Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 september 2018, 15:52   #241
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat weet ik wel, maar ze hebben normaal gezien identiek DNA. Wat dus *puur genetisch deterministisch* is, moet identiek zijn. Wat van omgevingsfactoren afhangt, kan anders zijn. Vele dingen zijn van omgevingsfactoren afhankelijk.
Het "random element" moet een omgevingsfactor zijn he.
Down syndroom is een genetische aandoening. Toch vertoont niet elke down patient een identiek klinisch beeld.
Er zijn monozygote tweelingen beschreven waarvan de ene een normaal persoon was, en de andere een down patient. Genetische analyse wees op een genetisch mosaïcisme. Dat random element is niet noodzakelijk een omgevingsfactor.
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 5 september 2018 om 15:54.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2018, 15:53   #242
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Dit is weer wartaal ... soms heb ik nog liever dat harriechristus op mijn posten reageert dan u.
Lees het dan nog eens. Het is heel duidelijk.

Een oorzaak is oftewel deterministisch causaal, oftewel enkel maar stochastisch causaal.

Wat jij - terecht - stelt, is dat vele aspecten van het biologische en psychologische bestaan NIET genetisch deterministisch, maar wel genetisch stochastisch bepaald worden.

Daarmee ben ik het eens.

Echter, om van een stochastisch causaal gegeven een daadwerkelijke uitkomst te bekomen, moet er een externe willekeurige variabele zijn he. "het lotje moet getrokken worden". Het fenomeen dat "het lotje trekt" is wel degelijk een externe factor en dus niet causaal bepaald. Had je een ander lotje getrokken, dan was de uitkomst immers anders geweest.

Als ge een dobbelsteen hebt, en uw uitkomst is "6", dan is die "6" niet bepaalt door de bouw van uw dobbelsteen, maar van het werpen van die dobbelsteen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2018, 16:10   #243
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja, in de mate dat die effecten niet-genetisch zijn natuurlijk. Maar kan je referenties vinden hierover ? Ik dacht net dat oogkleur een typisch "genetisch" kenmerk waren, hoewel de genetica daarvan wat ingewikkelder is dan aanvankelijk gedacht.
genetisch mosaisicme. Ik geloof dat het markanste voorbeeld van een monozygote tweeling met veschillende oogkleur en huidskleur het gevolg was van een somatische puntmutatie in 1 van de 2 nadat de beide foetussen gescheiden geraakten in de baarmoeder.
Oggkleur is een typisch (doch complex want een wisselwerking tussen meerdere genen) genetisch kenmerk, maar dat wil niet zeggen dat mutaties geen rol spelen. Of epigenetische factoren
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 5 september 2018 om 16:11.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2018, 16:14   #244
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Down syndroom is een genetische aandoening. Toch vertoont niet elke down patient een identiek klinisch beeld.
Natuurlijk, omdat het klinisch beeld door veel omgevingsfactoren bepaald wordt ook. Zoals het meeste.

Citaat:
Er zijn monozygote tweelingen beschreven waarvan de ene een normaal persoon was, en de andere een down patient.
Dat geloof ik niet. Het is onmogelijk om aan trisomie te lijden, en een volledig "normaal" persoon te zijn. Maar aangezien het klinisch beeld variabel is en (dus) van omgevingsvariabelen afhangt, kunnen identieke tweelingen variabele vormen van het Downsyndroom vertonen, en misschien is een zodanig mild dat het niet eens opvalt.


Citaat:
Genetische analyse wees op een genetisch mosaïcisme. Dat random element is niet noodzakelijk een omgevingsfactor.
Wat is het dan wel ? Er moet een random variabele zijn he en die is dus NIET genetisch bij definitie. De bron van willekeur ligt duidelijk BUITEN het genetische. De entropie nodig om die willekeur te vertonen, kan niet anders dan van buiten het genetische komen he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2018, 16:16   #245
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
genetisch mosaisicme. Ik geloof dat het markanste voorbeeld van een monozygote tweeling met veschillende oogkleur en huidskleur het gevolg was van een somatische puntmutatie in 1 van de 2 nadat de beide foetussen gescheiden geraakten in de baarmoeder.
Een extreem voorbeeld, maar de oorzaak van die mutatie was dus wel degelijk een externe factor, niet genetisch bepaald. Misschien was het een kosmisch muon, misschien een of ander chemisch radicaal, wie zal het zeggen. Een externe factor die de nodige entropie bracht. Er zijn veel oorzaken van mutaties. Een zal het geweest zijn he.

