Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 maart 2009, 13:14   #1
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.395
Standaard Electrabel – wij betalen te veel voor gas en elektriciteit

Hoelang gaat dat nog duren?

Wij met zij allen zitten met het gevaar van kerncentrales op onze bodem.
Terwijl dat wij voor onze energie veel te veel moeten betalen, anderen halen er de winst uit.
Intercommunale inbegrepen met hun talrijke bezoldigde stad en gemeente vertegenwoordigers.
Er zijn er zoveel die loon en zitpenningen krijgen wat allemaal en niet alleen op energie vlak de prijzen doet stijgen.

Allemaal openbare diensten die normaliter moeten geleverd worden aan de bevolking zonder winst.

Zelf een gouden aandeel hebben onze politici er niet hebben uit gekregen, zo goed waren zij.
Zelf oud senator Etiennen Davignon die alles aan Frankrijk is gaan verkopen heeft ons dit gouden aandeel niet gegund.
Nochtans de man van alle deals met Frankrijk en met voldoende macht bij Suez.

En ondertussen op een paar maanden van de verkiezingen niemand die reageert.
Waarbij men zich vragen kan beginnen stellen, wie waren de tussenpersonen, waarom blijft het zo stil terwijl dat de bevolking malcontent is over de toegepaste prijzen.

Het staat in de kranten en verder niets. Binnen een paar weken zal het opnieuw in de vergeethoek belanden.

Gelukkig dat ons forum het regelmatig terug naar de oppervlakte zal brengen.

Het kan niet dat wij die kerncentrales op ons grondgebied hebben met alle risicos vandien en moeten fluiten achter een “gouden aandeel”.

Politici of partijen met politieke moed zouden in dat geval onmiddellijk moeten dreigen met nationaliseren.

Een keer handelen voor het algemeen belang en dus niet voor de reeds benoemde en nog te komen aristocraten. (Omdat zij hun land goed hebben gediend…)

Zodanig dat wij voor een keer het verschil merken in onze geldbeugel.

Wij kiezers zullen er in juni rekening mee houden of niet?


Belgische elektriciteit en gas te duur

n vergelijking met de rest van Europa blijven de Belgische gezinnen heel veel betalen voor hun gas en elektriciteit. In slechts twee landen liggen de energieprijzen nog hoger: Ierland en Cyprus. Uit een rapport van de Europese Commissie blijkt dat het nog steeds niet opschiet met de liberalisering in ons land. De monopolies blijven overeind. Het aantal aanbieders van gas en elektriciteit is zeer beperkt en die weinige aanbieders hebben nagenoeg de volledige markt in handen. In 2008 zijn de Belgische energieprijzen nog maar eens flink gestegen.
(tijd) - In slechts twee andere landen van de Europese Unie betalen gezinnen een hogere prijs voor elektriciteit dan in België. Bovendien zijn de prijzen in 2008 sterk gestegen. Belangrijke prijsverhogingen waren er voor gas en elektriciteit bestemd voor de industrie.

De Europese Unie tracht al jaren de gas- en elektriciteitsmarkten te liberaliseren. Door meer concurrentie zouden de prijzen moeten dalen.

In de meeste lidstaten is de weerstand echter groot. Daarom moet de Europese Commissie heel hard trekken en duwen. Sinds 2003 wordt jaarlijks een rapport opgemaakt over de prijzen voor gas en elektriciteit voor gezinnen en bedrijven. Het rapport onderzoekt ook steeds het institutionele kader. Na het rapport van 2005 bijvoorbeeld werd beslist om de liberalisering nog een stap verder te brengen door het structureel scheiden van de productie en de distributie van gas en elektriciteit. Door de gasleidingen of het elektriciteitsnetwerk onder te brengen bij een onafhankelijk bedrijf zouden energieleveranciers op gelijke voet met elkaar kunnen concurreren.

Die scheiding is de derde fase in de liberalisering. De besluitvorming over die derde fase is nog niet helemaal rond. Uit het rapport dat de Commissie net publiceerde blijkt echter dat de overgrote meerderheid van de lidstaten nog niet klaar is met de implementatie van de tweede fase, hoewel dat al midden 2004 moest zijn afgerond.

