Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 augustus 2020, 11:09   #161
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
De leer van de erfzonde is gebaseerd op het werk van de kerkvaders, onder wie Augustinus.


Het is op verschillende concilies vastgesteld, bevestigd en toegelicht. De concilies van Carthago (418) en Orange (529) keerden zich beide tegen de leer van Pelagius, het zogeheten pelagianisme dat de erfzonde ontkent. Op grond daarvan heeft de christelijke kerk het pelagianisme als dwaalleer veroordeeld. De leer is opnieuw bevestigd en toegelicht op de concilies van Florence (1439) en Trente (1545-1563).[6]
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2020, 11:18   #162
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In die passage wordt gezegd dat Adam een fout maakte en de mensen daardoor sterfelijk werden. Maar na de dood van Jezus bleven de mensen sterfelijk, niet? Ik z ie dus niet in van welke 'oerzonde' Jezus ons zou hebben verlost.
Het kruis heeft dan ook niks geholpen.

En het is ook niet zo dat de mensen door het eten van de appel door Adam en Eva sterfelijk werden.
Het sterfelijk zijn hoort bij het leven, want ook de dieren sterven en hebben nooit van de appel gegeten.

Bovendien heeft de appel weinig met het onderscheid van goed en kwaad te maken, want de appel is symbolisch voor de voortplanting in liefde, sex en geboorte.
En deze is wezenlijk goed.
Daardoor is de mensheid ontstaan.

Het kwade kwam pas met Kain, die zijn broeder Abel vermoordde.
En toen pas werd de mens bewust sterfelijk te zijn.
Terwijl de appel juist het leven schenkt
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2020, 09:28   #163
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

De tegenspraak in de Bijbel is deze dat de appel wordt voorgesteld als een zonde en de oorzaak van alle ellende en het kruis als de oplossing van het hele probleem tot heiligheid.
Terwijl het precies andersom is: de appel was goed, en aan een kruis te gaan hangen dat is echt heel erg slecht voor de gezondheid.
Niet alleen het lichaam, maar ook de geest gaat er aan kapot.

De kans dat je nadien toch nog in de hemel zou komen is zo goed als uitgesloten.
Wél dat je als een rat reïncarneert om alles nog eens over te doen...
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2020, 10:22   #164
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

De misvatting van het Nieuwe Testament is dat Jezus de zonden van de wereld heeft weggenomen.
Wel is Hij aan zijn eigen zonden gestorven, met name dat Hij het liefst iedereen in de hel wil zien branden.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2020, 11:39   #165
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

Is deze tegenspraak al langs geweest?

Het is de tegenspraak dus de absolute macht van God en de vrije wil van de mens:

Romeinen 9:11 Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;

12 Zo werd tot haar gezegd: De meerdere zal den mindere dienen.

13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.

14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.

15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.

16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.

17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.

18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.

19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?

20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?


Romeinen 2:5 Maar naar uw hardigheid, en onbekeerlijk hart, vergadert gij uzelven toorn als een schat, in den dag des toorns, en der openbaring van het rechtvaardig oordeel Gods.

6 Welke een iegelijk vergelden zal naar zijn werken;

7 Dengenen wel, die met volharding in goeddoen, heerlijkheid, en eer, en onverderfelijkheid zoeken, het eeuwige leven;

8 Maar dengenen, die twistgierig zijn, en die der waarheid ongehoorzaam, doch der ongerechtigheid gehoorzaam zijn, zal verbolgenheid en toorn vergolden worden;

9 Verdrukking en benauwdheid over alle ziel des mensen, die het kwade werkt, eerst van den Jood, en ook van den Griek;

10 Maar heerlijkheid, en eer, en vrede een iegelijk, die het goede werkt, eerst den Jood, en ook den Griek.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2020, 08:21   #166
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

Een tegenspraak in het Nieuwe Testament is deze dat Jezus zegt de vijand lief te hebben, maar zelf de Farizeeën en Sadduceeën en Schriftgeleerden uitscheldt.

En dan niet raar op moet kijken gekruisigd te worden, want het is zijn eigen schuld.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2020, 10:50   #167
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

Ook was Jezus zo'n "aardige" kerel de geldwisselaars en de duivenmelkers de tempel uit te ranselen.

Dit noemde Hij dan: de Liefde voor de vijand.

Beter had Hij dan toch zelf zijn geld kunnen wisselen en een duifje kunnen kopen, niet om deze te offeren, maar los te laten zodat het lieve beestje als symbool van de Heilige Geest nog eens op zijn hoofd kon schijten....beter dan aan een kruis te gaan hangen...waar niemand iets aan heeft.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2020, 11:32   #168
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

Jezus zegt: "Met het oordeel waarmee gij oordeelt, zult Gij zelf geoordeeld worden!"
Mattheus 7:1-5

Nu doet Jezus niets anders dan zelf over iedereen oordelen en ook met name het oordeel tot de hel.
Zoals bijvoorbeeld in Mattheus 25:41 Dan zal Hij (God in deze) zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.

Zo zal ook Jezus (in eenheid met God) zelf in de hel moeten branden, en wel voor eeuwig.
Vandaar dat niemand hem ooit weer heeft teruggezien.
En ook Zijn Vader heeft niks meer van zich laten horen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2020, 10:56   #169
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

Niet alleen staat het nieuwe testament vol tegenspraken, misvattingen en dikke onzin, maar het gehele nieuwe testament is een misvatting.
Het berust namelijk op wonderen dat Jezus uit een maagd geboren zou zijn, over het water kon lopen en uit de dood is verrezen.
En dat het geloof in zijn kruis iedereen heilig zou maken.

Nochtans blijven de mensen daar maar over zeuren, in plaats van mijn nieuwe Bijbel te lezen.

