Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet er een confederatie Nederland-Vlaanderen komen?
Ja, ik wil een confederatie Nederland-Vlaanderen 46 52,87%
Nee, Vlaanderen moet een deel worden van het unitaire Nederland 14 16,09%
Nee, Vlaanderen blijft bij België 16 18,39%
Nee, Vlaanderen moet na zijn onafhankelijkheid geen staatkundige toenadering zoeken tot Nederland 11 12,64%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 juni 2018, 20:35   #101
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Daar gaan we dan weer eens met dat "voelen".

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
In zekere zin geef ik zelfs Fred Vanhove geen ongelijk, omdat hij oprecht van mening is dat hij meer verwantschap voelt met Walen dan met Nederlanders. Wie ben ik hem te vertellen dat dat niet zo is?
Zoals ik hem geen ongelijk zou kunnen geven als hij oprecht van mening is dat Anderlecht de beste voetbalploeg is, en hij daar meer verwantschap voor voelt dan voor alle andere.
Maar hoe loos is dat voelen niet als het op staatshervorming aankomt ?
En hoe gruwelijk als mensen met het buikgevoel van een voetbalsupporter zich in een referendum betreffende een staatshervorming zich zouden uitspreken vanuit dat "voelen."
Het komt erop aan van te weten zoals ik hier stelde:

https://forum.politics.be/showpost.p...ostcount=39725

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Enkel met Vlamingen voelen sommige Walen enig verwantschap, maar niet echt met Nederlanders, behalve misschien Limburgers.
1. Voelt dat dan warm of koud aan, zacht of hard, zou ik zeggen bij wijze van boutade. *wink*
2. Wat koopt men met dergelijke veralgemeningen en klischees ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Het is geen politieke nationale eenheid, maar niets belet ons de toenadering in realiteit. Velen zien het niet echt, maar nog nooit hebben we zo'n goede band met Nederlanders gehad als vandaag in de laatste vier eeuwen.
En dat het geen politiek eenheid is, is bijzonder jammer want dat belet ons van een geopolitieke bonus op te strijken. En precies daar is het mij om te doen, ipv sentimenteel gewauwel van iets te voelen.

En wat weten we dan wel?
Wel, bijvb. dat zonder de scheiding der Nederaldnen, Brussel nu een Nederlandstalige stad zou zijn, die aan het oprukken is naar anderhalf miljoen Nederlandstaligen.
Dat de scheiding ook op andere vlakken een ramp was.
Dat die spreidstand ons zodoende in de toekomst nog wel eens duur kan komen te staan in een andere politieke konstellatie.
Meer dan die WETEN-schap heb ik echt niet nodig om Groot-Nederlander te zijn.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 juni 2018 om 21:05.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2018, 20:50   #102
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

/
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 juni 2018 om 20:51.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2018, 23:06   #103
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.092
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De naam Nederlanden is een pars-pro-toto naam wel. Hun land is heuvelachtig. Vlaanderen is dat ook in diens houdige betekenis.

Maar inderdaad, ik ken de geschiedenis wel. Vergeet echter niet dat de Unie Utrecht enkel door Nederlandstalige provinciën gesteund werd op de stad Doornik na.

Nu distantieer ik me niet koste wat het kost van hen. Het is sowieso een goed idee bruggen te blijven bouwen. De geschiedenis heeft ons echter geleerd dat taal altijd een barrière heeft gevormd.
In zekere zin geef ik zelfs Fred Vanhove geen ongelijk, omdat hij oprecht van mening is dat hij meer verwantschap voelt met Walen dan met Nederlanders. Wie ben ik hem te vertellen dat dat niet zo is?

