Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Tarik Fraihi - 4 april t.e.m. 10 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Tarik Fraihi - 4 april t.e.m. 10 april Fraihi is filosoof en docent aan de EHSAL. Hij werkt tevens voor de studiedienst van de sp.a. Schreef het boek 'De smaak van de ongelijkheid' waarin hij het minderhedenbeleid op de korrel neemt. En niet te vergeten: de interculturele website 'Kif Kif' waarvan hij voorzitter is.

 
 
Discussietools
Oud 4 april 2005, 15:33   #1
Jong N-VA'er
Europees Commissaris
 
Jong N-VA'er's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2005
Berichten: 6.045
Standaard Inburgering

Wat vind u over de verplichte inburgering voor migranten in Vlaanderen?
Is dit volgens u een eerste stap naar betere samenwerking tussen autochtonen en allochtonen?
Terzijde, begrijpt u dat mensen van allochtone origine opkomen voor de N-VA, zoals dit gebeurt in Brussel?
Jong N-VA'er is offline  
Oud 4 april 2005, 17:00   #2
tarik Fraihi
Vreemdeling
 
tarik Fraihi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Wat vind u over de verplichte inburgering voor migranten in Vlaanderen?
Is dit volgens u een eerste stap naar betere samenwerking tussen autochtonen en allochtonen?
Terzijde, begrijpt u dat mensen van allochtone origine opkomen voor de N-VA, zoals dit gebeurt in Brussel?
Beste,
Ik ben geen tegenstander van een verplichte inburgering. Uit onderzoek blijkt dat 2 op 3 nieuwkomers de inburgeringstrajecten op vrijwillige basis volgt.
De verplichte inburgering is geen eerste stap naar een betere samenwerking tussen allochtonen en autochtonen. De meeste allochtonen zijn hier al meer dan 35 jaar of hier geboren en getogen, en dus ingeburgerd. De verplichte inburgering is gericht naar nieuwkomers. Om tot een betere coöperatie te komen tussen allo's en auto's is meer nodig dan verplichte inburgeringstrajecten voor nieuwkomers.
Ik vind het maar normaal dat er ook allochtonen op de N-VA lijsten staan. Het toont aan hoe divers de allochtone gemeenschappen wel zijn.
__________________
Tarik Fraihi
tarik Fraihi is offline  
Oud 4 april 2005, 21:21   #3
Nad60
Burger
 
Nad60's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Vl.Brabant
Berichten: 158
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Wat vind u over de verplichte inburgering voor migranten in Vlaanderen?
Is dit volgens u een eerste stap naar betere samenwerking tussen autochtonen en allochtonen?
Terzijde, begrijpt u dat mensen van allochtone origine opkomen voor de N-VA, zoals dit gebeurt in Brussel?
Met alle respect, maar men maakt weer de amalgaam tussen allochtonen en migranten.
Zou het niet eindelijk tijd worden dat men weet over wie men het juist heeft en dat men een duidelijk onderscheid weet te maken tussen migranten, vreemdelingen, asielzoekers, illegalen, allochtonen? Niet een onderscheid op menselijk vlak, uiteraard, maar een onderscheid in statuut.
Stellen dat een verplichte inburgeringscursus voor migranten een betere samenwerking op poten zet tussen auto- en allochtonen, geeft een vervormd beeld van de allochtonen die zelfs in een stadium zitten waar men geen onderscheid hoeft te maken tussen autochtonen en allochtonen.
Verder wil ik benadrukken dat de aanvragen, voor bijvoorbeeld taallessen, zo hoog zijn dat het aanbod onvoldoende blijkt te zijn.
Voor verplichting mag men wel eerst werk maken van voldoende aanbod.
En idd, de meeste nieuwkomers nemen zelf initiatief om de taal te leren.
Als voorbeeld wil ik de regelmatige uitwijzing van één of andere asielzoekende familie aanhalen, waarvan dan blijkt dat zowel hun kinderen als hun ouders al een héél goede woordenschat hebben in onze Nederlandse taal.
Nad60 is offline  
Oud 4 april 2005, 21:36   #4
tarik Fraihi
Vreemdeling
 
