Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 juli 2021, 22:45   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.582
Standaard Geheim wapen van Chinese Tesla-rivaal Nio

Dat had iedereen wel kunnen zien aankomen dat de Chinezen er wat zouden op vinden?

Chinese Tesla rival NIO targets Europe with its smart EVs as it takes a first step towards going global

Geheim wapen van Chinese Tesla-rivaal Nio, de batterijwissel in 3 minuten, komt naar Europa

Nio

Een wrange bijsmaak voor Tesla?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2021, 08:44   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Prachtig toch? Testgebied Noorwegen daarvoor vind ik top.

Nu de vraag wie gaat daarvoor echt een NIO kopen?

Als men bedenkt dat pakweg 90% van de Noorwegers niet of heel zelden gaan snelladen en dus helemaal geen batterijwissel willen.

Een Noorweger wil na 3 minuten geen volle batterij, want die doet eens een plasje en drinkt zijn koffie.

Bedenk eens je hebt een eigen krachtige ICE-wagen en na 500 km ga je jouw prima onderhouden motor wisselen tegen een revisiemotor die je niet kent.

Het batterijpack is namelijk het eigenlijke chemische hart van de EV, het is geen kunstofbakje dat je even met brandstof vult wat je later opstookt in je motor.

En steeds maar opnieuw een door vele gebruikte batterij in je eigen EV steken.

Ik zie het gewoon als propaganda en zal niet slagen.
Wie een NIO koopt (als eigen wagen) zal bij gelegenheid aan de snelladers van NIO en andere CCS-snellaadpalen laden, en zeker niet aan batterijwissel doen.

Geheim wapen van NIO? Belachelijke titel, er zijn al talrijke die het in het verleden geprobeerd hebben zonder succes.

Wie gaat er dan überhaupt van gebruik maken?

NIOs die verhuurd worden? NIOs voor autodelen?
Prima toch. Dan worden de CCS-snelladers al een klein beetje ontlast moest dat werkelijkheid worden, en NIO de zoveelste van de +100 EV-modellen in Noorwegen worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Een wrange bijsmaak voor Tesla?
Ik zou niet weten waarom. Waarom Tesla? Wat met de andere EV-merken?

Het idee komt al niet van NIO, en NIO copieert zelfs Tesla, want het model S/X batterijpack is altijd zo ontworpen voor batterijwissels te doen.

Stel eens voor Tesla gaat dan hun swap station (van 2013) terug invoeren, wat gaat NIO dan doen?
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=MFqUfgXHoJA

Will Tesla Battery Swapping Crush Nio?

13.03.2021

Laatst gewijzigd door Micele : 10 juli 2021 om 09:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2021, 14:36   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

NIO maakt SUV-modellen en wil deze herfst ook in Europa verkopen.

Toevallig gaat Tesla zijn Model Y (CUV) reeds vanaf augustus leveren in Europa, en dus niet meer wachten tot 2022 als de Tesla fabriek in Berlijn mag leveren (want die heeft vertraging opgelopen)

https://www.nu.nl/economie/6144554/t...nederland.html

https://tweakers.net/nieuws/184236/t...e-model-y.html
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2021, 10:58   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Het laatste nieuws gaat de EV-bashers en Teslahaters nog wat opjagen, lol

https://www.hln.be/auto/dit-jaar-al-...lide~ab3a383d/

De Belgische Tesla ownersclub zou met 8.106 leden , de 2e grootste van de wereld zijn na die van Noorwegen.
Daar verschiet jan modaal zelfs van.

Citaat:
Dit jaar al 1.500 Belgische Tesla-rijders erbij: wie zijn ze en wat drijft hen naar de ‘dure’ batterijbolide?

Nooit verkocht Tesla meer wagens dan tijdens het afgelopen kwartaal. Wereldwijd rolden van begin april tot juli ruim 200.000 volledig elektrische bolides uit de fabriek van Elon Musk. In ons land kwamen er dit jaar al bijna 1.500 Tesla-rijders bij. Tesla Owners Club Belgium telt ondertussen al 8.106 leden van Tesla-rijders, en is daarmee ‘s werelds grootste, na Noorwegen. Wie zijn de Vlaamse bezitters van zo’n hippe stekkerwagen? Waarom kozen ze voor de prijzige Amerikaan? En hoe tevreden zijn ze erover? Vier Tesla-rijders aan het woord.

Sven Ponsaerts 10-07-21
Voor wie de top 13 in Europa wil weten van 6 maand 2021 vwala van andere draad:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tabel top 13 Europa YTD juni / enkel Q2 volledig

1. UK : 15.071 / 7.767
2. Germany: 13.768 / 7.694
3. France : 13.106 / 7.321
4. Norway : 6.340 / 3.706
5. Italy : 3.134 / 1.431
6. Sweden : 3.097 / 1.738
7. Austria : 2.620 / 1.012
8. Switzerland: 2.272 / 1.510
9. Belgium: 1.456 / 616
10. Spain: 1.334 / 825
11. Netherlands: 970 / 572
12. Denmark: 960 / 387
13. Portugal: 629 / 312
Totaal top 13: 64.757 / 34.891
Vooral de Nederlanders wachten nu eerder op het model Y (vanaf augustus) en natuurlijk ook op de NIO's.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 juli 2021 om 11:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2021, 13:38   #5
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Nu de vraag wie gaat daarvoor echt een NIO kopen? slimme mensen ?

