Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 augustus 2020, 16:51   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.266
Standaard Theo sust de ongeduldigen op smoelenboek

Wie kan er zich in vinden?

Citaat:
Goedemorgen vrienden,
Er heerst zeer veel onvrede bij de Vlamingen over het politieke gebeuren. Oa deze FB pagina is daarvoor een goede graadmeter. Sommige reacties zijn oververhit. Ik merk dat de gemoederen soms nog moeilijk bedaard geraken. Zeker mensen die op 27 mei 2019 minstens op één lijst op het Vlaams Belang gestemd hebben en/of het volgende keer overwegen te doen, uiten hun woede en frustratie. De winnaar van de verkiezingen moet aan zet komen en de roep naar nieuwe verkiezingen klinkt steeds luider.
Even wat duiding:
1/ De N-VA kwam als de grootste partij van België op 26 mei 2019 uit de stembus, het VB als de grootste winnaar. Het VB werd plotsklaps de tweede partij van België.
2/ De N-VA is tégen het cordon sanitaire en Bart De Wever behandelde als Vlaams formateur het VB op een correcte manier ikv de Vlaamse regeringsvorming.
3/ Voor de vorming van een Vlaamse regering moet er een meerderheid in het parlement gevonden worden. (Of in het geval van een minderheidsregering, een partij die zich onthoudt bij de vertrouwensstemming). De N-VA en VB kwamen en komen 5 zetels tekort voor die meerderheid en er kon géén enkele andere partij gevonden worden voor een meerderheid (of een onthouding) te vormen. Dit is nog steeds zo. Dit is de harde en bittere realiteit waaraan N-VA geen schuld treft.
4/ Nieuwe verkiezingen kunnen op VLAAMS niveau NIET georganiseerd worden. Het Vlaams Parlement is een legislatuurparlement, dit betekent dat het voor vijf jaar ingezworen is. NIEUWE VERKIEZINGEN ZIJN GRONDWETTELIJK ONMOGELIJK. Ten vroegste in mei 2024 zou er mogelijks samen een N-VA-VB meerderheid gevormd kunnen worden. Uiteraard als er tegen dan samen zo een meerderheid bestaat én beide partijen een inhoudelijk akkoord kunnen maken. It remains to be seen.
5/ Wat vele mensen niet weten, is dat hun pleidooi voor nieuwe verkiezingen dus enkel op het FEDERALE niveau kan gaan. Nieuwe federale verkiezingen zullen het VB echter NOOIT aan de macht brengen. Ten eerste omdat het Vlaams Belang helemaal niet in een federale regering wil zitten (Vlaams Blok oprichter Karel Dillen draait zich om in zijn graf), ten tweede omdat er in de verste verte geen meerderheid N-VA-VB te vinden is, ook niet na nieuwe verkiezingen.
6/ In het Federaal parlement zetelen 150 Kamerleden. Je hebt dus 76 Kamerleden nodig voor een meerderheid. Slechts 89 van de 150 zijn Nederlandstalige Kamerleden, al de rest zijn Franstaligen. Aangezien N-VA geen lijsten in Wallonië indient, en VB er wel indient maar er amper stemmen en zeker geen Kamerzetels haalt, zou dit dus betekenen dat N-VA en VB samen 76 zetels van de 89 Vlaamse zetels moeten halen. Daarvoor heb je samen geen 50% van de stemmen in Vlaanderen nodig (dit geven de laatste peilingen VB en N-VA samen), maar véél meer, wel 80% tot 90%. Totaal onrealistisch. Op dit ogenblik hebben N-VA (25) en VB (18) 43 zetels in de Kamer. Nog maar liefst 33(!) tekort.
7/ Velen zijn razend kwaad op dat cordon sanitaire. Ze vinden het ondemocratisch. Ik deel deze mening. Toch blijft het rechtstaan, enkel de N-VA neemt er afstand van. Alle andere partijen blijven (en varen) er wel bij. En vergis u niet, zéker aan Franstalige kant is het cordon springlevend. Zelfs deze neutrale uitleggende FB-post kan al hevige Franstalige reacties teweeg brengen omdat ik een virtuele samenwerking opper.
8/ Let wel, ik ben niet tegen nieuwe verkiezingen. Liever nieuwe verkiezingen dan een platte paarsgroene belastingsregering met Kristof Calvo en de regelneven aan het hoofd. Ik geef er wel duidelijk de kanttekening bij dat er ook na nieuwe verkiezingen in geen geval een federale N-VA/VB meerderheid zál zijn en dat het VB nog altijd niet aan tafel mag komen van alle andere partijen en dat trouwens ook niet wil. Vlaams Belang w?*l helemaal niet in een federale regering, laat dat duidelijk zijn. Nuttelozer wordt een stem niet.
Iedereen doet wat ie wil, maar zeg niet dat ik jullie niet gewaarschuwd heb.
Laat het even bezinken en ik wens u een prettige zondag.
Deel gerust want dit zie je nooit op de VRT of lees je nergens in een dagblad.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2020, 18:04   #2
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.222
Standaard

