Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 januari 2003, 00:03   #1
Mustapha
Gouverneur
 
Mustapha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.248
Standaard

Ben al maandenlang hopeloos op zoek naar de lijst van waarden en normen, maar tevergeefs, het is een zoektocht naar iets dat niet bestaat.

Waarden en normen? Wat houdt dat in?

Heeft België wel zo'n lijst?
Of is het eender iets dat aangehaald wordt als m'n geen verweer meer vindt?
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2003, 01:28   #2
Godfried
Gouverneur
 
Godfried's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Ben al maandenlang hopeloos op zoek naar de lijst van waarden en normen, maar tevergeefs, het is een zoektocht naar iets dat niet bestaat.
Waarden en normen? Wat houdt dat in?
Heeft België wel zo'n lijst?
Of is het eender iets dat aangehaald wordt als m'n geen verweer meer vindt?
Lees hiervoor de Katechismus van de Rooms-Katholieke Kerk. Daarin bevinden zich de grondvesten van onze cultuur. Helaas verloochenen 70% van de bevolking deze grondwaarden, dus zou u wel eens gelijk kunnen hebben als u in onze maatschappij geen normen of waarden meer kan bespeuren. Ze zijn inderdaad in rook opgegaan. Aan u (islamiet, vermoed ik?) om de lacune op te vullen. En wees aub zo vriendelijk de restanten van de katholieke gemeenschap in rust en vrede te laten voortleven.
__________________
Christus vincit, Christus regnat, Christus Imperat!
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2003, 01:30   #3
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Wie kan daar op antwoorden.?
Ik alvast niet, maar ik wil wel een poging doen.
Ik wil graag verwijzen naar de bijbel, de koran en noem maar op.
U moet er dan wel rekening mee houden dat dit de waarden en normen waren ten tijde dat deze boeken geschreven werden.
Handen afkappen behoort ondertussen niet meer tot de waarden en normen van de westerse wereld. Andere hebben wel de tand des tijds doorstaan.
Waarden en normen evolueren met de tijd. Mijn waarden en normen zijn niet meer de zelfde als die van mijn kinderen.(de befaamde generatiekloof)
De waarden en normen kunnen ook verschillen naargelang de sociale status binnen een bevolkingsgroep, zelfs naargelang de streek, naargelang de buurt, de school, de werkomgeving, maar dan wel binnen bepaalde grenzen.
Deze grenzen noemt men wetten.
Als ik in een andere buurt ga wonen pas ik mij geleidelijk aan de geplogenheden aan die daar heersen. Kwestie van het goede nabuurschap niet in het gedrang te brengen.
U ziet beste Mustapha, ik heb ook geen lijst, maar met wat goede wil komt u alvast een eind.
Ik verwacht ook niet dat iedereen het met mijn visie eens is, maar misschien kan dit een aanzet zijn voor een constructieve discussie.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2003, 01:34   #4
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Shit, Godfried was mij voor.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2003, 01:43   #5
Godfried
Gouverneur
 
