Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 juni 2012, 23:43   #41
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.134
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Een die dit niet doet kan van vandaag op morgen zijn ambt verliezen.
Dat geloof je toch zelf niet
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 23:52   #42
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Tja, Klarekijk, jij kent dat duidelijk beter dan ik, zult er wel veel ervaring mee hebben; die heb ik niet.

Toch vraag ik mij af waarom iemand notaris moet zijn om schitterend werk te leveren. Ik ben geen notaris, en ik vind niet dat ik zo onschitterend werk. Ik heb ook niet de indruk dat mijn werk eenvoudiger is dan dat van een notaris, bij oppervlakkige beschouwing zelfs zeer integendeel. Maar ja, ik ken niet alle geheimen van dat beroep.

Zou het echt kunnen zijn dat je daar tegenwoordig nog veel meer voor moet kunnen dan wat rekenbladen invullen op de computer en wat wetteksten opzoeken op de computer? Waarom kan dat werk niet gedaan worden door iemand die per uur wordt betaald? Dat moet toch goedkoper kunnen?
Ik twijfel helemaal niet aan jouw kapaciteiten .

Maar in weze , als je een taak van een notaris bekijkt , vb het opstellen van een ackte , dan staat de staat garant voor die ackte die de notaris heeft afgelevert en die worden zeer zelden in twijfel getrokken .

Een eigendoms ackte van van een vastgoed of een contract van een huwelijk of een opmaak van een vennootschap , is bij wijze van opmaak door een notaris , aanvaard voor echt zijnde , en geregistreerd , en de tax erop betaald , en verrifieerd dat er geen andere lasten meer op zitten .

Stel dat je een huis koopt , en 5 jaar later staat de gerechtsdeurwaarder aan je deur om het huis te verkopen omdat er zogenaamd nog een hypotheek op open stond van de vorige eigenaar en je bent je huis kwijt .

Zie je de ernst van de zaak .

Nu is een Notaris een beedigd ambtenaar en zijn documenten zijn ontegenstelbaar .
wanneer iedereen die ackte mag opstellen , wie gaat er dan nagaan of er borgen op zitten , en die eventueel schrappen , wie gaat die ackten dan registreren en er garant voor staan ?
Ik hou mijn hart al vast waneer dat om het even wie mag doen .

Nogmaals , wees maar niet te soft met een notaris , en als hij iets voor je moet doen , vraag hem gewoon een detail van de kostennota die hij U voor legt , en wees blij dat dit ontegensprekelijk is . Notarissen maken heel weinig fouten en je hebt zekerheid . Je zal uit zijn kostennota duidelijk zien , waar al dat geld naar toe gaat en dat slechts een klein deel voor hem zelf is .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 23:58   #43
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Een die dit niet doet kan van vandaag op morgen zijn ambt verliezen.
Zeer juist .

en nogmaals , Een notaris is gehouden aan zeer strikte en verplichte informatie , geheel gratis .

Een notaris mag een vraag en of een afspraak niet weigeren , staat ten dienste van de hele bevolking en iedereen . ook in het buitenland , want een ambasadeur in het buitenland is in weze een Notaris

je hebt het recht om in om het even welke ambasade / notaris te gaan en je informatie te vragen . weliswaar aangaande zijn vakdomijn .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 00:04   #44
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.134
Standaard

Het notarisambt zoals dat in België gekend is wordt geregeld door de Ventôse-wet van 1803. Toen was Napoleon Bonaparte hier de baas.

Ten aanzien van het notariaat werden de volgende wetten van toepassing:
  • Loi contenant l'organisation du notariat du 25 ventôse an XI (16 mrt. 1803),
  • L'arrêté du Gouvernement relatif �* l'établissement et �* l'organisation de chambres de notaires du 2 nivôse an XII (24 december 1803),
  • L'article 16 du titre III de la loi sur l'organisation du notariat du 6 octobre 1791, et la loi du 16 floréal an IV (5 mei 1796), relatifs au dépôt annual des doubles des répertoires des notaires,
  • Décret du 4 avril 1806, qui fixe l'époque de la nomination annualle des mebres des chambres de notaires,
  • L'avis de Conseil d'état du 30 thermidor an XII (18 aug. 1804), approuvé le 7 fructidor (25 aug. 1804), concernant les notaires qui résident dans des bourgs ou villages faisant partie d'une justice de paix, dont le chef-lieu est une ville où siége un tribunal,
  • L'avis de Conseil d'état du 16 juin 1810, approuvé le 20 du même mois, relatief les articles 14 et 68 de la loi du 25 ventôse an XI.
Let op de terminologie: "thermidor".
25 Ventôse XI = 16 maart 1803 = de Ventôsewet
De Ventôse-wet van 1803 had de eerste notariswet van de nieuwe Franse republiek (na de revolutie van 1789) vervangen; dit was de wet op de organisatie van het notariaat van 6 oktober 1791, waarvan het 16e artikel echter gehandhaafd bleef. De nieuwe wet van 1803 bepaald: "les notaires sont les fonctionnaires publics", welke functionarissen door de keizer werden benoemd. De officiële titel van deze openbare ambtenaren was hierdoor: keizerlijke notaris. Deze bijzondere aanduiding is nog een overblijfsel uit de tijd dat Frankrijk (alsmede andere delen van Europa) verschillende typen notarissen kende, genoemd naar de overheid die het recht van aanstelling had; zo kende men in de voorgaande eeuwen: notaires royaux, notaires épiscopaux, notaires seigneurieux, notaires communaux. Het ambt was door de wetgeving van 1791 voor het eerst eenvormig geworden en met de Ventôse-wet van 1803 kende het Franse rijk voortaan alleen notaires impériaux.