Deze is de ware wedergeboorte uit de dood tot het nieuwe leven.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2020, 10:31   #170
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Is deze tegenspraak al langs geweest?

Het is de tegenspraak dus de absolute macht van God en de vrije wil van de mens:
Di tegenspraak is gemakkelijk opgelost door te bedenken dat de mens een beperkte vrije wil heeft, maar dat de hogere macht bij God ligt.

Nochtans is er dan een nieuwe tegenspraak dat de vrijheid van de mens er toe heeft geleid dat deze nu veel meer weet dan de God van de Bijbel.

Aldus heeft het zich omgedraaid.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2020, 10:31   #171
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

Een tegenspraak is deze dat Jezus de Zoon van God uit de heilige bevruchting van Maria, maar dat de afstamming van Jezus toch via Jozef wordt genoemd, terwijl Jozef helemaal de vader niet is.

Een tweede tegenspraak is dat je geen jood bent door je vader, maar door je moeder.
Dan zou het wel kloppen als de afstamming van Jezus via de vrouwelijke lijn zou worden beschreven.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2020, 10:37   #172
sbe4kdr
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Ook was Jezus zo'n "aardige" kerel de geldwisselaars en de duivenmelkers de tempel uit te ranselen.

Dit noemde Hij dan: de Liefde voor de vijand.

Beter had Hij dan toch zelf zijn geld kunnen wisselen en een duifje kunnen kopen, niet om deze te offeren, maar los te laten zodat het lieve beestje als symbool van de Heilige Geest nog eens op zijn hoofd kon schijten....beter dan aan een kruis te gaan hangen...waar niemand iets aan heeft.
Moet nogal een vechtersbaas geweest zijn om zo'n hele tempel te ontzetten.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2020, 11:56   #173
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Moet nogal een vechtersbaas geweest zijn om zo'n hele tempel te ontzetten.
En er dan nog mee wegkomen ook.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 10:24   #174
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

Wie zonder zonde is.

7 En als zij Hem bleven vragen, richtte Hij Zich op, en zeide tot hen: Die van ulieden zonder zonde is, werpe eerst den steen op haar.

10 En Jezus, Zich oprichtende, en niemand ziende dan de vrouw, zeide tot haar: Vrouw, waar zijn deze uw beschuldigers? Heeft u niemand veroordeeld?

11 En zij zeide: Niemand, Heere! En Jezus zeide tot haar: Zo veroordeel Ik u ook niet; ga heen, en zondig niet meer.

De tegenstrijdigheid is hier dat Jezus haar niet veroordeelt, maar toch zegt: zondig niet meer.
Dus haar wel degelijk veroordeelt voor haar overspel, alleen haar niet tot steniging veroordeelt.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2020, 10:50   #175
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

Is Paulus de schepper van het christendom?
Opmerkelijk is in deze ook dat hij in de Galaten 1:8.9 schrijft:

8 Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. 9 Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt.

Ik: dat betekent dat Paulus reeds een evangelie heeft geschreven, en dit ook tegenstrijdig is, want na hem zijn er nog 4 geschreven, die dus vervloekt zijn.
Volgens Handboek van de Bijbel is Galaten (de Galliërs) de eerste brief en zou van 47 nc dateren en is volgens de Katholieke bijbel authentiek, dus van Paulus.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2020, 12:34   #176
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Is Paulus de schepper van het christendom?
Opmerkelijk is in deze ook dat hij in de Galaten 1:8.9 schrijft:

8 Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. 9 Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt.

Ik: dat betekent dat Paulus reeds een evangelie heeft geschreven, en dit ook tegenstrijdig is, want na hem zijn er nog 4 geschreven, die dus vervloekt zijn.
Volgens Handboek van de Bijbel is Galaten (de Galliërs) de eerste brief en zou van 47 nc dateren en is volgens de Katholieke bijbel authentiek, dus van Paulus.
Een gnostische beweging heeft Paulus voor hun kar gespannen. Geen enkele brief is zoals wij die kennen van Paulus. Ze zijn allemaal geredigeerd door knip en plakwerk , weglatingen en bijschrijfsels. Ook Paulus was niet de bedenker van het christendom.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 10:17   #177
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Een gnostische beweging heeft Paulus voor hun kar gespannen. Geen enkele brief is zoals wij die kennen van Paulus. Ze zijn allemaal geredigeerd door knip en plakwerk , weglatingen en bijschrijfsels. Ook Paulus was niet de bedenker van het christendom.
Oké, bedankt voor de informatie. Ik heb me zelfs eens laten zeggen dat Paulus nooit bestaan heeft. Hoe denk jij daar over?
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 11:21   #178
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Oké, bedankt voor de informatie. Ik heb me zelfs eens laten zeggen dat Paulus nooit bestaan heeft. Hoe denk jij daar over?
Vast van iemand die slecht geïnformeerd is.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 18:27   #179
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.040
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat zal het zijn?
Wilt u weten hoe deze thriller afloopt?
Abonneer u dan nu op Netflix.

Of zoiets...
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 18:34   #180
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.040
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat Lucas onbetrouwbaar is als het over de geboorte van Jezus gaat.
Heel dat boek is onbetrouwbaar.
Om te beginnen hebben ze er al heel veel uit geschrapt, omdat ze zelf vaststelden dat sommige stukken té potsierlijk waren (de 'apocriefe' evangelies), en dan nog, wanneer zijn die evangelieën geschreven?
66 na christus, als je ziet wat voor propaganda De Morgen schrijft over nieuwsfeiten die de dag ervoor gebeurd zijn, moet je nagaan wat dat zou geven als die krant 66 jaar later zou uitkomen, nadat de nieuwsfeiten honderden keren zijn doorverteld...
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be