Rij je in het binnenland korte afstanden ....neem je een batterij met minder capaciteit vb 60kWh dus minder gewicht .....ga je op verlof neem je er een met grotere capaciteit 150 kWh ( komt er bij NIO ) dan kan je meer km halen en moet je minder snel laden of minder snel verwisselen en ben je zeker door de leasing batterij dat het altijd een goede is.

En je hebt het voordeel komt er een betere batterij kan je die onder de zelfde auto hangen ....alles gaat toch compacter worden

En wie weet weldra combinatie al rijdend je wagen opladen door lussen in het wegdek

Laatst gewijzigd door chris k : 17 juli 2021 om 13:42.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2021, 15:11   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Nu de vraag wie gaat daarvoor echt een NIO kopen? slimme mensen ?

Rij je in het binnenland korte afstanden ....neem je een batterij met minder capaciteit vb 60kWh dus minder gewicht .....ga je op verlof neem je er een met grotere capaciteit 150 kWh ( komt er bij NIO ) dan kan je meer km halen en moet je minder snel laden of minder snel verwisselen en ben je zeker door de leasing batterij dat het altijd een goede is.

En je hebt het voordeel komt er een betere batterij kan je die onder de zelfde auto hangen ....alles gaat toch compacter worden

En wie weet weldra combinatie al rijdend je wagen opladen door lussen in het wegdek
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2021, 18:25   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Een batterijwisselsation kan enkel maar een aanvulling zijn van een snellaadstation.
Daarbij komt nog extra logistieke bevoorrading want ergens moeten die lege batterijpacks afgevoerd worden en opgeladen worden.

Hamvraag: anders moet me toch iemand die globale tijdswinst uitleggen als pakweg 8 NIOs ofwel achtereen een batteriewissel doen (**1 per 1, dus in een rijtje aanschuiven) ofwel tegelijkertijd 8 NIOs aan 8 laadzuilen aan 180 kW max tegelijkertijd kunnen snelladen?

Het zijn de gegevens/cijfers die ik gevonden heb op de NIO website.
Of via deze link die is idem:
Citaat:
https://cnevpost.com/2021/07/15/nio-...-total-to-310/

NIO's new battery swap station in Hangzhou is its third second-generation station in the region and the company's ninth there.

The second-generation battery swap station can hold 13 batteries and provide up to 312 services per day. Cars can park automatically and complete the battery swap in 3-5 minutes.

As of July 15, NIO has 310 battery swap stations, 212 supercharging stations, 392 destination charging stations, and access to over 380,000 third-party charging piles in China.

NIO originally planned to have 500 battery swap stations in China by the end of this year, but at the first NIO Power Day event on July 9, the company's co-founder and president Qin Lihong announced that the target had been raised to 700.

On July 9, NIO said that only 29 percent of customers currently have a battery swap station within a 3-kilometer radius, which is unsatisfactory.
**Vb Youtube NIO 2.0 Swapstation, auto per auto kan laden gemiddeld duurt het bijna 5 minuten bij optimale bevoorrading (312 swaps op 24 uur = 4 min 37 seconden, als iedereen handig is met zijn smartphone:
https://www.youtube.com/watch?v=P-5ONb0wGGg

NIO heeft ondertussen 310 batteryswapsations en 212 supercharging stations aan x-laadzuilen (ik neem aan 8, hier een vb https://www.youtube.com/watch?v=ukJPMi5kFss )

8 NIOs maal 5 minuten is 40 minuten. De laatste is dus pas na 40 minuten terug op de baan, de voorlaatste na 35 minuten, de derdelaatste nog altijd 30 minuten, de vierdelaatste 25 minuten.
1 is na 5 minuten op de baan. Leuk.
2 na 10 minuten op de baan, ook nog leuk.
3 is na 15 minuten op de baan, dat balt eigenlijk ook nog mee, het is tenslotte een volle batterij (90% of meer?)
4 is na 20 minuten op de baan, dat is eigenlijk idem als een snellaadpunt van NIO die pakweg tot 80% laadt.

5-6-7-8 hebben dus niet veel aan een batterijswap.

Nu de NIO supercharger:
Alle 8 NIOs zijn na 20 min tot 80% opgeladen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2021, 15:08   #8
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een batterijwisselsation kan enkel maar een aanvulling zijn van een snellaadstation.
Daarbij komt nog extra logistieke bevoorrading want ergens moeten die lege batterijpacks afgevoerd worden en opgeladen worden.