Maar nog eens, dat is een nogal zeldzaam geval, een somatische puntmutatie die een significant gevolg heeft (anders dan een kanker) - voor zover ik weet tenminste.

En bon, een puntmutatie komt er eigenlijk op neer dat het hier om aparte genetische mensen gaat ook al is een partiele, somatische mutatie een speciaal geval, want die persoon heeft dan meerdere genetische aparte karakteristieken, verschillend voor verschillende weefsels.

Laatst gewijzigd door patrickve : 5 september 2018 om 16:19.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2018, 16:22   #246
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat geloof ik niet. Het is onmogelijk om aan trisomie te lijden, en een volledig "normaal" persoon te zijn. Maar aangezien het klinisch beeld variabel is en (dus) van omgevingsvariabelen afhangt, kunnen identieke tweelingen variabele vormen van het Downsyndroom vertonen, en misschien is een zodanig mild dat het niet eens opvalt.
Monozygotic twin discordant for Down syndrome: mos 47,XX,+21/46,XX and 46,XX.
Citaat:
After delivery, dysmorphic clinical features suggesting Down syndrome were found in one of the twins, while the other twin showed a morphologically normal appearance. Karyotypes of peripheral blood leukocytes were repeatedly normal in the dysmorphic twin; however, the karyotype of skin fibroblasts from the dysmorphic twin indicated Down syndrome mosaicism; 47,XX,+21[99]/46,XX[2]. The karyotype of skin fibroblasts from the morphologically normal twin was 46,XX. Monozygosity of the twins was confirmed by a short tandem repeat analysis using 16 polymorphic markers. A mitotic nondisjunction followed by the twinning would explain the discordant karyotypes between monozygotic twins.
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2018, 16:28   #247
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Of hoe je eindeloos door leutert over het eigen grote gelijk...nergens werd gesteld, behalve door u, dat homoseksualiteit door erfelijke factoren bepaald wordt.
"erfelijke factoren" is wat ik versta onder "aangeboren". En al de rest is "levenservaring", dat was mijn punt. Het zijn dingen die je tegengekomen bent tijdens je leven, vanaf zygote tot gisteren.

Citaat:
Wel dat er verschil is met de invloed van hormonen tijdens de foetusontwikkeling waar je zelf alles over kunt opzoeken, op internet!
Ik heb dat gequoot op tinternet en dat stelde precies dat dat alles behalve bewezen is, enkel een mogelijke piste, maar dat verandert niks aan mijn argument dat het dus iets is "dat ge tegengekomen zijt": die kleine die homo ging worden is dus een zekere "abnormale" hormonenconcentratie tegengekomen, zoals een andere een lelijke bacterie is tegengekomen, en nog een derde een harde hamer heeft ontmoet. "levenservaring".

Het punt dat ik U wilde duidelijk maken is, dat als het waar zou zijn dat het puur bepaald is door die hormonenblootstelling (wat volgens mij dus verre van bewezen is, maar enkel maar een piste), er automatisch een evidente behandeling zal kunnen ontwikkeld worden om het de ene of de andere kant op te sturen. Er is niks gemakkelijker dan met hormonen spelen (in vergelijking met vele andere fenomenen die veel en veel moeilijker zijn om op in te spelen).

Dus in de mate dat het waar zou zijn dat het puur hormonaal bepaald wordt tijdens de zwangerschap, is homoseksualiteit vanaf dat punt een pure keuze van ouders / staat / ...