Wat ik eerder zei is ook al grotendeels waar. De Nederlanden zijn in zekere zin al terug verenigd dankzij open grenzen, dankzij de BeNeLux, dankzij samenwerkingsprojecten als Interreg, dankzij uitwisseling van studenten, dankzij vriendschappen, enz...
Het is geen politieke nationale eenheid, maar niets belet ons de toenadering in realiteit. Velen zien het niet echt, maar nog nooit hebben we zo'n goede band met Nederlanders gehad als vandaag in de laatste vier eeuwen. Al zou ik een wedervereniging der Nederlanden uiteraard tof vinden, al zie ik enkel Wallonië en Luxemburg erbij betrekken enkel als realistisch wanneer het geen nationale eenheid is die hen de banden met Frankrijk doorknipt die ze zeker ook hebben cultureel gezien. Enkel met Vlamingen voelen sommige Walen enig verwantschap, maar niet echt met Nederlanders, behalve misschien Limburgers.
Nederlands zijn meesters in het uitvergroten van verschillen, zoals de Limburgers ,de Groningers ,de Achterhoekers en de Zeeuwen enz.
Toch voelen we ons allemaal Nederlanders en daar zijn we trots op.
Daarom zullen Nederlanders ook makkelijk Vlamingen accepteren als medelanders in een staat.
Andersom zal dit veel moeilijker zijn ,omdat Vlamingen zich eeuwen bedreigd hebben gevoeld, in een staat van een ander.
Om Jacob van Artevelde gelijk te geven , ging het niet alleen om gevoel ,maar vooral ook om de feiten.

Laatst gewijzigd door cato : 23 juni 2018 om 23:12.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2018, 08:45   #104
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Nederlands zijn meesters in het uitvergroten van verschillen, zoals de Limburgers ,de Groningers ,de Achterhoekers en de Zeeuwen enz.
Toch voelen we ons allemaal Nederlanders en daar zijn we trots op.
Daarom zullen Nederlanders ook makkelijk Vlamingen accepteren als medelanders in een staat.
Andersom zal dit veel moeilijker zijn ,omdat Vlamingen zich eeuwen bedreigd hebben gevoeld, in een staat van een ander.
Om Jacob van Artevelde gelijk te geven , ging het niet alleen om gevoel ,maar vooral ook om de feiten.
Wanneer ik kijk naar de praktijk van het gebruik van het Nederlands moet ik constateren dat men de noordelijke Nederlandse taal niet accepteerd en ook niet begrijpt in het zuiden en daarom eigen zuidelijke creaties verheft boven Algemeen Nederland. Ik ben nog steeds voorstander van hereniging maar zie steeds meer en meer beren op de weg verschijnen.

De Nederlandse taal verdeeld nu meer dan dat het zal binden. De Walen zijn consequenter in het juist gebruik van de Franse taal en ook logisch dat in 1830 de Franse taal eerder verbond dan de gekunstelde versies van het algemeen Nederlands in het zuiden. De Walen zijn wat dat betreft een moderner volk dan de conservatieve Vlamingen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 24 juni 2018 om 09:09.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2018, 09:23   #105
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wanneer ik kijk naar de praktijk van het gebruik van het Nederlands moet ik constateren dat men de noordelijke Nederlandse taal niet accepteerd en ook niet begrijpt in het zuiden en daarom eigen zuidelijke creaties verheft boven het Algemeen Nederlands. Ik ben nog steeds voorstander van hereniging maar zie steeds meer en meer beren op de weg verschijnen.

De Nederlandse taal verdeeld nu meer dan dat het zal binden. De Walen zijn consequenter in het juist gebruik van de Franse taal en ook logisch dat in 1830 de Franse taal eerder verbond dan de gekunstelde versies van het algemeen Nederlands in het zuiden. De Walen zijn wat dat betreft een moderner volk dan de conservatieve Vlamingen.
Het is ook opvallend dat Vlamingen het ook hebben over de vele wettelijie veiligheidsregels in Nederland, men klaagt daar ook over. Maar wanneer je dan samen naar de wettelijke regels in Vlaanderen in de codex kijkt, dan staat daar hetzelfde, dit omdat veel regels uit Europa komen. Altijd weer die vooroordelen verstoren die samenwerking in mijn ogen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2018, 13:58   #106
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.092
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wanneer ik kijk naar de praktijk van het gebruik van het Nederlands moet ik constateren dat men de noordelijke Nederlandse taal niet accepteerd en ook niet begrijpt in het zuiden en daarom eigen zuidelijke creaties verheft boven Algemeen Nederland. Ik ben nog steeds voorstander van hereniging maar zie steeds meer en meer beren op de weg verschijnen.

