Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 april 2008, 14:37   #1
Buyck Ruben
Parlementslid
 
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
Standaard Alsmaar stijgende olieprijzen...wat erna?

De laatste tijd breken we record na record. Er gaat geen week voorbij of hij bereikt een nieuwe maximumprijs. Deze week tipte hij bijna aan 120 dollar per vat. Maar zoals ik al eerder melde, als we de topman van TOTAL mogen geloven zal de prijs van 80 �* 90 dollar per vat niet meer mogelijk zijn. Integendeel in 2017 zou olie de vraag niet meer kunnen bijhouden. Nu wordt de prijs vooral in de hoogte gedreven door groei in het Oosten. Daarbij sabotage en pech bij bevoorradingen en boorplatforms en het plaatje is compleet. De nervositeit op de markten daarbij is er niet gunstiger op. Ik ben ervan overtuigd dat die prijs wel wat zal dalen. Kan immers aan dit tempo niet blijven stijgen. Maar om te spreken van een significante daling binnenkort kan onmogelijk gebeuren. Gezien er in Azië miljoenen
autogebruikers per jaar bijkomen.

Maar op een dag is de olie zeer schaars om nog als wereldbron van energie te kunnen gebruiken. De vraag is... kunnen we overstap op tijd voorbereiden. Zijn we klaar om de overstap te maken, vooraleer het goedje onbetaalbaar wordt? En wat zal dan het alternatief zijn voor de economie draaiende te houden.


Schwarzenegger-adviseur pleit voor groene economie.

Terry Tamminen, de energieadviseur van de Californische gouverneur Schwarzenegger, is vanavond te gast op de algemene vergadering van Agoria, de federatie van technologiebedrijven. Tamminen heeft van Californië de groenste staat van de VS gemaakt en zijn advies krijgt nu ook navolging in de rest van het land. En dat is opmerkelijk, want de VS hebben milieubewustzijn altijd als een vijand van de economische vooruitgang beschouwd. Maar volgens Tamminen is dat niet noodzakelijk het geval.

zie filmpje: http://www.kanaalz.be/nl/journaal/48...-23-04-08.html

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 24 april 2008 om 14:40.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 15:49   #2
Buyck Ruben
Parlementslid
 
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
Standaard Airbus: "China heeft 2.800 nieuwe vliegtuigen nodig".

De Europese vliegtuigbouwer Airbus meent dat China tegen 2026 2.800 nieuwe vliegtuigen zal nodig hebben. Het land zou de volgende 20 jaar 11,6 pct van de totale wereldvraag naar vliegtuigen in beslag nemen. De totale marktwaarde wordt geschat op 329 miljard dollar.

De meeste nood is er aan kleine vliegtuigen, maar ook de grote toestellen zoals de Airbus A380 zouden meer en meer nodig zijn "omdat het internationale verkeer van en naar China zal stijgen". Het passagiersverkeer zou de volgende 20 jaar vervijfvoudigen.
BRON:belga/eb




Deze luchtvaartsector is gevoelig voor de brandstofprijzen. Maar niet alleen China willen fors groeien ook het Midden-Oosten wil fors groeien.

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 24 april 2008 om 15:51.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 15:49   #3
Buyck Ruben
Parlementslid
 
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
Standaard Megaorder voor Airbus.

De in Dubai gevestigde vliegtuigmaatschappij Emirates heeft 81 vliegtuigen besteld bij Airbus. Het gaat om een bestelling van zeventig A350’s en elf A380’s. Emirates moet flink in de buidel tasten voor deze bestelling: de vliegtuigen kosten samen twintig miljard dollar. Met de nieuwe toestellen wil Emirates, dat de grootste vliegmaatschappij van het Midden-Oosten is, haar netwerk in Azië flink uitbreiden.

Volgens Airbus is het de grootste order die ze ooit heeft binnengehaald. De order is overigens groter dan de nu bestelde vliegtuigen, omdat Emirates ook een optie heeft genomen op vijftig A350’s. Samen met deze optie komt het totaalbedrag van de order uit op 31 miljard dollar.