tarik Fraihi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nad60
Met alle respect, maar men maakt weer de amalgaam tussen allochtonen en migranten.
Zou het niet eindelijk tijd worden dat men weet over wie men het juist heeft en dat men een duidelijk onderscheid weet te maken tussen migranten, vreemdelingen, asielzoekers, illegalen, allochtonen? Niet een onderscheid op menselijk vlak, uiteraard, maar een onderscheid in statuut.
Stellen dat een verplichte inburgeringscursus voor migranten een betere samenwerking op poten zet tussen auto- en allochtonen, geeft een vervormd beeld van de allochtonen die zelfs in een stadium zitten waar men geen onderscheid hoeft te maken tussen autochtonen en allochtonen.
Verder wil ik benadrukken dat de aanvragen, voor bijvoorbeeld taallessen, zo hoog zijn dat het aanbod onvoldoende blijkt te zijn.
Voor verplichting mag men wel eerst werk maken van voldoende aanbod.
En idd, de meeste nieuwkomers nemen zelf initiatief om de taal te leren.
Als voorbeeld wil ik de regelmatige uitwijzing van één of andere asielzoekende familie aanhalen, waarvan dan blijkt dat zowel hun kinderen als hun ouders al een héél goede woordenschat hebben in onze Nederlandse taal.
volledig met je eens, Nad
__________________
Tarik Fraihi
tarik Fraihi is offline  
Oud 4 april 2005, 21:39   #5
Dina
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 13 mei 2002
Berichten: 312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
Beste,
Ik ben geen tegenstander van een verplichte inburgering. Uit onderzoek blijkt dat 2 op 3 nieuwkomers de inburgeringstrajecten op vrijwillige basis volgt.
De verplichte inburgering is geen eerste stap naar een betere samenwerking tussen allochtonen en autochtonen. De meeste allochtonen zijn hier al meer dan 35 jaar of hier geboren en getogen, en dus ingeburgerd. De verplichte inburgering is gericht naar nieuwkomers. Om tot een betere coöperatie te komen tussen allo's en auto's is meer nodig dan verplichte inburgeringstrajecten voor nieuwkomers.
Ik vind het maar normaal dat er ook allochtonen op de N-VA lijsten staan. Het toont aan hoe divers de allochtone gemeenschappen wel zijn.
U neemt hier een loopje met de werkelijkheid vrees ik.
Vele allochtonen die hier al 35 jaar en langer wonen zijn net NIET ingeburgerd omdat het destijds ook niet van hen werd verlangd. Hoeveel zijn er niet die nog eens onze taal niet spreken? En taal is toch net de eerste stap naar inburgering? Om nog maar te zwijgen van andere problemen dat zulks met zich meebrengt. De kloof met hun eigen kinderen bv. die hier school lopen en thuis niet gesteund en opgevolgd kunnen worden. Kinderen die achterop geraken, er moedeloos van worden, zich niet meer inzetten,.... met alle gevolgen vandien.

Als u nog eens niet de problemen erkent, hoe wilt u ze dan helpen oplossen?
Dina is offline  
Oud 4 april 2005, 21:48   #6
Dina
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 13 mei 2002
Berichten: 312
Standaard

Zonder te willen veralgemenen denk ik dat asielzoekers (échte politieke vluchtelingen dus) eerder geneigd zijn zich in te spannen om zo snel mogelijk ingeburgerd te geraken. Dat zijn mensen die echt gevreesd hebben voor hun leven en dat van hun gezin. Die écht dankbaar zijn dat ze hier ergens een veilig onderkomen kunnen krijgen en die er alles aan zouden doen om hun dankbaarheid te tonen.
Met deze mensen heb ik dan ook totaal geen probleem. Integendeel zelfs.

Maar je kunt niet ontkennen dat er een heel groot deel gelukzoekers en profiteurs tussen de "vreemdelingen" zitten. Uitschot ook. Crapuul dat in hun thuisland wel even anders zouden piepen en die totaal geen respect hebben voor ons hier. Hoe zou je zelf zijn als je ziet met welke fluwelen handschoenen sommige "boefjes" hier worden behandeld.

Die laatste categorie verpest het voor alle immigranten die het wél goed menen.
En d�*�*r moet hard tegen opgetreden worden. Net zoals voor het uitschot van eigen bodem. Geen verschil tussen beide. Maar ik pleit wel voor een veel hardere aanpak.