De Nederlandse taal verdeeld nu meer dan dat het zal binden. De Walen zijn consequenter in het juist gebruik van de Franse taal en ook logisch dat in 1830 de Franse taal eerder verbond dan de gekunstelde versies van het algemeen Nederlands in het zuiden. De Walen zijn wat dat betreft een moderner volk dan de conservatieve Vlamingen.
Inderdaad , de problemen voor een hereniging zitten in Vlaanderen en niet in Nederland .
Dat was in 1815 zo en dat is in 2018 nog zo.
Nederlanders vinden het heel vanzelfsprekend om naast hun dialect ook AN te spreken.
Vlamingen daarentegen spreken dan liever een soort verkavelings-Vlaams om zich te onderscheiden van Nederland.
Dus een hereniging zit er nog lang niet in.
Waar een wil is is een weg en de wil ontbreekt.

Laatst gewijzigd door cato : 24 juni 2018 om 14:01.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2018, 14:27   #107
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Inderdaad , de problemen voor een hereniging zitten in Vlaanderen en niet in Nederland .
Dat was in 1815 zo en dat is in 2018 nog zo.
Nederlanders vinden het heel vanzelfsprekend om naast hun dialect ook AN te spreken.
Vlamingen daarentegen spreken dan liever een soort verkavelings-Vlaams om zich te onderscheiden van Nederland.
Dus een hereniging zit er nog lang niet in.
Waar een wil is is een weg en de wil ontbreekt.
Het waren toch de Vlamingen die om aansluiting vroegen bij de Nederlandse Taalunie? De vraag is: wat willen ze eigenlijk nog bij die Nederlandse Taalunie?Misschien tijd om afscheid te nemen van elkaar? Dan is het wél logischer: Nederlands alleen voor de Nederlanders en de Surinamers en Vlaams voor de Vlamingen? Voor mensen die Nederlands willen studeren is Nederland dan toch de aangewezen plek?
Geen gezeur meer en dan Engels of Frans als voertaal voor de Nederlanders in België?
Is dat wat de Vlamingen willen?
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 24 juni 2018 om 14:37.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2018, 14:54   #108
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Inderdaad , de problemen voor een hereniging zitten in Vlaanderen en niet in Nederland .
Dat was in 1815 zo en dat is in 2018 nog zo.
Nederlanders vinden het heel vanzelfsprekend om naast hun dialect ook AN te spreken.
Vlamingen daarentegen spreken dan liever een soort verkavelings-Vlaams om zich te onderscheiden van Nederland.
Dus een hereniging zit er nog lang niet in.
Waar een wil is is een weg en de wil ontbreekt.
Mijn taalgebruik is onmiskenbaar Belgisch, toch volg ik soms de Nederlanders. De Vlaming die verzonnen heeft dat 'poepen' neuken betekent, die kerel was niet goed wijs. Ik moet ook aan stront denken.

Ik weet dat je het over grammatica en niet over woordenschat hebt. Het is niet per se absnormaal of slecht. Tussen regio's heeft het informele taalgebruik vaak verschillende accenten. Zolang men beseft dat men daarom geen andere taal spreekt is dat allemaal fijn. De naam 'Verkavelingsvlaams' alleen al is eerder 'informeel taalgebruik' dan anders en een register in diens eigen recht.

Laatst gewijzigd door Weyland : 24 juni 2018 om 15:07.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2018, 14:59   #109
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het waren toch de Vlamingen die om aansluiting vroegen bij de Nederlandse Taalunie? De vraag is: wat willen ze eigenlijk nog bij die Nederlandse Taalunie?Misschien tijd om afscheid te nemen van elkaar? Dan is het wél logischer: Nederlands alleen voor de Nederlanders en de Surinamers en Vlaams voor de Vlamingen? Voor mensen die Nederlands willen studeren is Nederland dan toch de aangewezen plek?
Geen gezeur meer en dan Engels of Frans als voertaal voor de Nederlanders in België?
Is dat wat de Vlamingen willen?
Tja, een Hollander gaat ook niet beslissen dat we een andere taal spreken hoor. Feiten blijven feiten en we spreken varianten van dezelfde taal. Een Nederlander die Engels tegen mij praat, dat heb ik nog nooit voorgehad. Mocht dat voorvallen dan vertel ik hem gewoon 'je mag gerust Nederlands praten hoor, je moet niet zo verlegen zijn.' Indien het een Hollander betrof wat zou dat dan voor een tegengesteld cliché kunnen tellen. De mondige Belg die de timide Hollander uit zijn schulp helpt, maar dat zou dan een atypische Hollander zijn.

Niets anders dan belachelijk maak je jezelf als je maar zelfs denkt geen Nederlands te praten.