Godfried's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Ik wil graag verwijzen naar de bijbel, de koran en noem maar op.
U moet er dan wel rekening mee houden dat dit de waarden en normen waren ten tijde dat deze boeken geschreven werden.
Handen afkappen behoort ondertussen niet meer tot de waarden en normen van de westerse wereld. Andere hebben wel de tand des tijds doorstaan.
Waarden en normen evolueren met de tijd. Mijn waarden en normen zijn niet meer de zelfde als die van mijn kinderen.(de befaamde generatiekloof)
De waarden en normen kunnen ook verschillen naargelang de sociale status binnen een bevolkingsgroep, zelfs naargelang de streek, naargelang de buurt, de school, de werkomgeving, maar dan wel binnen bepaalde grenzen.
Deze grenzen noemt men wetten.
Als ik in een andere buurt ga wonen pas ik mij geleidelijk aan de geplogenheden aan die daar heersen. Kwestie van het goede nabuurschap niet in het gedrang te brengen.
Totaal oneens. Waarden en normen zijn universeel. Er bestaat zoiets als een moreel optimum, dat onveranderlijk is in tijd en ruimte. Hoe dichter culturen, godsdiensten en levensbeschouwingen dit optimum benaderen, hoe succesvoller ze zijn (Darwin). De volheid van morele kennis ligt vervat in de Bijbel, die door God zelf gegeven is en door Zijn Zoon gelegitimeerd. Dit wil echter niet zeggen dat andere geloofsovertuigingen door diepgaand gewetensonderzoek geen schemeringen van de absolute moraal kunnen ontdekken. Nergens is de universele moraal echter op dermate verfijnde wijze geopenbaard als in het christendom, en daarom is deze godsdienst ook de enige ware.
__________________
Christus vincit, Christus regnat, Christus Imperat!
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2003, 01:50   #6
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Ik verwachte ook niet dat iedereen het met mij eens zou zijn.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2003, 15:07   #7
ydde
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Mechelen
Berichten: 993
Standaard

De 2 geboden van ydde:
1) Respecteer alles wat leeft (leven = alles wat in meer dan 1 richting groeit)
2) Beperk vrijwillig uw eigen vrijheid om anderen hun vrijheid te laten.

(De voordelen van de regels van ydde: 't zijn er maar 2, je kan alle goede dingen uit "heilige" boekjes invoegen en na wat oefenen schenken ze je nog enorme voldoening bovenop!)
ydde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2003, 15:36   #8
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde
 
Coekie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2002
Berichten: 830
Standaard

Hoewel waarden en normen waarschijnlijk nog wat meer zijn denk ik dat je in de universele verklaring van de rechten van de mens en het handvest van grondrechten van de Europese Unie al heel veel kan vinden.

Coekie
__________________
Every sperm is sacred.
Every sperm is good.
Every sperm is needed
In your neighbourhood.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2003, 17:04   #9
ydde
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Mechelen
Berichten: 993
Standaard

Coekie:
Hoewel waarden en normen waarschijnlijk nog wat meer zijn.
ydde:
Niet zo héél veel meer hoor, alleen moet alles gecodificieërd worden, en daar begingt de miserie...
ydde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2003, 21:26   #10
democratsteve
Minister-President
 
democratsteve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2002
Locatie: Turkije
Berichten: 4.785
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
Nergens is de universele moraal echter op dermate verfijnde wijze geopenbaard als in het christendom, en daarom is deze godsdienst ook de enige ware.
Hahahaahaahahahaahaahaha.
Dit is wel echt de beste van vandaag.
Geen andere godsdienst(ik verwerp ze allemaal) heeft meer moorden op z'n geweten dan het christendom. Gebasseerd op de Romeinse ideologie trouwens, niet op die van Christus.
Mocht Jezus weten wat de Christenen allemaal hebben uitgespookt in ZIJN naam......hij draaide zich om in z'n graf.
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire-
democratsteve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2003, 21:59   #11
Nom@d
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Berichten: 341
Standaard

Citaat:
Ben al maandenlang hopeloos op zoek naar de lijst van waarden en normen, maar tevergeefs, het is een zoektocht naar iets dat niet bestaat.

Waarden en normen? Wat houdt dat in?

Heeft België wel zo'n lijst?
Of is het eender iets dat aangehaald wordt als m'n geen verweer meer vindt?

hier heb ik er een paar:
1) minstens één keer per dag godverdomme zeggen.
2) minstens een keer per week frit met majo eten en een curryworst.
3)zondags niet naar de kerk maar uitslapen en s'middags een pintje drinken met je "vrienden".
4)met kerstmis een een kerstboom versieren en cado's geven en nemen.
5) andere cultuuren je waarden en normen opdringen
Nom@d is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2003, 22:04   #12
Godfried
Gouverneur
 
