Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 november 2012, 11:37   #1
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard Seksisme wordt strafbaar

Seksisme wordt strafbaar

Minister van Gelijke Kansen Joëlle Milquet heeft haar wetsontwerp tegen seksisme klaar. Ze dicht daarin de ‘gaten' die ze aantrof in de strafwet. Zo bestrijdt de genderwet van 2007 alleen wie aanzet tot discriminatie, haat of geweld tegen personen van het andere geslacht. De minister wil niet alleen het aanzetten tot seksisme bestraffen, maar ook de act zelf.

Haar vooropgestelde definitie: ‘Elk gebaar en elke uitspraak die duidelijk bedoeld is om misprijzen uit te drukken ten aanzien van een of meer personen van een ander geslacht op basis van hun geslacht, of die hen als minderwaardig beschouwt of die hen reduceert tot hun seksuele dimensie en die een ernstige aanslag op hun waardigheid betekent'.

Seksisme wordt ook een verzwarende omstandigheid voor andere misdrijven.


Bron: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20121123_107 (24/11/2012)

Een reactie uit DS van 26/11/12

Met dat ideetje over seksisme belandt alweer een brok menselijk gedrag – wangedrag, zeker – in het strafrecht. Zoals met de GAS-boetes ook pekelzonden daar naartoe drijven. De staat voelt zich geroepen om de wet meer en meer de plaats te laten innemen van spontane wellevendheid of respect. Maar het is ook een historische wetmatigheid dat een staat die almaar repressiever wordt, daarin vooral zijn toenemende onmacht illustreert. (Marc Reynebeau)

Ik moet Marc Reynebeau gelijk geven. De maakbaarheid van de maatschappij door alles in wetten te gieten kent geen grenzen meer.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 12:01   #2
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Seksisme wordt strafbaar

Minister van Gelijke Kansen Joëlle Milquet heeft haar wetsontwerp tegen seksisme klaar. Ze dicht daarin de ‘gaten' die ze aantrof in de strafwet. Zo bestrijdt de genderwet van 2007 alleen wie aanzet tot discriminatie, haat of geweld tegen personen van het andere geslacht. De minister wil niet alleen het aanzetten tot seksisme bestraffen, maar ook de act zelf.

Haar vooropgestelde definitie: ‘Elk gebaar en elke uitspraak die duidelijk bedoeld is om misprijzen uit te drukken ten aanzien van een of meer personen van een ander geslacht op basis van hun geslacht, of die hen als minderwaardig beschouwt of die hen reduceert tot hun seksuele dimensie en die een ernstige aanslag op hun waardigheid betekent'.

Seksisme wordt ook een verzwarende omstandigheid voor andere misdrijven.


Bron: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20121123_107 (24/11/2012)

Een reactie uit DS van 26/11/12

Met dat ideetje over seksisme belandt alweer een brok menselijk gedrag – wangedrag, zeker – in het strafrecht. Zoals met de GAS-boetes ook pekelzonden daar naartoe drijven. De staat voelt zich geroepen om de wet meer en meer de plaats te laten innemen van spontane wellevendheid of respect. Maar het is ook een historische wetmatigheid dat een staat die almaar repressiever wordt, daarin vooral zijn toenemende onmacht illustreert. (Marc Reynebeau)

Ik moet Marc Reynebeau gelijk geven. De maakbaarheid van de maatschappij door alles in wetten te gieten kent geen grenzen meer.
Het nieuwe totalitarisme is aangekomen. Een man die vrouwen probeert te versieren "reduceert personen van het andere geslacht tot hun seksuele dimensie". Merk op dat hij dit volgens dit wetsvoorstel wél mag met personen van hetzelfde geslacht.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 12:25   #3
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Merk op dat hij dit volgens dit wetsvoorstel wél mag met personen van hetzelfde geslacht.
Is het dan nog seksisme ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 12:29   #4
Maori
Minister-President
 
Maori's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2011
Berichten: 5.055
Standaard

Da's dankzij Kallikles' religieuze vriendjes die totaal geen sociale finesse hebben.
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 13:10   #5
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Is het dan nog seksisme ?
De nagel op de kop.

Laat ons het hierbij houden: niet heteroseksualiteit is seksistisch, alleen exclusieve heteroseksualiteit is dat. Het komt voort uit een wereldbeeld waarin de man de man is en de vrouw de vrouw en waarin mannen tot vrouwen aangetrokken en omgekeerd vrouwen tot mannen. Kortom: puur seksistische genderstereotypen diie door maatschappelijke conditionering worden opgedrongen.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 14:46   #6
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
De nagel op de kop.