Hamvraag: anders moet me toch iemand die globale tijdswinst uitleggen als pakweg 8 NIOs ofwel achtereen een batteriewissel doen (**1 per 1, dus in een rijtje aanschuiven) ofwel tegelijkertijd 8 NIOs aan 8 laadzuilen aan 180 kW max tegelijkertijd kunnen snelladen?

Het zijn de gegevens/cijfers die ik gevonden heb op de NIO website.
Of via deze link die is idem:

**Vb Youtube NIO 2.0 Swapstation, auto per auto kan laden gemiddeld duurt het bijna 5 minuten bij optimale bevoorrading (312 swaps op 24 uur = 4 min 37 seconden, als iedereen handig is met zijn smartphone:
https://www.youtube.com/watch?v=P-5ONb0wGGg

NIO heeft ondertussen 310 batteryswapsations en 212 supercharging stations aan x-laadzuilen (ik neem aan 8, hier een vb https://www.youtube.com/watch?v=ukJPMi5kFss )

8 NIOs maal 5 minuten is 40 minuten. De laatste is dus pas na 40 minuten terug op de baan, de voorlaatste na 35 minuten, de derdelaatste nog altijd 30 minuten, de vierdelaatste 25 minuten.
1 is na 5 minuten op de baan. Leuk.
2 na 10 minuten op de baan, ook nog leuk.
3 is na 15 minuten op de baan, dat balt eigenlijk ook nog mee, het is tenslotte een volle batterij (90% of meer?)
4 is na 20 minuten op de baan, dat is eigenlijk idem als een snellaadpunt van NIO die pakweg tot 80% laadt.

5-6-7-8 hebben dus niet veel aan een batterijswap.

Nu de NIO supercharger:
Alle 8 NIOs zijn na 20 min tot 80% opgeladen.
Het Nio systeem is (voorlopig ) het beste ....zijn er al waar er 3 inritten zijn voor wissel
....dus 3 klanten op hetzelfde moment een andere batterij en opladen doet men ernaast....met die meerdere heb ik nog niet gezien

Laatst gewijzigd door chris k : 18 juli 2021 om 15:16.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2021, 17:13   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Het Nio systeem is (voorlopig ) het beste ....zijn er al waar er 3 inritten zijn voor wissel
....dus 3 klanten op hetzelfde moment een andere batterij en opladen doet men ernaast....met die meerdere heb ik nog niet gezien
Foto? Video? Bron?

Dus hoeveel zijn er met 3 inritten?

Citaat:
met die meerdere heb ik nog niet gezien
Dus ook die 3 swaps tegelijkertijd is uit jouw duim gezogen?

Je begrijpt toch dat ik met een link/foto/video van NIO en een eenvoudige berekening kan aantonen dat een swapstation maar 1 inrit heeft.

Citaat:
https://cnevpost.com/2021/07/15/nio-...-total-to-310/

NIO puts two new battery swap stations into operation, bringing total to 310

Tom Kang July 15, 2021

NIO's new battery swap station in Hangzhou is its third second-generation station in the region and the company's ninth there.

The second-generation battery swap station can hold 13 batteries and provide up to 312 services per day. Cars can park automatically and complete the battery swap in 3-5 minutes.
Tot 312 swaps maximum per day mogelijk of:
24 uur = 1440 minuten, gedeeld door 312 = 4 minuten 37 seconden gemiddeld per batterijwissel per dag mogelijk. Amen.

Als de batterijpacks terplaatse bijgeladen worden en can hold 13 batteries, dan hebben die 12 maal 4min37 of 55 minuten tijd die net gewisselde bijna lege batterij bij te laden. Met een degelijke snellader mag dat geen probleem zijn.

Foto:

Video: https://www.youtube.com/watch?v=P-5ONb0wGGg
of via NIO website: https://www.nio.com/nio-power

Ik ben benieuwd naar je natte duim. lol.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juli 2021 om 17:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2021, 18:02   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Zo hier wordt de waarheid uit eerste hand verteld hoe een swapstation 1.0 in de praktijk werkt. Er is zelfs personeel voor nodig, ik zie 2 mensen. Ene moet de auto er zelf inrijden.

De NIO EC6 eigenaar stelt enkele rake vragen, en krijgt het antwoord.

Citaat:
https://youtu.be/eWFavMClPhE?t=194

My NIO EC6 gets it's First Battery swap! This also happened!!! And I show you some secret settings!!!
Engelse ondertitels selecteren.

Hij heeft wat geluk bij aankomst en moet maar even wachten want er was al den NIO voor hem bezig.

Ik heb de video gans bekeken en alles genoteerd.
Op video
° 3 min 10 aangekomen, met nog 70 km rijbereik.

• 4min 10 zijn EC6 is aan de beurt, dienstchauffeur rijdt de wagen voorzichtig erin, en configureert de auto voor swapping, chauffeur stapt uit en gaat in de wekhal ernaast en activeert het mechanisme.

