Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 juli 2021, 05:37   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.867
Standaard De oude milieu- en verkeersmiserie komt terug

Er lijkt wereldwijd een soort samenzwering te zijn tussen de economische wereld en de overheden om werknemers,die zich eigenlijk al gewoon gemaakt hadden om van thuis uit te werken,weer filegewijs te VERPLICHTEN om zich fysiek te verplaatsen naar kantoorgebouwen gevestigd op bijna ontoegankelijke plaatsen om dan daar op ccomputers te gaan doen wat ze,evident,evengoed van thuis uit kunnen doen.


Uiteraard,grote delen van de beurswaardes wereldwijd,van bepaalde dienstensectoren en van overheidsinkomsten hangen af van deze waanzin die we "forenzenverkeer" zijn gaan noemen en van goedgevulde kantoorgebouwen.Om het over de job van miljoenen "managers" maar niet te hebben.


Het was nochtans BEWEZEN dat anders ook kan voor een meerderheid van het" white collar" werk,en ook de verkeerstromen en bijgaande milieuproblemen konden minder.Dat was goed te merken de laatste maanden toen de economie al veel verbeterd was maar de "oude problemen" niet meer terugkeerden.


Dark Lords of the Sith echter duwen en trekken duidelijk om de glorieuze oude rampscenario's van vroeger weer terug te brengen.Omdat anders hun belangen te zeer geschaad worden...Speciaal de besturen van de grote steden op deze planeet zullen niet stoppen voor de "happy old times" terug zijn.Nochtans,het was bewezen,zijn grote zakendistricten in dergelijke steden technisch gezien eigenlijk bijna irrelevant..

Dus gaan we binnen niet al te lange tijd ook hier in Belgie weer die zever hebben over "verkeersellende" en "uitstootnormen" en zo.....Problemen die PERFECT vermeden kunnen worden....BEWEZEN!

Laatst gewijzigd door kelt : 16 juli 2021 om 05:50. Reden: -
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2021, 07:39   #2
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Dat klopt. En dat is ook elementaire logica.

Vooraleer men - nog maar eens - bijkomende wegen en infrastructuur voorziet voor koning auto, moet men maximaal inzetten op sturen teneinde congestie te vermijden. Thuiswerk past daar absoluut ook in en is misschien een van de maatregelen met het meeste effect heeft.

Doch, bepaalde partijen als NVA hebben blijkbaar dat verstand niet en zijn men hun verkeersbeleid ergens blijven steken in de jaren 1970. Volop de auto faciliteren ( zie onder meer het aanleggen van parkings midden in het stadscentrum door het NVA opperhoofd ) en vervolgens de mensen laten kiezen welke transportmiddel ze nemen. Het resultaat zagen we eind 2017 toen er een compleet verkeersinfarct was in Antwerpen, wagens niet meer voor of achteruit konden en de politie moest oproepen om niet naar Antwerpen te komen met de auto.

Dit was na de oproep van De Wever dat automobilisten van harte welkom waren in zijn stad. De afgang kon niet groter zijn ...
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2021, 11:48   #3
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Er lijkt wereldwijd een soort samenzwering te zijn tussen de economische wereld en de overheden om werknemers,die zich eigenlijk al gewoon gemaakt hadden om van thuis uit te werken,weer filegewijs te VERPLICHTEN om zich fysiek te verplaatsen naar kantoorgebouwen gevestigd op bijna ontoegankelijke plaatsen om dan daar op ccomputers te gaan doen wat ze,evident,evengoed van thuis uit kunnen doen.
(...)
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Eerder het tegendeel lijkt me het geval.
Vele werkgevers die voordien weigerachtig stonden tegen thuiswerk hebben kunnen ervaren, nu het moest, dat hun werknemers het werk prima van thuis konden doen.

Zelf heb ik maanden aan een stuk van thuis uit gewerkt. Technisch met Wifi, Teams en de VPN gaat dat zeer goed. 10 jaar geleden zou dat niet gekund hebben. Thuis werken heeft duidelijk voordelen maar altijd thuis werken is het ook niet. Uiteindelijk leid je een redelijk eenzaam bestaan. Van het sociale contact blijft niet veel meer over. Ik herken dat ook bij mijn collega's. Dus werknemers zijn zelf ook geen vragende partij om altijd van thuis te kunnen werken.

Dus, denk ik, zal er een nieuw evenwicht ontstaan, met een groter aandeel thuiswerk dan vroeger, maar niet met een aandeel zoals tijdens de corona.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2021, 12:12   #4
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Eerder het tegendeel lijkt me het geval.
Vele werkgevers die voordien weigerachtig stonden tegen thuiswerk hebben kunnen ervaren, nu het moest, dat hun werknemers het werk prima van thuis konden doen.
Ha ja ?

Het is meestal toch een dikke flop geworden dacht ik dat telewerk. Oftewel is het onmenselijk, oftewel is uw personeel eigenlijk op vakantie he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2021, 12:27   #5
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ha ja ?