Laat ons het hierbij houden: niet heteroseksualiteit is seksistisch, alleen exclusieve heteroseksualiteit is dat. Het komt voort uit een wereldbeeld waarin de man de man is en de vrouw de vrouw en waarin mannen tot vrouwen aangetrokken en omgekeerd vrouwen tot mannen. Kortom: puur seksistische genderstereotypen diie door maatschappelijke conditionering worden opgedrongen.
U kunt toch lezen? De minister stelt dat dit wat haar betreft mag worden uitgebreid naar holebi's.
En wat uw nagel betreft; het gaat over ongewenste seksuele uitingen, bedoeld tegen die mannen die denken dat je vrouwen wel kunt lastig vallen; omdat het vrouwen zijn.
Daar ook geweld tegen holebi's; omdat het holebi's zijn erbij komt lijkt me terecht.

Is dit de goede aanpak? Gedeeltelijk wel maar voldoende is het niet. Bij inburgering zou veel meer aandacht moeten gaan naar wat toelaatbaar wordt gezien als gedrag tegenover vrouwen en holebi's.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 15:10   #7
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Of ge hetero , homo , lesbisch , bi-sexueel , of zelfs buitenaards ,
doelbewuste sexisme is fout !!

Stel je zegt tegen iemand ik vind u knap of schoon ,
en die belt de politie op voor sexisme omwille daarvan ??
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 16:19   #8
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik moet Marc Reynebeau gelijk geven. De maakbaarheid van de maatschappij door alles in wetten te gieten kent geen grenzen meer.
De 'illusie' van die maakbaarheid bedoel je misschien. Het wordt tijd dat meer en meer mensen deze evolutie onderkennen voor wat ze werkelijk is, een evolutie naar een bureaucratische dictatuur.

Zo'n systeem zal eveneens voor ondernemers inertie zorgen, met uitzondering van de grote corporaties die in naam van de vrijheid duchtig meedoen de mens te knechten en de kleintjes het onmogelijk te maken nog iets op poten te zetten, in samenwerking met de overheid. Dat is de manier waarop Europa zal neergaan deze eeuw. Door een dictatuur van overheden en corporaties.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 17:15   #9
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
De 'illusie' van die maakbaarheid bedoel je misschien. Het wordt tijd dat meer en meer mensen deze evolutie onderkennen voor wat ze werkelijk is, een evolutie naar een bureaucratische dictatuur.

Zo'n systeem zal eveneens voor ondernemers inertie zorgen, met uitzondering van de grote corporaties die in naam van de vrijheid duchtig meedoen de mens te knechten en de kleintjes het onmogelijk te maken nog iets op poten te zetten, in samenwerking met de overheid. Dat is de manier waarop Europa zal neergaan deze eeuw. Door een dictatuur van overheden en corporaties.
²
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 17:46   #10
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
De 'illusie' van die maakbaarheid bedoel je misschien. Het wordt tijd dat meer en meer mensen deze evolutie onderkennen voor wat ze werkelijk is, een evolutie naar een bureaucratische dictatuur.

Zo'n systeem zal eveneens voor ondernemers inertie zorgen, met uitzondering van de grote corporaties die in naam van de vrijheid duchtig meedoen de mens te knechten en de kleintjes het onmogelijk te maken nog iets op poten te zetten, in samenwerking met de overheid. Dat is de manier waarop Europa zal neergaan deze eeuw. Door een dictatuur van overheden en corporaties.
Wat ziet u dan liever, dat er helemaal niets gebeurt rond seksuele intimidatie tegenover vrouwen en holebi's?
Ik denk niet dat iemand veronderstelt dat met een wet het probleem opgelost is, maar het is wel erkenning dat dit probleem bestaat en een begin om er iets aan te doen, dat is wat anders dan dit voorstellen als een "maakbare samenleving."

Wat seksuele intimidatie te maken heeft met het economisch beleid van de overheid is me niet duidelijk, mij lijkt een beleid wat intimidatie van vrouwen en holebi's strafbaar maakt geen dictatuur van de overheid.

Wel lijkt het me als maatregel gewoon onvoldoende.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 18:10   #11
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
...mij lijkt een beleid wat intimidatie van vrouwen en holebi's strafbaar maakt geen dictatuur van de overheid.
Is er een wet tegen ongewenste intimidatie van gehandicapten bv.? Nee, en dat is ook niet nodig. Maar dat wil niet zeggen dat het intimideren van gehandicapten veroorloofd gedrag is.

Binnenkort bellen we de politie voor elke kleinigheid, in plaats van de problemen zelf op te lossen en alzo een werkbare samenleving te creëren. Het medicijn zou wel eens erger kunnen zijn dan de kwaal.

