Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 augustus 2020, 19:34   #101
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toen we in volle lockdown zaten te knarsentanden, was het resultaat in de goede zin wel spectaculair na 3 of 4 weken. Vergeten?
Dat heb ik dan gemist, ik herinner me net dat het in april maar héél traag daalde. En dat we het slechter deden dan Zweden of - tot dusver - de USA. En bovendien dat mondmaskers niet nodig of gevaarlijk waren, ook binnen. Aan ventilatie werd niet gedacht, met veel doden in woonzorgcentra tot gevolg.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2020, 19:35   #102
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik ben ook geen dokter maar volgens onze 28 jarige ervaring is oscilococcinum zeer doeltreffend.
Wij laten ons NOOIT inenten tegen griep. Van zodra we het kleinste symptoom gewaar worden: ONMIDDELLIJK Oscilococcinum.
Effect: 100 %.
Ter herhaling : eigen ervaring
Commentaren laten ons Siberisch koud.
Dat is uw recht, maar dat is dan geen argument om een politiek op te baseren...
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2020, 19:38   #103
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toen we in volle lockdown zaten te knarsentanden, was het resultaat in de goede zin wel spectaculair na 3 of 4 weken. Vergeten?
Inderdaad. 15% krimp van de economie en een begrotingstekort van 50 miljard. Zo spectaculair gaan we het in ons leven nooit meer zien denk ik.

Van de ziekte zelf heb ik eigenlijk nog niets gezien.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik ben ook geen dokter maar volgens onze 28 jarige ervaring is oscilococcinum zeer doeltreffend.
Wij laten ons NOOIT inenten tegen griep. Van zodra we het kleinste symptoom gewaar worden: ONMIDDELLIJK Oscilococcinum.
Effect: 100 %.
Ter herhaling : eigen ervaring
Commentaren laten ons Siberisch koud.
Gelieve het bij de discussie over corona te houden en niet te beginnen over sprookjes, gebeden of homeopathie. Er wordt al genoeg onzin verteld, we hebben geen kwakzalvers met magisch water nodig.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2020, 19:38   #104
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Een echte quarantaine van onze oudste ouderen zou het grootste deel van de zogenaamde corona doden vermeden hebben. Veel meer dan een vaccin of een algemene lockdown.

Maar zoals hier al gezegd is, is de gemiddelde doorlooptijd in een rusthuis minder dan 2 jaar. Op sommige afdelingen heb ik zelfs al gehoord van 3 maanden. Van al diegenen die we "gered" hebben of hadden kunnen redden was het overgrote deel tegen volgend jaar toch sowieso dood.
Dat begrijp ik dus niet. Men heeft in zorgcentra oude mensen letterlijk opgesloten in hun kamer en het verplegend personeel had geen benul van elementaire hygiene.

Ik stel een verbazende dedain vast tegenover uw oudere medemensen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2020, 19:42   #105
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.919
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Dat is uw recht, maar dat is dan geen argument om een politiek op te baseren...
Dat zeg ik ook niet.
Griepinenting, is dat politiek ???
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2020, 19:44   #106
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat begrijp ik dus niet. Men heeft in zorgcentra oude mensen letterlijk opgesloten in hun kamer en het verplegend personeel had geen benul van elementaire hygiene.

Ik stel een verbazende dedain vast tegenover uw oudere medemensen.
Opgesloten in besmettelijke lucht en met een gebrek aan maskers.

Overigens dwalen we nu weer af van het wezenlijke punt dat jij en anderen steeds negeren om toch maar bij de overheidscommunicatie aan te blijven sluiten, nl. 1) de doelstelling is onredelijk, 2) de middelen ondoeltreffend, 3) onze economie en maatschappij gaan eraan als we niet oppassen, het is vijf voor twaalf.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2020, 19:46   #107
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dat zeg ik ook niet.
Griepinenting, is dat politiek ???
Ik zeg gewoon dat een vaccin niet plots corona gaat verdrijven, evenmin als dat bij griep gebeurt. Bij uitbreiding is het absurd, naast het feit van de besmettelijkheid en de wereldwijde verspreiding, om besmettingen en zieken as such te willen vermijden met alle schade die ondoeltreffende maatregelen zelf veroorzaken. Het enige wat je kan doen, is vertragen, zoals in Zweden, met een belangrijke toevoeging: ventilatie.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 2 augustus 2020 om 19:47.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2020, 19:48   #108
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Dat heb ik dan gemist, ik herinner me net dat het in april maar héél traag daalde. En dat we het slechter deden dan Zweden of - tot dusver - de USA. En bovendien dat mondmaskers niet nodig of gevaarlijk waren, ook binnen. Aan ventilatie werd niet gedacht, met veel doden in woonzorgcentra tot gevolg.
Maar het daalde wel (kijk maar naar de grafiek van nu en vergelijk met de daling toen). En hadden we dat wat volgehouden of zéér 'mondjesmatig' versoepeld, ja dan hadden we juist gehandeld.

