Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 augustus 2022, 14:13   #21
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht


Dat is al 45 jaar hetzelfde: het Vlaamse karakter van dit stukje Frankrijk benadrukken!
Misschien moeten de Fransen hier ook eens met hun tricolore komen zwaaien om hun heimwee naar de Napoleontische tijd - en de vele sporen die deze periode in het Belgische zand heeft gedrukt - te benadrukken?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2022, 14:25   #22
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Vandaag heeft de Leeuw geklauwd in Frans-Vlaanderen!!!

We waren weer talrijk aanwezig op de mars, met vele Vlaamse en Groot-Nederlandse vlaggen!
Zij dronken een glas, deden een plas, en alles bleef zoals het was.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2022, 22:26   #23
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Misschien moeten de Fransen hier ook eens met hun tricolore komen zwaaien om hun heimwee naar de Napoleontische tijd - en de vele sporen die deze periode in het Belgische zand heeft gedrukt - te benadrukken?
Zemour hield eens aan hoe Antwerpen Napoleons kanon op het perfide Albion was. Dat maakt me enigzins wat wantrouwig jegens de extreme vleugel onder de Franse patriotten. Dat ze soms dromen van geheel België als onderdeel van hun cultuur tot vandaag de dag. Toch goed dat de Fransen nu openlijk het liever nuchterder houden, al bij al.

In realiteit hielden de Britten hem in een tang op zee. Jammer voor die Nederlanders die als Franse marionettenstaat heel hun oorlogsvloot tot niets gereduceerd zagen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 augustus 2022 om 22:31.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2022, 20:11   #24
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Misschien moeten de Fransen hier ook eens met hun tricolore komen zwaaien om hun heimwee naar de Napoleontische tijd - en de vele sporen die deze periode in het Belgische zand heeft gedrukt - te benadrukken?
Ja het scheelt dat hier bij iedereen van De Panne tot Opgrimbie het Frans de huistaal was tot vijftig jaar geleden.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2022, 21:04   #25
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Ja het scheelt dat hier bij iedereen van De Panne tot Opgrimbie het Frans de huistaal was tot vijftig jaar geleden.
Heb je ook veel lokale Frans-Vlamingen ontmoet daar? Sommigen houden nog vast aan hun roots, ondanks dat ze verfranst zijn. Er bestaat nog een groot zelfbesef daar.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2022, 21:11   #26
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Heb je ook veel lokale Frans-Vlamingen ontmoet daar? Sommigen houden nog vast aan hun roots, ondanks dat ze verfranst zijn. Er bestaat nog een groot zelfbesef daar.
Toch wel ja: het waren de lokale jongeren, die de uitleg gaven op historische plekken van de veldslag. Ook de organisatoren zelf, zijn mensen van daar.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 11 augustus 2022 om 21:12.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2022, 22:33   #27
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Heb je ook veel lokale Frans-Vlamingen ontmoet daar? Sommigen houden nog vast aan hun roots, ondanks dat ze verfranst zijn. Er bestaat nog een groot zelfbesef daar.
Ik vrees echter dat het oude kultureel zelfbesef dat eens gekoesterd werd door taalminnaars als Jean-Marie Gantois, nu het Vlaamse dialekt er misschien enkel nog misschien gesproken wordt in rusthuizen, meer en meer verdwijnt en plaats maakt voor een ander nieuw identitair raciaal zelfbesef.
Het feit dat sommige Frans-Vlaamse gemeentebesturen zelf de Vlaamse straatnamen vervangen door Franstalige namen zegt in dat opzicht genoeg. en vormt letterlijk en figuurlijk een teken aan de wand.
En hoe ze dat dan vertalen: Broekstraete wordt dan rue de la culotte. Moeten we daarmee dan lachen of wenen ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 augustus 2022 om 22:34.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2022, 22:34   #28
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En hoe ze dat dan vertalen: Broekstraete wordt dan rue de la culotte. Moeten we daarmee dan lachen of wenen ?
Dat is beschamend inderdaad. Zelfs een Franstalige met geografisch-culturele kennis zou moeten weten dat broek moeras betekent. Toponymie is een vak. Bende verbasteraars daar. De correcte vertaalde naam is Rue du marais of misschien eerder Rue de marais. Waarom is het 'de broek' in die foute vertaling?

Het is die Jacobijnse cultuurverarming (-vervlakking) weer.

Eigenlijk een spitsvondige kruisverwijzing naar de sansculotten.

Laatst gewijzigd door Weyland : 11 augustus 2022 om 22:54.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2022, 23:13   #29
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard De taal is gans het volk.

