Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 januari 2011, 10:26   #1
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard "groei-geld-winst", de heilige drievuldigheid in vraag gesteld

Uit

http://www.dewereldmorgen.be/artikel...ndere-economie

‘Ons blind geloof in de heilige drievuldigheid ‘groei-geld-winst’ als beste maatstaf voor menselijk welzijn wordt door de huidige financiële en ecologische crisissen behoorlijk op de proef gesteld.’
Citaat:
...........

De missie van De Pauw is om Community Land Trust (CLT) in Brussel op te richten. ‘Community Land Trusts zijn organisaties die betaalbare woningen voor mensen met een laag inkomen produceren, op grond die eigendom is van de gemeenschap, en via een systeem waarbij er een scheiding wordt gemaakt tussen de landeigendom en de eigendom van de woning.’

De Pauw is van mening dat er in België mogelijkheden zijn voor CLT. De CLT zouden ‘niet alleen een vernieuwende manier kunnen zijn om betaalbare woningen te creëren. Ze zouden ook de sociale woningbouw haar utopische en maatschappijvernieuwende elan van de begindagen terug kunnen geven, en kunnen bijdragen tot het oplossen van een aantal belangrijke problemen waar onze steden vandaag mee te maken krijgen.’

............
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2011, 14:28   #2
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Uit

http://www.dewereldmorgen.be/artikel...ndere-economie

‘Ons blind geloof in de heilige drievuldigheid ‘groei-geld-winst’ als beste maatstaf voor menselijk welzijn wordt door de huidige financiële en ecologische crisissen behoorlijk op de proef gesteld.’
Krediet, eigendom, geld en consumentisme, deze huidige economie en kapitalisme is een illusie:

Uiteraard is krediet, eigendom en overdreven materiele welvaart een illusie die in het leven geroepen is om de massa tot werken aan te zetten en het uitbuiten van mens door mens mogelijk te maken.
Daaruit ontstond vrije markt, kapitalisme en een klasse systeem van rijk, middenklasse en arm, het basisprincipe van dit systeem.
De elite kan onmogelijk rijk zijn, niet werken en parasiteren op koste van andere, zonder het systeem van krediet, uitbuiting, consumentisme en het eigendomsinstrument, het doel van dit systeem.
Dit systeem is zeker niet gecreëerd voor het welzijn van zijn burgers, het is duidelijk gecreëerd voor het welzijn van enkele, slechts 0,2 % van de bevolking bezit meer dan 50 % van de totale inkomens in ons land en beschikt over goederen, grondstoffen, fabrieken en magazijnen.
Een huis dat op 30 jaar wordt afbetaald blijft tot de laatste maandelijkse afbetaling eigendom van de bank, daarna is men oud en versleten en men sterft uiteindelijk, nabestaande vechten voor een stukje van de nagelaten eigendom en alles valt uit elkaar, de illusie eigendom op zijn schoonst!
De bank leeft van de kredieten en de wanbetalingen van de bevolking.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2011, 14:36   #3
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Hoge levensstandaard en welvaart voor iedereen zouden betekenen:

1. Miljoenen vliegtuigen voor reizigers meer.
2. Een paar miljard luxe auto’s meer.
3. Een paar miljard luxe huizen meer.
4. Een paar miljard luxe boten meer.
5. Een paar miljard luxe hotels meer.
6. Honderden miljarden nutteloze consumptie goederen meer.
7. De natuur wordt omgevormd tot één grote vervuilende industrie en stortgebied.

De te ver doorgedreven reclame en consumentisme verleidt de mens tot:

1. Overbodigheden en slechte kwaliteitsproducten.
2. De subtiele dwang tot werken, meer verdienen, bij-jobs, dit voor het kopen van snel vergankelijke onbenulligheden, modegrillen en materialisme in zijn geheel.

Waar is het begin en waar is het einde?

· 50 verschillende soorten shampoo in de kast, is dat een betere levensstandaard?
· 100 paar schoenen in de kast, is dat is dat een betere levensstandaard?
· 50 jassen in de kast, is dat is dat een betere levensstandaard?
· Een keuken van 50.000 Euro in hardhout, is dat een betere levensstandaard?
· 5 wagens voor de deur, is dat een betere levensstandaard?
· 30 kamers in een woning, is dat een betere levensstandaard?
· 3.000 m² gazon voor de deur, is dat een betere levensstandaard?
· 3.000 flessen merkwijn in de kelder, is dat een betere levensstandaard?
· In elke kamer een flatscreen van 1,40m 3d, is dat een betere levensstandaard?
· Een olympisch zwembad in de tuin en geen tijd om te zwemmen? Is dat…….
· 1 miljoen Euro op de rekening en niet kunnen leven? is dat een betere levensstandaard?
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2011, 20:52   #4
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

We hadden bij ons in het bedrijf een uitzonderlijk goed jaar. Ik had ook een uitzonderlijk goed jaar en toevallig het beste gepresteerd van alle werknemers (150% van mijn objectief)...