Wat is uw mening hierover, mijnheer Tarik?
Dina is offline  
Oud 4 april 2005, 23:06   #7
tarik Fraihi
Vreemdeling
 
tarik Fraihi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Standaard

__________________
Tarik Fraihi

Laatst gewijzigd door tarik Fraihi : 4 april 2005 om 23:11.
tarik Fraihi is offline  
Oud 4 april 2005, 23:13   #8
tarik Fraihi
Vreemdeling
 
tarik Fraihi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dina
U neemt hier een loopje met de werkelijkheid vrees ik.
Vele allochtonen die hier al 35 jaar en langer wonen zijn net NIET ingeburgerd omdat het destijds ook niet van hen werd verlangd. ?
het is niet omdat het van hen niet verwacht werd dat ze het niet hebben gedaan.
__________________
Tarik Fraihi

Laatst gewijzigd door tarik Fraihi : 4 april 2005 om 23:13.
tarik Fraihi is offline  
Oud 4 april 2005, 23:14   #9
tarik Fraihi
Vreemdeling
 
tarik Fraihi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dina
Hoeveel zijn er niet die nog eens onze taal niet spreken? En taal is toch net de eerste stap naar inburgering? Om nog maar te zwijgen van andere problemen dat zulks met zich meebrengt. De kloof met hun eigen kinderen bv. die hier school lopen en thuis niet gesteund en opgevolgd kunnen worden. Kinderen die achterop geraken, er moedeloos van worden, zich niet meer inzetten,.... met alle gevolgen vandien.

Als u nog eens niet de problemen erkent, hoe wilt u ze dan helpen oplossen?
De heftigheid waarmee van allochtonen wordt geëist om Nederlands te spreken, verschilt sterk naar gelang de afkomst van de groep. Zo horen we zelden of nooit dat Amerikanen, Japanners of eurocraten onze taal moeten beheersen. Of dat ze hun kinderen niet naar Engelstalige, Franstalige of Hebreeuwse scholen mogen sturen. Terwijl de taaleis heel uitgesproken wordt gesteld aan Marokkaanse, Turkse of andere groepen. Hetzelfde zien we in de houding tegenover de hoge concentratie Amerikanen, joden, Nederlanders of eurocraten in bepaalde buurten. En vooral als we dit vergelijken met de reactie op de grote aanwezigheid van zwart-Afrikanen, Marokkanen en Turken.
Ik hoor je al zeggen: "maar met die andere groepen hebben we geen problemen". Wel met de overgrote meerderheid van Marokkanen en Turken ook niet. De taaleis getuigt van een taaltrauma opgelopen door een jarenlange onderdrukking door Franstaligen waarschijnlijk
Iemand die hier 35 jaar woont of langer, en geen woord Nederlands spreekt, bestaat in de fantasie van een aantal mensen, ik moet zo'n persoon nog tegenkomen. Dat ze vaak gebrekkig en soms nog heel gebrekkig Nederlands spreken akkoord. Maar dat betekent niet dat ze niet ingeburgerd zijn. Het feit dat ze hier al langer dan de helft van hun leven verblijven, lijkt mij een sterker criterium dan de taal.
__________________
Tarik Fraihi

Laatst gewijzigd door tarik Fraihi : 4 april 2005 om 23:20.
tarik Fraihi is offline  
Oud 5 april 2005, 08:18   #10
Dina
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 13 mei 2002
Berichten: 312
Standaard

Mijnheer Tarik,

De waarheid ontkennen zal je geen stap dichterbij een oplossing brengen.
Mijn kinderen gingen tot over twee jaar naar een brusselse school (basisschool).

De kinderen die meekwamen tijdens een oudercontactavond om te tolken voor hun ouders, waren op het einde niet meer te tellen. En ja! In die nederlandstalige school werd door de leerkrachten eveneens frans gesproken. Het was dus niet het probleemm van geen "nederlands" te kennen.

