Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 juli 2020, 19:54   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.608
Standaard 'veel Meer Schadegevallen Bij Elektrische Auto's'

'VEEL MEER SCHADEGEVALLEN BIJ ELEKTRISCHE AUTO'S'

Ik heb er géén idee van of de test(s) waar men dit met kon vaststellen geloofwaardig zijn?

De reacties na het artikel op de site daar zijn er best wel een paar goeie bij, gieren is het soms.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2020, 20:25   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
'VEEL MEER SCHADEGEVALLEN BIJ ELEKTRISCHE AUTO'S'

Ik heb er géén idee van of de test(s) waar men dit met kon vaststellen geloofwaardig zijn?

De reacties na het artikel op de site daar zijn er best wel een paar goeie bij, gieren is het soms.
Er staat alleszins veel duimgezuig in.

Citaat:
Er blijkt onder de EV's nog een uitschieter te zijn. Grote en bovengemiddeld zware EV's, denk daarbij aan auto's als de Tesla Model X en de Audi E-tron, zijn gemiddeld eens in de drie jaar bij een schadegeval betrokken. Men bemerkt maar liefst 40 procent meer schadegevallen bij dergelijke auto's dan het Nederlands gemiddelde. Een verklaring wordt niet gegeven, maar het relatief hoge gewicht en de rappe acceleratie van EV's zullen waarschijnlijk een rol spelen.
Maar 40% meer schadegevallen dan het NL-gemiddelde?

Een logische verklarking is dat electrische wagens **navenant meer kilometers afleggen.

Aan de wegligging en spoorvastheid van EVs scheelt zeker niets, integendeel (lager zwaartepunt).
En een snellere acceleratie is veiliger bij het inhalen en oversteken, tenzij dat alles misbruikt wordt om onnodige risicos te nemen.

Citaat:
Met een EV wordt gemiddeld eens in de vier jaar schade gereden, bij brandstofauto's is dat eens in de acht jaar.
Zal ik eens gissen:
EVs zijn in de regel duurder en sowieso beter verzekerd (meestal vette omnium) en-ook relatief veel nieuwer. Die zullen dat dan dubbel zoveel melden aan de verzekering. Die melden dat voor elke kras of deukje.

Terwijl de goedkope ICEs met een gewone BA dit zeker niet zullen melden als ze zelf in fout zijn.

EVs zijn pakweg 85% zakelijke rijders, dus salariswagens, die in de regel meer kms afleggen en sowieso omnium verzekerd zijn.

Want ik neem aan dat het enkel om de geregistreerde schadegevallen gaat.

Of hoe men toch een autokrantje met prietpraat kan vullen.

** in België leggen EV -reeds in 2017- ca. dubbel zoveel kms af dan benzinewagens, zelfs meer kilometers af dan dieselwagens (en NL heeft amper 16% dieselwagens, ze hebben vooral benzinewagens)
** voor NL zal ik wat langer moeten zoeken.

Citaat:
https://www.vroom.be/nl/nieuws/elekt...-diesels-21072

ELEKTRISCHE AUTO’S LEGGEN IN ONS LAND MEER KILOMETERS AF DAN DIESELS

Volgens statistieken van de FOD Mobiliteit en Vervoer rijden elektrische auto’s in ons land jaarlijks gemiddeld 18.964 kilometer. Dat is meer dan het nationale gemiddelde van 14.770 kilometer. Diesels leggen steeds minder kilometers af. In 2000 was dat gemiddeld nog 22.955 kilometer per jaar, in 2017 ‘amper’ nog 18.480. Daarmee ligt het gemiddelde jaarlijkse aantal kilometer van een diesel iets onder dat van een elektrische auto, en ruim onder dat van plug-inhybrides en auto’s op CNG.

Veelrijders

Nog volgens de FOD Mobiliteit kiezen veelrijders in ons land vooral voor ‘groene’ auto’s. In 2017 legden plug-inhybrides bijvoorbeeld gemiddeld 23.099 kilometer af (plug-inhybrides op benzine) en zelfs 28.534 kilometer (plug-inhybrides op diesel). Auto’s op aardgas reden gemiddeld 22.214 kilometer. Weinig verrassend: benzineauto’s legden gemiddeld jaarlijks het minste aantal kilometers af: 9.569 kilometer.
Een van de reacties denkt er ook zo over.