• 6 min 05 of bijna 2 minuten duurde het toen de mechaniek effectief begon te wisselen
• 8 min 10 was het opgeladen batterijpack geplaatst. Chauffeur terug instappen en uitrijden.
• 8 min 45 zat de eigenaar pas terug in de wagen en checkte zijn nieuw rijbereik : 317 km

Effectief heeft het • 4 min 35 • geduurd, met minuutje wachten 5min 35.

Zijn rijbereik is slechts 317 km (of 247 km erbij).
Die nieuwe batterij (70 kWh versie) is zeker niet tot 100% opgeladen.

Citaat:
The EC6 Performance and Signature Versions come with either a standard 70 kWh battery pack with an NEDC range of 440 km, or an optional 100 kWh battery pack with an NEDC range of up to 615 km.

https://www.nio.com/news/nio-launche...-coupe-suv-ec6

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juli 2021 om 18:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2021, 05:13   #11
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Foto? Video? Bron?

Dus hoeveel zijn er met 3 inritten?


Dus ook die 3 swaps tegelijkertijd is uit jouw duim gezogen?

Je begrijpt toch dat ik met een link/foto/video van NIO en een eenvoudige berekening kan aantonen dat een swapstation maar 1 inrit heeft.


Tot 312 swaps maximum per day mogelijk of:
24 uur = 1440 minuten, gedeeld door 312 = 4 minuten 37 seconden gemiddeld per batterijwissel per dag mogelijk. Amen.

Als de batterijpacks terplaatse bijgeladen worden en can hold 13 batteries, dan hebben die 12 maal 4min37 of 55 minuten tijd die net gewisselde bijna lege batterij bij te laden. Met een degelijke snellader mag dat geen probleem zijn.

Foto:



Video: https://www.youtube.com/watch?v=P-5ONb0wGGg
of via NIO website: https://www.nio.com/nio-power

Ik ben benieuwd naar je natte duim. lol.
Ga je weeral beginnen met me uit te maken voor leugenaar ?

Als je zelf eens op google en of youtube zoekt zie je het zelf ....was een promotiefilm van NIO zelf van iets voor nieuwjaar.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2021, 08:29   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Ga je weeral beginnen met me uit te maken voor leugenaar ?

Als je zelf eens op google en of youtube zoekt zie je het zelf ....was een promotiefilm van NIO zelf van iets voor nieuwjaar.
Je zuigt dat uit je duim. Anders had je al de bron ervan.

Bovendien heb je geen enkel punt.

Als men 300 km kan bijladen in 10 minuten, wat heb je dan aan een batterijwissel die niet sneller is? Dat YT filmpje toont een batterijwissel die 5 min 35" duurde voor een rijbereik te krijgen van 317 km.

Die batterijwissels gaan niet lukken in Europa, daar ben ik zeker van.

Tesla heeft juist een upgrade gedaan naar 300 kW voor hun V3-suc , en de CCS laadpalen zijn tot 350 kW voorzien.

Enkel de batterijpacks moeten het aankunnen. Daarvoor heb je helemaal geen Tesla nodig.

Zo laden kan vandaag al de Kia EV6 en Ioniq 5 van 10% tot 80% op in 18 minuten aan een CCS laadpunt, de Lucid zelfs in 16 minuten:

Citaat:
Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt

Combined Charging System (CCS Combo 2)

Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid

EV6: CCS (350 kW DC) 250 kW * 185 kW * 18 min 950 km/u
Ioniq5: CCS (350 kW DC) 232 kW * 175 kW * 18 min 870 km/u
Lucid : CCS (350 kW DC) 300 kW * 240 kW * 16 min 1410 km/u

* = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.
De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
https://ev-database.nl/auto/1482/Kia-EV6-Long-Range-AWD
https://ev-database.nl/auto/1479/Hyu...Long-Range-AWD
https://ev-database.nl/auto/1318/Lucid-Air-Pure

En er zijn er nog: Tesla, Porsche, Audi

Ik denk dat je problemen hebt met eenvoudige wiskunde, nietwaar?

Laatst gewijzigd door Micele : 19 juli 2021 om 08:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2021, 09:23   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Ga je weeral beginnen met me uit te maken voor leugenaar ?
Wat jij ziet en analyseert met jouw hersenpan weet ik niet?

Citaat:
Als je zelf eens op google en of youtube zoekt zie je het zelf ....was een promotiefilm van NIO zelf van iets voor nieuwjaar.
Dit was dat filmpje, wat ik al gezien heb:

Citaat:
https://www.nio.com/videos/nio-power...tion/495319163

28. December 2020

NIO Power Swap Station

NIO Power Swap provides an ultimate and exclusive power service experience enabled by over 1200 patented technologies. Automatic battery and electric system checks are performed during each swap to ensure the car and battery at their best.
1 NIO swapstation, 1 inrit, 1 wagen, 1 batterijwissel. Stockage batterijpacks, versneld filmpje, bijeengeplakt. Dat was het?