Toch is de Commissie niet al te pessimistisch. 'In dit verslag wordt onderstreept dat de situatie van de gas- en de elektriciteitsmarkt in de EU er de afgelopen vijf jaar aanzienlijk op vooruit is gegaan. Hoewel die ontwikkelingen bemoedigend zijn en een bevestiging vormen van de voordelen van het liberaliseringsproces, is het volledige potentieel van de liberalisering nog niet benut.'
Monopolies
België is in dit soort rapporten traditioneel een slechte leerling. De liberalisering is in ons land nog niet ver gevorderd, de oude monopolistische situaties blijven bestaan. Het aantal aanbieders van gas of elektriciteit is zeer beperkt en ze hebben zo goed als de volledige markt in handen.

Die marktstructuur wordt vertaald in de prijzen. Gezinnen en bedrijven betalen hoge prijzen voor zowel gas als elektriciteit, en die prijzen zijn bovendien sterk gestegen in 2008. De Commissie merkt wel op dat wanneer rekening wordt gehouden met de koopkracht de Belgische energie al iets minder duur is.

De Commissie stelt dat er overal in Europa een probleem blijft met de 'marktconcentratie', het aantal concurrerende leveranciers. De situatie op de kleinhandelsmarkt verbetert wel. Klanten veranderen sneller van leverancier. De Commissie keert zich in het rapport tegen gereguleerde prijzen. Dat zijn oplossingen op korte termijn, die de structurele veranderingen verhinderen.
DA/DDW

07:40 - 21/03/2009 Copyright © De Tijd


http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...160021-432.art


http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...159368-432.art
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2009, 14:37   #2
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Allemaal goed en wel maar wat kan je er aan doen? Uit principe en bij wijze van protest je stroom laten afsluiten ?
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2009, 15:14   #3
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.395
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Allemaal goed en wel maar wat kan je er aan doen? Uit principe en bij wijze van protest je stroom laten afsluiten ?

Samen hier overwegen wat wij kunnen doen.
Hoe kunnen wij lijst DD en N-VA nu vragen om deze punten in hun verkiezingsprogramma te brengen en achteraf in het regeerakkoord.
Ik heb de indruk dat wij kiezers niet meer lichtzinnig voor een partij mogen stemmen - zij moeten iets te bieden hebben.
Een blanco stem dat mogen wij niet meer geven.
Dat is mijn deel van de oplossing.

Ik ben ervan overtuigd dat er meer zijn of niet?
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2009, 17:46   #4
Tjolder
Parlementslid
 
Tjolder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 1.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Allemaal goed en wel maar wat kan je er aan doen? Uit principe en bij wijze van protest je stroom laten afsluiten ?
Gewoon Electrabel massaal negeren en overstappen naar een andere leverancier. Nuon, Luminus, ...

Ik heb al veel goeds gehoord over Ecopower
__________________
Vlaanderen onze thuis. ...

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2009, 19:22   #5
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

België is een wingewest voor Suez. De verkoop van Electrabel aan Suez is de grootste georganiseerde diefstal uit de Belgische geschiedenis. En bon ondertussen heeft de geschiedenis zich al een aantal keer herhaald.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2009, 21:57   #6
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.142
Standaard

De overheid versmacht in principe de burger ook met de regels die er bestaan. Uiteindelijk zijn die lobbysten van electrabel overal aan het werk geweest, en is het geheel een web van regels die zelfs zonder we er bij stilstaan ons versmachten en dwingen uit hun handen te eten.

1° Waarom kan ik geen windmolen zetten in mijn tuin...? Vermoedelijk is die relatief rendabele oplossing door een combinatie van stedebouwkundige voorschriften en lobbywerk onmogelijk gemaakt

2° Waarom kunnen wij niet met cooperatieve structuren zoals in Denemarken windmolens/zonneparken/groene energiesystemen zetten. Ik kan bij god niet begrijpen waarom bvb in Belgie elke windmolen 3 jaar administratieve lobbyen vraagt om op een plaats te geraken, als bvb de overheid gewoon een 1000tal optimale locaties zou aanduiden (inkleuren op de kaart) zouden burgers zonder moeite via cooperatieve structeren die dingen kunnen zetten.. Volgens mij wil electrabel zijn leiderspositie behouden, en doet zij er alles aan om die grote investeringen zelf te doen.

3° Waarom kan ik alleen zonnepanelen op mijn dak leggen die nauwelijks rendabel zijn ? Als ze macroeconomisch 3% rendabel zijn, is dat precies het zwakste rendement dat een mens kan van dromen, waarom gaan we de meest onrendabele oplossing nu gaan stimuleren ??? Vermoedelijk dat electrabel die notabenen ook nog een zonnepaneeltjes maakt, die kruimel geeft aan de burger om ons zoet te houden, terwijl zij ondertussen zich een kriek lachen met het 20-30% rendement die halen op hun groene investeringen van oude stookinstallaties die ze ombouwen naar biostookinstallaties...

