Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 juli 2021, 21:21   #1
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard De Wever: confederalisme of geweld

Volgens de voorzitter van de N-VA moet en zal in 2024 het confederalisme ingevoerd worden. Dat zal ook buiten de grondwet om gebeuren, zo verklaart hij. Het alternatief - Vivaldi - is de instorting van het systeem en zelfs geweld.

Straffe taal. Als Tom Van Grieken zo zou spreken, zou het kot te klein zijn...

Bron: Krant van West-Vlaanderen, 9 juli 2021


Citaat:
Hoe kan u uw confederalisme invoeren?

“Dat is dé vraag. Ik geloof bijna niet meer dat er nog iets op legalistische wijze kan gebeuren. Het land zit helemaal op slot. We hebben een nieuwe coup nodig, een nieuw Loppem-moment. Toen werd de grondwet gepasseerd om een fundamentele hervorming door te voeren. Dat is een les voor vandaag. De grondwet mag niet in de weg staan van noodzakelijke verandering. Ik hoop dat in 2024 de leiders van het land elkaar vinden en voor een nieuwe paradigmashift durven gaan. Dit land moet in een nieuwe plooi gelegd worden. Het zal ook gebeuren, volgens mij, want we zullen met onze rug tegen de muur staan. Zie de opmars van extreemlinks en extreemrechts.”

Wat als het niet gebeurt?

(denkt na) “Als we na 2024 opnieuw een onherkenbare bestuursbrei krijgen zoals Vivaldi, dan voorspel ik een implosie van het systeem. De traditionele partijen kunnen helemaal instorten. Ik sluit zelfs burgerlijke onlusten niet uit. Dat mensen elkaar te lijf gaan op straat. We hebben een nieuw Loppem-moment nodig om een implosie te vermijden. Ik hoop dat ik het nog mag meemaken. Dat zou de bekroning zijn van mijn roeping voor de res publica.”

Ziet u geen legale oplossing meer?

“Een hervorming van het kiessysteem is ook een oplossing. Ik ben voorstander van een meerderheidsstelsel naar Brits model. Dat heeft nadelen, maar het heeft het grote voordeel dat het zal leiden tot een politiek landschap met pakweg drie grote blokken. Dat zal opnieuw voor herkenbaar bestuur zorgen. Want wees nu eerlijk: geen enkele kiezer herkent zich toch in de Vivaldi-regering met zeven partijen? Dat is dodelijk voor een democratie. Maar om het kiessysteem te hervormen, heb je een tweederdemeerderheid nodig en dat is haast onmogelijk geworden in dit land. Blijft over: een Loppem-moment. En het móet in 2024 gebeuren. Ik ben daar nog nooit zó zeker van geweest.”



Laatst gewijzigd door BWarrior : 9 juli 2021 om 21:22.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2021, 21:25   #2
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Bruno, er zal geen geweld komen hoor.
Vlaanderen is Madrid niet.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2021, 21:26   #3
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Bruno, er zal geen geweld komen hoor.
Vlaanderen is Madrid niet.
BDW sluit het niet uit.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2021, 21:27   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Volgens de voorzitter van de N-VA moet en zal in 2024 het confederalisme ingevoerd worden. Dat zal ook buiten de grondwet om gebeuren, zo verklaart hij. Het alternatief - Vivaldi - is de instorting van het systeem en zelfs geweld.

Straffe taal. Als Tom Van Grieken zo zou spreken, zou het kot te klein zijn...

Bron: Krant van West-Vlaanderen, 9 juli 2021
Die man wordt labiel. Een week geleden zei hij het tegenovergestelde.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2021, 21:32   #5
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

dat is een opinie van Bart dat er 'burgerlijke' onlusten kunnen ontstaan. betekent niet dat de N-VA dat zelf organiseert zoals jij denkt (lees voor burgerlijke).

als de trado's opnieuw gaan voor Vivaldi, en de wens van hun kiezers nog meer verwaarlozen voor de postjes, dan kan dat idd in 2024 van komen omdat sommigen het beu zijn om als derderangsburgers te worden behandeld, veel belastingen betalen en er niets voor terugkrijgen. dan zijn die onlusten de fout van de trado's en niet van de N-VA
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2021, 21:34   #6
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

De jeugd in Brussel moet toch iets te doen hebben he ,wat rellen en plunderen zoals gewoonlijk...

De combinatie koord-politieker-lantaarnpaal gaat dan sommige mensen aanspreken ,daar waar weer anderen voor de combinatie pek - veren zullen gaan...

