Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet er een confederatie Nederland-Vlaanderen komen?
Ja, ik wil een confederatie Nederland-Vlaanderen 46 52,87%
Nee, Vlaanderen moet een deel worden van het unitaire Nederland 14 16,09%
Nee, Vlaanderen blijft bij België 16 18,39%
Nee, Vlaanderen moet na zijn onafhankelijkheid geen staatkundige toenadering zoeken tot Nederland 11 12,64%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 september 2018, 21:12   #401
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vergelijking die u schetst, gaat niet op. De zogenaamde Bijbelgordel in Nederland kan niet uitvergroot worden naar de rest van de (ooit) protestantse gebieden in Nederland.
Sterker nog, één van de meest conservatief Protestantse provincies van Nederland, Zeeland, heeft veel culturele interactie met ons Belgen. Alleszins, veel Belgen wonen ook noordelijk van Zeeuw-Vlaanderen. In realiteit komen mensen door de band genomen eigenlijk goed overeen.

Een goede vriendin van me woont in een gemeente was 50% voor de SGP stemt en haar familie is Protestants, maar zelf is ze niet zo conservatief.

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 september 2018 om 21:14.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2018, 21:13   #402
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vergelijking die u schetst, gaat niet op. De zogenaamde Bijbelgordel in Nederland kan niet uitvergroot worden naar de rest van de (ooit) protestantse gebieden in Nederland.

En laten we eens eerlijk zijn: hoeveel katholieken die naam waardig zijn er eigenlijk nog? Mijn ervaring leert me trouwens dat dit segment katholieken in Nederland procentueel hoger ligt dan in Vlaanderen.

Fiets eens in Nederland rond en erna in Vlaanderen/België, dan weet je: in Nederland komt de burger en diens veiligheid eerst.

En als we volgens u "alles gemeen hebben met de Welen behalve de taal", dan is het mij een raadsel waar dat verschillend stemgedrag vandaan komt.
Natuurlijk komt in Nederland de burger en zijn veiligheid eerst! Ge moet eens enige maanden rondstruinen op het Internet en eens nagaan hoe groot de huidige misdadigheid in Nederland is. Ge zult nogal verschieten! Ik spreek dan nog niet eens over plofkraken van bankautomaten!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2018, 21:19   #403
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Geloof is een persoonlijke keuze in ons land, dus ook voor de koning. Er of de traditie doorbroken zal worden geloof ik niet. Prinses Christina is trouwens vroeger katholiek geworden vanwege haar huwlijk. Maar net zo min als dat de Belgische koning protestant zou worden eigenlijk. Ik denk dat niemand nog daarover inzit mocht het wel gebeuren, hier niet en in het zuiden niet.

Link https://www.rd.nl/oud/vp/010402vp05.html
Waar ik naartoe wilde is dit: mag in Nederland iemand wel koning of koningin worden als deze niet tot de Hervormde Kerk behoort? Ik heb altijd geleerd dat dit wettelijk niet mogelijk is..

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2018, 21:22   #404
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.418
Standaard

Voor staatshoofden zou dat inderdaad anders kunnen liggen. Een lid van het Huis Oranje-Nassau mag ook nog steeds niet de Belgische troon bestijgen. Wetsvoorstellen om die wet ongedaan te maken werden altijd van de baan gewezen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 september 2018 om 21:23.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2018, 21:28   #405
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ge moet dat eens vertellen aan Nederlanders die in Vlaanderen een levensreddende operatie hebben mogen ondergaan in één van onze hospitalen. In Nederland stonden ze te lang op de wachtlijsten en dreigden daardoor het hoekje om te gaan. Wist gij dat er jaarlijks tussen de 20 tot 30.000 Nederlanders naar België komen om hier in 't ziekenhuis verzorgd te worden? Of: hoe positief het is om bij Nederland te horen!

Norbert
En weet ge bijvoorbeeld ook hoeveel Zeeuws-Vlaamse kinderen er jaarlijks op Belgisch-Vlaamse scholen ingeschreven worden? Omdat er daar mee discipline heerst! Wederom: hoe positief het is om bij Nederland te horen!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2018, 21:44   #406
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Voor staatshoofden zou dat inderdaad anders kunnen liggen. Een lid van het Huis Oranje-Nassau mag ook nog steeds niet de Belgische troon bestijgen. Wetsvoorstellen om die wet ongedaan te maken werden altijd van de baan gewezen.
IK zou zeggen, blijven proberen. En meer nog.... Erop aansturen dat er een huwelijk tot stand komt tussen twee telgen uit noord en zuiden, zodat we vanaf dan kunnen sporen naar een dubbelmonarchie. En ik zeg dat tevens als anti-royalist want het zou per saldo resulteren in één koningshuis minder.
En tiens, dat is meteen de reden waarom die wet bestaat...?

