Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 augustus 2012, 11:45   #1
alfa16vjtd
Minister-President
 
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 4.522
Standaard Overschakeling van de overheidsdiensten op Linux of BSD

Waarom doet men geen voorstel om alle overheidsdiensten te laten werken op openbron software? Dit zou een enorme tewerkstelling teweeg brengen om alles over te schakelen naar open standaarden. Bovendien heeft linux als grote voordeel dat het minder van het systeem eist dan Windows. Je zou alle desktops binnen de overheid kunnen vervangen door simpele atom systemen. Dit zou het stroomverbruik laten afnemen. Ook linux of bsd op de server zou ervoor zorgen dat men veel minder stroom verbruikt. Dit heeft dan als tweede positief effect dat ook het stroomverbruik voor de koeling naar beneden zal gaan.
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2012, 12:08   #2
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Concreet weet ik in het Franse openbare onderwijs - dat als model geldt voor een grote overheidsadministratie, gezien het de 3de grootste overheidsadministratie ter wereld is, na het Chinese leger en de Indiaanse treinmaatschappij, dat daar een grote hypocrisie rond heerst:

- officieel wordt openbron software en linux gepromoot
- in de realiteit zijn alle beslissers over informatica in de administratie in de handen van ofwel Apple ofwel Microsoft, via cadeautjes, snoepreisjes en andere voordeeltjes. Ik ken er persoonlijk een paar, die op die manier serieus carriere gemaakt hebben. Ze delen i-pads uit en dergelijke, en worden in ruil daarvoor een Apple VIP, terwijl ze officieel de functie hebben van inspecteur. Hun (nogal ignorante) chefs zijn onder de indruk van hun gestroomlijnde demootjes en hun "visitekaartjes" wat hen geen windeieren oplevert. En terwijl ze in toespraken vol lof zijn voor openbron software, doen ze er natuurlijk alles voor om contracten helpen af te sluiten voor Apple gerief in scholen. Hier en daar een gratis gift, en dan een vet contract van 2000 ipads of zo.

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 augustus 2012 om 12:09.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2012, 12:24   #3
alfa16vjtd
Minister-President
 
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 4.522
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Concreet weet ik in het Franse openbare onderwijs - dat als model geldt voor een grote overheidsadministratie, gezien het de 3de grootste overheidsadministratie ter wereld is, na het Chinese leger en de Indiaanse treinmaatschappij, dat daar een grote hypocrisie rond heerst:

- officieel wordt openbron software en linux gepromoot
- in de realiteit zijn alle beslissers over informatica in de administratie in de handen van ofwel Apple ofwel Microsoft, via cadeautjes, snoepreisjes en andere voordeeltjes. Ik ken er persoonlijk een paar, die op die manier serieus carriere gemaakt hebben. Ze delen i-pads uit en dergelijke, en worden in ruil daarvoor een Apple VIP, terwijl ze officieel de functie hebben van inspecteur. Hun (nogal ignorante) chefs zijn onder de indruk van hun gestroomlijnde demootjes en hun "visitekaartjes" wat hen geen windeieren oplevert. En terwijl ze in toespraken vol lof zijn voor openbron software, doen ze er natuurlijk alles voor om contracten helpen af te sluiten voor Apple gerief in scholen. Hier en daar een gratis gift, en dan een vet contract van 2000 ipads of zo.
Ik kijk even in de richting van groen of een echte liberaal,....
Dikwijls zijn het ook wel gebruikers die niet mee willen. Deels omdat niet alle bestanden in openoffice kunnen worden geopend.

Laatst gewijzigd door alfa16vjtd : 30 augustus 2012 om 12:26.
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2012, 12:29   #4
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Dikwijls zijn het ook wel gebruikers die niet mee willen. Deels omdat niet alle bestanden in openoffice kunnen worden geopend.
Het is wel zo dat het veel gemakkelijker is om een Word document in open office te openen, dan omgekeerd he ! Maar inderdaad, soms zijn er probleempjes.