bron
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 26 juni 2012 om 00:23.
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 00:09   #45
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.134
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Ik twijfel helemaal niet aan jouw kapaciteiten .

Maar in weze , als je een taak van een notaris bekijkt , vb het opstellen van een ackte , dan staat de staat garant voor die ackte die de notaris heeft afgelevert en die worden zeer zelden in twijfel getrokken .

Een eigendoms ackte van van een vastgoed of een contract van een huwelijk of een opmaak van een vennootschap , is bij wijze van opmaak door een notaris , aanvaard voor echt zijnde , en geregistreerd , en de tax erop betaald , en verrifieerd dat er geen andere lasten meer op zitten .

Stel dat je een huis koopt , en 5 jaar later staat de gerechtsdeurwaarder aan je deur om het huis te verkopen omdat er zogenaamd nog een hypotheek op open stond van de vorige eigenaar en je bent je huis kwijt .

Zie je de ernst van de zaak .

Nu is een Notaris een beedigd ambtenaar en zijn documenten zijn ontegenstelbaar .
wanneer iedereen die ackte mag opstellen , wie gaat er dan nagaan of er borgen op zitten , en die eventueel schrappen , wie gaat die ackten dan registreren en er garant voor staan ?
Ik hou mijn hart al vast waneer dat om het even wie mag doen .

Nogmaals , wees maar niet te soft met een notaris , en als hij iets voor je moet doen , vraag hem gewoon een detail van de kostennota die hij U voor legt , en wees blij dat dit ontegensprekelijk is . Notarissen maken heel weinig fouten en je hebt zekerheid . Je zal uit zijn kostennota duidelijk zien , waar al dat geld naar toe gaat en dat slechts een klein deel voor hem zelf is .
Om dat te verifiëren ga je gewoon naar de registratie en je vraagt een attest om te weten of die eigendom belast is met een hypotheek, ja dan neen. Daar heb je dus geen notaris voor nodig. Al die informatie is bekend bij de registratie.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 26 juni 2012 om 00:22.
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 01:33   #46
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Dat geloof je toch zelf niet
Een notaris is wettelijk verplicht gratis inlichtingen te geven als je er om vraagt.
Als hij dit pertinent weigert, hoef je maar contact te nemen met de Kamer van Notarissen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 01:48   #47
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.134
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Een notaris is wettelijk verplicht gratis inlichtingen te geven als je er om vraagt.
Als hij dit pertinent weigert, hoef je maar contact te nemen met de Kamer van Notarissen.
Als een notaris achter uw reet geen geld kan verdienen, dan worden er geen inlichtingen gegeven, dat is mijn ervaring.

En dat zeggen ze ook: "als we kunnen schrijven, dan doen we iets voor u", wat impliciet wil zeggen: als we dat niet kunnen, dan kun je eraan hangen.

Zonder veel woorden wordt dat duidelijk gemaakt.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 26 juni 2012 om 01:52.
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 04:01   #48
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.134
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Het beroep van een notaris zou idd wel eens mogen worden gemoderniseerd.
Maar de functie van een notaris als 3de persoon bij transactie van onroerend goed vind ik wel degelijk een meerwaarde ifv rechtszekerheid.

Je kunt die taak niet doorschuiven naar een gewoon ambtenaar, want in veel gevallen is de overheid betrokken partij. (Bij onteigeningen enz...)

Alhoewel er nog veel fouten en discussiegevallen steken in akten, is de kwaliteit van bijhorende informatie toch wel verbeterd.
Problemen met erfdienstbaarheden, en vruchtgebruik enz.. zijn veel verminderd.
Ook de kruispuntbank die notarissen gebruiken zorgt daarvoor.

Denken dat een akte louter een velletje papier drukken is, is een brug te ver.