Laatst gewijzigd door Weyland : 24 juni 2018 om 15:05.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2018, 15:55   #110
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Tja, een Hollander gaat ook niet beslissen dat we een andere taal spreken hoor. Feiten blijven feiten en we spreken varianten van dezelfde taal. Een Nederlander die Engels tegen mij praat, dat heb ik nog nooit voorgehad. Mocht dat voorvallen dan vertel ik hem gewoon 'je mag gerust Nederlands praten hoor, je moet niet zo verlegen zijn.' Indien het een Hollander betrof wat zou dat dan voor een tegengesteld cliché kunnen tellen. De mondige Belg die de timide Hollander uit zijn schulp helpt, maar dat zou dan een atypische Hollander zijn.

Niets anders dan belachelijk maak je jezelf als je maar zelfs denkt geen Nederlands te praten.
Nederlanders en Vlamingen hebben volste recht zich te distantiëren van elkaar, dat heet soevereiniteit. Indien Nederland beslist dat Nederlands in Vlaanderen geen Nederlands meer is dan is dat zo voor de Nederlanders. Indien Vlamingen dan tegelijkertijd menen dat ze toch nog Nederlands spreken dat geld dat ook. Begrijpt u? Ieder afzonderlijk mag dat en heeft beide gelijk vanuit de eigen juridische werkelijkheid. Maakt het zeker niet gemakkelijker maar mag wel. Een mooi voorbeeld is Ghaidlig en Gaelic, vooral op sociologische gronden zijn dit nu twee aparte talen, maar zijn beide voortgekomen uit Ierland.

Maar mijn probleem is dat sommige Vlamingen voortdurend bij het opstellen van gemeenschappelijk Nederlands-Vlaamse teksten bezig zijn de boel te frustreren door teksten te Vervlaamsen waardoor het zelfs voor de Vlamingen zelf af en toe onbegrijpelijk wordt......
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 24 juni 2018 om 16:07.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2018, 16:50   #111
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Nederlanders en Vlamingen hebben volste recht zich te distantiëren van elkaar, dat heet soevereiniteit. Indien Nederland beslist dat Nederlands in Vlaanderen geen Nederlands meer is dan is dat zo voor de Nederlanders. Indien Vlamingen dan tegelijkertijd menen dat ze toch nog Nederlands spreken dat geld dat ook. Begrijpt u? Ieder afzonderlijk mag dat en heeft beide gelijk vanuit de eigen juridische werkelijkheid. Maakt het zeker niet gemakkelijker maar mag wel. Een mooi voorbeeld is Ghaidlig en Gaelic, vooral op sociologische gronden zijn dit nu twee aparte talen, maar zijn beide voortgekomen uit Ierland.

Maar mijn probleem is dat sommige Vlamingen voortdurend bij het opstellen van gemeenschappelijk Nederlands-Vlaamse teksten bezig zijn de boel te frustreren door teksten te Vervlaamsen waardoor het zelfs voor de Vlamingen zelf af en toe onbegrijpelijk wordt......

Tja, ik wens je veel geluk toe met je vrijheden in het licht van ridiculiteit.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2018, 16:54   #112
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Tja, ik wens je veel geluk toe met je vrijheden in het licht van ridiculiteit.
Dank u wel, dat heb ik nu net nodig!
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 24 juni 2018 om 16:56.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2018, 16:59   #113
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dank u wel, dat heb ik nu net nodig!
Stel je een wereld voor waar Nederlands en Vlaams aparte talen zijn. Dat zou een generatie na de mijne zijn waar ik oude garde ben die nog Nederlands bezigt. Een draak van respectloosheid voor onze cultuur en geschiedenis ook, zo'n beslissing (maar veel Vlamingen denken inderdaad dat onze geschiedenis begon in 1830 en dat de tijd ervoor prehistorie is).
Onze taal wordt door Spanjaarden nog wel holandés en flamenco genoemd, maar zeker geen neerlandés en flamenco.

Spanjaarden zijn experts in Germaanse talen.

Nu ja, geen problemen contact te leggen met Nederlanders totnogtoe. Generatie Y is een gezonde generatie vooralsnog.