Anderzijds, wat betekent voor u "inburgering"? Voor u volstaat het blijkbaar dat iemand hier al dertig jaar woont, om te zijn ingeburgerd?
Ga eens een wandelingetje maken in bepaalde wijken van St. Jans Molenbeek. U zal zich daar waarschijnlijk "thuis" voelen. Een heleboel autochtonen al heel lang niet meer! Als de zon schijnt waan je je zelfs in Marrakesch. Als autochtoon word je er begaapt alsof je van een andere planeet komt.

Maar nu begrijp ik hoe het komt. Als zelfs onze politici vinden dat iemand is ingeburgerd wanneer hij al x-aantal jaar in een land woont, moeten we ook niet meer van die mensen gaan verwachten.
Dina is offline  
Oud 5 april 2005, 09:28   #11
Nad60
Burger
 
Nad60's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Vl.Brabant
Berichten: 158
Standaard

Dina,

Ik denk niet dat jij Tarik een voorbeeld over Molenbeek moet geven. Hij kent die gemeente door en door, en ik mag zeggen dat ik er ook mijn steentje heb.
Dat er problemen zijn in bepaalde gemeentes, waaronder Molenbeek, hoor je niemand ontkennen en ik denk dat Tarik dat al verschillende malen aangekaart heeft.
Waar het nu op neerkomt is de oorzaken aan het licht te brengen en de oplossingen zijn niet zo evident dat men daarvoor een mirakeloplossing heeft.
Eén ding moet men wel beseffen, zowel langs auto- als langs allochtoonse kant. Men mag stilaan wel beginnen beseffen dat er een multiculturele en multiëtnische samenleving is en dat de overgrote meerderheid er zich bewust van is.
Als we dan spreken van "inburgering", mogen we tevreden zijn dat er mensen zoals Tarik actief deelnemen aan die bruggenbouw tussen verschillende bevolkingsgroepen.
Maar Tarik komt af en toe in de schijnwerpers, laten we dan vooral niet de mensen vergeten die nooit in die schijnwerpers komen en die ook voortreffelijk werk leveren wat bruggenbouw betreft, niettegenstaande dat anderen er een sport van maken om elke steen dat er gelegd wordt, af te breken.
Nad60 is offline  
Oud 5 april 2005, 09:57   #12
Dina
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 13 mei 2002
Berichten: 312
Standaard

Beste Nad,

Akkoord met wat je daar zegt, maar daarmee is niemand geholpen.
Als ik zie dat de heer Tarik zelfs de realiteit niet ziet, hoe wil je dan dat er ooit iets opgelost geraakt? Al j�*�*�*ren worden de problemen onder de mat geveegd. Reden waarom alles al lang uit de hand gelopen is. En aan de reactie van de heer Tarik te zien moeten we ook geen beterschap verwachten.

Men moet maar eens ophouden met allerlei excuses te verzinnen om bepaalde wandaden te vergoelijken (ze worden gediscrimineerd, ze vinden geen werk, het zal beteren als ze stemrecht krijgen,....). Dat crapuul lacht in zijn vuistje! Goed geïntegreerde vreemdelingen zeggen het zélf!

Hoor jij autochtonen de wandaden van een landgenoot goedpraten? Waarom moeten we dan de wandaden van allochtonen goedpraten? Omdat het anders als racisme bestempeld wordt?

Dat er een migrantenprobleem is, danken we in de eerste plaats aan ONZE politici die nooit eisen hebben gesteld en die nu denken de problemen te zullen oplossen middels positieve discriminatie. Dat zal niet werken! Nooit! Onthou dat! Het zal de zaken alleen nog maar vergergeren.
Dina is offline  
Oud 5 april 2005, 10:12   #13
Bourne
Burger
 
Geregistreerd: 21 maart 2005
Berichten: 106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dina
Dat er een migrantenprobleem is, danken we in de eerste plaats aan ONZE politici die nooit eisen hebben gesteld en die nu denken de problemen te zullen oplossen middels positieve discriminatie. Dat zal niet werken! Nooit! Onthou dat! Het zal de zaken alleen nog maar vergergeren.
Dat is ook mijn mening.
Het enige dat "positieve" discriminatie doet is de haat vergroten van de bevolkingsgroep leedzaam moet toekijken hoe bepaalde mensen worden voorgetrokken. En waarom worden ze voorgetrokken? Omdat ze zich crimineel en agressief opstellen. De enige conclusie die men dan kan trekken is dat misdaad wel degelijk loont.