Ik wacht nog altijd op jouw hersenkronkels.

Ik heb je een filmpje uit de dagelijkse realiteit getoond uit China. Van 15 maart 2021. Enkel een 70% opgeladen 70kW batterijpack was beschikbaar, daarvoor moet je wel luisteren naar het filmpje (in het begin in Engels gesproken, op 3 min 50" ... is only available a seventy percent... )
Citaat:
https://youtu.be/eWFavMClPhE?t=194
My NIO EC6 gets it's First Battery swap! This also happened!!! And I show you some secret settings!!!
Uiteraard ga jij dat filmpje negeren.

Hij reed dus na 5min 35 pas terug de baan op met 317 km rijbereik. (1 minuut moest hij nog wachten tot de vorige NIO vertrok)

In het begin van het filmpje(terugspoelen) vertrok hij met 100 km rijbereik naar het swapstation in de directe buurt, maar hij moest natuurlijk zijn batterijpack reserveren en zijn aankomst bevestigen.


Droom jij nog maar wat van NIO promotiefilmpjes waar je alles driedubbel ziet, en zelfs 3 inritten.

NIO heeft nog geen enkele wagen verkocht in Europa, ik ben echt in blijde verwachting op die drievoudige swapstations met 3 inritten - waarvan jij gedroomd hebt? - te beginnen in Noorwegen. En dat is eerlijk gemeend hé. (want je leest toch ook wat ik al schreef)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Het Nio systeem is (voorlopig ) het beste ....zijn er al waar er 3 inritten zijn voor wissel
....dus 3 klanten op hetzelfde moment een andere batterij en opladen doet men ernaast....met die meerdere heb ik nog niet gezien

Laatst gewijzigd door Micele : 19 juli 2021 om 09:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2021, 16:44   #14
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

@Michele .....kan jij hier één ding posten zonder de mensen uit te maken ?
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2021, 17:28   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
@Michele .....kan jij hier één ding posten zonder de mensen uit te maken ?
En waar maak ik je uit? Ik toon enkel maar aan dat je niet de waarheid verteld.

En dat kun je vermijden door die onzin weg te laten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Het Nio systeem is (voorlopig ) het beste ....zijn er al waar er 3 inritten zijn voor wissel
....dus 3 klanten op hetzelfde moment een andere batterij en opladen doet men ernaast....met die meerdere heb ik nog niet gezien
Ik herhaal: kun je me a.u.b. daarvan de bron geven?


Op Youtube staan honderden filmpjes van Nio battery swap:

NIO battery swap video
Ongeveer 29.700 resultaten (0,41 seconden).

Geen enkele met 3 inritten of 3 swapstations tegen mekaar gebouwd. NUL Nougabollen.

Het filmpje waar jij naar verwees van december 2020 was trouwens nog de 1e versie swapstation waar de auto nog eerst omhoog moest. Versie 2 hoeft dat niet meer.

Er zijn filmpjes van de eerste versie waar het 7 minuten effectief duurt vanaf de auto erin stond:
Proof, vanaf hier : https://youtu.be/YSEgU9G4BVo?t=76 versneld filmpje.


En @ Chris ik ga dat zolang vragen totdat je die 3 inritten gevonden hebt.
Want jij beweerde dat toch?

chris k Bekijk bericht
Het Nio systeem is (voorlopig ) het beste ....zijn er al waar er 3 inritten zijn voor wissel
....dus 3 klanten op hetzelfde moment een andere batterij en opladen doet men ernaast....

chris k Bekijk bericht
Het Nio systeem is (voorlopig ) het beste ....zijn er al waar er 3 inritten zijn voor wissel
....dus 3 klanten op hetzelfde moment een andere batterij en opladen doet men ernaast....

chris k Bekijk bericht
Het Nio systeem is (voorlopig ) het beste ....zijn er al waar er 3 inritten zijn voor wissel
....dus 3 klanten op hetzelfde moment een andere batterij en opladen doet men ernaast....

3 Posten 3 inritten.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 juli 2021 om 17:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2021, 18:10   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Voor de Europeanen die echt geïnteresseerd zijn in de laatste versie en een tiental fotos en videos

https://insideevs.com/news/501249/ni...-swap-station/

Verschil met de eerste versie nog eens in het kort uitgelegd:
https://insideevs.com/news/465195/ni...ap-station-20/
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2021, 18:59   #17
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En waar maak ik je uit? Ik toon enkel maar aan dat je niet de waarheid verteld.

En dat kun je vermijden door die onzin weg te laten.



Ik herhaal: kun je me a.u.b. daarvan de bron geven?


Op Youtube staan honderden filmpjes van Nio battery swap:

NIO battery swap video
Ongeveer 29.700 resultaten (0,41 seconden).

Geen enkele met 3 inritten of 3 swapstations tegen mekaar gebouwd. NUL Nougabollen.