Het kan véél kanten uit...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2021, 21:41   #7
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Volgens de voorzitter van de N-VA moet en zal in 2024 het confederalisme ingevoerd worden. Dat zal ook buiten de grondwet om gebeuren, zo verklaart hij. Het alternatief - Vivaldi - is de instorting van het systeem en zelfs geweld.
Straffe taal. Als Tom Van Grieken zo zou spreken, zou het kot te klein zijn...
Bron: Krant van West-Vlaanderen, 9 juli 2021

Citaat:
Hoe kan u uw confederalisme invoeren?
“Dat is dé vraag. Ik geloof bijna niet meer dat er nog iets op legalistische wijze kan gebeuren. Het land zit helemaal op slot. We hebben een nieuwe coup nodig, een nieuw Loppem-moment. Toen werd de grondwet gepasseerd om een fundamentele hervorming door te voeren. Dat is een les voor vandaag. De grondwet mag niet in de weg staan van noodzakelijke verandering. Ik hoop dat in 2024 de leiders van het land elkaar vinden en voor een nieuwe paradigmashift durven gaan. Dit land moet in een nieuwe plooi gelegd worden. Het zal ook gebeuren, volgens mij, want we zullen met onze rug tegen de muur staan. Zie de opmars van extreemlinks en extreemrechts.”

Wat als het niet gebeurt?

(denkt na) “Als we na 2024 opnieuw een onherkenbare bestuursbrei krijgen zoals Vivaldi, dan voorspel ik een implosie van het systeem. De traditionele partijen kunnen helemaal instorten. Ik sluit zelfs burgerlijke onlusten niet uit. Dat mensen elkaar te lijf gaan op straat. We hebben een nieuw Loppem-moment nodig om een implosie te vermijden. Ik hoop dat ik het nog mag meemaken. Dat zou de bekroning zijn van mijn roeping voor de res publica.”

Ziet u geen legale oplossing meer?

“Een hervorming van het kiessysteem is ook een oplossing. Ik ben voorstander van een meerderheidsstelsel naar Brits model. Dat heeft nadelen, maar het heeft het grote voordeel dat het zal leiden tot een politiek landschap met pakweg drie grote blokken. Dat zal opnieuw voor herkenbaar bestuur zorgen. Want wees nu eerlijk: geen enkele kiezer herkent zich toch in de Vivaldi-regering met zeven partijen? Dat is dodelijk voor een democratie. Maar om het kiessysteem te hervormen, heb je een tweederdemeerderheid nodig en dat is haast onmogelijk geworden in dit land. Blijft over: een Loppem-moment. En het móet in 2024 gebeuren. Ik ben daar nog nooit zó zeker van geweest.”
Tja, het begint te dagen. Alhoewel één zwaluw maakt de lente niet. Journalisten kan men echter niet vertrouwen, men hoort het liever direct uit de mond van de partijvoorzitter. Het gist in ieder geval. Wordt vervolgd.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2021, 22:51   #8
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Volgens de voorzitter van de N-VA moet en zal in 2024 het confederalisme ingevoerd worden. Dat zal ook buiten de grondwet om gebeuren, zo verklaart hij. Het alternatief - Vivaldi - is de instorting van het systeem en zelfs geweld.
We gaan voor het alternatief he. Ik ben altijd veel te avant garde...

Citaat:
Ik sluit zelfs burgerlijke onlusten niet uit. Dat mensen elkaar te lijf gaan op straat.
Moord wordt eindelijk vrij ! Het opgesmukte 70-puntenplan kan uitgevoerd worden door de gewapende burger ! De lantaarnpalen komen dichterbij, de volksrechtbanken ook !

Als zelfs een kwiebus als BDW het begint te begrijpen...

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 juli 2021 om 22:54.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2021, 22:52   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Die man wordt labiel. Een week geleden zei hij het tegenovergestelde.
Wordt binnenkort dus viroloog
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2021, 22:55   #10
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
De combinatie koord-politieker-lantaarnpaal gaat dan sommige mensen aanspreken ,daar waar weer anderen voor de combinatie pek - veren zullen gaan...


Het idee begint zijn weg te vinden he. Ik vond het zalig dat die anti corona betoging in Nancy er ook een pop aan een boom heeft opgeknoopt
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2021, 23:10   #11
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Moet de burger nog zijn belastingen betalen wanneer voor de partijvoorzitter van de grootste partij in België de wet overtreden mag worden als hij zijn zin niet krijgt?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2021, 23:45   #12
WYSIWYG
Minister-President
 
Geregistreerd: 21 mei 2021
Berichten: 4.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
BDW sluit het niet uit.
U ook niet, als ik u lees.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2021, 23:55   #13
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht


Het idee begint zijn weg te vinden he. Ik vond het zalig dat die anti corona betoging in Nancy er ook een pop aan een boom heeft opgeknoopt
Ik persoonlijk ga toch eerder voor een acute loodvergiftiging op korte termijn...