En hoe meer mensen worden achteruitgestoken door die "positieve" discriminatie hoe meer mensen de volgende een protest of foert stem uitbrengen.

Laatst gewijzigd door Bourne : 5 april 2005 om 10:17.
Bourne is offline  
Oud 5 april 2005, 10:14   #14
tarik Fraihi
Vreemdeling
 
tarik Fraihi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dina
Mijnheer Tarik,

De waarheid ontkennen zal je geen stap dichterbij een oplossing brengen.
Mijn kinderen gingen tot over twee jaar naar een brusselse school (basisschool).

De kinderen die meekwamen tijdens een oudercontactavond om te tolken voor hun ouders, waren op het einde niet meer te tellen. En ja! In die nederlandstalige school werd door de leerkrachten eveneens frans gesproken. Het was dus niet het probleemm van geen "nederlands" te kennen.

Anderzijds, wat betekent voor u "inburgering"? Voor u volstaat het blijkbaar dat iemand hier al dertig jaar woont, om te zijn ingeburgerd?
Ga eens een wandelingetje maken in bepaalde wijken van St. Jans Molenbeek. U zal zich daar waarschijnlijk "thuis" voelen. Een heleboel autochtonen al heel lang niet meer! Als de zon schijnt waan je je zelfs in Marrakesch. Als autochtoon word je er begaapt alsof je van een andere planeet komt.

Maar nu begrijp ik hoe het komt. Als zelfs onze politici vinden dat iemand is ingeburgerd wanneer hij al x-aantal jaar in een land woont, moeten we ook niet meer van die mensen gaan verwachten.
Beste Dina,

waar wil je naar toe? Wil je van mij horen dat taal onbelangrijk is? Dan moet ik je teleurstellen, taal is belangrijk. Mensen moeten kunnen communiceren.

Wat mijn punt is, is dat taal niet het criterium bij uitstek is. Ik ken voldoende bevolkingsgroepen in Vlaanderen en Brussel die nauwelijks of geen woord Nederlands spreken, maar wel als ingeburgerd worden beschouwd.

Iemand die hier een leven lang gewerkt heeft, kinderen heeft groot gebracht, vrienden en familieleden heeft, lief en leed van en in dit landje heeft gedeeld, is een burger van dit land en dus ingeburgerd. Al mag die persoon radikaal van mij verschillen, andere gewoonte er op nahouden, een jeans of jellaba dragen, en ja zelfs een andere taal spreken (zoals mijn Waalse vrienden) zo iemand is een burger net als ik en dus ingeburgerd.

Wat zijn zijn de problemen waarmee we te kampen hebben in onze samenleving? Is hét probleem in het onderwijs dat kinderen voor hun ouders moeten tolken? Of misschien dat kinderen thuis geen Nederlands spreken? Is dat hét probleem? En als je in het Marrakech van Brussel, Tel Aviv van Antwerpen of Turkije van Gent woont als allochtoon ben je geen burger en niet ingeburgerd? Omdat het daar zo anders is? Is dat wat je stoort aan Molenbeek? Wat mij stoort in Molenbeek is wel iets anders.

En wat jij blijkbaar wel normaal vond, is dat er in die school geen allochtone leerkracht is die die ouders in hun eigen taal kan aanspreken?

Het verbaast me zelfs dat die ouders naar de contactavonden gingen, ik kan je voorbeelden geven van scholen waar ouders zelfs helemaal niet komen opdagen. En straks ga je beweren dat dit komt door dat ze taal niet spreken en de uitnodiging in het Nederlands niet kunnen lezen. Het taalfetisjisme kent soms echt wel geen grenzen bij politiek incorrecten
__________________
Tarik Fraihi

Laatst gewijzigd door tarik Fraihi : 5 april 2005 om 10:21.
tarik Fraihi is offline  
Oud 5 april 2005, 10:24   #15
Bourne
Burger
 
Geregistreerd: 21 maart 2005
Berichten: 106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
En wat jij blijkbaar wel normaal vond, is dat er in die school geen allochtone leerkracht is die die ouders in hun eigen taal kan aanspreken?