Laatst gewijzigd door Weyland : 24 juni 2018 om 17:01.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2018, 17:38   #114
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Stel je een wereld voor waar Nederlands en Vlaams aparte talen zijn. Dat zou een generatie na de mijne zijn waar ik oude garde ben die nog Nederlands bezigt. Een draak van respectloosheid voor onze cultuur en geschiedenis ook, zo'n beslissing (maar veel Vlamingen denken inderdaad dat onze geschiedenis begon in 1830 en dat de tijd ervoor prehistorie is).
Onze taal wordt door Spanjaarden nog wel holandés en flamenco genoemd, maar zeker geen neerlandés en flamenco.

Spanjaarden zijn experts in Germaanse talen.

Nu ja, geen problemen contact te leggen met Nederlanders totnogtoe. Generatie Y is een gezonde generatie vooralsnog.
Gelukkig maar!
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2018, 22:50   #115
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wanneer ik kijk naar de praktijk van het gebruik van het Nederlands moet ik constateren dat men de noordelijke Nederlandse taal niet accepteert en ook niet begrijpt in het zuiden en daarom eigen zuidelijke kreaties verheft boven Algemeen Nederland. Ik ben nog steeds voorstander van hereniging maar zie steeds meer en meer beren op de weg verschijnen.
De Nederlandse taal verdeelt nu meer dan dat het zal binden.
Hoplaba!
Dat moet ge toch eens nader toelichten...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Maar mijn probleem is dat sommige Vlamingen voortdurend bij het opstellen van gemeenschappelijk Nederlands-Vlaamse teksten bezig zijn de boel te frustreren door teksten te Vervlaamsen waardoor het zelfs voor de Vlamingen zelf af en toe onbegrijpelijk wordt......
Ik ben ook benieuwd naar een voorbeeld daarvan.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 juni 2018 om 22:56.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2018, 23:05   #116
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Nederlanders vinden het heel vanzelfsprekend om naast hun dialect ook AN te spreken.
Ik ben regelmatig in Nederland maar hoor daar geen dialekt.
Citaat:
Vlamingen daarentegen spreken dan liever een soort verkavelings-Vlaams om zich te onderscheiden van Nederland.
Ge beseft blijkbaar niet dat "verkalvelingsvlaams" voor meer dan 95 % AN Is.
Dat men het motief daartoe is dat men zich per se wil onderscheiden van Nederland is totaal uit de lucht gegrepen.
Citaat:
Dus een hereniging zit er nog lang niet in.
Hahaha....
Dat is nu toch wel het allerminste probleem van al....
Citaat:
Waar een wil is is een weg en de wil ontbreekt.
Wat ontbreekt is de agendering van dat thema op de politiek agenda, gepaard met een goede marketingkampagne. Politiek keuzes dus.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 juni 2018 om 23:09.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2018, 23:34   #117
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Voor mensen die Nederlands willen studeren is Nederland dan toch de aangewezen plek?
Ik vind anders dat de Vlamingen de hoeders van het Nederlands zijn:
- Bij ons is er tenminste geen genusverlies !
- Niet onze schuld dat de naamvallen werden geamputeerd !
- En wat de gesproken taal betreft:
een v klinkt bij ons niet als een f
een ee gaat niet richting ei
een oo nijgt niet naar een ou
Kortom, de Zuidnederlandse uitspraak staat dichter bij de geschreven taal en is dus authentieker want minder geëvolueerd.
En vindt ge ook niet: niets is zo irritant dan die zg.Gooise, ik noem het "Amerikaanse" -r.

Ik zeg dat niet graag omdat ik Noordnederlanders niet wil tegen de haren in strijken. Maar het is nu éénmaal wat het is.
Waar ik het ook van op de heupen krijg is een bepaalde semantiek als ik zittingen in het Vlaamse Parlement beluister waar men het heeft over vreemdelingen die "Vlaams " moeten leren....; Mijn GPS waar men de keuze heeft tussen Vlaams en Nederlands ipv bijvb. Nederlands en Vlaams Nederlands. Of Noordnederlans en Zuidnederlands.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 juni 2018 om 00:03.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2018, 23:40   #118
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Andersom zal dit veel moeilijker zijn ,omdat Vlamingen zich eeuwen bedreigd hebben gevoeld, in een staat van een ander.
Of dat verleden sedert 1830 nog doorwerkt bij de jonge generatie moet men mij toch maar eens aantonen...
Wat blijft er nog over van de Vlaamse Beweging die eens de exponent was van de reaktie tegen die "staat van een ander" ?
De PS klaagt erover dat de Vlamingen België hebben overgenomen en de Franstaligen gaan leven in "de staat van een ander".
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 juni 2018 om 23:45.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2018, 01:15   #119
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik vind anders dat de Vlamingen de hoeders van het Nederlands zijn:
- Bij ons is er tenminste geen genusverlies !
- Niet onze schuld dat de naamvallen werden geamputeerd !
- En wat de gesproken taal betreft:
een v klinkt bij ons niet als een f
een ee gaat niet richting ei
een oo nijgt niet naar een ou
Kortom, de Zuidnederlandse uitspraak staat dichter bij de geschreven taal en is dus authentieker want minder geëvolueerd.
En vindt ge ook niet: niets is zo irritant dan die zg.Gooise, ik noem het "Amerikaanse" -r.