Ik gebruik enkel nog maar open office. En als men mij een document toestuurt in Word waar ik problemen mee heb, dan vraag ik een pdf versie.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2012, 12:46   #5
alfa16vjtd
Minister-President
 
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 4.522
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is wel zo dat het veel gemakkelijker is om een Word document in open office te openen, dan omgekeerd he ! Maar inderdaad, soms zijn er probleempjes.

Ik gebruik enkel nog maar open office. En als men mij een document toestuurt in Word waar ik problemen mee heb, dan vraag ik een pdf versie.
²
Onlangs heb ik ook men vriendin overgeschakeld op xubuntu. Ze heeft af en toe wel problemen met documenten van leerlingen die docx doorsturen. Verder hoor ik bij haar echter enkel positief nieuws. Haar computer werkt vlotter dan op vista, ze werkt liever met de menu's van xubuntu,.... Men netwerkprinter werkt onder ubuntu (niet in windows 7),...
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2012, 12:48   #6
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

ik gebruik op mijn android-tablet Kingsoft Office, werkt perfect met gelijk welk officedocument.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2012, 19:24   #7
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Ik kan verkeerd zijn maar ik dacht dat het mislukte Phenix-project van justitie indertijd een overstap naar Linux inhield. Ik vind daar niets van terug.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2012, 10:56   #8
alfa16vjtd
Minister-President
 
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 4.522
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik kan verkeerd zijn maar ik dacht dat het mislukte Phenix-project van justitie indertijd een overstap naar Linux inhield. Ik vind daar niets van terug.
http://www.itprofessional.be/nieuws/...l-nog-hangen-/
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2012, 13:23   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik kan verkeerd zijn maar ik dacht dat het mislukte Phenix-project van justitie indertijd een overstap naar Linux inhield. Ik vind daar niets van terug.
Je kan in alle operating systems slechte en niet-werkende software projecten ontwikkelen he
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2012, 14:06   #10
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

"overschakelen".... er zijn diensten die nog op windows 98 'werken'...
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2012, 15:28   #11
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Lees ik daar nu telkens over of staat er helemaal niets over Linux in dat artikel .
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2012, 15:34   #12
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je kan in alle operating systems slechte en niet-werkende software projecten ontwikkelen he
Dat bedoelde ik ook niet.
Ik dacht gewoon een voorbeeldje gevonden te hebben van overheid die overschakelt op Linux. Ooit was dat eens de trend. Overheden die gingen overschakelen naar Linux. Ik ken eigenlijk niets van it maar als ik me niet vergis draaien veel zware overheidsservers op Linux terwijl de pc's die toegang tot de gegevens op de servers hebben, gewoon op windows draaien.
Windows 95
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2012, 16:14   #13
alfa16vjtd
Minister-President
 
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 4.522
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Lees ik daar nu telkens over of staat er helemaal niets over Linux in dat artikel .
Er staat inderdaad niets over in.
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2012, 16:16   #14
alfa16vjtd
Minister-President
 
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 4.522
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Dat bedoelde ik ook niet.
Ik dacht gewoon een voorbeeldje gevonden te hebben van overheid die overschakelt op Linux. Ooit was dat eens de trend. Overheden die gingen overschakelen naar Linux. Ik ken eigenlijk niets van it maar als ik me niet vergis draaien veel zware overheidsservers op Linux terwijl de pc's die toegang tot de gegevens op de servers hebben, gewoon op windows draaien.
Windows 95
Overheidsservers draaien er volgens mij niet zoveel op linux. Vroeger had je wel sun servers maar ook deze zijn vooral door microsoft vervangen,.... Wat je wel nog hebt zijn OS400 systemen bij de NMBS en de lijn,....
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2012, 16:20   #15
alfa16vjtd
Minister-President
 
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 4.522
Standaard

Ik weet wel dat er bij justitie zo een project is geweest maar men is daar op teruggekomen wegens incompatibiliteitsproblemen.