Het filmpje waar jij naar verwees van december 2020 was trouwens nog de 1e versie swapstation waar de auto nog eerst omhoog moest. Versie 2 hoeft dat niet meer.

Er zijn filmpjes van de eerste versie waar het 7 minuten effectief duurt vanaf de auto erin stond:
Proof, vanaf hier : https://youtu.be/YSEgU9G4BVo?t=76 versneld filmpje.


En @ Chris ik ga dat zolang vragen totdat je die 3 inritten gevonden hebt.
Want jij beweerde dat toch?

chris k Bekijk bericht
Het Nio systeem is (voorlopig ) het beste ....zijn er al waar er 3 inritten zijn voor wissel
....dus 3 klanten op hetzelfde moment een andere batterij en opladen doet men ernaast....

chris k Bekijk bericht
Het Nio systeem is (voorlopig ) het beste ....zijn er al waar er 3 inritten zijn voor wissel
....dus 3 klanten op hetzelfde moment een andere batterij en opladen doet men ernaast....

chris k Bekijk bericht
Het Nio systeem is (voorlopig ) het beste ....zijn er al waar er 3 inritten zijn voor wissel
....dus 3 klanten op hetzelfde moment een andere batterij en opladen doet men ernaast....

3 Posten 3 inritten.
Je plaat blijft hangen .

Ik heb een film gezien waar men voorstelling deed van een NIO dacht van EC6 en men bij de auto een "battery swap deed en het was aan een station met 3 inritten "......en als je het nu gelooft of niet .....daar trek ik me niets van aan.....doe maar rustig verder in je fantasiewereldje van Tesla .

En wil je de film zien zoek hem zelf ....dan zie je eens wat kwaliteit is.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2021, 19:24   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Er zijn plots in juli twee NIOs extra ingeschreven in Noorwegen, wat het totaal voor 2021 op 4 NIO ES8 brengt.
(hun grootste SUV en hun eerste EV-model sinds 2018)

Het kan zijn dat het om 4 directiewagens gaat of voor potentiële klanten te laten testen.

Bron: https://elbilstatistikk.no/ 58e plaats juli (lijst 100 selecteren)

Nederland of Spanje hebben nog geen NIOs:
https://eu-evs.com/pivot
Ook op https://eu-evs.com/ of de 11 belangrijke EV-landen is NIO nog nergens op de merkenlijst.

De 4 ES8 van Noorwegen zijn dus wslk de eerste 4 in Europa.

Dat er in Chinese miljoenensteden - waar maar heel weinig mensen of gezinnen thuis kunnen bijladen - een compact swapstation zich lonen kan is evident, dit als aanvulling van snellaadstations buiten de stad of langs de invalswegen tussen naar en van de steden. Het is niet veel groter als 2 garageboxen. Je kan het bij wijze van spreken in een zijstraat plaatsen, en je hebt maar een forse snellader nodig.

Dat een swapstation met 1 inrit dus veel minder plaats inneemt dan een laadstation met pakweg 8/10/20/50 snelladers is evident.

Deze kenner heeft er zijn opinie over: (eigenaar van ES6, en dus bij NIO owners club)

Citaat:
https://insideevs.com/news/392660/ni...-by-customers/

How NIO Changed My Mind On EV Battery Swapping

Jan 14, 2020 at 8:44am ET
Tom Moloughney


It works. They love it.

I have never been a big fan of battery swap for EVs. When Better Place started out I thought they might have a chance to succeed if they got more than one OEM to buy into it (they didn't - only Renault agreed to make a car that could use the service) and if they first concentrated all of their assets in Israel, a relatively small country where they could thoroughly cover the whole country rather easily (they didn't do that either and spread themselves too thin).

So when I heard that Chinese EV startup NIO was going to be offering battery swap services to their customers, I was left scratching my head a bit. It seemed like an enormous investment that attempts to solve problems (long charging times and limited range) that are rapidly going away.

Back when Better Place started in 2007, there weren't any EVs available to buy, but the ones that were under development, except for the Tesla Roadster, were going to have a sub-100-mile range, and take many hours to recharge. Additionally, there was very little data to support long life for EV battery packs, so buying an EV without really knowing how long the battery would last was a huge gamble.

Battery swap locations sounded like a viable answer to these issues. In a couple minutes, you have a fully charged pack, and you could even lease the battery separate from the car so you never have to worry about it needing to be replaced since you just swap it out for a new one every few days.

However, in 2020, we now know EV battery packs last a long time when properly cared for. We also have EVs that can go 200 to 300 miles per charge and EV charging keeps getting faster and faster. Some EVs can DC Fast charge at a rate of more than 200 kW, making a 20-minute stop good enough to add 150+ miles of range. And we're just beginning. Driving ranges are going to continue to get longer and charging is going to continue to get faster.

So why would anyone invest so much money and effort in a technology that will most likely not be needed or possibly obsolete in a few years?