4° Waarom kan ik als particulier/als appartementeigenaar geen cogeneratieketel plaatsen en het overschot met groene kredieten op het net duwen ? Vermoedelijk zou die oplossing een veelvoud te rendabel zijn, en zou ze zodanig efficient zijn dat electrabel in een wip zijn productiestatus zou verliezen...

5° Waarom bestaat er geen regel dat airco's bvb met groene stroom moeten ? Ik vind het perfect logisch dat dergelijk luxeproduct die notabene ons netwerk in de zomer begint te belasten, zijn stroom gaat betrekken van een PV installatie.

6° Waarom moeten al die sociale gevallen hun stroom nog eens gratis krijgen terwijl ze al dik onderhouden worden door de maatschappij zou het perfect normaal zijn dat ze zich houden aan de economische wetmatigheden van efficient stroomverbruik zoals elke oplettende burger dit moet doen. Dus gratis geven werkt in het voordeel van electrabel.... Ik zou hen dit voordeel niet gunnen. Je kunt netzogoed die gevallen verplichten om een volledige energieaudit te doen en hun probleem tot op het bot aan te pakken door hun energievreters te elimineren. EN 9/10 kans dat ze geen gratis stroomcontract meer nodig hebben... maar inderdaad genoeg geld gaan overhouden.

7° Waarom wordt de openbare verlichting gedebudgetteerd op kap van de stroom, terwijl in principe de overheid dit als een deel van haar begroting zou moeten nemen. Ik discuteer niet over de efficientie van die oplossing (natrium lampen zijn meestel heel efficient), maar het finale resultaat is wel een netwerk verlichting die dag en nacht brand zelfs op plaatsen waar uren geen auto passeert...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 00:12   #7
DannyS
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 20 november 2006
Berichten: 2.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
6° Waarom moeten al die sociale gevallen hun stroom nog eens gratis krijgen terwijl ze al dik onderhouden worden door de maatschappij zou het perfect normaal zijn dat ze zich houden aan de economische wetmatigheden van efficient stroomverbruik zoals elke oplettende burger dit moet doen. Dus gratis geven werkt in het voordeel van electrabel.... Ik zou hen dit voordeel niet gunnen. Je kunt netzogoed die gevallen verplichten om een volledige energieaudit te doen en hun probleem tot op het bot aan te pakken door hun energievreters te elimineren. EN 9/10 kans dat ze geen gratis stroomcontract meer nodig hebben... maar inderdaad genoeg geld gaan overhouden.
Niet de sociale gevallen maar de grootverbruikers krijgen fikse kortingen bij boeven zoals Electrabel..
Van de laatste keer dat ik dat naging weet ik van bijvoorbeeld het zogezegde sociaal tarief, waarbij een gehandicapte 500 kwh vuile stroom gratis kreeg, alsof hij kinderen zou hebben. De rest van zijn stroom betaalde hij daar echter duurder dan bijvoorbeeld bij Ecopower, die geen sociaal tarief toekent. Kortom: Als hij een bescheiden 3000 kwh verbruikte was hij goedkoper af me groene stroom en zonder sociaal tarief. Dus op hun moet ge 't niet weer proberen te steken.

Laatst gewijzigd door DannyS : 22 maart 2009 om 00:28.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 08:16   #8
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder Bekijk bericht
Gewoon Electrabel massaal negeren en overstappen naar een andere leverancier. Nuon, Luminus, ...

Ik heb al veel goeds gehoord over Ecopower

Zij moeten allemaal:

- De energie aankopen van dezelfde leveranciers.
- De taksen, die niets met energie te maken hebben, aanrekenen.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 08:47   #9
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Zij moeten allemaal:

- De energie aankopen van dezelfde leveranciers.
- De taksen, die niets met energie te maken hebben, aanrekenen.
Voordat de regering een max op op de prijzen kan leggen, als dat al kan uiteraard, dan moet de overheid eerst haar eigen winsten verminderen, nl. de BTW op deze produkten, Belgie vraagt 21% BTW op energie, een BTW tarief voor luxe produkten, als men vindt van overheidwege dat energie een basisbehoefte is, kan met ook geen 21% BTW aanrekenen.

Enkele andere landen;Portugal BTW op energie 5%, Luxemburg 6%. Groot-Brittannië 5%.