Theo is weer aan het liegen zie ik...

Hij beweert dat N-VA 'tegen' het cordon sanitaire is. Wel, laat ons dat eens testen : wanneer gaat de Grote Leider in Antwerpen zijn coalitie aanpassen, en de sossen en liberalen buitensjotten ten voordele van PhDW en zijn mini-me Van Rooy ?
Hij heeft er wettelijk de bevoegdheid toe, en heeft voldoende verkozenen om er die beslissing door te jagen. Moest hij dat willen doen.

Quod non...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2020, 21:30   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Theo is weer aan het liegen zie ik...

Hij beweert dat N-VA 'tegen' het cordon sanitaire is. Wel, laat ons dat eens testen : wanneer gaat de Grote Leider in Antwerpen zijn coalitie aanpassen, en de sossen en liberalen buitensjotten ten voordele van PhDW en zijn mini-me Van Rooy ?
Hij heeft er wettelijk de bevoegdheid toe, en heeft voldoende verkozenen om er die beslissing door te jagen. Moest hij dat willen doen.

Quod non...
Mits enig intellect, kan je het antwoord op je vraag vinden in de tekst van Theo.

Maar ik zal je helpen. In simpelere woorden:
de Grote Leider gaat dat doen, als hij (en niet gij) daartoe de tijd rijp vindt.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2020, 03:17   #4
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mits enig intellect, kan je het antwoord op je vraag vinden in de tekst van Theo.

Maar ik zal je helpen. In simpelere woorden:
de Grote Leider gaat dat doen, als hij (en niet gij) daartoe de tijd rijp vindt.
De grote leider heeft al in simpele woorden uitgelegd dat besturen met uiterst rechts nefast is voor de havenstad en haar mondiale economische uitstraling.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2020, 08:30   #5
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Als de N-VA tegen het c.s. is, waarom houdt die partij dan overal het VB van een bestuursmeerderheid, zelfs in gemeenten waar het VB afgetekend de grootste is?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2020, 09:09   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mits enig intellect, kan je het antwoord op je vraag vinden in de tekst van Theo.

Maar ik zal je helpen. In simpelere woorden:
de Grote Leider gaat dat doen, als hij (en niet gij) daartoe de tijd rijp vindt.
Laat u mij toe daar eens hartelijk mee te lachen?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2020, 09:55   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Theo schrijft wat de meeste N-VA leden denken, Bart inbegrepen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2020, 11:23   #8
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.222
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
De grote leider heeft al in simpele woorden uitgelegd dat besturen met uiterst rechts nefast is voor de havenstad en haar mondiale economische uitstraling.
Kort samengevat : het zal nooit gebeuren, het cordon is voor Bart veel te belangrijk om ermee te sollen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2020, 11:27   #9
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.222
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Theo schrijft wat de meeste N-VA leden denken, Bart inbegrepen.
Schrijven en denken...

Dat hij er iets aan doet hee ?

In zijn eigen stad kan hij dat perfect. Liberalen en spa aan de deur zetten en het Blok binnenhalen. PhDW als schepen van integratie en huisvesting, en zijn mini-me Van Rooy OCMW voorzitter bijvoorbeeld.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2020, 11:36   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Schrijven en denken...