Met de bestelling wint Airbus een slag in de concurrentiestrijd met de Amerikaanse bouwer Boeing. Emirates maakte dit weekend bekend dat het bij die maatschappij een veel kleinere order plaatst, voor een bedrag van 3,2 miljard dollar.

De Airbus A380, waar Emirates er elf van koopt, is het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Het eerste exemplaar van het vliegtuig is geleverd aan Singapore Airlines. Eind oktober vond de allereerste commerciële vlucht plaats. Het toestel vloog van Singapore naar Sydney over een afstand van 6.300 kilometer en deed daar zeven uur over. De A380 kan meer dan 800 passagiers vervoeren, is 73 meter lang en heeft een spanwijdte van bijna 80 meter.

BRON: http://www.depers.nl/economie/121754...or-Airbus.html

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 24 april 2008 om 15:51.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 16:03   #4
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Alsmaar stijgende olieprijzen...wat erna?
Er is geen daarna.

Enkel sociale chaos en vernietiging. Ik sluit mij hier wel degelijk aan bij de Peak Oil doomers.

Geef toe, er zijn weinig alternatieven voor olie, en zonder zeer goedkope brandstof voor transport, storten onze moderne economieën in elkaar. Goedkope olie is de echte motor van onze samenleving.

Ik zie een aantal landen overleven:

-Brazilie met biobrandstoffen, en een paar Afrikaanse landen die genoeg land hebben (hoewel, Azië zou dat wel eens kunnen koloniseren)
-Een paar stedelijke gebieden in Europa, die zeer duur electrisch transport waarmaken, maar dat blijft marginaal
-Landjes als Ijsland, die over zeer veel makkelijk aan te wenden energie beschikken

Voor de rest kies ik uit de recent gepubliceerde Shell scenarios (die hier op dit forum al eens werden besproken), het "scramble" scenario: oorlog om olie en om land (voor biobrandstof en voedsel), geopolitieke miserie, en volksopstanden.

Het probleem is: wij hangen allemaal van elkaar af. Er is geen ontsnappen aan deze dreiging.

Dus ik ga wel akkoord met de Peak Oil doomers die totale sociale chaos zien aankomen, maar ik ga niet akkoord met zij die denken dat ge daaraan kunt ontsnappen door snel naar een boerderij te vluchten waar ge uw eigen voedsel kweekt, biomassa teelt om u te verwarmen en om uwen tractor op houtgas te laten werken (zoals tijdens de Tweede Wereldoorlog) en u dan tot de tanden te bewapenen om buitenstaanders weg te houden.

We gaan de grootste crisis uit de geschiedenis tegemoet.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 24 april 2008 om 16:04.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 17:19   #5
Buyck Ruben
Parlementslid
 
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Er is geen daarna.

Enkel sociale chaos en vernietiging. Ik sluit mij hier wel degelijk aan bij de Peak Oil doomers.

Geef toe, er zijn weinig alternatieven voor olie, en zonder zeer goedkope brandstof voor transport, storten onze moderne economieën in elkaar. Goedkope olie is de echte motor van onze samenleving.

Ik zie een aantal landen overleven:

-Brazilie met biobrandstoffen, en een paar Afrikaanse landen die genoeg land hebben (hoewel, Azië zou dat wel eens kunnen koloniseren)
-Een paar stedelijke gebieden in Europa, die zeer duur electrisch transport waarmaken, maar dat blijft marginaal
-Landjes als Ijsland, die over zeer veel makkelijk aan te wenden energie beschikken

Voor de rest kies ik uit de recent gepubliceerde Shell scenarios (die hier op dit forum al eens werden besproken), het "scramble" scenario: oorlog om olie en om land (voor biobrandstof en voedsel), geopolitieke miserie, en volksopstanden.

Het probleem is: wij hangen allemaal van elkaar af. Er is geen ontsnappen aan deze dreiging.