Maar goed, dat is achteraf praten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 augustus 2020 om 19:49.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2020, 19:50   #109
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar het daalde wel (kijk maar naar de grafiek van nu en vergelijk met de daling toen). En hadden we dat wat volgehouden of zéér 'mondjesmatig' versoepeld, ja dan hadden we juist gehandeld.

Maar goed, dat is achteraf praten.
In Zweden daalt het ook, je bewijst daar niets mee, naast het feit dat het natuurlijk sowieso terugkomt (tenzij iedereen het gehad zou hebben). Wat dacht je misschien? Dat we David Copperfield konden spelen en het magisch doen verdwijnen?

Raar om je voor te stellen dat dat ergens effectief de impliciete aanname is van het huidige beleid...

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 2 augustus 2020 om 19:51.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2020, 19:51   #110
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.919
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Ik zeg gewoon dat een vaccin niet plots corona gaat verdrijven, evenmin als dat bij griep gebeurt. Bij uitbreiding is het absurd, naast het feit van de besmettelijkheid en de wereldwijde verspreiding, om besmettingen en zieken as such te willen vermijden met alle schade die ondoeltreffende maatregelen zelf veroorzaken. Het enige wat je kan doen, is vertragen, zoals in Zweden, met een belangrijke toevoeging: ventilatie.
Het ging hier & nu alléén over griep, niet over corona.
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2020, 19:53   #111
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dan zou ik toch graag cijfers zien. Het is wel zo dat er soms minder efficiënte jaren zijn. Men moet immers de griepvariant ‘voorspellen’ en dat lukt niet altijd even goed.
https://www.cdc.gov/flu/vaccines-work/2017-2018.html


Voor het 2018 vaccin boven de 65 jaar: 17%, tussen 50 en 65: 30%

In 2017 boven de 65 jaar: 20%, tussen 50 en 65: 40%

In 2016: boven de 65 jaar: 42% tussen 50 en 65: 26% (eigenaardige omwisseling ?)

enz...

Het griepvaccin is vooral enorm efficient bij kinderen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 augustus 2020 om 19:54.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2020, 19:54   #112
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Het ging hier & nu alléén over griep, niet over corona.
Ja, bij corona is het wellicht nog iets moeilijker. Ken jij veel corona-vaccins uit het verleden? Er zijn er geen.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2020, 20:02   #113
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Uit veel reacties blijkt toch de onderliggende drang naar realiteitsontkenning. Men moet een verschil maken tussen:
- hoe erg het is (en ja, corona kan erg zijn als je pech hebt, en misschien zelfs voor de meesten door schade aan het hart)
- wat je eraan kan doen (in se niets, behalve het vertragen zodat iedereen zo goed mogelijk verzorgd kan worden; ouderen en zwakkeren zonderen zich wel best nog af omdat het risico voor hen wel kleiner kan worden zonder te verdwijnen).
Je mag je niet door het eerste laten leiden als je nadenkt over het tweede, of je ziet niet meer wat het andere gevaar is: een instorting van economie en maatschappij.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 2 augustus 2020 om 20:04.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2020, 20:04   #114
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat begrijp ik dus niet. Men heeft in zorgcentra oude mensen letterlijk opgesloten in hun kamer en het verplegend personeel had geen benul van elementaire hygiene.

Ik stel een verbazende dedain vast tegenover uw oudere medemensen.
Men heeft ze inderdaad opgesloten en aan hun lot overgelaten. Hoewel, men heeft nu eigenlijk alleen gezien wat er gebeurt als er geen familie meer op bezoek komt om alles in de gaten te houden.

Het probleem zat hem, zoals je zelf zegt, in het verplegend personeel. Niet alleen in de rusthuizen maar ook in de ziekenhuizen.
De vrouw van een goeie vriend is verpleegster op een hartafdeling. Alle patiënten werden getest bij het binnenkomen, allemaal negatief. En plots krijgt de ene na de andere corona. Van waar komt dat dan plots denk je?
Het personeel werd niet alleen niet getest, het werd hen vanuit de overheid zelfs verboden zich te laten testen.
Wie moet je dan verantwoordelijk houden voor al die doden?


Wat dat met dedain te maken heeft snap ik niet. Het lijkt niet meer dan logisch dat je de mensen die een grote kans hebben om te sterven probeert te isoleren van het virus terwijl je de rest van de bevolking immuniteit laat opbouwen zodat de ziekte kan doodbloeden.
Dat is zeker niet ideaal, verschrikkelijk zelfs in mijn ogen Maar het alternatief is een groot deel laten sterven.

Eigenlijk zou iedere bejaarde in het rusthuis zelf moeten kunnen kiezen of hij in quarantaine wil, of liever bij zijn familie blijft en het risico neemt.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2020, 20:06   #115
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Het personeel werd niet alleen niet getest, het werd hen vanuit de overheid zelfs verboden zich te laten testen. .
Is dat zo? Welke reden werd daarbij aangegeven?
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2020, 20:06   #116
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toen we in volle lockdown zaten te knarsentanden, was het resultaat in de goede zin wel spectaculair na 3 of 4 weken. Vergeten?
Nee, die waren dat niet !! Wat we tijdens die paar weken meegemaakt hebben, is het ongestoord voortzetten van de tendens die al begonnen was een paar weken daarvoor.