Godfried's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
Nergens is de universele moraal echter op dermate verfijnde wijze geopenbaard als in het christendom, en daarom is deze godsdienst ook de enige ware.
Hahahaahaahahahaahaahaha.
Dit is wel echt de beste van vandaag.
Geen andere godsdienst(ik verwerp ze allemaal) heeft meer moorden op z'n geweten dan het christendom. Gebasseerd op de Romeinse ideologie trouwens, niet op die van Christus.
Mocht Jezus weten wat de Christenen allemaal hebben uitgespookt in ZIJN naam......hij draaide zich om in z'n graf.
Voila, het is aan deze zelfverachting en zelfverloochening dat Europa ten onder gaat. Dank u om mijn punt te ondersteunen.
__________________
Christus vincit, Christus regnat, Christus Imperat!
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2003, 22:54   #13
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
Nergens is de universele moraal echter op dermate verfijnde wijze geopenbaard als in het christendom.
Daar kan ik Godfried volledig in bijtreden.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 18:14   #14
democratsteve
Minister-President
 
democratsteve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2002
Locatie: Turkije
Berichten: 4.785
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
Nergens is de universele moraal echter op dermate verfijnde wijze geopenbaard als in het christendom, en daarom is deze godsdienst ook de enige ware.
Hahahaahaahahahaahaahaha.
Dit is wel echt de beste van vandaag.
Geen andere godsdienst(ik verwerp ze allemaal) heeft meer moorden op z'n geweten dan het christendom. Gebasseerd op de Romeinse ideologie trouwens, niet op die van Christus.
Mocht Jezus weten wat de Christenen allemaal hebben uitgespookt in ZIJN naam......hij draaide zich om in z'n graf.
Voila, het is aan deze zelfverachting en zelfverloochening dat Europa ten onder gaat. Dank u om mijn punt te ondersteunen.
Weer fout. Het is DANKZIJ deze"verloochening" dat Europa gered IS van de ondergang. Anders leefden we nu nog in de Middeleeuwen. Net zoals die andere godsdienst(die julliie hier toch steeds verwerpen?)
Trouwens Godfried, als het over normen en waarden gaat, kan jij maar beter je klep houden. Op een ander topic heb ik je namelijk het stemrecht voor vrouwen horen hekelen.
Tja, godsdiensten. Vanuit welk intellectueel standpunt je het ook bekijkt, steeds kom je tot de vaststelling dat het allemaal onzin is. Gebasseerd op sprookjes die je anno 2003 alleen nog verkocht krijgt aan kinderen of debiele volwassenen.
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire-
democratsteve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 19:54   #15
sancho
Provinciaal Statenlid
 
sancho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 augustus 2002
Berichten: 682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
Nergens is de universele moraal echter op dermate verfijnde wijze geopenbaard als in het christendom, en daarom is deze godsdienst ook de enige ware.
Geen andere godsdienst(ik verwerp ze allemaal) heeft meer moorden op z'n geweten dan het christendom.

Beste democratsteve,

als u dit bedoelt als louter historisch feit, dan is dit een kluif voor historici over te discussieren.

als u bedoelt "...en DUS ...een 'andere' partij dan het christendom heeft nu een vrijgeleide om nu ook te gaan moorden", dan maakt u volgens mij een verkeerde inschatting

bepaalde propaganda is er namelijk op gericht om vanuit een slachtofferrol op te roepen tot geweldpleging (zie bijvoorbeeld de analyse van de slachtofferidentiteit in de Servische oorlogspropaganda in "de verleiding van de onschuld" door Pascal Bruckner)
sancho is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 20:26   #16
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Midden februari publiceert Knack de grote normen en waarden poll die nu kan ingevuld worden door iedereen!

dus mustapha, nog even geduld hebben!
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2003, 21:10   #17
democratsteve
Minister-President
 
democratsteve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2002
Locatie: Turkije
Berichten: 4.785
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sancho
Beste democratsteve,
als u bedoelt "...en DUS ...een 'andere' partij dan het christendom heeft nu een vrijgeleide om nu ook te gaan moorden", dan maakt u volgens mij een verkeerde inschatting