Citaat:
MvM
@435Driver,

het percentage EV's dat zakelijk gereden wordt hoger is dan het gemiddelde van alle ICE-auto's. En met zakelijke auto's worden gemiddeld méér kilometers mee gereden.
Zo moeilijk is dat toch niet?
.
Daarnaast zijn de EV's in omloop veel jonger dan de gemiddelde ICE-auto. Genoeg prive-personen die voor hun 2e hands ICE-auto alleen een WA-verzekering hebben en kleine schades vaak niet melden, niet repareren of het zelf (laten) doen.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 juli 2020 om 20:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2020, 08:55   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.608
Standaard

Citaat:
Nog volgens de FOD Mobiliteit kiezen veelrijders in ons land vooral voor ‘groene’ auto’s. In 2017 legden plug-inhybrides bijvoorbeeld gemiddeld 23.099 kilometer af (plug-inhybrides op benzine) en zelfs 28.534 kilometer (plug-inhybrides op diesel). Auto’s op aardgas reden gemiddeld 22.214 kilometer. Weinig verrassend: benzineauto’s legden gemiddeld jaarlijks het minste aantal kilometers af: 9.569 kilometer.
Dat is wel straf.

Mijn benzinewagen heeft op géén 2 jaar tijd al 65.000km achter de 'rug'
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2020, 09:05   #4
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.143
Standaard

het is een statistiek hé van een verzekeraar..

https://t.co/ayXb9wtizr?amp=1
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2020, 09:59   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

plot eens ongevallen vs acceleratievermogen

ik vermoed dat dat veel verklaart
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2020, 12:24   #6
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Dat is wel straf.
Mijn benzinewagen heeft op géén 2 jaar tijd al 65.000km achter de 'rug'
Tomtom raadplegen helpt om minder verloren te rijden, he
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2020, 12:25   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Na wat googlen is de ene claim lachwekkender dan de andere...
https://www.maxvandaag.nl/sessies/th...te-ongelukken/

https://www.hln.be/auto/deze-automer...ngen~ad55a0f5/


Ik denk dat andere statistieken veel belangrijker zijn voor de consument.

Mss deze?
Citaat:
https://www.vroom.be/nl/nieuws/de-do...stseller-23306

DE DODELIJKSTE AUTO VAN DE VS IS EEN EUROPESE BESTSELLER

Het Amerikaanse verkeersveiligheidsinstituut IIHS rekende uit hoeveel mensen het leven laten na een ongeval aan boord van elk automodel. De meest dodelijke auto van de VS is een bij ons heel populaire veelzijdige stadsauto.

Bert Troubleyn 29/05/2020
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2020, 12:29   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Dat is wel straf.

Mijn benzinewagen heeft op géén 2 jaar tijd al 65.000km achter de 'rug'
99% van de oldtimers of verzamelwagens zijn benzinewagens...

Die rijden op 2 jaar pakweg 2000 km. Lol.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 juli 2020 om 12:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2020, 17:57   #9
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Het voordeel en tevens ook nadeel van de elektrische motor is dat deze zijn maximale koppel reeds heeft bij toerental 0. Dat staat dus garant voor bliksemsnelle acceleraties, doch vormt daarmee tevens ook een enorm risico.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2020, 18:00   #10
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het voordeel en tevens ook nadeel van de elektrische motor is dat deze zijn maximale koppel reeds heeft bij toerental 0. Dat staat dus garant voor bliksemsnelle acceleraties, doch vormt daarmee tevens ook een enorm risico.
Zo simpel is het.

Hoe zit het met de schadegevallen bij de zwakkere EV's ? De leaf's ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2020, 19:45   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het voordeel en tevens ook nadeel van de elektrische motor is dat deze zijn maximale koppel reeds heeft bij toerental 0. Dat staat dus garant voor bliksemsnelle acceleraties, doch vormt daarmee tevens ook een enorm risico.
Dus bliksemsnel oversteken van een kruispunt? lol.

