Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 juli 2008, 09:21   #41
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Als de overheid niks doet is het moeilijk om je individueel aan het systeem te onttrekken.

Het enige wat op dit moment nog kan is dat je goud en zilver probeert te kopen, maar niet de certificaten. Want die zijn evenveel waard als ons gewoon geld nl niks. Je moet deze edelmetalen fysiek geleverd krijgen en dat wordt steeds moeilijker. Kleine beetjes gaat nog wel, die zijn te koop oa via ebay heb ik gezien, maar grotere hoeveelheden is heel erg moeilijk omdat de centrale banken dit ook wel ingezien hebben dat ze deze piste moesten afsluiten en zijn ze nu zelf eigenaar van zowat al het fysieke goud.
Ik denk dat al het goud dat juweliers hebben ook best wel een grote berg zal zijn. Misschien wel meer dan wat alle banken samen hebben? Tel daarbij nog eens het particulier goud ( het goud dat iedereen heeft onder de vorm van ringen, ketingen, armbanden,.... ) dan kan je niets anders doen dan besluiten dat het vetgedrukte in jouw bericht niet strookt met de werkelijkheid.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2008, 11:16   #42
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Internationale banken bezitten het geld niet. Centrale banken zijn degene die het geld bijdrukken en dus de almacht hebben over het geld en centrale banken zijn nationaal.
Toch een beetje nuanceren. Er is alvast een groot verschil tussen de FED in de USA en de Europese centrale Bank. De ECB staat enkel in voor de levering van het "contant geld" (voor zover dat door het publiek gevraagd wordt) wat maar een fractie is (ong 5% dacht ik) van het geld dat in omloop is. De rest van het kredietgeld wordt gecreeerd door de private commerciele banken. Het is de ECB zelfs niet toegestaan om bv aan de regeringen rechtstreeks kredietgeld te verschaffen (primaire markt). De geldcreatie wat de Euro betreft gebeurt dus volledig door de private banken. Wat de ECB probeert is door de rentesturing de geldcreatie bij te sturen. Maar ook dat systeem blijkt niet afdoende te werken. De mogelijkheden tot geldcreatie zijn zo ondoorzichtig geworden dat de Centrale Banken eigenlijk de controle zo goed als kwijt zijn.

Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 27 juli 2008 om 11:26.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2008, 21:27   #43
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Toch een beetje nuanceren. Er is alvast een groot verschil tussen de FED in de USA en de Europese centrale Bank. De ECB staat enkel in voor de levering van het "contant geld" (voor zover dat door het publiek gevraagd wordt) wat maar een fractie is (ong 5% dacht ik) van het geld dat in omloop is. De rest van het kredietgeld wordt gecreeerd door de private commerciele banken. Het is de ECB zelfs niet toegestaan om bv aan de regeringen rechtstreeks kredietgeld te verschaffen (primaire markt). De geldcreatie wat de Euro betreft gebeurt dus volledig door de private banken. Wat de ECB probeert is door de rentesturing de geldcreatie bij te sturen. Maar ook dat systeem blijkt niet afdoende te werken. De mogelijkheden tot geldcreatie zijn zo ondoorzichtig geworden dat de Centrale Banken eigenlijk de controle zo goed als kwijt zijn.

Paul
Ik heb informatie gezien die nochtans iets anders beweert.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 08:14   #44
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Ik heb informatie gezien die nochtans iets anders beweert.
Over wat juist? Voor zover ik zie kan ik elke bewering hiervoor staven.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be