvoetend, moet volgen. Waarom? Omdat NVA ondanks hun programma het tot nu heel cool en redelijk gespeeld heeft.
Inderdaad tot nu zonder resultaat maar geen rechtgeaarde Vlaming die daarvoor de schuld bij het NVA zou leggen. Reden temeer dat ik niet begrijp dat BDW nu zijn koelbloedigheid verliest. Hij creëert nu zelf het momentum, 31 juli, waarop men kan zeggen dat NVA niet verder wil onderhandelen. Zal CD&V hem dan nogmaals volgen of niet, dat blijft een open vraag.
De N-VA heeft inderdaad een rol van formaat gespeeld in de radicalisering van de Vlaamse opinie. Maar als je blijft dwepen met het niets bereiken, dan koelt de boel weer af. Dus het is logisch dat als er niets bereikt kan worden dat je dan ook een soort heroische climax maakt die zorgt dat je niet van hero to zero gaat. En ze gaan een zero worden als ze aan de CD&V blijven hangen als die laatste niks kan bereiken.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 09:42   #30
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.362
Standaard

CD&V is als de dood voor een breuk met de N-VA. Waarom anders zouden ze tot tweemaal toe Leterme hebben moeten terugfluiten?

De N-VA maakt de CD&V groot (30% ipv van maximum 25%). Alleen heeft de CD&V slechts één zetel voorsprong op de MR.

De N-VA dekt de communautaire (Vlaamse) flank van de CD&V af. Zolang de N-VA in de boot blijft hoeft de CD&V zelf geen afstraffing te vrezen van die kant.

De N-VA geeft de CD&V een Vlaamse meerderheid. Als de N-VA er de brui aan geeft zal de CD&V een regering moeten leiden die geen meerderheid heeft in Vlaanderen.

Het kartel houdt bovendien de vrede binnen de CD&V zelf. Indien de N-VA uit het kartel stapt riskeert de CD&V één of twee mandatarissen te verliezen en dat kan de partij zich absoluut niet permitteren want dan wordt de MR de grootste.

Ik denk dat de CD&V top graag alles op de lange baan wil schuiven en tevens bereid is om het kartel te laten vallen, MAAR zij realiseren zich dat de prijs die daarvoor betaald moet worden torenhoog is. Het premierschap in Vlaanderen, het leidersschap op Belgisch niveau, de pas herwonnen geloofwaardigheid, de eenheid van de partij, alles riskeren zij te verliezen om Leterme te mogen houden in de Wetstraat 16 (waar hij trouwens moeilijk een goed beleid zal kunnen voeren).

De CD&V moet dus kiezen, en dat is zo moeilijk voor die partij. Zij haten duidelijkheid, een klare lijn. Zij zijn de mannen van de halfslachtige compromissen, de consensuele beslissingen, de mistige uitspraken, van nooit een deur dicht doen en alles open laten. Maar nu gaat dat dus niet. Het is OF een staatshervorming forceren, OF naar de oppositie. Een middenweg is er niet en ze kunnen de keuze ook niet meer uitstellen (dank je, Bart). Bovendien kijkt heel Vlaanderen mee en zijn de spots op hen gericht.

Je zou bijna medelijden hebben met die mensen, ware het niet dat zij decennia lang honderdduizenden Vlamijngen systmatisch hebben bedrogen. Game over, CD&V. Het uur van de waarheid is aangebroken. Meende je die staatshervorming of niet? Je hebt nog twee weken de tijd om te antwoorden.

Laatst gewijzigd door Kaal : 19 juli 2008 om 09:45.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 09:46   #31
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Als Weverke op de buik gaat pleegt hij politieke zelfmoord.

De Cdv vraagt zich nu af waar ze het meeste schade gaan van ondervinden.

- Kiezen voor La Belgique
- Kiezen voor Vlaanderen.

En daar zijn ze nog niet uit.


---------------------
Mijn analyse in een notedop.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 09:56   #32
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Als Weverke op de buik gaat pleegt hij politieke zelfmoord.

De Cdv vraagt zich nu af waar ze het meeste schade gaan van ondervinden.

- Kiezen voor La Belgique
- Kiezen voor Vlaanderen.

En daar zijn ze nog niet uit.


---------------------
Mijn analyse in een notedop.
Dat is een goede analyse. Ik wil er enkel nog aan toevoegen: "ze willen kiezen voor la belgique maar durven het niet".
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 10:25   #33
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

De CD&V en de N-VA hebben - in tegenstelling tot de roepers op de zijkant - nog niets bereikt...

'Het zijn verraders van de Vlaamse zaak en dienen met alle middelen bestreden te worden...
Aan de schandpaal met dat crapuul...', hoor ik ze roepen
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 10:31   #34
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Dat is een goede analyse. Ik wil er enkel nog aan toevoegen: "ze willen kiezen voor la belgique maar durven het niet".
Oh, ze durven het wel.

Alleen is het zo dat men eerst voorbij de verkiezing van 2009 moet raken alvorens zich weer te laten kennen als de partij die Belgie nog maar eens heeft gered.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 12:19   #35
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 8.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Die garanties zullen er niet zijn ook.
Deze week nog maar zijn in het Waals parlement een aantal resoluties goed gekeurd, waaronder de uitbreiding van Brussel, die volledig ingaan tegen een grote staatshervorming die het kartel wil.
Hoe kan dat nu. Met welk recht beslist het Waals parlement over Brusselse aangelegenheden?
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 12:25   #36
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Hoe kan dat nu. Met welk recht beslist het Waals parlement over Brusselse aangelegenheden?
Omdat die hier baas zijn?
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 12:25   #37
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 8.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Bron en rest van het artikel

En zo gaat het al dagen. Hoe grimmer de hemel wordt, hoe meer ik de ultieme vraag mis. Bart De Wever wil dan binnen twee weken wel de stekker uit de federale regering trekken, maar niet uit het kartel. Enige verklaring in die zin zou nochtans bij CD&V een paar zekeringen doen springen.
Als de stekker er niet inzit kan je hem er ook niet uittrekken.
Dus bla bla as usual.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 12:28   #38
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Dewever heeft toch een kans gemist om te zwijgen hoor. de koning heeft al die datum gezegd.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 12:28   #39
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 8.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het Weverke zegt tenminste nog wat hij denkt.

Wat de franstaligen nog niet goed beseffen, is welk gevoel het moet zijn om als opkomend figuur (neem als voorbeeld Vervotteke) bij de tsjeven nu al iets meer dan een jaar te mogen meedraaien op federaal nivo, maar daar telkens te moeten meemaken dat ge geen bakkes te zeggen hebt, omdat alles wat te zeggen is door de frankofwieters autoritair bepaald wordt.
hij zegt misschien wel wat hij denkt, maar hij doet dikwijls niet wat hij zegt,...
Maar is dit niet typisch voor de politieke klasse?
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 12:31   #40
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Hoe kan dat nu. Met welk recht beslist het Waals parlement over Brusselse aangelegenheden?

Met welk recht eisen Franstaligen Vlaamse gemeenten op?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be