Onze bazen hadden een hoger objectief aan ons gesteld dan dat ze hadden opgelegd gekregen van de internationale directie en dat objectief hebben we gehaald..

Onze beloning 5 % loonsopslag indexatie inbegrepen...

Volgend jaar liggen de objectieven dus nog een heel pak hoger. Ze weten verrekkens goed dat we dat niet kunnen halen, dus volgend jaar geen loonopslag, dat kan je nu al raden.

Mijn gevolgtrekking : ik zal maar 5 % meer presteren dan mijn objectief van 2010 en ze zullen krijgen wat ze vragen ; de objectieven zullen niet gehaald zijn in 2011.

Tja, je oogst wat je gezaaid hebt.

Kan iemand van de heren economisten mij eens uitleggen wat de zin hiervan economisch is, buiten misbruik maken ???

Laatst gewijzigd door Yves38 : 24 januari 2011 om 21:11.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2011, 21:20   #5
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
We hadden bij ons in het bedrijf een uitzonderlijk goed jaar. Ik had ook een uitzonderlijk goed jaar en toevallig het beste gepresteerd van alle werknemers (150% van mijn objectief)...

Onze bazen hadden een hoger objectief aan ons gesteld dan dat ze hadden opgelegd gekregen van de internationale directie en dat objectief hebben we gehaald..

Onze beloning 5 % loonsopslag indexatie inbegrepen...

Volgend jaar liggen de objectieven dus nog een heel pak hoger. Ze weten verrekkens goed dat we dat niet kunnen halen, dus volgend jaar geen loonopslag, dat kan je nu al raden.

Mijn gevolgtrekking : ik zal maar 5 % meer presteren dan mijn objectief van 2010 en ze zullen krijgen wat ze vragen ; de objectieven zullen niet gehaald zijn in 2011.

Tja, je oogst wat je gezaaid hebt.

Kan iemand van de heren economisten mij eens uitleggen wat de zin hiervan economisch is, buiten misbruik maken ???
De uitbuiter heeft in de eerste plaats een gebrek aan respect en sociaal gevoel voor de medemens, hij maakt bewust misbruik van de onwetendheid van de medemens.

Vrijheid is in de eerste plaats andermans vrijheid respecteren.
De uitbuiter verknecht andermans vrijheid ten gunste van zijn eigen vrijheid, het zogenoemde gnoe-effect, bruggen bouwen op de lijken van anderen.
Het is manipuleren en misbruik maken van de zwakke onwetende medemens, dit om op deze manier aan zijn doel te geraken en daardoor zelf meer mogelijkheden en vrijheden te verwerven.
Er zijn twee interpretaties van het vrijheidsbegrip, een negatieve en een positieve, negatieve vrijheid is het domein waarbinnen iemand ongestoord door anderen datgene kan doen wat in zijn vermogen ligt, hoe groter dit domein hoe groter zijn negatieve vrijheid, het gaat er om dat men met rust wordt gelaten.
Het niet mogen uitbuiten van mens door mens is geen inbreuk op de persoonlijke vrijheid maar bied kansen voor ieder individu, op deze manier kunnen we individualiteit (daar waar het moet) ondergeschikt maken aan de democratische collectieve belangen van ieder individu en deze in de wetgeving opnemen.
In tegenstelling tot ordinaire bandieten, die je geld of je leven willen, willen uitbuiters je geld én je leven, spijtig worden deze “te weinig” bestraft, uitbuiting wordt nog steeds gelegaliseerd en getolereerd, het is het fundament van vrije markt economie.
Is het niet al te gemakkelijk om anderen te dwingen flexibel te zijn als je zelf geen ruggengraat hebt, hebzucht is meestal de motivatie.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2011, 21:25   #6
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
We hadden bij ons in het bedrijf een uitzonderlijk goed jaar. Ik had ook een uitzonderlijk goed jaar en toevallig het beste gepresteerd van alle werknemers (150% van mijn objectief)...

Onze bazen hadden een hoger objectief aan ons gesteld dan dat ze hadden opgelegd gekregen van de internationale directie en dat objectief hebben we gehaald..

Onze beloning 5 % loonsopslag indexatie inbegrepen...