A few weeks ago I traveled to China as a guest of NIO's so I could report on their progress and get a better idea of what NIO was up to these days. One of the things on my list for the trip was to experience their battery swap process and, if possible, chat with NIO customers that use the service.

After driving around Beijing for about 50 miles in an NIO ES6 SUV, I headed for a battery swap station in Beijing. I still had more than 100 miles of range remaining, but I wanted to experience the battery swap process so we asked Nomi, NIO's in-car virtual assistant to navigate us to the nearest facility.

Upon arrival, I parked the car outside the station and an NIO employee backed the vehicle into the bay. There was also a garage door on the back of the station so in some locations the driver pulls in and then backs out when the swap is finished. I noticed that the swap station looked like a temporary structure, not something permanently built onsite so I asked about it.

I found out that was exactly the case. These stations are designed to be moved from location to location if necessary. They can be assembled on-site very quickly and a new location can be up and running in a couple days if the state-owned power utility does their hook up quickly.

If NIO sees that a particular location isn't being utilized enough, they can pack it up and drop it down in another parking lot where they expect utilization to be better. If a location is being over-utilized they can simply drop another swap station off next to the one they have and double their capacity, provided they have enough space available.

While my battery was being swapped, which took a little under six minutes, another NIO owner stopped by to swap their battery. I introduced myself and asked if they minded me asking them some questions and they obliged. They told me they wouldn't have bought the car if NIO didn't have this battery swap service. They don't have the ability to charge at home, so they rely entirely on public charging and there aren't enough high-speed public chargers yet. Therefore, owning an EV wouldn't be convenient if they couldn't quickly swap the battery. Plus, it's a free service for NIO customers so they knew they wouldn't have to pay anything for fuel as long as they owned the car and that was a big incentive.

The next day we traveled to Shenzhen to attend NIO day, an annual event that celebrates the brand. At this year's NIO day CEO William Li introduced NIO's next offering, the EC6, as well as the redesigned ES8 SUV and announced that NIO would soon be offering a 100 kWh battery pack on all of their vehicles, in addition to the 70 kWh and 84 kWh packs currently available. There were around 8,000 people in attendance, most of which were NIO customers.

Notable about the packs is that they are all the same physical size, and need to be so they are interchangeable for the battery swap system. Also as mentioned, NIO customers that have the 70 kWh pack can swap it for another 70 kWh pack for free but if they want an 84 kWh pack, for a long trip, for instance, they can rent it for $10 per day. I'm sure the 100 kWh pack will be available also, but the rental fee has not yet been announced.

The next day I visited a NIO store and had the chance to sit down with about a dozen NIO owners and chat with them about the brand. Think of a large Tesla store, the cars on display on the ground level, with a large second floor that has a coffee bar, a lounge and a play area for children. Access to the 2nd floor is restricted to only NIO owners; it's like a private club.

So I sat down with about a dozen NIO owners and asked them about the owner's experience, why they chose NIO, what they thought about Tesla, etc. Every person I spoke to brought up the battery swap and how much better it made the ownership experience. Many of them said they wouldn't have gotten an EV if the battery swap wasn't part of it. They either were too concerned about the time it would take to charge, or worried that after a few years the range would have degraded too much.

With battery swap, you never have to worry about battery degradation, because you just get a new battery. NIO checks the state of health of the batteries when they recharge them at the swap stations and if they diagnose an issue, they take the pack out of service and repair it.

In China, no one owns land, and very few people live in private homes except those that live way out in the rural areas. In cities, where most of the cars are, everyone lives in large apartment buildings. Very few of these have onsite EV charging, so owning an EV means you need to rely on public charging infrastructure. So it's easy to understand why charging is a major concern for potential EV owners.

In addition to the approximately 125 battery swap stations, NIO is also building out a network of high-speed "superchargers". I learned that all DC-fast chargers are referred to as superchargers in China, unlike in the rest of the world where only Tesla's high-speed chargers are called that.

Has this experience changed my mind on battery swap? Well, yes and no. I still don't think it's necessary or a good investment for the US or Europe. The driving range on EVs is getting longer and longer, and charging times are getting shorter and shorter. That alone is enough to make battery swap something that might only be useful for another 4-5 years.

However, for NIO battery swap working. NIO is using this service as an effective tool to sell their cars, kind of like how Tesla offered unlimited free supercharging in their first few years of Model S sales. With NIO, you never have to pay to charge your car, "refueling" only takes 6 minutes and there's no concern that your battery will degrade over the years. Personally, I could see NIO phasing out battery swap in 6 or 7 years when their supercharger network is more robust and their cars all go 300+ miles per charge. Additionally, there's a push to improve EV charging at residential apartment buildings, so that will help to relieve some of the stress on the need for battery swap.