Een goeie notatris gebruiken verdient zichzelf terug, door het elimineren van erfeniskwesties, rechtzaken na het verlenen van de aktes enz...
Die 3de persoon is eigenlijk de overheidsadministratie, die akte neemt.

Het registratiekantoor.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 26 juni 2012 om 04:02.
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 04:07   #49
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.134
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Het is het ideale beroep : ambtenaar in zelfstandigenstatuut !
Inderdaad, zeer dubbelzinnig. Volgens mij kun je geen twee Goden tegelijkertijd dienen. Enerzijds ambtenaar, anderzijds ondernemer, dit is vragen om problemen.

(fig.: boekextract)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  notariaat-inleiding.JPG‎
Bekeken: 128
Grootte:  66,2 KB
ID: 86288  

__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 08:04   #50
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Als een notaris achter uw reet geen geld kan verdienen, dan worden er geen inlichtingen gegeven, dat is mijn ervaring.

En dat zeggen ze ook: "als we kunnen schrijven, dan doen we iets voor u", wat impliciet wil zeggen: als we dat niet kunnen, dan kun je eraan hangen.

Zonder veel woorden wordt dat duidelijk gemaakt.
Dat is jereinste bullshit.
Als geograaf optie landmeten weet ik wel een beetje hoe notarissen te werk gaan.

Laatst gewijzigd door giserke : 26 juni 2012 om 08:06.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 08:05   #51
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Die 3de persoon is eigenlijk de overheidsadministratie, die akte neemt.

Het registratiekantoor.
Het registratiekantoor registreerd enkel wat hij van de notaris krijgt.
Voor de rest doen die niks.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 19:55   #52
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.134
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Als geograaf optie landmeten weet ik wel een beetje hoe notarissen te werk gaan.
Vandaar dat u het notariaat verdedigt, u bent er de lijfeigene van.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 20:12   #53
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.134
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Het registratiekantoor registreerd enkel wat hij van de notaris krijgt.
Voor de rest doen die niks.
Dan is het notariaat een 4de persoon.

Eigenlijk hoort het notariaat, net als in de 18de eeuw, de toestand voor de Ventôsewet, een te verwaarlozen facet binnen een maatschappij te zijn.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 20:15   #54
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Dan is het notariaat een 4de persoon.

Eigenlijk hoort het notariaat, net als in de 18de eeuw, de toestand voor de Ventôsewet, een te verwaarlozen facet binnen een maatschappij te zijn.
Neen, want het registratiepersoon vertegenwoordigt of is de federale overheid bij overdrachten van onroerend goed.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 20:16   #55
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Vandaar dat u het notariaat verdedigt, u bent er de lijfeigene van.
Verdedigen? Wij hebben vooral last van notarissen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 20:49   #56
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.134
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Neen, want de registratiepersoon vertegenwoordigt, of is de federale overheid bij overdrachten van onroerend goed.
Dat is toch je reinste kwakzalverij.

Hoe kan je tegelijk overheid zijn en ondernemer die voor eigen rekening werkt, verenigd in 1 persoon?

Dat is pure waanzin.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 26 juni 2012 om 20:49.
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 21:41   #57
Lampedeir
Provinciaal Statenlid
 
Lampedeir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 722
Standaard

Het mag in elk geval wat goedkoper die notaris!
__________________
I do not share the general view that market forces are the basis of personal liberty.
Lampedeir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 21:43   #58
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik ben toch blij dat de notaris alles uitzoekt en goed op papier zet.

Op een bepaalde manier verdedigt hij jouw rechten. En op een aankoop van 200-300k euro betaal ik gerust met een paar k voor een fatsoenlijke juridische omkadering.

BTW in sommige landen laat je vastgoed verkoop/koop over aan je advocaat. Denk je dat die goedkoop zijn ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 21:51   #59
Lampedeir
Provinciaal Statenlid
 
Lampedeir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 722
Standaard

Kan best maar het blijft duur...

Registratierecht
Ereloon notaris
Aktekosten

Alles bij elkaar gaat het om veel centen.
Het is niet omdat je veel geld op tafel legt dat men dan moet redeneren dat er een deel mag afgestaan worden.
__________________
I do not share the general view that market forces are the basis of personal liberty.
Lampedeir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 23:03   #60
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben toch blij dat de notaris alles uitzoekt en goed op papier zet.

Op een bepaalde manier verdedigt hij jouw rechten. En op een aankoop van 200-300k euro betaal ik gerust met een paar k voor een fatsoenlijke juridische omkadering.

BTW in sommige landen laat je vastgoed verkoop/koop over aan je advocaat. Denk je dat die goedkoop zijn ?
Het geeft natuurlijk wat vertrouwen in eventueel gesjoemel van anderen die bij een notaris zo maar niet pakt.
Maar ja...het blijft duur.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be