Daar gaat je stelling... de 5 merken met de minste letselongevallen per 1000 wagens staan onderaan., de top 5 met de meeste letselongevallen per 1000 wagens bovenaan.
Citaat:
https://www.hln.be/auto/grafiek-de-m...rken~ad275e2f/

GRAFIEK: De meeste ongevallen met gewonden gebeuren met deze automerken
09 augustus 2017 18u49 Bron: La Dernière Heure

Aantal ongevallen met letsels volgens automerk per 1.000 auto's

Seat 10,35
Volkswagen 8,42
Ford 7,84
Renault 7,81
Smart 7,74

Opel
Citroën
Fiat
Chevrolet
Audi 7,26
Skoda
Peugeot
Hyundai
Suzuki
BMW 6,95
Romeo 6,95
Nissan
Kia
Dacia
Mitsubishi
Honda
Toyota 6,54
Mini
Volvo
Land Rover
Mercedes 6,11
Mazda
Jaguar 5,02
Tesla 3,42
Maserati 2,83
Porsche 2,75
Ferrari 2,15
En een beetje uitleg in het Frans:
Citaat:
https://newmobility.news/2017/08/09/...us-daccidents/

La Dernière Heure* – 09 Aug. 2017
Page 2 & 3

Les clichés sur les marques de voitures ont la vie dure. “ Nous recevons parfois des courriers de personnes qui se plaignent de l’agressivité au volant des conducteurs de BMW ”, admet Benoît Godart, porte-parole de l’IBSR.

Un conducteur de grosse cylindrée serait-il vraiment plus dangereux qu’un autre, ou plus souvent impliqué dans un accident ? La réalité contredit le sentiment qui peut régner parmi les automobilistes de notre pays…

En effet, Volkswagen est la marque la plus impliquée dans un accident avec blessé(s) : 5.266 crashs ont ainsi été constatés en 2016, selon l’IBSR. Logique : la marque allemande est de loin la plus représentée sur les routes du royaume, avec 624.916 véhicules. Plus de 11 % du parc total belge.

Nous avons donc croisé les données de l’IBSR, reprenant le nombre d’accidents impliquant des dégâts corporels, avec les chiffres de la Febiac sur le parc auto belge, en 2016.

Résultat ? Proportionnellement au nombre de véhicules en circulation, BMW et Mercedes sont loin d’être les mauvais élèves de la classe. Ce sont les conducteurs de Seat qui, proportionnellement, ont connu le plus d’accidents : 10,35 crashs avec dégâts corporels pour 1.000 véhicules. Elles sont suivies par les VW (8,42 pour 1000), Ford, Renault, Smart, Opel et les Citroën. BMW et Mercredes n’arrivent respectivement qu’en 13e et 24e position.

“ On pourrait effectivement s’attendre ?* ce qu’une BMW subisse plus d’accidents qu’une Citroën, car elle est nettement plus puissante. Mais c’est oublier qu’en matière de sécurité routière, le véritable maillon faible, c’est le conducteur” , rappelle Benoît Godart. En effet, les défaillances humaines causent infiniment plus d’accidents de la route que les problèmes mécaniques. “ Cela n’a pas de sens de pointer du doigt certaines marques car les résultats montrent bien que ce sont des préjugés. Tout le monde, quel que soit son véhicule, est susceptible d’être impliqué dans un accident.”

Plus étonnant encore : les véhicules de grand luxe, comme les Porsche, Maserati ou Ferrari, sont nettement moins impliqués dans des crashs que les autres. Mais d’une part, ces véhicules ne sont pas forcement utilisés comme moyens de locomotion de tous les jours. Et au prix du véhicule, il se peut que leur conducteur se montre plus prudent…
In België worden in de regel enkel letselongevallen deftig geregistreerd:
https://www.vias.be/nl/onderzoek/ver...eidsbarometer/

Laatst gewijzigd door Micele : 30 juli 2020 om 20:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2020, 21:02   #12
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.143
Standaard

omg omgekeerd verband met sportiviteit en verkeersveiligheid...
je hebt die cijfers al eens getoond..

Maserati, Porsche, Ferrari... dit kan geen toeval zijn 3-5x minder ongevallen dan VW, Smart,

*
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2020, 21:18   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
omg omgekeerd verband met sportiviteit en verkeersveiligheid...
je hebt die cijfers al eens getoond..

Maserati, Porsche, Ferrari... dit kan geen toeval zijn 3-5x minder ongevallen dan VW, Smart,
*
En Tesla de helft letselongevallen dan Dacia.

Yup en de cijfers letselongevallen (minstens lichtgewonde) zijn veel betrouwbaarder geregistreerd dan al dan niet aangiftes bij de verzekering naargelang je verzekerd bent...