Een algemene opmerking tussendoor. Vandaar de verwijzing naar economie als voorbeeld.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 18:16   #12
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wat ziet u dan liever, dat er helemaal niets gebeurt rond seksuele intimidatie tegenover vrouwen en holebi's?
Ik heb eerder de indruk dat er dringend iets dient te gebeuren. Is daarvoor een wet nodig? Mochten vrouwen en holebi's dan gediscrimineerd worden tot gisteren in België?

Duurzamer lijkt me te werken om de oorzaken van discriminatie van vrouwen en holebi's weg te werken.

Maar ik ben er me van bewust dat er een probleem is. Ik ken Latijns Amerikaanse meisjes die geshokeerd zijn door het sexisme en racisme dat ze in Europa tegenkomen.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 19:28   #13
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
U kunt toch lezen? De minister stelt dat dit wat haar betreft mag worden uitgebreid naar holebi's.
En wat uw nagel betreft; het gaat over ongewenste seksuele uitingen, bedoeld tegen die mannen die denken dat je vrouwen wel kunt lastig vallen; omdat het vrouwen zijn.
Daar ook geweld tegen holebi's; omdat het holebi's zijn erbij komt lijkt me terecht.

Is dit de goede aanpak? Gedeeltelijk wel maar voldoende is het niet. Bij inburgering zou veel meer aandacht moeten gaan naar wat toelaatbaar wordt gezien als gedrag tegenover vrouwen en holebi's.
Het voorstel van de minister gaat over feiten tegenover het andere geslacht, de vrouwen in het bijzonder. Het voorstel is er niet gekomen omdat vrouwen zich seksistisch gedragen tegenover mannen.

Inburgering. Het seksisme gaat verder dan wat ongepaste uitlatingen op straat. Het bestaat op de werkvloer, soms zeer subtiel en moeilijker te bewijzen. Wat niet belet dat een man met de nieuwe wet zelfs bij onterechte klacht het mag gaan uitleggen.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 19:29   #14
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
De nagel op de kop.

Laat ons het hierbij houden: niet heteroseksualiteit is seksistisch, alleen exclusieve heteroseksualiteit is dat. Het komt voort uit een wereldbeeld waarin de man de man is en de vrouw de vrouw en waarin mannen tot vrouwen aangetrokken en omgekeerd vrouwen tot mannen. Kortom: puur seksistische genderstereotypen diie door maatschappelijke conditionering worden opgedrongen.
Zou de Kerk een seksistisch instituut kunnen zijn ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 19:54   #15
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wat ziet u dan liever, dat er helemaal niets gebeurt rond seksuele intimidatie tegenover vrouwen en holebi's?
Ik denk niet dat iemand veronderstelt dat met een wet het probleem opgelost is, maar het is wel erkenning dat dit probleem bestaat en een begin om er iets aan te doen, dat is wat anders dan dit voorstellen als een "maakbare samenleving."

Wat seksuele intimidatie te maken heeft met het economisch beleid van de overheid is me niet duidelijk, mij lijkt een beleid wat intimidatie van vrouwen en holebi's strafbaar maakt geen dictatuur van de overheid.

Wel lijkt het me als maatregel gewoon onvoldoende.
Dus, voor jou zou de wet niet meer dan een erkenning zijn van een probleem. Je beschouwt ze als onvoldoende.
Wel, je hebt geen wet nodig om een probleem te erkennen. Meer zelfs, de wet zal het probleem niet oplossen. Of denk je dat seksisten het andere geslacht plots anders zullen bekijken ? Het verschil zou kunnen zijn dat een man twee keer zal nadenken vooraleer tegen een vrouw te zeggen dat ze er goed uitziet. Alles kan trouwens vroeg of laat tegen je worden gebruikt,, zeker als er concurrentie en jaloezie in het spel is.

En de rechter, de wijze onafhankelijke man of vrouw, die zal oordelen en veroordelen in hoop dat de vermeende dader tot inkeer komt.

Dus ja. Het is niet meer dan een poging tot maakbaarheid van een samenleving die vindt dat alles mag wat niet verboden is, en we dus alles moeten bestraffen wat als vervelend wordt beschouwd door mensen met lange tenen.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 26 november 2012 om 20:01.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 20:13   #16
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

Ik moet even mijn ogen knipperen toen ik las:
"De minister wil niet alleen het aanzetten tot seksisme bestraffen, maar ook de act zelf."
Ik zou denken: je begint met de daad strafbaar te stellen en pas later het aanzetten ertoe. Aanzetten tot niet-strafbare daden strafbaar stellen voelt onlogisch aan.