Het volstaat, als het ware, van het juiste pilleke te slikken op het juiste moment van uw zwangerschap, en hup, een homo, of een hetero.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2018, 16:33   #248
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Ha, ja, de trisomie is ontstaan na splitsing. Dan zijn het natuurlijk geen genetisch identieke mensen, ook al zijn ze origineel "monozygotisch". Maw, dit zijn geen genetisch identieke mensen. Het zijn wel monozygoten, en over 't algemeen wordt aangenomen dat monozygotisch betekent dat men genetisch identiek is. Dit is daar dus een heel zeldzame uitzondering op, waarbij een genetische fout (trisomie) pas ontstaan is na celdeling.

Maw, de "normale" persoon was helemaal niet trisomisch, en dus genetisch verschillend van zijn trisomische broer of zus, omdat het genetisch fout is gelopen bij een van de eerste delingen bij die ene. Maar zoiets is bijzonder zeldzaam, en bovendien, het wil niet zeggen dat iemand die genetisch trisomisch is, geen Down syndroom zou hebben. Het is gewoon dat de genetische afwijking pas ontstaan is nadat de monozygote gedeeld was.

Er wordt normaal aangenomen dat er zo geen genetische fouten ontstaan, en IN DAT GEVAL zijn monozygotische tweelingen genetisch identiek (wat dus vaak veralgemeend wordt naar "altijd").

Maar dat geeft geen argumenten in deze discussie (behalve dat men moet opletten met de identificatie van 'monozygotisch" en "genetisch hetzelfde").

Je kan zo veel gevallen nemen: je kan een monozygote tweeling na een paar delingen scheiden, een van de twee zwaar bestralen, en dan zal je ook genetisch verschillende monozygotische tweelingen kweken, maar dat zegt dan niks over genetische correlaties. Het interessante aan monozygote tweelingen is dat ze genetisch identiek zijn, zodat je uit hun gelijkenissen en verschillen onderscheid kan maken tussen wat genetisch gedetermineerd is (met zekerheid) en welke elementen van externe factoren (waaronder dus externe entropie van willekeur) afhangen. In die zeldzame gevallen waar de monozygotische tweelingen niet genetisch identiek zijn, hebben we er dus geen boodschap aan.

Laatst gewijzigd door patrickve : 5 september 2018 om 16:38.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2018, 20:09   #249
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
waarom zou het omgebogen moeten worden?
Omdat ik mij zo kan voorstellen dat nogal wat jonge koppels hun kind liever zien uitgroeien tot een hetero-persoon. Dat in de veronderstelling dat omgevingsfactoren hier een doorslaggevende rol zouden spelen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2018, 20:20   #250
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Een kind van 9 jaar dat uit de kast komt als zijnde homo ?

Er is hier iets verschrikkelijk ontspoort.

En dat is er het resultaat van.
je, klopt...ge hebt gelijk.. er is iets verschrikkelijks ontspoort :
De vraagstelling
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2018, 20:21   #251
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Ik kan alle homofoben hier de Canvas serie 'voor de mannen' aanbevelen.
Het is niet omdat ouders niet laaiend enthousiast staan tegenover het holebi-verschijnsel dat je dan maar kunt besluiten dat je met "homofoben" te maken hebt.
Wie als ouder van zijn/haar kinderen houdt en tot de bevinding komt dat ze een homofiele zoon of dochter hebben, die aanvaardt dat. Maar dat betekent niet dat hij/zij niet liever zouden gehad hebben dat het niet zo was. Ik zie niet wat daar verkeerd aan is.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2018, 20:24   #252
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik heb dat idd al gezien.
Maar een 9 jarige die trots is op zijn homo zijn is wel helemaal nieuw, eveneens dat publiek te maken.
Vrij 'normaal' zou ik zeggen in een oversekste maatschappij

Citaat:
Hebben 9 jarigen seks?
ja

Citaat:
Hebben ze het al proefondervindelijk ondervonden?
zie boven : ja


Citaat:
Ik dacht van niet.
je dacht verkeerd

Citaat:
Dat zit dus in de opvoeding .
Blijkbaar ben je niet zo gediend van een 'goede' opvoeding die inhoudt dat men kinderen niet indoctrineert