Het is meestal toch een dikke flop geworden dacht ik dat telewerk. Oftewel is het onmenselijk, oftewel is uw personeel eigenlijk op vakantie he.
lekker gratis schranzen in de kantine
__________________
Vette Pois(s)on is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2021, 14:07   #6
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Eerder het tegendeel lijkt me het geval.
Vele werkgevers die voordien weigerachtig stonden tegen thuiswerk hebben kunnen ervaren, nu het moest, dat hun werknemers het werk prima van thuis konden doen.

Zelf heb ik maanden aan een stuk van thuis uit gewerkt. Technisch met Wifi, Teams en de VPN gaat dat zeer goed. 10 jaar geleden zou dat niet gekund hebben. Thuis werken heeft duidelijk voordelen maar altijd thuis werken is het ook niet. Uiteindelijk leid je een redelijk eenzaam bestaan. Van het sociale contact blijft niet veel meer over. Ik herken dat ook bij mijn collega's. Dus werknemers zijn zelf ook geen vragende partij om altijd van thuis te kunnen werken.

Dus, denk ik, zal er een nieuw evenwicht ontstaan, met een groter aandeel thuiswerk dan vroeger, maar niet met een aandeel zoals tijdens de corona.
Zoals ik in mijn bijdrage opmerkte wordt momenteel een gigantische belangengroep (belang hebbende bij het ouderwetse systeem van kantoorwerk-forenzen tewerkgesteld in grote blinkende dozen in stedelijke zakenwijken alwaar ze ook gigantische hoeveelheden broodjes nodig hebben) drooggezet.

Die gaan dat niet zomaar laten gebeuren....

Ik hoop net als U dat ze niet winnen.
In afwachting is iedereen die nog aandelen heeft in immogroepen doende in kantoorgebouwen als knettergek te beschouwen.DUMPEN die handel....

Laatst gewijzigd door kelt : 17 juli 2021 om 14:14.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2021, 14:12   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ha ja ?

Het is meestal toch een dikke flop geworden dacht ik dat telewerk. Oftewel is het onmenselijk, oftewel is uw personeel eigenlijk op vakantie he.
Die bedrijven die moesten ontdekken dat toetsenbordklopperij thuis niet werkt kunnen zich inderdaad eens afvragen hoe relevant die "toetsenbordklopperij" eigenlijk wel is......

Het risico bestaat dat anno 2021 hun informaticasystemen en hun werkverdeling en procedures niet op punt staan.

En DAT is nog een paar gradaties erger en heeft eigenlijk niks meer vandoen op thuiswerk of kantoorwerk of werk uberhaupt.....

Me dunkt dat er wat managers in de weg lopen.

Laatst gewijzigd door kelt : 17 juli 2021 om 14:13.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2021, 16:49   #8
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Er lijkt wereldwijd een soort samenzwering te zijn tussen de economische wereld en de overheden om werknemers,die zich eigenlijk al gewoon gemaakt hadden om van thuis uit te werken,weer filegewijs te VERPLICHTEN om zich fysiek te verplaatsen naar kantoorgebouwen gevestigd op bijna ontoegankelijke plaatsen om dan daar op ccomputers te gaan doen wat ze,evident,evengoed van thuis uit kunnen doen.


Uiteraard,grote delen van de beurswaardes wereldwijd,van bepaalde dienstensectoren en van overheidsinkomsten hangen af van deze waanzin die we "forenzenverkeer" zijn gaan noemen en van goedgevulde kantoorgebouwen.Om het over de job van miljoenen "managers" maar niet te hebben.


Het was nochtans BEWEZEN dat anders ook kan voor een meerderheid van het" white collar" werk,en ook de verkeerstromen en bijgaande milieuproblemen konden minder.Dat was goed te merken de laatste maanden toen de economie al veel verbeterd was maar de "oude problemen" niet meer terugkeerden.


Dark Lords of the Sith echter duwen en trekken duidelijk om de glorieuze oude rampscenario's van vroeger weer terug te brengen.Omdat anders hun belangen te zeer geschaad worden...Speciaal de besturen van de grote steden op deze planeet zullen niet stoppen voor de "happy old times" terug zijn.Nochtans,het was bewezen,zijn grote zakendistricten in dergelijke steden technisch gezien eigenlijk bijna irrelevant..

Dus gaan we binnen niet al te lange tijd ook hier in Belgie weer die zever hebben over "verkeersellende" en "uitstootnormen" en zo.....Problemen die PERFECT vermeden kunnen worden....BEWEZEN!
Telewerk wordt net langs alle kanten aangemoedigd, dus ik weet niet goed waar je op doelt.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2021, 16:51   #9
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Die bedrijven die moesten ontdekken dat toetsenbordklopperij thuis niet werkt kunnen zich inderdaad eens afvragen hoe relevant die "toetsenbordklopperij" eigenlijk wel is......

Het risico bestaat dat anno 2021 hun informaticasystemen en hun werkverdeling en procedures niet op punt staan.

En DAT is nog een paar gradaties erger en heeft eigenlijk niks meer vandoen op thuiswerk of kantoorwerk of werk uberhaupt.....