Als neo-romantikus voel ik wel iets voor de filosofie van Johann Gottfried (wat een prachtige naam trouwens) Herder voor wie de natie synoniem was met met de taalgroep.
Taal was voor hem synoniem met denken en volgens hem leidde dat ertoe dat iedere gemeenschap alleen al door de taal anders denkt dan andere gemeenschappen.

Het Franse taalimperialisme van de jakobijnse centralistische staat heeft goed zijn werk gedaan: de Frans-Vlamingen zijn totaal verloren gegaan voor de Nederlandstaligheid en voor Dietsland, al hun vlaggengezwaai en spijt. Hun vlaggen dekken voor mij geen enkele lading die werkelijk betekenis heeft en van wezenlijk belang is.
Voor mij, DD Duikboot, is de wandeling te vergelijken met een piëteitsvol bezoek aan een massagraf. Een kutureel massagraf in dit geval.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 augustus 2022 om 23:17.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2022, 00:15   #30
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Zij dronken een glas, deden een plas, en alles bleef zoals het was.
Niet helemaal. Ze dronken een glas, en deden een plas, en deden ook een herdenking hetgeen zo een beetje "de bedoeling" was, en de Frans-Vlamingen werd een hart onder de roem gestoken.
En misschien werd er wel iemand wakker gekust....

Ik bedoelde "riem", maar sommige tipfouten zijn nu eenmaal te schoon om ze te wissen.

En om terug te komen op uw vraag naar "de bedoeling" verwijs ik graag naar de webstek van de Michiel De Swaen-kring.
https://www.michieldeswaen.eu/pages/mars-aan-de-pene

En kijk, de wandeling voor volgend jaar staat er al schoontjes aangekondigd.
Nog eventjes heb ik tijd om een vlaggenstokriem te bestellen om de vlag der Nederlanden hoog te houden en wat tegenwind te bieden in die waaiende Vlaamse wind. (Een vlag die nog altijd niet bestaat (met konsensus) , maar dat is dan weer het onderwerp van een andere interessante draad.)
https://www.marchingshop.com/product...bandelier-wit/
Want ook al klopt het hart op de juiste plaats, ik kon ondervinden dat het niet te doen is om is om gedurende 7 km een vlaggestok recht omhoog te houden zonder zo een riem.
Die stok belandt dan vrij vlug horizontaal op 1 der schouders en en dreigt dan in een oog terecht komen van de persoon die achter u stapt.
Zoals het onderwerp van deze draad u op een toch wel zeer merkwaardige manier in het oog steekt.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Misschien moeten de Fransen hier ook eens met hun tricolore komen zwaaien om hun heimwee naar de Napoleontische tijd - en de vele sporen die deze periode in het Belgische zand heeft gedrukt - te benadrukken?
Bij de Penewandeling gaat het om de Lowie Katorsoorlog nr. 4 met de slecht gekozen naam Hollandse oorlog, een der 5 -oorlogen ontkend door Lowie XIV. Napoleon dook ruim een eeuw later op. Maar ik kan u tot daar volgen dat er een konstante zit in het Franse imperialisme. De geschiedenis in vogelvlucht bekijkend, zien we de Zeshonderdjarige Frans-Vlaams/Nederlandse Oorlog van Bouvines tot Waterloo en de obsessie dat Frankrijk een natuurlijke entiteit is en zijn grenzen moet verleggen tot natuurlijke grenzen, die Rijn-Alpen-Pyreneeëndoctrine beheerste eeuwenlang de Franse buitenlandse politiek.
Een wezenlijk verschil is echter dat Lowie 14 de Zuidelijke Nederlanden van een soort rechthoek herleidde tot een driehoek. Maar na de nederlaag van Napoleon werd er grotendeels teruggekeerd naar de grenzen van ten tijde voor de Franse Revolutie. Dat Frans Tijdvak resulteerde voor de Nederlanden dus niet in terreinverlies ten voordele van Frankrijk. Andermaal twee decennia oorlogen voor niets. (Luxemburg, Kronenburg, Schleiden en de Oostkantons die gingen echter merkwaardig genoeg naar Pruisen dat zich zeer goed bediende op het Kongres van Wenen en dat in weerwil van de uitgangsprincipes van dat Kongres; maar dat is dan weer een ander verhaal.)