Laatst gewijzigd door praha : 5 september 2018 om 20:24.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2018, 20:25   #253
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Je moet geen seks hebben om een seksuele geaardheid te hebben. In een aantal gevallen merk je al aan een kind welke zijn geaardheid is, op basis van hun interesses.
...ook al waar
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2018, 20:26   #254
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het is niet omdat ouders niet laaiend enthousiast staan tegenover het holebi-verschijnsel dat je dan maar kunt besluiten dat je met "homofoben" te maken hebt.
Wie als ouder van zijn/haar kinderen houdt en tot de bevinding komt dat ze een homofiele zoon of dochter hebben, die aanvaardt dat. Maar dat betekent niet dat hij/zij niet liever zouden gehad hebben dat het niet zo was. Ik zie niet wat daar verkeerd aan is.
Hier hebben we een mogelijke Darwinistische verklaring van "homofobie": je krijgt kinderen om je genen door te geven maar homoseksuelen geven die genen niet door.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2018, 20:27   #255
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Xenophon liegt helemaal niet Jan.
Verleden week kwam het kindermisbruik in Ierland nog aan bod.
U hebt overduidelijk niet door waar mijn opmerking op sloeg. Alvast op het element dat u in de tweede zin aanbrengt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2018, 20:28   #256
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Veronderstelt dat geen overdreven belang hechten aan het rollenpatroon.
Meisjes die voetballen of jongens die met de poppen spelen zijn daarom niet andersgeaard.
?
Begrijp ik niet goed tenzij je bedoelt dat dalibor zou suggereren dat bv 'Meisjes die voetballen of jongens die met de poppen spelen' daarmee gelijk zou stellen

Laatst gewijzigd door praha : 5 september 2018 om 20:28.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2018, 20:32   #257
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
?
Begrijp ik niet goed tenzij je bedoelt dat dalibor zou suggereren dat bv 'Meisjes die voetballen of jongens die met de poppen spelen' daarmee gelijk zou stellen
Dat bedoel ik.
Het moest natuurlijk “een overdreven .......” zijn.

Laatst gewijzigd door Bobke : 5 september 2018 om 20:35.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2018, 20:33   #258
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wat doet een psychiater eigenlijk behalve dan 50 euro of meer ontvangen om 10 minuten te doen alsof hij naar je luistert ?

Na die tien minuten stelt hij voor te slikken 1 antidepressiva genre Sypralexa in de meeste gevallen 1 benzo genre xanax en in sommige gevallen 1 anitpsychotica genre orap. Andere medicamenten zijn er voor het brein niet behalve dan van andere merken.
Na 1 maand moet je terug gaan en vraagt hij hoe het gaat ? Vroeger teruggaan heeft geen zin want het duurt een drietal weken eer die pillen beginnen werken.Hier of daar gaat het van 1 pilletje naar 1,5 of van 1 naar een half. Is er ééntje bij dat nare bijwerkingen geeft wordt het vervangen door hetzelfde middel maar van een andere fabrikant met een iets of wat andere samenstelling.
Na 10 minuten geef je 50 euro of veel meer en kan je terug naar huis.
ge zegt het zelf... een psychiater doet nog iets ...hij schrijft at medicijnen voor ( echt duur is het dan zelfs niet voor een dokterbezoekje )
Maak nu dezelfde bedenking voor een psycholoog
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2018, 20:34   #259
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik denk dat je meer kan bereiken bij een goede psycholoog.
...meestal gaat dat samen he
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2018, 20:35   #260
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Veronderstelt dat geen overdreven belang hechten aan het rollenpatroon.
Meisjes die voetballen of jongens die met de poppen spelen zijn daarom niet andersgeaard.
De voorbeelden van voetballende meisjes of met poppen spelende jongens zijn iets te stereotiep. Ik denk eerder aan zaken zoals verliefdheid op bepaalde volwassenen uit de omgeving.

Is er trouwens al onderzoek gevoerd naar seksualisering van speelgoed (meer bepaald de blonde Barbiepoppen) door kinderen?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be