Me dunkt dat er wat managers in de weg lopen.
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met "toetsenbordklopperij thuis" en "werkverdeling en procedures die niet op punt staan."
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2021, 23:01   #10
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ha ja ?

Het is meestal toch een dikke flop geworden dacht ik dat telewerk. Oftewel is het onmenselijk, oftewel is uw personeel eigenlijk op vakantie he.
Dat dacht je, dus, en waar is dat op gebaseerd?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2021, 23:15   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.375
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ha ja ?

Het is meestal toch een dikke flop geworden dacht ik dat telewerk. Oftewel is het onmenselijk, oftewel is uw personeel eigenlijk op vakantie he.
Een zekering terug opzetten of een versleten klep vervangen doe ik niet van thuis uit.

Maar ja, ik heb meer chiefs dan een doorsnee Indianennatie.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2021, 12:00   #12
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Een zekering terug opzetten of een versleten klep vervangen doe ik niet van thuis uit.

Maar ja, ik heb meer chiefs dan een doorsnee Indianennatie.
Ik werk in een productiefabriek en natuurlijk, onze operators en onze production engineers en onze onderhoudsmensen die kunnen niet werken van thuis.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2021, 13:01   #13
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met "toetsenbordklopperij thuis" en "werkverdeling en procedures die niet op punt staan."
We merken dat hier bij ons ook. De "telewerkende" mensen die antwoorden op hun best 1 keer per week op hun e-mail, weigeren van de telefoon op te nemen, sturen foto's op hun facebook profiel van de mooie bergwandelingen die ze maken en dergelijke meer. Een informele discussie met zoom is zeldzaam. Kortom, echt werken gebeurt er niet. Dat komt wel omdat wij in een systeem zitten waar je eigenlijk zo goed als niet kan buitenvliegen. Er zijn er hier die we al een gans jaar niet meer gezien of gehoord hebben.

Aan de andere kant ken ik mensen die door telewerk zot worden. Veel vrouwen bijvoorbeeld, die jongleren met op hun kinderen passen en telewerk doen.

Er zijn ook wat successen geweest, bij een paar informatici. Maar er is ook een ganse informatica groep in de soep gedraaid. Kortom, de ervaring is over het algemeen een totaal fiasco, met hier en daar een uitzondering die goed uitgepakt is.

Gans de universitaire administratie is in de soep. Niks is juist voorbereid. Enorme vergissingen zijn gebeurd, honderden studenten hun inschrijvingen zijn fout afgelopen. Omdat de verantwoordelijken "telewerken" en dus onbereikbaar zijn, en er hun botten aan vegen. Je kan ze zelfs niet gaan uitkafferen, ze zijn er gewoon niet.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2021, 13:16   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Ideaal zou zijn dat ivm telewerk de regel wordt dat
- als het werk zo georganiseerd kan worden
- en als de werknemer het aanvaard hetzij full time, hetzij part time (1,2,3,4 dagen toch op het kantoor), het toegepast kan worden.

(klein nevenvoordeel: zo kunt ge toch nog eens stoom aflaten door wat te flirten met een collega ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2021, 22:22   #15
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
We merken dat hier bij ons ook. De "telewerkende" mensen die antwoorden op hun best 1 keer per week op hun e-mail, weigeren van de telefoon op te nemen, sturen foto's op hun facebook profiel van de mooie bergwandelingen die ze maken en dergelijke meer. Een informele discussie met zoom is zeldzaam. Kortom, echt werken gebeurt er niet. Dat komt wel omdat wij in een systeem zitten waar je eigenlijk zo goed als niet kan buitenvliegen. Er zijn er hier die we al een gans jaar niet meer gezien of gehoord hebben.

Aan de andere kant ken ik mensen die door telewerk zot worden. Veel vrouwen bijvoorbeeld, die jongleren met op hun kinderen passen en telewerk doen.

Er zijn ook wat successen geweest, bij een paar informatici. Maar er is ook een ganse informatica groep in de soep gedraaid. Kortom, de ervaring is over het algemeen een totaal fiasco, met hier en daar een uitzondering die goed uitgepakt is.

Gans de universitaire administratie is in de soep. Niks is juist voorbereid. Enorme vergissingen zijn gebeurd, honderden studenten hun inschrijvingen zijn fout afgelopen. Omdat de verantwoordelijken "telewerken" en dus onbereikbaar zijn, en er hun botten aan vegen. Je kan ze zelfs niet gaan uitkafferen, ze zijn er gewoon niet.
Ik werk voor een bedrijf dat wereldwijd actief is. Vroeger werkten wij met email uiteraard en daarnaast al jaren met telco's via telefoon. Dan werden de telco's vervangen door Skype en nu al enkele jaren werken we naast email met Teams.
Gaat heel goed. Buiten dat je van thuis uit werkt is er eigenlijk niets anders dan voordien.
Dat collega's een hele dag of een week "verdwijnen" heb ik nog niet meegemaakt.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be