Dus ik ga wel akkoord met de Peak Oil doomers die totale sociale chaos zien aankomen, maar ik ga niet akkoord met zij die denken dat ge daaraan kunt ontsnappen door snel naar een boerderij te vluchten waar ge uw eigen voedsel kweekt, biomassa teelt om u te verwarmen en om uwen tractor op houtgas te laten werken (zoals tijdens de Tweede Wereldoorlog) en u dan tot de tanden te bewapenen om buitenstaanders weg te houden.

We gaan de grootste crisis uit de geschiedenis tegemoet.
Mjah, ze lachen altijd dat ik alternatieven aanmoedig maar ja... zoals je zelf zegt. Op deze manier kan het eigenlijk niet verder. Als ik me niet vergis betaal je nu vanaf morgen (25-04-2008) een nieuwe maximumprijs voor superbenzine 95 1,5310 euro per liter, of een stijging met 0,0210 euro. De nieuwe maximumprijs voor superbenzine 98 bedraagt 1,5400 euro per liter, of een stijging met 0,0150 euro. En diesel is natuurlijk wat goedkoper.

Maarja ze spreken al lang over waterstof en lithium revolutie enzovoort...
verwijs in dat verband naar een apparte thread hierover :http://forum.politics.be/showthread.php?t=103971

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 24 april 2008 om 17:20.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2008, 20:03   #6
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
We gaan de grootste crisis uit de geschiedenis tegemoet
We kunnen ons er maar beter tegen bewapenen, dat is tenminste iets waar we iets van kennen. Ben echter wel benieuwd op wie de Belg nu gaat schieten, enkel in dit land bestaat er een rijkelijke keuze. Sommigen noemen het zelfs keuzevrijheid.

Zolang de zon blijft schijnen, is er leven.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 22:33   #7
okke
Gouverneur
 
okke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 1.296
Standaard

De olieprijzen uitgedrukt in goud voor deze eeuw tot heden:

[bron]
okke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 22:42   #8
L. J. Brutus
Minister-President
 
L. J. Brutus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Er is geen daarna.

Enkel sociale chaos en vernietiging. Ik sluit mij hier wel degelijk aan bij de Peak Oil doomers.

Geef toe, er zijn weinig alternatieven voor olie, en zonder zeer goedkope brandstof voor transport, storten onze moderne economieën in elkaar. Goedkope olie is de echte motor van onze samenleving.

Ik zie een aantal landen overleven:

-Brazilie met biobrandstoffen, en een paar Afrikaanse landen die genoeg land hebben (hoewel, Azië zou dat wel eens kunnen koloniseren)
-Een paar stedelijke gebieden in Europa, die zeer duur electrisch transport waarmaken, maar dat blijft marginaal
-Landjes als Ijsland, die over zeer veel makkelijk aan te wenden energie beschikken

Voor de rest kies ik uit de recent gepubliceerde Shell scenarios (die hier op dit forum al eens werden besproken), het "scramble" scenario: oorlog om olie en om land (voor biobrandstof en voedsel), geopolitieke miserie, en volksopstanden.

Het probleem is: wij hangen allemaal van elkaar af. Er is geen ontsnappen aan deze dreiging.

Dus ik ga wel akkoord met de Peak Oil doomers die totale sociale chaos zien aankomen, maar ik ga niet akkoord met zij die denken dat ge daaraan kunt ontsnappen door snel naar een boerderij te vluchten waar ge uw eigen voedsel kweekt, biomassa teelt om u te verwarmen en om uwen tractor op houtgas te laten werken (zoals tijdens de Tweede Wereldoorlog) en u dan tot de tanden te bewapenen om buitenstaanders weg te houden.

We gaan de grootste crisis uit de geschiedenis tegemoet.
Wat ben je toch een fantast, C2C.

Moest er een plots einde komen aan de olietoevoer, zal er even verwarring zijn, misschien wat oorlog, maar hoogstens enkele jaren. Daarna komt er iets nieuws.