(als er bvb een winkelkar een kras of deukje maakt in je geparkeerd karretje)

De (witte) aangegeven cijfers 2017-2018:

Citaat:
Tabel 1. Kerncijfers (2017-2018)

2017 2018 Evolutie 2017-2018
Schadegevallen (geregistreerd door de verzekerings-maatschappijen)
342.876 340.618
- 0,7%
Letselongevallen (geregistreerd door de politie)
38.025 38.455
+1,1%
Gewonden (geregistreerd door de politie)
48.472 48.750 +0,6%
Doden 30 dagen (geregistreerd door de politie)
609 604 -0,8%

Bronnen : Evolutie van de schadefrequentie 2017-2018 in de BA motorrijtuigenverzekering; Statbel (Algemene Directie Statistiek - Statistics Belgium)

https://www.vias.be/publications/Sta...allen_2018.pdf blz 7
Ik schat dat de *schadegevallen minstens dubbel zo hoog zijn.
Veel wordt in de minne geregeld zonder de verzekering iets te melden.

* https://assuralia.be/nl/44-studies-e...-gegevens-2018

Laatst gewijzigd door Micele : 30 juli 2020 om 21:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2020, 22:56   #14
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Met een auto van 100k rij je dan ook wat voorzichter dan met een dacia duster van 10 jaar oud....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2020, 05:53   #15
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Een logische verklarking is dat electrische wagens **navenant meer kilometers afleggen.

.
Dus nog slechter om de files te bestrijden.
Dringend stoppen dus met diene elektrische brol.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2020, 07:59   #16
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Tomtom raadplegen helpt om minder verloren te rijden, he
Heb ik niet zo een TomTom ding.

Er staat wel een volledig systeem in de wagen dat het ook allemaal kan maar ik laat het voor wat het is daar ik er geen abonnement op wil nemen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2020, 08:58   #17
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Heb ik niet zo een TomTom ding.

Er staat wel een volledig systeem in de wagen dat het ook allemaal kan maar ik laat het voor wat het is daar ik er geen abonnement op wil nemen.
que ?

Wat voor auto hebt gij gekocht. Dat je eventueel voor kaartupdates moet betalen, dat kan (alhoewel steeds meer constructeurs dat gewoon toelaten met een eenvoudige download, gratis), maar voor gebruik toch niet ?

Anyway, Apple Carplay lost dat ook op: de gps van uw telefoon doen dan dienst, en die is vaak sneller en nauwkeuriger.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2020, 18:17   #18
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
que ?

Wat voor auto hebt gij gekocht. Dat je eventueel voor kaartupdates moet betalen, dat kan (alhoewel steeds meer constructeurs dat gewoon toelaten met een eenvoudige download, gratis), maar voor gebruik toch niet ?

Anyway, Apple Carplay lost dat ook op: de gps van uw telefoon doen dan dienst, en die is vaak sneller en nauwkeuriger.
Vooral up-to-date.
Was onlangs in Nederland (omgeving Heerlen), volledige wegen zijn er verdwenen en volledig nieuwe (omleidings) wegen zijn er aangelegd.
De GPS van de wagen wist niet waar ie was, die van mijne GSM wist het wel.

Op het gebied van weginfrastructuur kunnen we nog iets leren van de "Hollanders".

Ook Maastricht is een pak rustiger geworden door de ondertunneling.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 31 juli 2020 om 18:18.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2020, 19:31   #19
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
que ?

Wat voor auto hebt gij gekocht. Dat je eventueel voor kaartupdates moet betalen, dat kan (alhoewel steeds meer constructeurs dat gewoon toelaten met een eenvoudige download, gratis), maar voor gebruik toch niet ?

Anyway, Apple Carplay lost dat ook op: de gps van uw telefoon doen dan dienst, en die is vaak sneller en nauwkeuriger.
Gps van de telefoon

En als dat afstaat of ik er géén boodschap aan heb?

Het toestel dat in de wagen zit daar kan ik zelfs draadloos met telefoneren als ik dat zou inschakelen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 31 juli 2020 om 19:32.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2020, 19:58   #20
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Vooral up-to-date.
Was onlangs in Nederland (omgeving Heerlen), volledige wegen zijn er verdwenen en volledig nieuwe (omleidings) wegen zijn er aangelegd.
De GPS van de wagen wist niet waar ie was, die van mijne GSM wist het wel.

Op het gebied van weginfrastructuur kunnen we nog iets leren van de "Hollanders".

Ook Maastricht is een pak rustiger geworden door de ondertunneling.
Daarom dat de optie apple carplay of android car echt wel goed zijn.

Dan hebt ge gewoon op het schermke van uw auto de gps van uw gsm. Werk snel, nauwkeurig en altijd up to date.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be