Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 februari 2014, 08:30   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.582
Red face 's nachts rijden ...

Ik vraag mij af of je 's nachts sneller mag rijden dan overdag want zoals ik al regelmatig kon vaststellen is dat toegelaten ...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2014, 08:37   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.291
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het is niet wettelijk, maar zolang je niet betrapt word is het toegelaten.

En wat betreft de pak-kans. De roverheid wil de pakkemannen niet teveel betalen, dus nachtwerk is uit den boze.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2014, 11:35   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik vraag mij af of je 's nachts sneller mag rijden dan overdag want zoals ik al regelmatig kon vaststellen is dat toegelaten ...
Dat is wel interessant dat gij u dat afvraagt.
Want ik heb me dat nog nooit afgevraagd.
Hoe zou da komen ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2014, 11:50   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik vraag mij af of je 's nachts sneller mag rijden dan overdag want zoals ik al regelmatig kon vaststellen is dat toegelaten ...
Als je aangepaste snelheid bedoelt naargelang - of het ontbreken van - verkeersdrukte is er Artikel 10.1.1.

Citaat:
Artikel 10. Snelheid

10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

[...] http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/168-art10

Uiteraard moet men alle verkeersregels "in dezelfde mate" opvolgen... en niet die verkeersregel 10.1.1 meer gewicht geven als andere... (zoals Art 11 ...)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 februari 2014 om 11:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2014, 18:27   #5
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Waarover gaat dit eigenlijk ? Je moet je gewoon aan de wettelijke maximumsnelheden houden, punt aan de lijn.

Er zijn wel al voorstellen geweest om de snelheden op de autostrades 's nachts te verhogen, maar het is al aangetoond dat er meer zware en dodelijke ongevallen gebeuren wanneer het 'kalm' is op de baan. Vele chauffeurs zijn dan ook minder alert.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2014, 18:36   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Waarover gaat dit eigenlijk ? Je moet je gewoon aan de wettelijke maximumsnelheden houden, punt aan de lijn.

Er zijn wel al voorstellen geweest om de snelheden op de autostrades 's nachts te verhogen, maar het is al aangetoond dat er meer zware en dodelijke ongevallen gebeuren wanneer het 'kalm' is op de baan. Vele chauffeurs zijn dan ook minder alert.
Ik heb zo´n "aantonen" nog nooit gevonden (ik ken nochtans een hele hoop studies)

En moesten er nog zeer vage aanwijzingen zijn, dan is het verband met hoger gereden snelheden nog altijd niet aangetoond.


In de landen waar men de Vmax van de snelweg algemeen verhoogd heeft, heeft men geen verhoging van de verkeersongevallen of verkeersdoden vastgesteld, integendeel zelfs #.
# http://www.uctc.net/papers/069.pdf
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 februari 2014 om 19:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2014, 19:17   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Even verduidelijken:
Ik ga wel akkoord dat om xx-diverse redenen - per voertuigkilometer - het aantal ongevallen ´s nachts duidelijk hoger zijn als overdag.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 februari 2014 om 19:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2014, 19:36   #8
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Waarover gaat dit eigenlijk ? Je moet je gewoon aan de wettelijke maximumsnelheden houden, punt aan de lijn.

Er zijn wel al voorstellen geweest om de snelheden op de autostrades 's nachts te verhogen, maar het is al aangetoond dat er meer zware en dodelijke ongevallen gebeuren wanneer het 'kalm' is op de baan. Vele chauffeurs zijn dan ook minder alert.
Door wie is dat al aangetoond, dan? De meeste dodelijke ongevallen gebeuren trouwens niet op de snelweg.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2014, 19:49   #9
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Door wie is dat al aangetoond, dan? De meeste dodelijke ongevallen gebeuren trouwens niet op de snelweg.
Er gebeuren niet veel ongevallen, maar die wel gebeuren zijn meestal zwaar en ook dodelijk. Men crasht op een autostrade niet aan 30 km/h als je begrijpt wat ik bedoel.

Mensen hebben ook een vals gevoel van veiligheid als ze op een vrijwel lege baan rijden en hebben dan ook de neiging om minder allert te zijn en dieper het gaspedaal in te duwen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2014, 19:57   #10
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Er gebeuren niet veel ongevallen, maar die wel gebeuren zijn meestal zwaar en ook dodelijk. Men crasht op een autostrade niet aan 30 km/h als je begrijpt wat ik bedoel.

Mensen hebben ook een vals gevoel van veiligheid als ze op een vrijwel lege baan rijden en hebben dan ook de neiging om minder allert te zijn en dieper het gaspedaal in te duwen.
Is dat uw "aantoning"?

Ik ben al om 3u 's nachts van antwerpen afgekomen tegen 140 en dan schoten er mij nog meer dan genoeg wagens voorbij, waaronder een A8 tegen wel 180.

Geen ongeval gebeurde er die nacht.

Gewestwegen zijn vaak slecht ingericht, overal 50 of van 90-70 zonder de structuur aan te passen is een doekkie voor het bloeden mijn beste.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2014, 20:03   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Er gebeuren niet veel ongevallen, maar die wel gebeuren zijn meestal zwaar en ook dodelijk. Men crasht op een autostrade niet aan 30 km/h als je begrijpt wat ik bedoel.