)
Waar haalt u het dat dit mijn bedoeling zou zijn?
Geen enkele godsdienst dient een vrijgeleide te krijgen om geweld te legitimeren.
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire-
democratsteve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2003, 03:09   #18
Godfried
Gouverneur
 
Godfried's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Weer fout. Het is DANKZIJ deze"verloochening" dat Europa gered IS van de ondergang. Anders leefden we nu nog in de Middeleeuwen. Net zoals die andere godsdienst(die julliie hier toch steeds verwerpen?)
Trouwens Godfried, als het over normen en waarden gaat, kan jij maar beter je klep houden. Op een ander topic heb ik je namelijk het stemrecht voor vrouwen horen hekelen.
Tja, godsdiensten. Vanuit welk intellectueel standpunt je het ook bekijkt, steeds kom je tot de vaststelling dat het allemaal onzin is. Gebasseerd op sprookjes die je anno 2003 alleen nog verkocht krijgt aan kinderen of debiele volwassenen.
1. Zonder die verfoeilijke christelijke middeleeuwen, leefden wij hier nu nog in de bomen. Het zijn precies de Ierse monniken die hier onderwijs, cultuur en beschaving hebben gebracht na 200 jaar chaos (na het uiteenvallen van het Romeinse Rijk dus). De middeleeuwen zijn trouwens een totaal verkeerde en overdreven pejoratieve benaming voor deze hoogdagen van onze beschaving.

2. Is vrouwenstemrecht een doel op zich? Ik zou denken dat een ethisch verantwoord beleid de hoofddoelstelling moet zijn. Het middel om dit te bereiken is ondergeschikt. In bepaalde landen is het ideaal middel een democratie, maar in andere landen kunnen andere systemen beter zijn. Als ik zie hoe onze democratie momenteel functioneert, stel ik mij vragen bij het democratisch systeem. Ook Hitler is democratisch aan de macht gekomen, maar dat wil niet zeggen dat hij een ethisch verantwoord beleid heeft gevoerd. Precies zo vergaat het momenteel de huidige regering. We zien trouwens meer en meer dat de boodschap van geen tel is, maar wel het sex-appeal der kandidaten. Dit is een zeer kwalijke evolutie - het luidt het definitieve failliet in van onze democratie.

3. De laatste opmerking laat ik voor uw rekening. Ik stel alleen maar vast dat vrijzinnigen of atheïsten zich aan nog veel "debielere" symbolen hechten dan ons. Waarzeggerij, logeritualen, yoga, new-age muziek, bijgeloof, sectes, enz. Het zijn allemaal consequenties van het afwijzen van God. Deze nep-ideologieën bieden immers geen antwoorden op de fundamentele vragen en leiden uiteindelijk tot nihilisme en drang om het leven te ontvluchten. Er zijn natuurlijk mensen zoals Superstaaf die dat toejuichen, aangezien die vindt dat we maar beter uitsterven. Maar dat is niet mijn mening. Ik voel me verantwoordelijk voor het nageslacht, i.t.t. mensen als Superstaaf, die enkel voor het nu en zichzelf leven en de maatschappij laten stikken.
__________________
Christus vincit, Christus regnat, Christus Imperat!
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2003, 17:18   #19
sancho
Provinciaal Statenlid
 
sancho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 augustus 2002
Berichten: 682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sancho
Beste democratsteve,
als u bedoelt "...en DUS ...een 'andere' partij dan het christendom heeft nu een vrijgeleide om nu ook te gaan moorden", dan maakt u volgens mij een verkeerde inschatting

)
Waar haalt u het dat dit mijn bedoeling zou zijn?
Geen enkele godsdienst dient een vrijgeleide te krijgen om geweld te legitimeren.

ok, dat misverstand is dus de wereld uit, ...
sancho is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be