Zelfs de grootste crisissen uit de geschiedenis hebben maar even geduurd.
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 23:07   #9
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Pff, een explosie van de bevolking, energie die uitgeput geraakt, onvoldoende voedsel, milieu naar de kloten, niemand die zich nog ergens thuisvoelt, ... who cares. Als we maar kunnen eten zuipen kakken en neuken. Is't gedaan dan is't gedaan. Alle beschavingen hebben zichzelf alzo de das om gedaan.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 05:38   #10
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Pff, een explosie van de bevolking, energie die uitgeput geraakt, onvoldoende voedsel, milieu naar de kloten, niemand die zich nog ergens thuisvoelt, ... who cares. Als we maar kunnen eten zuipen kakken en neuken. Is't gedaan dan is't gedaan. Alle beschavingen hebben zichzelf alzo de das om gedaan
Het is zoals je het zegt en uiteindelijk hebben we hier meer dan ervaring mee. Kunnen ons dan ook beroepen op de kennis die we hierover hebben. Het opbouwen van de maatschappij na een gebeurlijke oorlog is steeds goed voor de economie dus er is nog toekomst om te groeien. Eerst afbreken natuurlijk en daar zijn we dan goed mee bezig, zal iets menselijks zijn, zo lijkt het wel.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 09:16   #11
Buyck Ruben
Parlementslid
 
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
Standaard Olieproductie is exponentieel.

IEA is ENERGY INFORMATION ADMINISTRATION.
link: http://www.eia.doe.gov/


Average daily oil production, by month, EIA and IEA (corrected) estimate averaged. Also a nine month centered moving average of the monthly series. Click to enlarge. Believed to be all liquids. Graph is not zero-scaled. Source: IEA, and EIA.

1 barrel = 158.987146 liters

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 26 april 2008 om 09:32.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 09:32   #12
Buyck Ruben
Parlementslid
 
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
Standaard

In 1860 - 75 000 ton olie boven gehaald.
In 1900 - 21 000 000 ton.
In 1950 - 552 500 000 ton.
In 1964 - 1 406 000 000 ton.
In 2000 - 3 985 800 000 ton.
In 2008 - +/-5 000 000 000 ton.

1 vat (US barrel) ruwe aardolie = 0,14 ton




Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 26 april 2008 om 09:45.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 09:54   #13
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

heeft iemand enig idee of dit een beetje klopt?

Ik vermoed dat Nederlandse cijfers als basis worden gebruikt.




(Bijgaand plaatje: benzine prijzen in euro's in Las Palmas)



Eerst een beetje geschiedenis:

In 2000 kregen we 1 US Dollar voor 1,2 Euro en 1 vat ruwe olie koste toen 60 Dollar.

Dus 1 vat koste 72 Euro. Aan de pomp betaalde we 0,82 Euro voor 1 liter Diesel.


In 2008 krijgen we 1 US Dollar voor 0,65 Euro en 1 vat ruwe olie kost nu 110 Dollar.

Dus 1 vat kost 70,1 Euro (Oeps ??!!...), aan de pomp betalen we 1,25 Euro voor 1 liter Diesel.......

En nu, mijn beste melkkoeien stel ik me de volgende vraag :
Als een 1 vat ruwe olie nu goedkoper is (in Euro) als in 2000,
waarom betalen wij dan 50% meer voor 1 liter Diesel ?????!!!!

Iemand moet hier serieus zijn zakken aan het vullen zijn ,dat kan niet anders !

Dus mijn beste 'melkkoeien' blijf braaf verder werken en houdt jullie ogen gesloten, maar de dag komt dat de Dollar terug omhoog gaat en hier wil ik zelfs niet over spreken wat de gevolgen zullen zijn .....

Stuur dit door aan zoveel mogelijk personen iedereen moet dit weten en begrijpen.

We zijn mischien 'melkkoeien' maar we zijn niet stom !!!!