Maar daar niet van ,destijds hebben wij in Polen in 1990 nog even kunnen shoppen wat loodverspreiders betreft....

Waar mijne collega van destijds en zijn Poolse schoonzus al niet goed voor waren....

Morgen nog eens controleren en extra invetten sé...

Laat de rest maar komen...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2021, 23:59   #14
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Journalisten stellen ook nooit correcte vragen. In zijn interview op Radio 1 stelde BDW meermaals dat hij absoluut binnen het legalisme wou blijven (3 juli jl.). Enkele dagen later zegt hij letterlijk dat zijn hervorming buiten het legalisme zal en moet gebeuren. Wat is het nu eigenlijk?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2021, 00:07   #15
WYSIWYG
Minister-President
 
Geregistreerd: 21 mei 2021
Berichten: 4.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Die man wordt labiel. Een week geleden zei hij het tegenovergestelde.
De Wever zegt dat hij legalist is en dat is ook zo. Alleen hebben de traditionelen zulk een constructie als het Belgisch federalisme in elkaar gebokst. Dat er nooit nog iets structureel het land dat niet werkt, kan veranderd worden omdat de grondwet de huidige toestand vergrendeld heeft. Als men dit land uit zijn impasse wil halen, zal men van een wit blad moeten beginnen. Anders dreigt inderdaad een implosie van het hele systeem en zijn burgerprotesten, burgerlijke ongehoorzaamheid en burgergeweld niet uitgesloten omdat het geheel in een totale onbestuurbaarheid zal belanden. Dat hebben ze in 1944 en 1945 ook meegemaakt: de zwartste bladzijden uit de binnenlandse geschiedenis waar het crapuul zonder enige weerstand hun misdaden van gemeen recht konden plegen zonder dat ze voor hun criminele daden ooit vervolgd, beschuldigd of gestraft werden.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2021, 00:07   #16
WYSIWYG
Minister-President
 
Geregistreerd: 21 mei 2021
Berichten: 4.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Moet de burger nog zijn belastingen betalen wanneer voor de partijvoorzitter van de grootste partij in België de wet overtreden mag worden als hij zijn zin niet krijgt?
Dat staat er niet.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2021, 00:17   #17
WYSIWYG
Minister-President
 
Geregistreerd: 21 mei 2021
Berichten: 4.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Journalisten stellen ook nooit correcte vragen. In zijn interview op Radio 1 stelde BDW meermaals dat hij absoluut binnen het legalisme wou blijven (3 juli jl.). Enkele dagen later zegt hij letterlijk dat zijn hervorming buiten het legalisme zal en moet gebeuren. Wat is het nu eigenlijk?
Een verandering zal nooit meer kunnen zonder dat iedereen ermee akkoord gaat om van een leeg blad te beginnen. Deze staat gijzelt zichzelf en zal zichzelf ten grave dragen omwille van het eigen falen om de twee volkeren waaruit ze is opgebouwd tevreden te houden. België zit aan zijn limieten. Er zit geen rek meer op. Delastiek is verhuurd en kan op elk moment breken. De reactie van de bevolking hierbij is onvoorspelbaar. Het is voor dit laatste dat De Wever waarschuwt.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2021, 00:28   #18
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
De Wever zegt dat hij legalist is en dat is ook zo. Alleen hebben de traditionelen zulk een constructie als het Belgisch federalisme in elkaar gebokst. Dat er nooit nog iets structureel het land dat niet werkt, kan veranderd worden omdat de grondwet de huidige toestand vergrendeld heeft. Als men dit land uit zijn impasse wil halen, zal men van een wit blad moeten beginnen.
Op Radio 1 verklaarde hij nochtans dat hij enkel in het legalisme een akkoord met de Waalse linkerzijde gemaakt kan worden. Anders zou het niet gaan.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2021, 00:30   #19
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
Dat staat er niet.
De Grondwet is een wet. Bart De Wever wil met die wet geen rekening houden.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2021, 00:33   #20
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De Grondwet is een wet. Bart De Wever wil met die wet geen rekening houden.
In 1830 was er ook een grondwet ,werd er daar toen rekening mee gehouden...

Laatst gewijzigd door Svennies : 10 juli 2021 om 00:33.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be