China is currently a highly competitive market for electric vehicles, and NIO is selling more than a car, they are selling an ownership experience that they believe is better than their competition which, of course, includes Tesla. Currently, I see the battery swap is an integral part of NIO's ecosystem. After visiting NIO, speaking with their customers and using one of their battery swap stations, I came away with a newfound respect for this service. It just works.
NIO zal nog wel ervaren dat Europa niet China is.
Ik denk dat de swapstations hooguit in de grootste steden zullen komen die nog achterstand hebben qua snelle laadpunten.
En nu wil NIO in Oslo die swapstations plaatsen. Een stad die wel al heel goed voorzien is met (snelle) openbare laadpunten.

Want de EV-stad nummer 1 van de wereld, al vele jaren. Maar wie weet gaan er nu nog meer EVs verkocht worden door appartementsbewoners die een ICE hebben.

Enkele recente stats over Oslo vergeleken met andere Noorse steden:
https://elbil.no/fra-1-august-blir-d...-i-oslo-igjen/

Laatst gewijzigd door Micele : 19 juli 2021 om 19:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2021, 20:20   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Je plaat blijft hangen .
En jouw fantasie draait al helemaal door.
Niemand gelooft jouw onzin.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2021, 20:29   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Vervolg na alweer een waardeloze post van @Chris.


Hoe reageert Tesla China nu op dat (kleine) offensief van NIO in China?

Zo, met 29 laadstations met 222 snelle laadpunten op 1 dag te openen (zoals ergens in december), en dat zal wslk bijna elke dag gebeuren in diverse grote steden in China. Bovengronds (12) of ondergronds (17) waar het ook maar gaat.

Namelijk 20 V3 Suc stations (tot 250/300 kW) en 9 V2 stations (tot 150 kW)
De vertaling en details zet ik erbij per stad.

Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-reco...cations-china/

December 16, 2020

Tesla’s Supercharger ramp recently achieved a new milestone in China, with the electric car maker going live with 29 new chargers in one day. There were 20 Supercharger V3s out of the 29 set up across multiple cities, which should help support the company’s growing consumer base in the country.

The announcement was posted by Tesla China’s Charging Team on Weibo, where it was shared by the company’s main handle. Tesla China highlighted the convenience of its rapid-charging network in its announcement. “Full power (and) smooth all the way!” Tesla China noted.

Here's an auto English translation from the Chinese poster:
New records, Here we go again!
There are 29 new stations on the line today.
TESLA
Beijing Daxing Tian guanyuan CapitaLand MALLV3 super-level charging station | underground 6 V3
Beijing Jiran home eight points Store super charging station | Ground 8 V2
Beijing Daxing International Airport super charging station | Ground 8 V2
Shanghai Zhongrong Hengrui International Building V2 super charging station underground 6 V2
Shanghai jiadi center super charging station | underground 28 V2
Zhejiang Hangzhou Kaiyuan senbodu Holiday Hotel V 3 super charging station | underground 6 V3
Zhejiang Huzhou railway station V3 super charging station | underground 6 V3
/ Jiangsu Nanjing Zhongke innovation wide field V3 super charging station | ground 9 V3
Jiangsu Nan Jing Hongyue city V3 super charging station underground 6 V3
Jiangsu Suzhou Taihu Wanhao Hotel V 3 super charging station | underground 6 V3
Jiangsu shuzhou Shangrila Hotel Super Charging Station | 8 V2 on the ground
Jiangsu Suzhou Kunshan Holiday Hotel V 3 super charging station | underground 6 V3
Jiang Su Yi xingbin Hall super charging station | ground 6 V2
Hubei Wuhan Huaqiao City Sports Life Center 3 super charging station | underground 9 V3
Hubei Wuhan Kaixin building V 3 super charging station | underground 12 V3
Shantong Tai Andong Zun huameda 3 super charging station | ground 6 V3
Shantong Weifang Tesla Center 3 super charging station | ground 9 V3
Jilin Changchun Qi Le Yun V3 super charging station | underground 9 V3
Henan Zhengzhou haihaishang 3 super charging station | underground 6 V3
Henan Zhengzhou Vanke Wide Field 3 super charging station | underground 15 V3
Tenjin ka Mao Tiancai Hotel V3 super charging station | ground 6 V3
Tianjin Fuli wide field super charging station | underground 8 V2
Yunnan Lijiang Jinmao Kai Yue Hotel 3 super charging station | underground 6 V3
Guangdong Shen Tian Jian chuangzhi Center V 3 super charging station | Ground 15 V3
Guangdong shenzhengzhong golf super charging station | ground 6 V2
Guangdong yutou Changping Xinyi city V3 super charging station | underground 6 V3
The St. Regis Guangdong Zhuhai V3 super charging station | ground 6 V3
Guangdong Jieyang wantai Hui V3 super charging station | ground 6 V3
Guangdong Foshan Nanhai huanyucheng super charging station | underground 8 V2

Tuesday Happy, more stations please look forward to.

So that's 29 stations, with 78 V2 + 144 V3 stalls, totalling 222.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 juli 2021 om 20:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be