Het verbaast me zelfs dat die ouders naar de contactavonden gingen, ik kan je voorbeelden geven van scholen waar ouders zelfs helemaal niet komen opdagen. En straks ga je beweren dat dit komt door dat ze taal niet spreken en de uitnodiging in het Nederlands niet kunnen lezen. Het taalfetisjisme kent soms echt wel geen grenzen bij politiek incorrecten
Dus met andere woorden voor de Arabische leerlingen moeten we een Arabisch sprekende leerkracht aanwerven. Dan mogen we de andere taalgroepen niet achteruitsteken en ook een Chinese, Duitse, Afrikaanse, Israëlische, Russische, Poolse, Bulgaarse, Indische,...... leerkracht aannemen.
Hier slaat u wel volledig de bal mis, ik moet Australië ook niet verwachten dat men daar een Nederlandstalige leerkracht in dienst gaat nemen omdat ik te lui ben te integreren

Laatst gewijzigd door Bourne : 5 april 2005 om 10:25.
Bourne is offline  
Oud 5 april 2005, 10:37   #16
tarik Fraihi
Vreemdeling
 
tarik Fraihi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bourne
Dus met andere woorden voor de Arabische leerlingen moeten we een Arabisch sprekende leerkracht aanwerven. Dan mogen we de andere taalgroepen niet achteruitsteken en ook een Chinese, Duitse, Afrikaanse, Israëlische, Russische, Poolse, Bulgaarse, Indische,...... leerkracht aannemen.
Hier slaat u wel volledig de bal mis, ik moet Australië ook niet verwachten dat men daar een Nederlandstalige leerkracht in dienst gaat nemen omdat ik te lui ben te integreren
Nee, dat heb je verkeerd begrepen of ik heb me niet juist genoeg uitgedrukt.
Iederen weet dat dat niet kan.
Maar wat wil je nu zeggen, dat we geen chinese, Indische, Afrikaanse,.. leerkrachten moeten aanwerven in de scholen?
__________________
Tarik Fraihi
tarik Fraihi is offline  
Oud 5 april 2005, 10:38   #17
tarik Fraihi
Vreemdeling
 
tarik Fraihi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dina
Beste Nad,

Akkoord met wat je daar zegt, maar daarmee is niemand geholpen.
Als ik zie dat de heer Tarik zelfs de realiteit niet ziet, hoe wil je dan dat er ooit iets opgelost geraakt? Al j�*�*�*ren worden de problemen onder de mat geveegd. Reden waarom alles al lang uit de hand gelopen is. En aan de reactie van de heer Tarik te zien moeten we ook geen beterschap verwachten.

Men moet maar eens ophouden met allerlei excuses te verzinnen om bepaalde wandaden te vergoelijken (ze worden gediscrimineerd, ze vinden geen werk, het zal beteren als ze stemrecht krijgen,....). Dat crapuul lacht in zijn vuistje! Goed geïntegreerde vreemdelingen zeggen het zélf!

Hoor jij autochtonen de wandaden van een landgenoot goedpraten? Waarom moeten we dan de wandaden van allochtonen goedpraten? Omdat het anders als racisme bestempeld wordt?

Dat er een migrantenprobleem is, danken we in de eerste plaats aan ONZE politici die nooit eisen hebben gesteld en die nu denken de problemen te zullen oplossen middels positieve discriminatie. Dat zal niet werken! Nooit! Onthou dat! Het zal de zaken alleen nog maar vergergeren.
Waar en wanneer heb ik wandaden van allochtonen goedgepraat?
__________________
Tarik Fraihi
tarik Fraihi is offline  
Oud 5 april 2005, 10:42   #18
Dina
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 13 mei 2002
Berichten: 312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
Beste Dina,

waar wil je naar toe? Wil je van mij horen dat taal onbelangrijk is? Dan moet ik je teleurstellen, taal is belangrijk. Mensen moeten kunnen communiceren.

Wat mijn punt is, is dat taal niet het criterium bij uitstek is. Ik ken voldoende bevolkingsgroepen in Vlaanderen en Brussel die nauwelijks of geen woord Nederlands spreken, maar wel als ingeburgerd worden beschouwd.