BRON
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 10:09   #14
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Stuur dit door aan zoveel mogelijk personen iedereen moet dit weten en begrijpen. We zijn misschien 'melkkoeien' maar we zijn niet stom !!!!
Citaat:
Het lijdt geen twijfel dat het moment is gekomen om serieus aandacht te schenken aan een moraliteit die door alle mensen op aarde kan worden onderschreven, ongeacht hun geloof, ras, overtuiging, geslacht of kijk op de wereld. Zij moet de mens intuïtief aanspreken, via het fundamentele morele instinct dat alle gezonde mensen aangeboren is. Dit verdient nadere overweging. Nu de morele voorschriften van Marx, Lenin en Mao in de praktik van communistische landen hebben gefaald, is het liberalisme, de conceptuele van Bentham, Locke en Hume uit de school van de klassieke filosofie de moraliteit die in de wereld het meest verbreid is. Het mag mensen niet worden belet hun eigenbelang na te streven, zolang zij zich aan de regels houden die een beschaafde samenleving mogelijk maken. ‘Leven en laten leven’, ziedaar het liberalistische beginsel. Je kunt leven op de manier die je zelf wilt, zolang je de wet niet overtreedt.

In de hedendaagse wereld maakt het klassieke liberalisme plaats voor een misplaatste vorm van tolerantie. Iedereen laten leven op de manier die zij zelf wensen zolang zij binnen de wet blijven, brengt een ernstig risico met zich mee. De rijken en machtigen kunnen een buitenproportioneel deel van de hulpbronnen consumeren (en doen dat dan ook), hoewel diezelfde hulpbronnen ook het geboorterecht van de armen zijn. Rijk en arm kunnen het milieu dat het voortbestaan van alle mensen moet verzekeren onherstelbare schade toebrengen, en ze doen dat dan ook.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 10:16   #15
Buyck Ruben
Parlementslid
 
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
Standaard

Aan circe:


Het is niet de kwestie van zakkenvullen en proberen paniek te zaaien (begrijp u reactie). Er is gewoon voor het moment spanning op de markten en dat drijft de olieprijzen omhoog. Velen speculeren op de moeilijkere oliebevoorrading en tijdelijke productieproblemen maar op zich is er geen tekort aan olie op dit moment, er is nog olie genoeg. Ze vinden zelf nog meer en meer olie(velden) op sommige plaatsen. Er is nog nooit zoveel olie opgepomp de laatste jaren en in de toekomst zal de vraag en het debiet alleen nog maar toenemen.

Door de grote wereldwijde vraag zal ondanks productieverhogingen de prijs hoog blijven. Al denk ik dat de prijs nog wat zal zakken de komende maanden. Voor het moment zitten we nu wel op een prijspiek.

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 26 april 2008 om 10:17.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 10:20   #16
Buyck Ruben
Parlementslid
 
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
Standaard



Wat doen we eraan...wie niet horen wil moet voelen?
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 10:24   #17
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Wat doen we eraan...wie niet horen wil moet voelen?
Zo is dat, probleem is dat mensen worden meegezogen in dat destructieve gedrag. Het zal zich dan ook wreken in de nabije toekomst. We zijn een mooi potje aan het voorbereiden met dat ‘meer productie’ syndroom. Een kanker die ook zichzelf vernietigd.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 11:16   #18
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
heeft iemand enig idee of dit een beetje klopt?
Dat heeft hier al een paar keer gestaan, en ik dacht dat Firestone toen de juiste cijfers had bovengehaald. Het klopt niet, was de conclusie.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 11:24   #19
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Olie moest nog veel duurder worden. Misschien dat dan eindelijk eens wat meer mensen hun auto thuis zouden laten voor korte afstanden. Want nu zijn het de fabrieken en de schepen en vliegtuigen en de overheid maar zelf eens de hand in eigen boezem steken ... Hoe minder auto's hoe leuker het wordt op de fiets.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 11:25   #20
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Het is goed dat de jeugd leert zichzelf te snijden. Volwassenen zouden daar beter een voorbeeld aan nemen. Eens in eigen vlees snijden.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be