Ik weet niet echt of de Fransen heimwee hebben naar die "revolutionaire" tijd waarin men zich moest offeren als 'kanonnenvlees' voor idealen die in de praktijk helaas een dode letter bleken.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210408_96374105

Dood en verderf is inderdaad wat het gezaaid werd in het zand van onze Nederlanden – en overal in Europa - waarin vooral bloed en tranen werden gedrukt. Zeer veel bloed...tot dan toe ongezien in de geschiedenis.
Het bloed o.a. van mijn achter-achter-bedovergrootvader die een verkeerd lotje trok en daardoor gedwongen werd om te vertrekken naar het oostfront waar hij zoals pakweg 80 % van zijn lotgenoten in verschrikkelijke omstandigheden krepeerde. En de overlevenden werden volledig in de steek gelaten door een laffe Napoleon die in ijltempo naar Parijs reed toen de zaak in de Russische steppe al lang reddeloos verloren was.
Uit wat ik las herinner ik mij Napoleon als een zeer opportunistische volksverrader. Als Corsicaan (en dus Italiaanssprekende) had Napoleone di Buonaparte met zijn ontegensprekelijke talenten iets kunnen betekenen voor de Corsicaanse vrijheidsstrijd. Maar neen, de opportunist schoot liever zijn eigen volk in de rug ten gunste van zijn militaire loopbaan.
En hoe laag kan men in gebrek aan zelfrespekt niet vallen door zijn eigen naam te wijzigen en zo zijn roots te verloochenen; een weliswaar symbolische daad, maar die tekenend en betenisvol is voor mans ganse loopbaan.

Wat ik wel weet is dat al die monsters die de wereld in lichterlaaie gezet hebben - Napoleon, Hiltler , Stalin... - nog altijd kunnen bogen op de schare fans en bewonderaars.
Het doet mij zo een beetje denken aan die andere monsters, zoals Freddy Horion, die zowaar liefdesbrieven ontvangen in de gevangenis van vrouwen die hem nooit hebben gezien...
Voer voor psychologen zou ik zeggen.

Maar goed, het is duidelijk dat deze herdenking ook u prikkelt, zij het dan op een manier die tegengesteld is aan de mijne.
En voel u dan vooral vrij om zelf de daad bij uw woord te voegen door daar volgend jaar zelf te gaan te zwaaien met de Franse driekleur. Ik zal u zeker niet tegenhouden en ben vooral benieuwd naar de reakties van de Frans-Vlamingen zelf. Of komt ge liever niet zelf in het oog van de “storm” ?
Al zou dat nogal eens kunnen meevallen, want ik weet natuurlijk niet wat die andere wandelaars precies bezielt, en kan enkel voor mezelf spreken. Ik vrees echter dat ik daar weinig ideologische vriendjes heb. Het is namelijk niet omdat men dezelfde (?) vlag hooghoudt dat men dezelfde ideeën heeft, en dat men dezelfde betekenis geeft aan die herdenking. Maar daar veeg ik natuurlijk vierkantig mijn new-wave puntschoenen aan waarmee ik sowieso al in een “rebelse” oppositie sta. Al maakt het mij wel zeer nieuwsgierig op zich. Ik zal volgend jaar zoveel mogelijk mensen aanspreken; en dan moet ik maar met een notititeboekje en/of diktafoon rondlopen in de plaats van met een vlag.
Mijn verslag volgt binnen 1 zwangerschapstijd. Om u te dienen !
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 augustus 2022 om 00:44.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2022, 01:06   #31
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Macron et Napoleon: quels cons.....!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
de Napoleontische tijd
Pour Emmanuel Macron le solei d'austerlitz brille encore:

https://www.lamontagne.fr/paris-7500...core_13949458/

Meer toepasselijk ware l'enfer d'Austerlitz brûle encore.

Stek je voor dat Merkel zou zeggen: "De glans van de Blitzkrieg straalt nog steeds op jullie af".....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 augustus 2022 om 01:29.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2022, 01:40   #32
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Het monument ter ere van de onbekende weggevoerde soldatenslaven....?!

"Après son discours a l'Institut de France, Emmanuel Macron s'est recueilli devant le tombeau de Napoléon aux Invalides

En ach gothverdomme toch, de keizerlijke klootzak ligt daar opgebaard in een praalgraf in den "Dôme des Invalides".
In 1989 werden de koepel en de versieringen opnieuw verguld. Daarvoor was 12 kilo goud nodig.


En mijn ongelukkige achter-achter-bedovergrootvader zaliger ?
Hoe en waar ligt die nu "opgebaard" verdomme ?
Ik wil er niet aan denken !

Wanneer komt er het monument ter ere van deze weggevoerde soldatenslaven die moesten dienst nemen in een leger dat hun land annexeerde en moesten strijden tegen onze bondgenoten ?
Die herdenking van de 200-jarige sterfdag van Napoleon had een goede gelegenheid geweest om de zaken in een ruimer kader te plaatsen.
Wat een gemiste kans, zeg !
Een lobbykommite oprichten om "Monumenten en Landschappen" te bewerken....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 augustus 2022 om 02:10.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be