PS Weet ge welke partijen die wetsvoorstellen tegenhielden en wie ze indiende..?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 september 2018 om 21:48.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2018, 22:18   #407
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Door diegenen die er nadien spijt van kregen...

Om er twee te noemen: Louis De Potter, de zg. volksheld van de Belgische kutrevolutie.
En de hard-liner Charels Rogier die in 1830, bij de eerste rellen naar Brussel trok met een bende van 300 gewapende Luikenaars.
Dezelfde Charles Rogier die echter in 1860 de Brabançonne liet aanpassen waarbij de uitvallen naar Nederland werden afgezwakt en die bovendien ook ideeën uitte over een nieuwe vorming van een Verenigd Koninkrijk der Nederlanden in konfederale vorm....
Een geopolitieke wijsheid om het hoofd te kunnen bieden aan de eeuwenoude Franse aartsvijand en imperialist die in de figuur van Napoleon III wéér eens op onze deuren dreigde te bonken.
Geopolitiek inzicht, Norbert, daar gaat het om in deze. En niet om de toogpraat dat Vlamingen zus en Nederlander zo zijn.

Als ze eerlijk waren zagen ze allemaal de vergissing wel in maar ze hadden van de macht geproefd en de meerderheid wilde rustig verder in de parlementszetels zitten met de rode fluweel onder hun opportunistisch gat.
Toogpraat over Vlamingen zijn zus en Nederlanders zijn zo? Zijt gij 'n Vlaming en hebt ge al eens een Nederlander over de vloer gehad? Die krijgt ge niet eerder buiten dan tegen dat hij uw ijskast leeggevreten heeft. Ik heb het ooit zelf ondervonden.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2018, 22:28   #408
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.418
Standaard

Dat is wel degelijk toogpraat.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2018, 22:44   #409
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
IK zou zeggen, blijven proberen. En meer nog.... Erop aansturen dat er een huwelijk tot stand komt tussen twee telgen uit noord en zuiden, zodat we vanaf dan kunnen sporen naar een dubbelmonarchie. En ik zeg dat tevens als anti-royalist want het zou per saldo resulteren in één koningshuis minder.
En tiens, dat is meteen de reden waarom die wet bestaat...?

PS Weet ge welke partijen die wetsvoorstellen tegenhielden en wie ze indiende..?
Enkel het Vlaams Blok/Belang.

Hier is een artikel erover.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Decree...in_Belgi%C3%AB
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2018, 23:37   #410
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Jazeker! Ik heb lang gewerkt met Nederlandse Brabanders en Limburgers, de boodschap is simpel. De overgrote meerderheid is ervoor.
IK weet niet waar je ze hebt ontmoet.
In de tijd dat ik in Brabant werkte ,kwam ik nooit iemand tegen die Brabant wilde afsplitsen van Nederland om aan te sluiten bij België.
Wanneer en waar is die afsplitsings-beweging begonnen?

Laatst gewijzigd door cato : 14 september 2018 om 23:39.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2018, 23:50   #411
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ge moet dat eens vertellen aan Nederlanders die in Vlaanderen een levensreddende operatie hebben mogen ondergaan in één van onze hospitalen. In Nederland stonden ze te lang op de wachtlijsten en dreigden daardoor het hoekje om te gaan. Wist gij dat er jaarlijks tussen de 20 tot 30.000 Nederlanders naar België komen om hier in 't ziekenhuis verzorgd te worden? Of: hoe positief het is om bij Nederland te horen!
Onze SZ staat op instorten, want het geheel wordt zo stilaan onbetaalbaar. Zo stilaan wordt trouwens wel duidelijk dat u besmet bent met een virulente Nederlanderhaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2018, 23:54   #412
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Natuurlijk komt in Nederland de burger en zijn veiligheid eerst! Ge moet eens enige maanden rondstruinen op het Internet en eens nagaan hoe groot de huidige misdadigheid in Nederland is. Ge zult nogal verschieten! Ik spreek dan nog niet eens over plofkraken van bankautomaten!
Wel, geef dan eens cijfers met erna ook de Belgische misdaadcijfers. Durft u uw stellingen tegen de statistieken houden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2018, 23:57   #413
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Waar ik naartoe wilde is dit: mag in Nederland iemand wel koning of koningin worden als deze niet tot de Hervormde Kerk behoort? Ik heb altijd geleerd dat dit wettelijk niet mogelijk is..
Dat hebt u dan verkeerd geleerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 00:01   #414
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
En weet ge bijvoorbeeld ook hoeveel Zeeuws-Vlaamse kinderen er jaarlijks op Belgisch-Vlaamse scholen ingeschreven worden? Omdat er daar mee discipline heerst! Wederom: hoe positief het is om bij Nederland te horen!
Die veronderstelde discipline (als onderwijzer heb ik dat sterk zien veranderen) leidt alvast niet tot de beoogde resultaten:

Citaat:
Maar het argument als zou het onderwijs in Vlaanderen beter zijn dan in Nederland klopt niet, zo blijkt uit een onderzoek van de OESO uit 2015. Bovenaan staan landen als Singapore, Zuid-Korea, Japan. Nederland eindigt op deze OESO- wereldranglijst op plaats 9 en België op plaats 16. Zeker ook geen slechte score als je kijkt naar landen als het VK (20) en de VS (26).
https://doorbraak.be/vlaamse-kindero...-scoort-hoger/
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 00:02   #415
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Toogpraat over Vlamingen zijn zus en Nederlanders zijn zo? Zijt gij 'n Vlaming en hebt ge al eens een Nederlander over de vloer gehad? Die krijgt ge niet eerder buiten dan tegen dat hij uw ijskast leeggevreten heeft. Ik heb het ooit zelf ondervonden.
De ware aard van Strandkruier komt zo stilaan boven: de ouderwetse belgicistische Hollanderhater.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 00:38   #416
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Enkel het Vlaams Blok/Belang.
Hier is een artikel erover.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Decree...in_Belgi%C3%AB
Dank U ! Waarover er toch niet allemaal en Wikistuk bestaat...!

Bij de indiening van 2003 staan er de stemresultaten bij en dat groot aantal tegenstemmers is toch wel zeer verrassend: De uitslag van de stemming, waarbij 59 senatoren aanwezig waren, was als volgt: Aanwezig: 14 senatoren waren voor, 41 waren tegen en 4 senatoren onthielden zich. Het voorstel werd bijgevolg niet aangenomen.

Ik zou graag de tekst van de parlementaire bespreking daarvan eens bekijken.... Maar waar vind ik die dan ....?
Wat zijn immers de argumenten van de tegenstemmers ? Want het is inderdaad diskriminatie !

Toch maar voor het VB stemmen de volgende keer, denk ik dan....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 september 2018 om 00:46.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 01:03   #417
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dank U ! Waarover er toch niet allemaal en Wikistuk bestaat...!

Bij de indiening van 2003 staan er de stemresultaten bij en dat groot aantal tegenstemmers is toch wel zeer verrassend: De uitslag van de stemming, waarbij 59 senatoren aanwezig waren, was als volgt: Aanwezig: 14 senatoren waren voor, 41 waren tegen en 4 senatoren onthielden zich. Het voorstel werd bijgevolg niet aangenomen.

Ik zou graag de tekst van de parlementaire bespreking daarvan eens bekijken.... Maar waar vind ik die dan ....?
Wat zijn immers de argumenten van de tegenstemmers ? Want het is inderdaad diskriminatie !

Toch maar voor het VB stemmen de volgende keer, denk ik dan....

Wie voor en wie tegen stemde, dat vind ik niet terug, maar ik vond wel dit:
http://www.senate.be/www/?MIval=/dos...NR=342&LANG=nl
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 07:36   #418
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De ware aard van Strandkruier komt zo stilaan boven: de ouderwetse belgicistische Hollanderhater.
Waarschijnlijk een broertje van het Oosten.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 08:27   #419
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Dat is wel degelijk toogpraat.
Dat hebben ze me inderdaad aan de toog verteld nadat ik daar verteld had dat ik een Nederlander thuis aan tafel gehad had waarvan ik kon vermoeden dat hij twee dagen daarvoor niet gegeten had.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 08:30   #420
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
IK weet niet waar je ze hebt ontmoet.
In de tijd dat ik in Brabant werkte ,kwam ik nooit iemand tegen die Brabant wilde afsplitsen van Nederland om aan te sluiten bij België.
Wanneer en waar is die afsplitsings-beweging begonnen?
Afsplitsingsbeweging ? Hahaha.....neen, gewoon de mening van veel Brabanders op mijn werk. Men ziet het liefst een hereniging, en meer niet. België wordt niet vaak genoemd, de Fransen in het zuiden ziet men niet echt zitten.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be