Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Tarik Fraihi - 4 april t.e.m. 10 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Tarik Fraihi - 4 april t.e.m. 10 april Fraihi is filosoof en docent aan de EHSAL. Hij werkt tevens voor de studiedienst van de sp.a. Schreef het boek 'De smaak van de ongelijkheid' waarin hij het minderhedenbeleid op de korrel neemt. En niet te vergeten: de interculturele website 'Kif Kif' waarvan hij voorzitter is.

 
 
Discussietools
Oud 10 april 2005, 13:46   #41
DrFrege
Banneling
 
 
DrFrege's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 maart 2004
Locatie: Nederlandse Antillen
Berichten: 129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect
Omdat die Nigerianen vast geen nepidentiteit hebben aangenomen uit armoede?
Misschien is de cultuurclash tussen Berbers en Arabieren eigenlijk veel groter dan waar ze tegen opgewassen zijn.

Maar je weet het niet. Het kan ook een gebrek aan OMEGA-3 (smart fats die men in vis vindt) zijn. In het Riff gebergte is namelijk vast niet veel vis, en die is nodig voor de ontwikkeling. Geen idee, wat denk je?
Kijk eens, mijn beste, Nigerianen zijn veel armer dan Marokkanen. En voor de rest vind ik uw reaktie flauw en ongepast. Als ge niks zinnigs te vertellen hebt, zwijg dan.
DrFrege is offline  
Oud 10 april 2005, 13:46   #42
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
PollyCorrect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
Standaard

Ja, Malineeske. Hoewel er wél uiterst interessante wetenschappelijke studies zijn over het belang van omega-3 vetten in de ontwikkeling van de Mensheid an sich. Maar goed, ik beloof je dit hier verder niet te bespreken!

Ik ben ook benieuwd of Tarik Fraihi zich af en toe buigt over de roots-problematiek van de gearabiseerde Berbers die we in Europa hebben onthaald.

Zelf heb ik een tijd gewerkt in die sector, maar ben ermee gestopt omdat er zo'n enorme identiteitsproblemen op het spel staan dat men dat eigenlijk niet aankan, en er zonder twijfel nog hele generaties moeten overgaan voordat de bewustwording kan doordringen en tot resultaten kan leiden.

Op dit moment is het vechten tegen de bierkaai, en daar heb ik de energie niet voor kunnen opbrengen.
PollyCorrect is offline  
Oud 10 april 2005, 14:13   #43
danny_v
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 32
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect
Volgens mij zijn er zoveel méér problemen met Marokkanen dan met anderen, omdat ze vreselijk ontworteld zijn.

Ontworteld, niet door het gastland of de Westerse Beschaving, maar door de Arabisatie (en de islamisering die daaruit volgt).

Marokkanen weten niet eens meer dat ze géén Arabieren zijn maar Berbers, en ze schamen zich voor hun, door de islam en de Arabieren achtergestelde, cultuur. Ze zijn gekocht door het Grote Mekka-Reisagentschap, en dat zie je aan ze als je goed kijkt. Ze hebben geen idee wie ze zijn. Ze zijn nep-Arabieren met restjes Berbers in hun taaltje. Komt nog bij dat velen die hier al enkele generaties zijn uit de bidonvilles van Marokko gekomen zijn, zonder enige voorbereiding op een andere cultuur, maar vooral zonder kennis van hun eigen roots.

De trots voor wie ze zijn ontbreekt hen volledig, en ook dat zie je op hun gezichten, loop maar eens door Brussel en kijk, neem het openbaar vervoer, luister naar wat ze vertellen. Marokkaanse straatjongeren maken zichzelf extra lelijk (in Frankrijk, Nederland of België hebben ze allemaal dé look: opgeschoren koppie, trainingbroek of té strakke jeans, bootschoenen of witte nikes, en leren jasje met bontkraag). De trots is hun enkele generaties terug al afgenomen toen ze geen Berbers meer mochten zijn maar Arabieren, voornamelijk uit armoede.

Nu zitten wij met de gebakken koeskoes, en krijgen overal de schuld van: het Westen heeft gefaald, Bush en de joden moeten dood, vrouwen mogen verkracht worden als ze zich wat te vrouwelijk tonen op straat.

"Als je niet weet waar je vandaan komt, weet je ook niet waar je heengaat" - luidt een Berberse wijsheid.
Je analyse over de berbers en de geforceerde arabisering heb ik ook al in meerdere boeken gelezen en ook op de forums van de berbers zoals:
http://www.tawiza.nl/forum/

De franstaligen spreken van "arabetisering" van de berbers. Gelukkig heeft de kolonisatie door de Arabieren geen invloed gehad in het Oosten en hebben Iran en de andere landen verder zich tegen de Arabische imperialisten en kolonialisten kunnen verzetten en hun identiteit bewaren. Want men vergeet dat de Arabieren die zo klagen over "kolonisatie" en "discriminatie" zelf de grootste imperialisten en slavendrijvers waren.

