Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 februari 2021, 10:29   #1
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard Europees vaccinatiepaspoort, iedereen klaar om massaal zonder op vakantie te gaan?

Op Europees niveau zijn veel politici het er over eens, al voor deze zomer moet er een Europees vaccinatiepaspoort komen. Mensen die zijn ingeënt mogen weer op reis. Hoera! Het is niet eerlijk natuurlijk, of je deze zomer al wel of nog niet bent ingeënt daar heb je zelf niks over te zeggen. Maar we moeten ons niet altijd laten tegenhouden door eerlijkheid. Als een deel van de mensen weer lekker op vakantie kan, dan moeten we dat hen gewoon gunnen toch? Fijn voor hen!

Waar voor mij de schoen wringt is dat in dit geval de mensen die van de zomer nog niet ingeënt zijn tegen die tijd al een maand of 16 opgehokt zitten juist om de risicogroepen te beschermen. Ze zitten niet voor hun eigen gezondheid binnen. Tuurlijk, ze lopen risico op overlijden of ernstige langdurige effecten, we moeten niet gaan doen alsof corona een griepje is, maar dat is een risico wat velen graag hadden genomen in ruil voor niet meer dan een jaar van hun level binnen moeten zitten. Ze zitten binnen voor de risicogroepen. En ze moeten tot er een redelijke mate van groepsimmuniteit is zich aan allerlei regels blijven houden juist voor de risicogroepen, omdat geen enkel vaccin 100% beschermd. En wie mogen er dan op vakantie? De risicogroepen! Want die hebben een vaccin gehad. Tuurlijk, een vaccin beschermd niet 100%, zeker niet bij mensen die al een wat zwakker immuunsysteem hebben, maar de combinatie van de vaccins en de maatregelen waar de rest van de maatschappij nog steeds mee te maken heeft zou moeten werken. De jongeren blijven offers maken, dan kunnen de babyboomers lekker naar de costa. Dat is dus iets dat er bij niemand in zal gaan hè? Als zij naar het buitenland mogen, dan mag ik dat ook. Al moet ik daarvoor doordeweeks rijden en grote grensovergangen vermijden.

En een paar volwassenen die stiekem maar semi-verantwoord op vakantie gaan is niet het ergste wat er kan gebeuren. Dit soort maatregelen zijn een morele carte blanche om alles te doen wat je zonder gepakt te worden kan doen. Ik voorspel massale feesten deze zomer, illegale festivals, stiekeme orgies, spontane sportevenementen, alles erop en eraan. Want als de risicogroepen al vrijgegeven worden, dan kunnen de gezonde mensen ook duidelijk weer, toch?

Ik hoop dat we net als vorig jaar gaan zien dat het virus zich bij warmer weer iets terugtrekt, want van de zomer krijgen we sowieso een piek. Wel als we in plaats van eerlijke versoepelingen voor iedereen de deur open gooien voor de risicogroepen en van de rest van ons verwachten dat we ons aan strenge maatregelen blijven houden. Ik snap waarom op Europees niveau de maatregel zo gepushed wordt: iedereen wil zijn nationale luchtvaartmaatschappijen en vliegvelden redden. Bovendien geven 60-jarigen lekker veel uit op hun favoriete toeristenstek. Maar dit is een vergissing. Als je alleen voor de groepen die we juist al meer dan een jaar aan het beschermen zijn alles opheft en de rest van ons laat stikken dan kan je net zo goed meteen alle maatregelen opheffen. Dan kijken we wel gewoon hoe het gaat.

Een vorm van vaccinatiebewijs wanneer iedereen de kans heeft gehad om gevaccineerd te worden: prima. Verre van ideaal, al was het maar omdat er ook extra kwetsbare personen zijn die helemaal niet ingeënt kunnen worden, maar acceptabel, en mogelijk helaas zelfs nodig in de strijd tegen bullshit. Oké, zover ben ik. Maar vaccinatiebewijzen voordat iedereen een kans heeft gekregen? Daar jaag je complete generaties mee op de barricaden, voor vakantie.



Wat vinden jullie? Ben ik aan het overreageren? Zie ik donkere wolken die er niet zijn? Voorspel ik rellen die nooit gereld zullen worden? Of willen jullie ook mee op Bovenbuur's stiekeme kajaktour? Inschrijven vanaf vaarniveau wildwater 3.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2021, 11:22   #2
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.722
Standaard

aangezien het argument voor het gemaatregel is om een overbelasting van de gezondheidszorg te vermijden, blijf ik er van overtuigd dat, eens die groepen die verantwoordelijk zijn voor de overbelasting van de gezondheidszorg, nl de risicopatienten, gevaccineerd zijn, dat al dat gemaatregel nergens meer voor nodig is.

Vaccinatie is een individuele keuze, en mensen chanteren teneinde hun absolute vrijheden terug te krijgen hoort hier niet thuis
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2021, 11:32   #3
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.186
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
aangezien het argument voor het gemaatregel is om een overbelasting van de gezondheidszorg te vermijden, blijf ik er van overtuigd dat, eens die groepen die verantwoordelijk zijn voor de overbelasting van de gezondheidszorg, nl de risicopatienten, gevaccineerd zijn, dat al dat gemaatregel nergens meer voor nodig is.

Vaccinatie is een individuele keuze, en mensen chanteren teneinde hun absolute vrijheden terug te krijgen hoort hier niet thuis
Juist.
Regeldrift mag het niet overnemen, zo hoort men niet om te gaan met rechten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2021, 11:58   #4
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
(...)
Een vorm van vaccinatiebewijs wanneer iedereen de kans heeft gehad om gevaccineerd te worden: prima. Verre van ideaal, al was het maar omdat er ook extra kwetsbare personen zijn die helemaal niet ingeënt kunnen worden, maar acceptabel, en mogelijk helaas zelfs nodig in de strijd tegen bullshit. Oké, zover ben ik. Maar vaccinatiebewijzen voordat iedereen een kans heeft gekregen? Daar jaag je complete generaties mee op de barricaden, voor vakantie.
Met de nadruk op "als iedereen de kans heeft gehad om gevaccineerd te worden".
Het kan niet zijn dat er een tweedeling komt tussen gevaccineerden die op vakantie kunnen gaan en de niet-gevaccineerden die moeten thuisblijven.
Bovendien moeten ook alle twijfels over de besmettelijkheid van gevaccineerde personen weggenomen zijn.

Zie ook: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210225_98147969
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2021, 16:54   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard

Dezelfde dag dat ik mijn tweede spuit zal gekregen hebben, zal ik ook graag een bewijs krijgen dat ik effectief gevaccineerd ben.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2021, 08:14   #6
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.628
Standaard

Dat discriminerend vaccinatiepaspoort is nog het minste probleem. Ik las laatst iets van een nieuw Europees gezondheidsinstituut dat moet opgericht worden om vanaf haar bestaan de gezondheid van de Europeaan te monitoren en bij epidemieën, pandemieën, ... onmiddellijk in te grijpen en maatregelen uit te vaardigen. Binnenkort ook maatregelen bij zware griepseizoenen ?
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be