Ik vind het nu echter het perfecte moment om over te stappen. KDE heeft naar mijn mening veel gelijkenissen met de menu's van windows 7. Voor degenen die niet thuis zijn in linux, KDE is één van de soorten grafische omgevingen van linux, bsd,....
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2012, 11:28   #16
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.867
Standaard

De vraag moet zijn : zullen alle electronische gegevens van de overheid(betaald door de belastingsbetaler) leesbaar zijn binnen tientallen jaren.Dat vereist dat deze gegevens beslist niet in een commercieel dataformaat zouden mogen opgeslagen zijn.

Voor de rest,als Linux een oplossing kan zijn (ik ben zelf al meer dan 10 jaar linux-only op zowel mijn desktop als mijn laptop),prima,indien niet...ook goed.

Besef dat het volgende voornaamste probleem de professionele ondersteuning(het in leven houden van...) van het informaticapark moet zijn.En vooral niet de illusie hebben dat je alle kennis over ieder aspect van het informaticawezen persé in eigen huis moet hebben.

Daar staat Microsoft ondertussen reusachtig sterk in,niet meer zozeer omwille van het Windows operating systeem en de paketten ervoor,maar de zeer sterke ondersteuning die ze kunnen bieden....

Ook vanuit een MS-omgeving kunnen ongetwijfeld voorzieningen getroffen worden om de gegevens in een "open" formaat op te slaan....

Laatst gewijzigd door kelt : 8 september 2012 om 11:29.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2012, 17:23   #17
Doa
Banneling
 
 
Geregistreerd: 14 december 2009
Berichten: 741
Standaard

het bsd platform is veel geschikter voor zo'n zaken dan 1 of andere linux distro
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2012, 15:22   #18
alfa16vjtd
Minister-President
 
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 4.522
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk bericht
het bsd platform is veel geschikter voor zo'n zaken dan 1 of andere linux distro
BSD presteert vooral goed voor databases en/of routers en is veiliger. Ook kan de overheid onbeperkt de code gebruiken om er hun eigen code aan toe te voegen. Er zijn geen beperkingen daarvoor. Linux heeft echter als voordeel dat er meer hardware ondersteund wordt. Voor de overgangsfase zou het echter beter zijn om linux te gebruiken (betere ondersteuning voor samba 4) Of men zou moeten een volledig netwerk synchroon met het bestaande moeten kunnen ontwikkelen en direct voor de korte pijn gaan (volledige migratie zonder microsoft)
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2012, 15:26   #19
Kasumi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 maart 2011
Berichten: 2.460
Standaard

Rusland en Iran schakelen ook over naar Linux.
Kasumi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2012, 15:27   #20
alfa16vjtd
Minister-President
 
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 4.522
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De vraag moet zijn : zullen alle electronische gegevens van de overheid(betaald door de belastingsbetaler) leesbaar zijn binnen tientallen jaren.Dat vereist dat deze gegevens beslist niet in een commercieel dataformaat zouden mogen opgeslagen zijn.

Voor de rest,als Linux een oplossing kan zijn (ik ben zelf al meer dan 10 jaar linux-only op zowel mijn desktop als mijn laptop),prima,indien niet...ook goed.

Besef dat het volgende voornaamste probleem de professionele ondersteuning(het in leven houden van...) van het informaticapark moet zijn.En vooral niet de illusie hebben dat je alle kennis over ieder aspect van het informaticawezen persé in eigen huis moet hebben.

Daar staat Microsoft ondertussen reusachtig sterk in,niet meer zozeer omwille van het Windows operating systeem en de paketten ervoor,maar de zeer sterke ondersteuning die ze kunnen bieden....

Ook vanuit een MS-omgeving kunnen ongetwijfeld voorzieningen getroffen worden om de gegevens in een "open" formaat op te slaan....
Men kan alle correspondentie in pdf doen. In de laatste MS office zit dit in en ook in openoffice.

Als een BSD server draait dan draait die voor eeuwig (net als os400 vroeger). Als het echter mis gaat zit je inderdaad met een probleem. Ubuntu, Suse, red hat kan je ondersteuning voor krijgen maar ook deze is natuurlijk niet gratis. Ik denk echter wel dat wanneer je iemand van de community zou aanspreken deze met plezier zal helpen om de fout te verhelpen (mits steun aan het project natuurlijk)
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be