Ik zeg dat niet graag omdat ik Noordnederlanders niet wil tegen de haren in strijken. Maar het is nu éénmaal wat het is.
Waar ik het ook van op de heupen krijg is een bepaalde semantiek als ik zittingen in het Vlaamse Parlement beluister waar men het heeft over vreemdelingen die "Vlaams " moeten leren....; Mijn GPS waar men de keuze heeft tussen Vlaams en Nederlands ipv bijvb. Nederlands en Vlaams Nederlands. Of Noordnederlans en Zuidnederlands.
Wat me hierbij ook opvalt is dat het Algemeen Nederlands doorgaans grammaticaal correcter wordt gebezigd in Nederland. Uit armoede heeft de Taalunie zelfs een slordigheid uit ons taalgebruik goedgekeurd (bijvoorbeeld 'zo'n + meervoud' i.p.v. 'zulke + meervoud' dat zelfs onze nieuwslezers wel eens durven laten vallen). Op zich is het niet zo erg, maar het is wat het is, de Nederlander heeft over het algemeen meer respect voor de standaardtaal.

Maar wat me wel opvalt is dat naarmate de generaties vorderen de Nederlander zijn accent de vrije loop begint te nemen. De volkse, informele taal is daarmee niets aan de hand, maar bij formeel taalgebruik hoort geen platte Hollandse dialectische tongval. Ik hoor die laatste zelf ook graag, en dat is een zeldzaam standpunt voor iemand van Antwerpen. Toch werd mij aangeleerd mijn uitspraak te verzorgen bij bepaalde gelegenheden en dat verwacht ik ook bij Nederlanders.

Dit is zeer milde kritiek echter, de taalsituatie is vrij stabiel zoals die nu is. Sterker, naar mijn mening hebben Nederlanders veel meer respect voor het Nederlands dan Vlamingen, al zijn er eigenaardigheden aan ons taalgebruik die zeker niet mis zijn. Nederlanders houden meer van het Nederlands waar de jonge Vlaming schijnbaar het Engels ziet als bevrijder van de verfransing. De gemiddelde Nederlander heeft een grotere woordenschat dan de gemiddelde Vlaming en scheldt doorgaans in het Nederlands als hij zijn teen stoot, waar de Vlaming 'fuck' zegt.

Laatst gewijzigd door Weyland : 26 juni 2018 om 01:18.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2018, 01:21   #120
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.415
Standaard

Het Hollands verstaanbaar? Niet per se.

Een voorbeeld: https://youtu.be/aH_a_MXQp7Q?t=3m58s

Doorgaans is het Hollands lexicaal erg gelijkend op het AN evenwel, op het accent na, dat vaak enorm plat kan zijn. Zo bestaat er de situatie waarin een Hollandse bedrijfdsleider toch plat dialect praat, maar met grotendeels dezelfde woorden als een zin in het AN. Een mens moet zijn oren spitsen om hem goed te begrijpen en dat is onaangenaam tijdens een presentatie (gewoonlijk geen probleem, maar een 'ij' is nog steeds geen 'ai' en een 'ee' evenmin een 'eu'). Op café bij Lowietje in de rosse buurt echter, is dat taalgebruik ok.

Ik ben heus een gemakkelijke mens hoor. Geloof me. Komt enkel anders over op een forum.

Laat maar zitten dus. Zeuren om te zeuren is een oernederlandse eigenschap.

Laatst gewijzigd door Weyland : 26 juni 2018 om 01:28.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be