Volgend jaar liggen de objectieven dus nog een heel pak hoger. Ze weten verrekkens goed dat we dat niet kunnen halen, dus volgend jaar geen loonopslag, dat kan je nu al raden.

Mijn gevolgtrekking : ik zal maar 5 % meer presteren dan mijn objectief van 2010 en ze zullen krijgen wat ze vragen ; de objectieven zullen niet gehaald zijn in 2011.

Tja, je oogst wat je gezaaid hebt.

Kan iemand van de heren economisten mij eens uitleggen wat de zin hiervan economisch is, buiten misbruik maken ???
Het uitbuiten van mens door mens is de ondergang van onze beschaving, zolang de jacht op het geld open is zal er uitbuiting zijn.
Het uitbuiten van mens door mens is onverenigbaar met de mensenrechten!

Geen uitbuiting van mens door mens: (reële praktische vorm)

Democratische inkomensverhouding en inkomensverdeling:

Het wereld Gini-coëfficiënt wordt meestal gebruikt om de inkomensongelijkheid te meten.
Een democratische inkomensverhouding is maximum 1 op 4. voor iedere wereldburger, en mag zeker niet overschreden worden.
De inkomensverhouding momenteel: (Europa 1 op 3.000) (België 1 op 2.000)
1 op 4 is voorlopig een aanvaardbaar verschil, door automatisering kan het verschil kleiner worden, wat voor de mensenrechten ideaal is!

Democratisch krediet of lening:

Als we op deze democratische inkomensverhouding van 1 op 4 eventueel een berekend krediet of lening toestaan, die zeker het welzijn van het individu niet aantast, dan is er geen probleem, de terug betaling mag maximum 1/5 van het maandloon bedragen.

Uitbuiten is:

Het manipuleren en misbruiken van de zwakke onwetende mens, dit om op deze manier aan zijn doel te geraken en daardoor zelf meer vrijheid en mogelijkheden te verwerven.
De zwaarste diefstal die men plegen kan is het roven van andermans tijd, deze zonder voldoende compensatie, tijd is de grootste en duurste luxe in een mensenleven, we zijn hier allen op deze planeet maar eventjes.

Ieder imperium is gebouwd op slavernij:

Het huidige imperium is (schuld of krediet) slavernij, dat werkt veel subtieler dan normale slavernij.
Wie in het oude Rome zijn schulden niet kon afbetalen werd tot slaaf van zijn schuldeiser.
Wie in het huidige kapitalisme zijn schulden niet kan afbetalen wordt tot slaaf van zijn bank.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2011, 21:43   #7
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
We hadden bij ons in het bedrijf een uitzonderlijk goed jaar. Ik had ook een uitzonderlijk goed jaar en toevallig het beste gepresteerd van alle werknemers (150% van mijn objectief)...

Onze bazen hadden een hoger objectief aan ons gesteld dan dat ze hadden opgelegd gekregen van de internationale directie en dat objectief hebben we gehaald..

Onze beloning 5 % loonsopslag indexatie inbegrepen...

Volgend jaar liggen de objectieven dus nog een heel pak hoger. Ze weten verrekkens goed dat we dat niet kunnen halen, dus volgend jaar geen loonopslag, dat kan je nu al raden.

Mijn gevolgtrekking : ik zal maar 5 % meer presteren dan mijn objectief van 2010 en ze zullen krijgen wat ze vragen ; de objectieven zullen niet gehaald zijn in 2011.

Tja, je oogst wat je gezaaid hebt.

Kan iemand van de heren economisten mij eens uitleggen wat de zin hiervan economisch is, buiten misbruik maken ???
De leuze van de elite:

Mensen zijn niet vrij want ze moeten werken, willen ze iets eten. (Jagen en vissen kan ook)
Wij (elite) gaan mensen bevrijden door hen van hun andere vrijheden te beroven.
Eens ze volledig aan ons onderworpen zijn en onze slaaf zijn, dan pas zijn “wij” vrij.
Onze vrijheid (elite) kan enkel door de slavernij van andere.(werkende klasse)

Het is goed in eigen hart te kijken nog even voor het slapen gaan….