Laatst gewijzigd door alberto : 22 maart 2009 om 08:47.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 08:51   #10
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Zij moeten allemaal:

- De energie aankopen van dezelfde leveranciers.
- De taksen, die niets met energie te maken hebben, aanrekenen.
Ecopower en de Wase wind niet denk ik, je moet wel een aandeel kopen ter waarde van een 250€ en een half jaar wachten om mee te kunnen instappen, de taksen van de netwerkbeheerder zal je moeten blijven betalen.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 08:57   #11
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Geef mij maar Electrabel,nooit enige miserie mee gehad,wat ik bv zeker niet van Luminus kan zeggen ......

Ok het kost wat meer,maar dat heb ik er graag voor over
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 09:30   #12
pibo®
Parlementslid
 
pibo®'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 1.992
Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Geef mij maar Electrabel,nooit enige miserie mee gehad,wat ik bv zeker niet van Luminus kan zeggen ......

Ok het kost wat meer,maar dat heb ik er graag voor over
heb dat juist is berekend ................... als ik overstap scheelt me dit bijna 200€ / jaar voor gas en electriciteit samen , denk er toch over na om over te stappen
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 10:26   #13
DannyS
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 20 november 2006
Berichten: 2.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo® Bekijk bericht
heb dat juist is berekend ................... als ik overstap scheelt me dit bijna 200€ / jaar voor gas en electriciteit samen , denk er toch over na om over te stappen
Dat heb ik er al uit voor mijn electriciteit alleen. Bovendien ben je na de overstap waarschijnlijk voorgoed verlost van problemen met slechte facturatie, verkeerde rekeningen, bedriegelijke verkoopstechnieken, onbeleefde klantendiensten, enz.
Ik geef toe, bij de overstap zelf heeft Luminus (mijn vroegere standaardleverancier) eens een keertje geen problemen gemaakt.
Maar nu kom ik dus met Ecopower op een winst van € 181,92/jaar. De investering in hun verplicht aandeel is dus al na de eerste afrekening terugverdiend: 181,92 / 250 = 72% winst! Dat is nog gerekend zonder hun divident van weer 6%.

Laatst gewijzigd door DannyS : 22 maart 2009 om 10:41.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2009, 10:19   #14
pegasus6869
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 februari 2009
Locatie: HELL !!!!!
Berichten: 1.289
Standaard

En weer zien we het met lede ogen aan.
In TE veel betalen voor ALLES is BELGIE de grote KOPLOPER!!!!!!!!
pegasus6869 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2009, 10:34   #15
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Voordat de regering een max op op de prijzen kan leggen, als dat al kan uiteraard, dan moet de overheid eerst haar eigen winsten verminderen, nl. de BTW op deze produkten, Belgie vraagt 21% BTW op energie, een BTW tarief voor luxe produkten, als men vindt van overheidwege dat energie een basisbehoefte is, kan met ook geen 21% BTW aanrekenen.

Enkele andere landen;Portugal BTW op energie 5%, Luxemburg 6%. Groot-Brittannië 5%.
Ze moeten dat ecologisch gezien verhogen naar 100%.. En een BTW die NIET Recupereerbaar is naar de consument, maar ook geheven wordt op de energie geconsumeerd in landen die deze taks niet heffen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2009, 10:51   #16
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

dankuwel paars
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2009, 10:57   #17
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ze moeten dat ecologisch gezien verhogen naar 100%.. En een BTW die NIET Recupereerbaar is naar de consument, maar ook geheven wordt op de energie geconsumeerd in landen die deze taks niet heffen.
Vertaal dat nu eens in gewone mensentaal, ik kan niet volgen.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2009, 11:15   #18
Dajjal
Minister
 
Dajjal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Locatie: In mijn zwembad.
Berichten: 3.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Vertaal dat nu eens in gewone mensentaal, ik kan niet volgen.
Hij wil dat we met zijn allen weer in een grot gaan wonen zodat we geen electriciteit meer verbuiken en de arme vogeltjes hun lucht niet meer vervuilen.
__________________
Dajjal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2009, 11:20   #19
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

ook voor telefonie betalen we te veel.
hell zelf voor internet betalen we te veel...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2009, 11:27   #20
Dajjal
Minister
 
Dajjal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Locatie: In mijn zwembad.
Berichten: 3.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
ook voor telefonie betalen we te veel.
hell zelf voor internet betalen we te veel...
Voor de diensten aan ons geleverd door onze overheid betalen we ook VEEL te veel....
__________________
Dajjal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be