In bijlage de twee-wekelijkse verandering (de som van de laatste twee weken, gedeeld door de som van de twee weken daarvoor) van de doden uit die tijd.

Zeg eens waar het spectaculaire effect van de lockdown zit.

Let wel, de gegevens van rond maart 25 en zo kunnen uiteraard niet afhangen van die lockdown he, het gaat over de DODEN, daarvan zie je het effect ten vroegste pas begin april. Ze moeten eerst nog een incubatie tijd door, en dan nog zodanig ziek worden dat ze sterven. Dat is minstens 2 - 3 weken.

Zie je hoe het al serieus daalde VOOR de eerste week van april ? En hoe die tendens gewoon verder gaat zonder spectaculaire knik of zo, daarna ? DAT is het effect van de lockdown. Niks.

De getoonde grootheid is indirect een schatter voor die fameuze R waarde.

Ik zal het stukje ook wat uitvergroten eens de voornaamste daling van R, die voor de lockdown plaats vond, weg is, zodat we beter naar het detail kunnen kijken...

Zie, rond de 25ste april ging het door 0, wat wil zeggen dat het dagelijkse aantal doden toen begon te dalen. Jij denkt dat dat een effect van de lockdown was, maar het is een effect van het gestaag afnemen van de R waarde.

Uitvergroot zie je dat dat gewoon heel gestaag door gaat zoals voor de lockdown. Niks "lockdown knik" aan te zien.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  coronavirus-data-explorer(32).png‎
Bekeken: 21
Grootte:  260,1 KB
ID: 112698  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  coronavirus-data-explorer(33).png‎
Bekeken: 21
Grootte:  259,4 KB
ID: 112699  


Laatst gewijzigd door patrickve : 2 augustus 2020 om 20:15.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2020, 20:06   #117
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
In Zweden daalt het ook, je bewijst daar niets mee, naast het feit dat het natuurlijk sowieso terugkomt (tenzij iedereen het gehad zou hebben). Wat dacht je misschien? Dat we David Copperfield konden spelen en het magisch doen verdwijnen?

Raar om je voor te stellen dat dat ergens effectief de impliciete aanname is van het huidige beleid...
Zweden is nu niet het geijkte voorbeeld. Ik weet wel dat elke vergelijking mank loopt , maar moest ik Zweed zijn, ik zou beschaamd zijn als ik de cijfers vergelijk met de Scandinavische broeders zoals de Noren en de Denen. Nu let wel, in Zweden is het ook langzamerhand verstrengd. Bij ons ging het andersom.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 augustus 2020 om 20:07.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2020, 20:10   #118
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zweden is nu niet het geijkte voorbeeld. Ik weet wel dat elke vergelijking mank loopt , maar moest ik Zweed zijn, ik zou beschaamd zijn als ik de cijfers vergelijk met de Scandinavische broeders zoals de Noren en de Denen. Nu let wel, in Zweden is het ook langzamerhand verstrengd. Bij ons ging het andersom.
De Noren en Denen gaan het dus volgens jou nooit krijgen? Die gaan in een binationale lockdown gedurende een eeuw? Zweden deed het uitstekend, er is weerstand opgebouwd en de ziekenhuizen werden niet overbelast terwijl het maatschappelijke leven maximaal verder kon gaan. Een aandachtspunt is wel nog de ventilatie, en ook bij de ouderen kon het beter, zoals zowat overal.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2020, 20:10   #119
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
https://www.cdc.gov/flu/vaccines-work/2017-2018.html


Voor het 2018 vaccin boven de 65 jaar: 17%, tussen 50 en 65: 30%

In 2017 boven de 65 jaar: 20%, tussen 50 en 65: 40%

In 2016: boven de 65 jaar: 42% tussen 50 en 65: 26% (eigenaardige omwisseling ?)

enz...

Het griepvaccin is vooral enorm efficient bij kinderen.
Het ligt normaal bij 40% en meer. Missers uitgesloten.

https://www.snpg.nl/article/influenz...effectiviteit/

Citaat:
Griepvaccinatie vermindert de morbiditeit met 30-70% en reduceert het aantal complicaties met 20-50%. Als de patiënt na vaccinatie toch influenza krijgt, verloopt de ziekte meestal minder ernstig. Vaccinatie van risicogroepen werkt kostenbesparend. Vaccinatie biedt geen bescherming tegen influenza-achtige ziektebeelden die niet worden veroorzaakt door het influenzavirus.
40% lijkt weinig, maar epidemiologisch is dat enorm hoog.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2020, 20:12   #120
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het ligt normaal bij 40% en meer. Missers uitgesloten.

https://www.snpg.nl/article/influenz...effectiviteit/



40% lijkt weinig, maar epidemiologisch is dat enorm hoog.
We hadden het trouwens over woonzorgcentra: daar zijn mensen doorgaans niet 65+ maar 80+. Wellicht helpt daar haast niets (behalve verluchten).
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be