50 jaar steken we deze voor hen waardeloze burgers in fabrieken, magazijnen en burelen.
We beloven hun krediet voor 30 jaar, om hun woning, auto enz. af te betalen, deze fabel noemt “eigendom”.
Tot de laatste betaling blijven “wij de bank” natuurlijk eigenaar.
Met onze reclame geven we hun alles, we dwingen ze daar van te dromen, het consumentisme.
We geven hen kredietkaarten, aan 17 % mogen ze zelfs onder nul gaan.
Dit is hun klein beetje vrijheid, in ruil voor de vijftig mooiste jaren van hun leven.
“Wij” hebben ze van hun vrijheden beroofd, maar dan pas zijn “wij” vrij.
Over een beurtrol en democratie willen wij (elite & jetset) niet speken.
Zij delen de lakens uit, en zij willen er dan in schijten ook.
Wij dulden geen inkijk in onze privé leefsfeer, maar willen wel inkijk in uw privé leefsfeer van het gepeupel.
Doe niet wat ik doe, maar doe wat ik zeg, dat is de leuze van het neoliberalisme.

Met beleefde groeten,

Elite & jetset…
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 16:33   #8
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Uit

http://www.dewereldmorgen.be/artikel...ndere-economie

‘Ons blind geloof in de heilige drievuldigheid ‘groei-geld-winst’ als beste maatstaf voor menselijk welzijn wordt door de huidige financiële en ecologische crisissen behoorlijk op de proef gesteld.’
Een vraag ivm met het Darwinisme in relatie tot ons DNA. We nemen aan dat natuurlijke selectie een feit is, geen probleem daarmee, wel of niet correct. Nu, in de geschiedenis heeft de mensheid steeds problemen gehad met intermenselijke relaties. Kunnen we dit ook kaderen binnen deze natuurlijke selectie en/of maakt de natuur dan verkeerde selecties waardoor we steeds met deze problemen te maken krijgen ? Kunnen wij als mens dan ook juiste keuzes maken opdat die problemen worden opgelost ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 17:02   #9
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Een vraag ivm met het Darwinisme in relatie tot ons DNA. We nemen aan dat natuurlijke selectie een feit is, geen probleem daarmee, wel of niet correct. Nu, in de geschiedenis heeft de mensheid steeds problemen gehad met intermenselijke relaties. Kunnen we dit ook kaderen binnen deze natuurlijke selectie en/of maakt de natuur dan verkeerde selecties waardoor we steeds met deze problemen te maken krijgen ? Kunnen wij als mens dan ook juiste keuzes maken opdat die problemen worden opgelost ?
Ik denk dat de evolutie in de zin van:

Het verder perfectioneren van het natuurlijk milieu, door de natuur op zijn minst zijn gang te laten gaan, dit zonder inmenging van de mens, of een handje te helpen in de positieve zin, leidt ertoe dat automatisch het DNA minder gestoord is en zich kan versterken.
Intelligentie heeft de natuurlijke selectie altijd afgezwakt. (positieve evolutie)
Totale ongecontroleerde vrijheid lijdt tot milieu catastrofes die ook ons DNA beschadigen vermits wij een deel van de natuur zijn.
Een beschadigd DNA leidt dan weer tot natuurlijke selectie.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 17:28   #10
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Ik denk dat de evolutie in de zin van:

Het verder perfectioneren van het natuurlijk milieu, door de natuur op zijn minst zijn gang te laten gaan, dit zonder inmenging van de mens, of een handje te helpen in de positieve zin, leidt ertoe dat automatisch het DNA minder gestoord is en zich kan versterken.
Intelligentie heeft de natuurlijke selectie altijd afgezwakt. (positieve evolutie)
Totale ongecontroleerde vrijheid lijdt tot milieu catastrofes die ook ons DNA beschadigen vermits wij een deel van de natuur zijn.
Een beschadigd DNA leidt dan weer tot natuurlijke selectie.
Kennen die speculanten daar ook iets van ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 18:09   #11
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Kennen die speculanten daar ook iets van ?
Analyse:

Speculanten hebben sowieso al een zwaar beschadigd DNA, vandaar hun gokverslaving, wat uiteindelijk speculeren is!
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 18:31   #12
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Besluit:

Evolutie in de zin van: (evolutie theorie Darwin)

Het verder perfectioneren van het natuurlijk milieu, door de natuur op zijn minst zijn gang te laten gaan, dit zonder inmenging van de mens, of een handje te helpen in de positieve zin, leidt ertoe dat automatisch het DNA minder gestoord is en zich kan versterken.
Intelligentie heeft de natuurlijke selectie altijd afgezwakt. (positieve evolutie)
Totale ongecontroleerde vrijheid lijdt tot milieu catastrofes die ook ons DNA beschadigen vermits wij een deel van de natuur zijn.
Een beschadigd DNA leidt dan weer tot meer natuurlijke selectie.