Ik hoop dat ik nu het Centrum voor ongelijke kansen niet op mijn nek krijg
danny_v is offline  
Oud 10 april 2005, 17:48   #44
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Alsjeblieft. Ik heb me wel op 1 punt vergist. Het ging om Amersfoort niet Alkmaar.

Ik zag het oorspronkelijk op netwerk op de nederlandse televisie:

http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=it..._week&a=158599

En hier heb je het volledige rapport:
http://www.netwerk.tv/download/verda...def.pdf?158612
vreemd dat je uit dat rapport weer enkel haalt wat je gelijk geeft. over de rest over gelezen? maar goed, ik zal sebiet je eerst post hierover wel eens bespreken.
Citaat:
Natuurlijk. Steek uw kop maar verder in het zand en blijf verder in dromenland leven. U gelooft niet dat er ook andere dan socio-economische aspecten kunnen meespelen, dus mag er van u ook geen onderzoek gebeuren, want dan loopt u het risico uw eigen stelling ontkracht te zien.
waarom zou ik mijn kop in het zand steken? weerom zie je wat je wil zien. ik heb nooit ontkent dat er een verband is tussen etniciteit en criminaliteit. wel zeg ik dat het irrelevant is, omdat het verband helemaal niet causaal is. het is niet omdat iemand marokkaan is, dat hij crimineel gedrag gaat vertonen. die oorzaken liggen elders, dus daarom irrelavant.
Citaat:
Ik zal u zeggen wat m.i. nog héél belangrijke factoren zijn:

- de slachtofferrol opgedrongen door de politiek correcten. Herhaal genoeg dat criminelen slachtoffers zijn en dat maakt hun misdaden minder erg, of nee wat ik zeg ik, dat praat ze zelfs goed.
dat goedpraten gebeurt enkel in jullie hoofd, mijn inziens. het is niet omdat je niet meeroept dat alle makakken terug gestuurd moeten worden, dat je iets goedpraat. (kijk, ik kan ook populistisch doen).
Citaat:
- het complete falen van het gerecht als gevolg van punt 1. Wat baat het nog klacht in te dienen. Marokkaan én minderjarig is het gouden ticket om met eender wat weg te komen. Binnen de paar uur staan ze toch terug op straat.
en dat geldt enkel voor marokkaanse criminelen? dat er problemen zijn op vlak van justitie klopt, maar ook autochtone jongeren worden vaak terug vrij gelaten.
Citaat:
- het gebrek aan opvoeding door de ouders. Sorry, ik vind het niet normaal dat 12 jarige kinderen 's avonds laat op straat rondhangen. Dat het 3 jaar later kleine crimineeltjes geworden zijn, verbaast me niks.
dat vind ik ook niet normaal. ik neem echter aan dat er ook marokkaanse families zijn waar dit niet normaal is. dat het automatisch crimineeltjes worden is weer een ongefundeerde veronderstelling van jezelf.
Citaat:
- de Islam. De Saudische interpretatie is de ergste, maar de marokkaanse is a close second. Onverdraagzaamheid jegens het westen en autochtonen wordt er met de paplepel ingegeven.
toch vreemd dat uit dat rapport blijkt dat het nog steeds een minderheid van de marokkaanse jochies is dat in verband kan gebracht worden met criminaliteit, niet? of is de rest niet islamiet dan?
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 10 april 2005, 17:50   #45
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DrFrege
Onverbeterlijk ben jij, hoor. Het 'Vlaams' dat Marokkanen onderling spreken, zeker als het jongens zijn, is onmiddellijk herkenbaar als 'Maroc-Vlaams'. Dat is een heel eigen taaltje met zijn eigen accenten. Ik herken dat sito presto...
ik wil het je echt eens zien doen dan. je overtuigt me namelijk absoluut niet. er zijn namelijk wel meer jongeren die een nederlands met een acent spreken.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 10 april 2005, 18:13   #46
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Naast het feit dat je écht wel het verschil tussen marokkanen, grieken , italianen en turken merkt, zijn er ook gewoon de cijfers.

In België mag er daar natuurlijk geen onderzoek naar worden gedaan, maar in Nederland kan het wél en wat blijkt uit die onderzoeken. Marokkanen zijn steevast énorm oververtegenwoordigd in de criminaliteitsstatistieken, ook in vergelijking met andere allochtone groepen die er sociaal-economisch even 'slecht' voorstaan.

