Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Archief Gearchiveerde fora.
Hier kun je discussies nalezen uit fora die niet meer actief zijn.

 
 
Discussietools
Oud 28 november 2002, 15:53   #21
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

O maar je bent toch consequent? Je volgt namelijk steeds je individuele visie en wil...

Het is net niet consequent om je eigen visie en wil ondergeschikt te maken en te negeren.
Jonas De muynck is offline  
Oud 28 november 2002, 16:10   #22
filippicus
Burger
 
filippicus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juni 2002
Berichten: 137
Standaard

Je doet toch altijd wat je wil. Er is geen dwang om te doen wat je vooraf gepland hebt. Toch beseft iedereen dat je toch op iets langere termijn dan 'op het moment' moet redeneren. Waardoor je op dat moment vrijwillig de wil van voorheen volgt. Als je aan de andere kant van de hak op de tak gaat springen, mag je je eens vragen stellen of je uitgangspositie wel correct was, en indien niet uiteraard wijzigen, maar dit in rekenschap brengen voor later, want ik blijf erbij dat anders labiliteit alom heerst.
filippicus is offline  
Oud 28 november 2002, 16:34   #23
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Citaat:
Je doet toch altijd wat je wil. Er is geen dwang om te doen wat je vooraf gepland hebt.
Dat is dus niet waar volgens Stirner, maar om je dat uit te leggen, moet ik je zijn hele filosofie uitleggen en dat zal ik later eens doen. Het komt er op aan dat mensen zich constant ondergeschikt maken aan allerhande zaken en zich dus onderwerpen aan allerhande "spoken" en "uitvindsel" die geen enkele binding hebben met de basis van het "zijn" namelijk het eigenlijke "ik".

Citaat:
Toch beseft iedereen dat je toch op iets langere termijn dan 'op het moment' moet redeneren.
Wanneer het je als individu goed ouitkomt? Ja, inderdaad maar dat kan evengoed niet het geval zijn en mag dus geen vaststaande regel zijn.
Het centrum van het gebeuren moet altijd het eigenlijke "ik" zijn.

Citaat:
r je op dat moment vrijwillig de wil van voorheen volgt.
Natuurlijk, wanneer het je dus goed uitkomt, maar dat is geen regel,je moet je wil niet bevriezen wanneer daar geen (individuele) aanleiding toe is. Om te kunnen handelen volgens het principe van het "egoïsme" (filosofisch egoïsme) moet het individu uiteraard wel zichzelf in die mate vatten en kennen dat hij "positieve" en "negatieve" handelingen van elkaar kan scheiden. In wezen kan je elke handleing als egoïstisch beschouwen, wanneer je zelf maar hard genoeg denkt dat ze conform je eigen "ik" is genomen en niet beinvloed werd.

Volgens Stirner is de beinvloeding niet ze eenvoudig te ontkennen.

Citaat:
andere kant van de hak op de tak gaat springen, mag je je eens vragen stellen of je uitgangspositie wel correct was, en indien niet uiteraard wijzigen, maar dit in rekenschap brengen voor later, want ik blijf erbij dat anders labiliteit alom heerst.
Niet als de middelpuntvliegende kracht (het individuele "ik") als centraal uitgangspunt wordt genomen, dat is dan de bron van stabiliteit. Dat is net het argument van Stirner door het ik steeds te wijzigen in functie van (onbewuste) dwang, treedt er een vorm van vervreemding op die zorgt voor labiliteit.
Jonas De muynck is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be