Dat hij er iets aan doet hee ?

In zijn eigen stad kan hij dat perfect. Liberalen en spa aan de deur zetten en het Blok binnenhalen. PhDW als schepen van integratie en huisvesting, en zijn mini-me Van Rooy OCMW voorzitter bijvoorbeeld.
Laat De Winter nu net het grote probleem zijn. Zelfs binnen het VB is er veel afkeer voor die man.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2020, 13:10   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
De grote leider heeft al in simpele woorden uitgelegd dat besturen met uiterst rechts nefast is voor de havenstad en haar mondiale economische uitstraling.
Dat heeft hij gezegd, en dat is dan nog eens de waarheid ook, dat dit niet mooi zou uitstralen.

Maar ... uiterst rechts is sedert enige tijd al niet zo uiterst rechts meer in Vlaanderen. Van Grieken hanteert een grote grove vijl.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2020, 13:11   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Als de N-VA tegen het c.s. is, waarom houdt die partij dan overal het VB van een bestuursmeerderheid, zelfs in gemeenten waar het VB afgetekend de grootste is?
Heb jij nu echt nog nooit gehoord van strategie?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2020, 13:11   #13
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat heeft hij gezegd, en dat is dan nog eens de waarheid ook, dat dit niet mooi zou uitstralen.

Maar ... uiterst rechts is sedert enige tijd al niet zo uiterst rechts meer in Vlaanderen. Van Grieken hanteert een grote grove vijl.
De Van Langenhove Vijl?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2020, 13:12   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Laat u mij toe daar eens hartelijk mee te lachen?
Als u op uw beurt toelaat dat ik met uw reactie eens hartelijk mag lachen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2020, 13:14   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als u op uw beurt toelaat dat ik met uw reactie eens hartelijk mag lachen.
Lachen is gezond!
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2020, 13:15   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Schrijven en denken...

Dat hij er iets aan doet hee ?

In zijn eigen stad kan hij dat perfect. Liberalen en spa aan de deur zetten en het Blok binnenhalen. PhDW als schepen van integratie en huisvesting, en zijn mini-me Van Rooy OCMW voorzitter bijvoorbeeld.
Moet ik dat nu 1000 keer zeggen?

De schade in dat geval, buiten Antwerpen stad, zou te groot zijn.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2020, 15:33   #17
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.222
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Laat De Winter nu net het grote probleem zijn. Zelfs binnen het VB is er veel afkeer voor die man.
Hij is en blijft de stemmenkampioen bij het Blok. 95.000 voorkeurstemmen, dus 3 x zoveel als een Chris Janssen haalt, terwijl die toch doorgaat voor de 'gematigde' blokkers.
Zijn electorale macht maakt dat hij doet wat hij wil, en het zal dat voorzitterke niet zijn dat hem gaat aan de kant kunnen schuiven.

Men kan niet ernstig beweren dat een partij haar eigen lijsttrekker, en jarenlange sterke man + stemmenkanon als 'een probleem' zou zien...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2020, 07:36   #18
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.462
Standaard

"Een stem op het VB is een nutteloze stem, stem liever op ons!"

Ja, dat riedeltje kennen we al langer dan vandaag.

En vervolgens steken we al wat Vlaams aanbelangt in de diepvries...
Fuck you Theo, je hebt er ook niets van gebakken als je de kans had.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2020, 07:01   #19
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
"Een stem op het VB is een nutteloze stem, stem liever op ons!"

Ja, dat riedeltje kennen we al langer dan vandaag.

En vervolgens steken we al wat Vlaams aanbelangt in de diepvries...
Fuck you Theo, je hebt er ook niets van gebakken als je de kans had.
Hoezo Skob ?
Hij leverde toch uitstekend werk met humanitaire Visa ,?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2020, 09:34   #20
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Hoezo Skob ?
Hij leverde toch uitstekend werk met humanitaire Visa ,?
Voor u misschien, voor mij is den Theo een windbuil. Veel geblaat, geen wol.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be