Evolutie en tijd:

Het grote probleem is dat evolutie 4.500 jaar nodig had om tot een zeer fragiele DNA te komen.
De vrije ongecontroleerde mens breekt zijn eigen DNA af in niet meer dan een fractie van 150 jaar.
We moeten alles of totaal niets ondernemen om de huidige kwaliteit van het DNA in stand te houden.

DNA storing of afbraak:

Milieu vervuiling, onnatuurlijke geconditioneerde levenswijze, stress, verkeerde en slecht kwaliteit van voedsel, gebrek aan beweging, economische en werk onzekerheid enz, deze zijn de oorzaken van het degeneratieproces van ons DNA.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 19:13   #13
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Kan iemand van de heren economisten mij eens uitleggen wat de zin hiervan economisch is, buiten misbruik maken ???
Tenzij u ermee akkoord gaat dat uw loon ook equivalent gaat dalen als de resultaten tegenvallen vind ik het niet meer dan normaal dat u niet zoveel opslag krijgt als de resultaten beter waren.

5% opslag lijkt me wel weinig als uw resultaten effectief zoveel beter waren dan uw objectieven en de prestaties van uw collega's.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 22:01   #14
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Tenzij u ermee akkoord gaat dat uw loon ook equivalent gaat dalen als de resultaten tegenvallen vind ik het niet meer dan normaal dat u niet zoveel opslag krijgt als de resultaten beter waren.

5% opslag lijkt me wel weinig als uw resultaten effectief zoveel beter waren dan uw objectieven en de prestaties van uw collega's.
Dat was inderdaad zoveel beter...Even ter vervollediging, het is 5% inclusief indexverhoging...
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 21:21   #15
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Dat was inderdaad zoveel beter...Even ter vervollediging, het is 5% inclusief indexverhoging...
Ik heb geen idee wat de index was. Ik ben sinds een dik jaar zelfstandige geworden. Mogelijk een piste die u ook kan overwegen.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2011, 21:32   #16
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Ongeveer 3 %. Ik was al eens zelfstandige. In mijn sector absoluut niet de moeite. Verdiende evenveel als loontrekkende, maar wel door veel meer risico te nemen. Wat er overbleef nadat alles betaald was, was ongeveer 25 %.

Zelfstandige zijn heeft imo enkel zin, als je heeeeeel veeeeel (lees voor het overgrote deel)in het zwart kan werken op dit moment. In mijn sector is dat onmogelijk.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2011, 09:42   #17
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht

De missie van De Pauw is om Community Land Trust (CLT) in Brussel op te richten. ‘Community Land Trusts zijn organisaties die betaalbare woningen voor mensen met een laag inkomen produceren, op grond die eigendom is van de gemeenschap, en via een systeem waarbij er een scheiding wordt gemaakt tussen de landeigendom en de eigendom van de woning.’
Het idee dat men een scheiding maakt tussen eigendom van land en eigendom van de woning is niet nieuw. Dit is gewoon "erfpacht", en in vele landen is dit best gebruikelijk.
In Den Haag is bijvoorbeeld vrijwel alle grond eigendom van de gemeente, en wordt die gewoon verhuurd aan de bouwheren. Ook in de stad waar ik woon (Bern) is erfpacht heel erg gebruikelijk.
Dat men in België dit als iets nieuws probeert te verkopen is veelzeggend.

Overigens, dat economische groei voor meer welvaart zorgt is geen "geloof", dat is een waarneming. Die CLT-s die in het artikel voorgesteld worden functioneren gewoon ook binnen de logica van een vrije economie en het scheppen van welzijn door het scheppen van meerwaarde.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 27 januari 2011 om 09:45.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2011, 09:43   #18
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

(dubbel)
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 27 januari 2011 om 09:44.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2011, 23:55   #19
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Ikea blijkt bedrijf uit Liechtenstein.

Via deze stichting ontwijkt Ikea zo'n 800 miljoen euro per jaar aan belastingen in Zweden en heeft de familie de volledige controle over het bedrijf.

http://www.retaildetail.be/nederland...-liechtenstein
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2011, 15:37   #20
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Ongeveer 3 %. Ik was al eens zelfstandige. In mijn sector absoluut niet de moeite. Verdiende evenveel als loontrekkende, maar wel door veel meer risico te nemen. Wat er overbleef nadat alles betaald was, was ongeveer 25 %.

Zelfstandige zijn heeft imo enkel zin, als je heeeeeel veeeeel (lees voor het overgrote deel)in het zwart kan werken op dit moment. In mijn sector is dat onmogelijk.
Ik werk niks i/h zwart maar heb wel het geluk dat ik erg gespecialiseerd ben in iets waar (momenteel) veel vraag naar is. (en weinig aanbod)
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be