Iemand die hier een leven lang gewerkt heeft, kinderen heeft groot gebracht, vrienden en familieleden heeft, lief en leed van en in dit landje heeft gedeeld, is een burger van dit land en dus ingeburgerd. Al mag die persoon radikaal van mij verschillen, andere gewoonte er op nahouden, een jeans of jellaba dragen, en ja zelfs een andere taal spreken (zoals mijn Waalse vrienden) zo iemand is een burger net als ik en dus ingeburgerd.

Wat zijn zijn de problemen waarmee we te kampen hebben in onze samenleving? Is hét probleem in het onderwijs dat kinderen voor hun ouders moeten tolken? Of misschien dat kinderen thuis geen Nederlands spreken? Is dat hét probleem? En als je in het Marrakech van Brussel, Tel Aviv van Antwerpen of Turkije van Gent woont als allochtoon ben je geen burger en niet ingeburgerd? Omdat het daar zo anders is? Is dat wat je stoort aan Molenbeek? Wat mij stoort in Molenbeek is wel iets anders.

En wat jij blijkbaar wel normaal vond, is dat er in die school geen allochtone leerkracht is die die ouders in hun eigen taal kan aanspreken?

Het verbaast me zelfs dat die ouders naar de contactavonden gingen, ik kan je voorbeelden geven van scholen waar ouders zelfs helemaal niet komen opdagen. En straks ga je beweren dat dit komt door dat ze taal niet spreken en de uitnodiging in het Nederlands niet kunnen lezen. Het taalfetisjisme kent soms echt wel geen grenzen bij politiek incorrecten
:o
Ik geloof hier mijn eigen ogen niet!
Het is toch niet omdat je een burger bent in een land, dat je "ingeburgerd" bent? Hoe kun je nu in godsnaam ingeburgerd zijn als je de taal van de buren niet spreekt, als je de taal van de werkgever niet begrijpt??? Of vind je dat die werkgever zich maar moet aanpassen aan de "multiculture leefwereld" die hem werd opgedrongen? :o
En dit gaat evenzeer op voor Japanners, Denen, Kosovaren of wat dan ook. Of voel je je hier nu misschien geviseerd als moslim? Heb ik dat ergens in mijn berichten geïnsinueerd?

U verwart "inburgering" met "geen problemen hebben". Het is niet omdat we hier geen (over)last hebben met Chinezen dat die automatisch ingeburgerd zijn als ze onze taal niet spreken en alleen maar leven binnen hun eigen gemeenschap. Die zijn dan net zo min ingeburgerd als de bewoners van de Marrakesh-wijk in Molenbeek.

Eén zinnetje zegt voor mij al meer dan genoeg : "En wat jij blijkbaar wel normaal vond, is dat er in die school geen allochtone leerkracht is die die ouders in hun eigen taal kan aanspreken? "

Je hoeft geen racist te zijn, zelfs geen Vlaams Belanger, om dit niet te pikken. Een Vlaming of zelfs Belg met gezond verstand, volstaat. UW houding drijft mensen regelrecht naar het Vlaams Belang, Mijnheer Tarik. Voor mij is hiermee eens te meer bewezen waar het racisme juist zit ingebakken. En dat is niet bij het "eigen volk".
Dina is offline  
Oud 5 april 2005, 10:46   #19
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dina
Mijnheer Tarik,

De waarheid ontkennen zal je geen stap dichterbij een oplossing brengen.
Mijn kinderen gingen tot over twee jaar naar een brusselse school (basisschool).

De kinderen die meekwamen tijdens een oudercontactavond om te tolken voor hun ouders, waren op het einde niet meer te tellen.
En u weet zeker die ouders allemaal stuk voor stuk al 35 jaar in België aanwezig waren?
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline  
Oud 5 april 2005, 10:47   #20
Dina
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 13 mei 2002
Berichten: 312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
Waar en wanneer heb ik wandaden van allochtonen goedgepraat?
Bedoelt u dan dat die wandaden niks te maken hebben met het feit dat ze achteruitgesteld worden? Dat ze gediscrimineerd worden en geen werk vinden? Of omdat ze geen stemrecht hadden?

Welke uitleg heeft u dan voor het feit dat allochtoonse wandaden in verhouding veel hoger liggen?
Dina is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be