Als ik - als man zijnde - de deur open houdt voor een dame, dan bedrijf ik seksisme want de enige reden dat ik dit doe is omdat ze een vrouw is en ik een man.

Als ik de supermarkt binnen ga dan is het mijn gewoonte om de klapdeur open te houden voor de achter mij lopende. Maar als dit een gehoofddoekte (dus vrouw) is, dan kan ik dat beter niet meer doen want de deur voor haar open houden is seksisme.

Of ben ik dan aan het discrimineren van gehoofddoekten als ik die deur los laat in haar gezicht?

Die multikul heeft het leven er niet simpeler op gemaakt.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 21:19   #17
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Ik moet even mijn ogen knipperen toen ik las:
"De minister wil niet alleen het aanzetten tot seksisme bestraffen, maar ook de act zelf."
Ik zou denken: je begint met de daad strafbaar te stellen en pas later het aanzetten ertoe. Aanzetten tot niet-strafbare daden strafbaar stellen voelt onlogisch aan.
Ja. Seksisme op zich wordt strafbaar, en als je discrimineert om seksistische redenen krijg je voor discriminatie een zwaardere straf dan voorheen.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 23:25   #18
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Seksisme wordt strafbaar

Minister van Gelijke Kansen Joëlle Milquet heeft haar wetsontwerp tegen seksisme klaar. Ze dicht daarin de ‘gaten' die ze aantrof in de strafwet. Zo bestrijdt de genderwet van 2007 alleen wie aanzet tot discriminatie, haat of geweld tegen personen van het andere geslacht. De minister wil niet alleen het aanzetten tot seksisme bestraffen, maar ook de act zelf.

Haar vooropgestelde definitie: ‘Elk gebaar en elke uitspraak die duidelijk bedoeld is om misprijzen uit te drukken ten aanzien van een of meer personen van een ander geslacht op basis van hun geslacht, of die hen als minderwaardig beschouwt of die hen reduceert tot hun seksuele dimensie en die een ernstige aanslag op hun waardigheid betekent'.

Seksisme wordt ook een verzwarende omstandigheid voor andere misdrijven.


Bron: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20121123_107 (24/11/2012)

Een reactie uit DS van 26/11/12

Met dat ideetje over seksisme belandt alweer een brok menselijk gedrag – wangedrag, zeker – in het strafrecht. Zoals met de GAS-boetes ook pekelzonden daar naartoe drijven. De staat voelt zich geroepen om de wet meer en meer de plaats te laten innemen van spontane wellevendheid of respect. Maar het is ook een historische wetmatigheid dat een staat die almaar repressiever wordt, daarin vooral zijn toenemende onmacht illustreert. (Marc Reynebeau)

Ik moet Marc Reynebeau gelijk geven. De maakbaarheid van de maatschappij door alles in wetten te gieten kent geen grenzen meer.
Ik vrees ervoor

Weer eens iets met de beste bedoelingen _ niet te vergeten aan welke hardroepers we dat weeral te danken hebben _ dat de zaak enkel grimmiger zal maken en scherper op de snee zal brengen.

Nog te zwijgen over de 10-tallen jaren die nodig zijn om die slinger in een nulpositie terug te laten komen. Want zoals met al die dingetjes die ter bescherming van vooral vrouwen in het leven worden geroepen maar waar het protocol dwingt dat in algemene regels (dus voor de beide seksen) te moeten kneden zal het zo worden dat seksisme slechts in één richting zal bestreden worden
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 23:32   #19
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het nieuwe totalitarisme is aangekomen. Een man die vrouwen probeert te versieren "reduceert personen van het andere geslacht tot hun seksuele dimensie".
juist ja

En vermits, ik veronderstel, dit een zuiver klachtenmisdrijf is zal het mevrouw zijn die beslist of ze het 'louter reduceren tot de seksuele dimensie' als negatief zal ervaren

Citaat:
Merk op dat hij dit volgens dit wetsvoorstel wél mag met personen van hetzelfde geslacht.
Wat is er nodig om je te laten registreren tot hetzelfde geslacht ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2012, 23:36   #20
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Da's dankzij Kallikles' religieuze vriendjes die totaal geen sociale finesse hebben.
Neen hoor
Enkel dankzij een hoop heethoofden die perse weer een speciale wet nodig hadden om die etterkes aan te pakken
( Niet dat het veel zoden aan de dijk gaat brengen )

Da's dan de zoveelste keren dat de vraag naar represaille vooral in eigen voet schiet
praha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be