In Alkmaar heeft maar liefst 40% van de jongeren tussen 15 en 18 jaar van marokkaanse afkomst een dossier bij de politie. Surinamers en somaliërs (de twee andere grootste probleemgroepen in Nederland zitten ergens rond de 20%), de andere allochtonengroepen nog veel, veel lager. Nochthans hebben de marokkanen het sociaal-economisch zeker niet slechter dan die andere allochtonen.

Als je er dan nog eens bijbedenkt dat veel misdrijven de politie niet eens meer halen, laat staan dat er een schuldige wordt gevonden dan worden die cijfers pas écht angstaanjagend.
een niet onbelangrijke kanttekening bij heel dit onderzoek: het gaat om verdachten. vreemd, want bij mijn weten zijn mensen bij ons nog steeds onschuldig tenzij anders bewezen.

verder, uit dat rapport:
Citaat:
Een krappe meerderheid van de verdachten (54%) heeft een Nederlandse etniciteit, dat wil zeggen dat zowel de persoon zelf als beide ouders in Nederland geboren zijn. Na de Nederlanders vormen de Marokkanen de grootste groep, op de voet gevolgd door Turken, Antillianen en Surinamers.
zei jij in je openingspost niet dat er met turken amper problemen zijn? impliceerde je niet dat zowat alle problemen met marokkanen zijn?

verder, als je kijkt naar de minderjarigen, lijken ze me niet zo overtegenwoordigd als jij wil doen uitschijnen
Citaat:
aantal in % % vrouw % onder 18
Nederland 2.155 54,1 18% 17%
overige A2-landen 216 5,4 15% 15%
Marokko 374 9,4 14% 25%
Turkije 246 6,2 8% 19%
Nederl. Antillen/Aruba 174 4,4 25% 22%
Suriname 124 3,1 26% 21%
Somalië 60 1,5 22% 32%
Voorm. Joegoslavië 53 1,3 26% 19%
Iran 54 1,4 13% 19%
Irak 49 1,2 16% 22%
Indonesië 36 0,9 33% 31%
Afghanistan 25 0,6 8% 28%
overige B-landen 308 7,7 23% 22%
buitenl. onbekend 113 2,8 26% 22%
totaal 3987 100 19% 19%
die 40% staat er wel in vermeld:
Citaat:
Het aandeel verdachten is nog veel hoger als gekeken wordt naar bepaalde bevolkingsgroepen
in specifieke leeftijdsklassen. Zo blijkt bijna een kwart van de Marokkanen in Amersfoort in de
leeftijd van 15 tot en met 17 jaar een dossier te bezitten bij de politie. Wordt de selectie beperkt
tot alleen de jongens in deze groep, dan is het aandeel dat verdacht is ruim 40%.
Vooral onder de Antillianen/Arubanen, Iraanse en Somalische kinderen is er vaak al op jonge
leeftijd sprake van het plegen van strafbare feiten. Van deze kinderen in de leeftijd van 12 tot en
met 14 jaar is al bijna een kwart bekend bij de politie middels een verzonden dossier.
maar vreemd genoeg staat er over de andere bevolkingsgroepen zo geen cijfers. nogal moelijk om dan de vergelijking te maken natuurlijk.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 10 april 2005, 20:30   #47
DrFrege
Banneling
 
 
DrFrege's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 maart 2004
Locatie: Nederlandse Antillen
Berichten: 129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
ik wil het je echt eens zien doen dan. je overtuigt me namelijk absoluut niet. er zijn namelijk wel meer jongeren die een nederlands met een acent spreken.
OK, jongen, ge hebt gelijk hoor. Jij weet het best. Ik ben maar een domme onbenul. Zijt ge nu content? Met mensen als u valt niet redelijk te praten. Jullie wanen jezelf als het centrum van het heelal. Alles weet ge beter, eigen standpunten herzien kunt ge niet, gij hebt gelijk, zelfs als ge ongelijk hebt.
Dit alles om uw opgeblazen egootje te strelen.
Slaapwel, jongen. Doei!
DrFrege is offline  
Oud 10 april 2005, 23:54   #48
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DrFrege
OK, jongen, ge hebt gelijk hoor. Jij weet het best. Ik ben maar een domme onbenul. Zijt ge nu content? Met mensen als u valt niet redelijk te praten. Jullie wanen jezelf als het centrum van het heelal. Alles weet ge beter, eigen standpunten herzien kunt ge niet, gij hebt gelijk, zelfs als ge ongelijk hebt.
Dit alles om uw opgeblazen egootje te strelen.
Slaapwel, jongen. Doei!
ik zeg alleen wat mijn ervaring is, en die is anders dan wat jullie hier vertellen. als je daar niet mee omkan moet je jezelf maar eens de vraag stellen wie er niet kan discussieren.

en ik ben geen jongen. maar dat zeggen zal van mij wel een betweter maken zeker?

nu goed, slaapwel.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be