Mensen hebben ook een vals gevoel van veiligheid als ze op een vrijwel lege baan rijden en hebben dan ook de neiging om minder allert te zijn en dieper het gaspedaal in te duwen.
En ? Daarvoor gebeurd nog geen ongeval. Ik zie geen verband in minder alert zijn en het gas induwen, ik zie ook geen relatie in vals gevoel van veiligheid en het gas wat induwen. En minder alert zijn omwille van een iets hogere snelheid begrijp ik al helemaal niet.
Minder alert kan ook in slaap vallen zijn omwille de monotone 120 kmh ´s nachts op een verkeersarme snelweg.

Op de Belgische snelweg vallen er circa. 3 x minder verkeersdoden per voertuigkilometer als op de overige wegen.

Citaat:
Men crasht op een autostrade niet aan 30 km/h als je begrijpt wat ik bedoel.
In fileverkeer crasht men soms aan 5 kmh.

Dus in het buitenland - waar hogere max-snelheden gelden op de snelweg - rijden de snellere bestuurders dan minder alert als de tragere ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 februari 2014 om 20:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2014, 20:32   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Ik ben al om 3u 's nachts van antwerpen afgekomen tegen 140 en dan schoten er mij nog meer dan genoeg wagens voorbij, waaronder een A8 tegen wel 180.
Of hoe zelfs 140 kmh-bestuurders "alert" gehouden worden door nog wat snellere.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 februari 2014 om 20:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2014, 06:50   #13
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

's nachts rijden, slow motion of snel, steeds zalig! Liefst grote afstanden en met krachtige koplampen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2014, 06:51   #14
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Of hoe zelfs 140 kmh-bestuurders "alert" gehouden worden door nog wat snellere.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2014, 06:58   #15
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.582
Standaard

Citaat:
Dat is wel interessant dat gij u dat afvraagt.
Want ik heb me dat nog nooit afgevraagd.
Hoe zou da komen ?
U slaapt 's nachts misschien?

Citaat:
's nachts rijden, slow motion of snel, steeds zalig! Liefst grote afstanden en met krachtige koplampen.
Dat is ook zo iets, sommige van die nachtrijders zetten al hun grootlichten aan en extra lichten die ze maar op hun wagen hebben kunnen installeren.

Sorry, maar ik heb die nog nooit moeten aanzetten en ik maakte al wel eens de opmerking tegen zo iemand, die met zo een lichtorgel aan het rondrijden was, aan een benzine station: Als u al dat licht nodig hebt omdat u zo slecht ziet, rij dan in de dag of blijf in uw bed liggen, gegroet.

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 17 februari 2014 om 07:06.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2014, 07:29   #16
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik vraag mij af of je 's nachts sneller mag rijden dan overdag want zoals ik al regelmatig kon vaststellen is dat toegelaten ...
Net als op de Duitse snelwegen zouden er wel stukken mogen zijn op onze snelwegen waar het iets sneller mag 's nachts. Maar voorlopig blijft alles 't zelfde als overdag.
Je kan je wel afvragen of de test met het rekeningrijden je 's nachts goedkopere kilometers geeft dan overdag. Dat zou pas logisch zijn...
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2014, 10:45   #17
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.582
Standaard

Een soort van nachttarief?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 09:23   #18
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Niks voor mij in elk geval.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2014, 11:47   #19
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.282
Standaard

Als het niet echt nodig is, rij ik niet 's nachts.
Vaak vertrekken mensen 's avonds voor een rit van 1000 km, vaak nog die dag gewerkt, gewoon om een vakantiedag uit te sparen. Levensgevaarlijk. Vermoeid rijden staat gelijk met dronken rijden.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2014, 12:22   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Als het niet echt nodig is, rij ik niet 's nachts.
Vaak vertrekken mensen 's avonds voor een rit van 1000 km, vaak nog die dag gewerkt, gewoon om een vakantiedag uit te sparen. Levensgevaarlijk. Vermoeid rijden staat gelijk met dronken rijden.
Idd, wie laat´s avonds of zelfs ´s nachts vertrekt (17 hr niet geslapen) rijdt met omgerekend 0,5 promille, 24 hr geen slaap zou 1 promille zijn.

vb bron: en men kon zelfs een test doen (sleepstudy, maar werkt nu niet meer)
Citaat:
http://www.noz.de/lokales/lingen/art...-unfallursache

Schläfrigkeit ist im Straßenverkehr ähnlich gefährlich wie Alkohol am Steuer. Dies geht aus einer Mitteilung des Lingener St.-Bonifatius-Hospitals hervor. Die Selbstüberschätzung nehme zu, dafür ließen Konzentrations- und Reaktionsfähigkeit nach. Laut einer Studie seien 17 Stunden ohne Schlaf vergleichbar mit 0,5 Promille Alkohol im Blut, 24 Stunden sogar mit 1 Promille.

Die knapp 20 Fragen, die unter www.esrs.eu/sleepstudy.html abrufbar seien, würden anonym beantwortet und richteten sich an Menschen aus 18 Ländern. Darunter seien Länder wie Österreich, Frankreich, Polen, Italien und Schweden, aber auch Slowenien und Estland. In Portugal, das ebenfalls teilnehme, beginne am 3. Oktober die „Wake up“-Busroute, die über Spanien, Frankreich, Italien, Slowenien, Österreich, Polen und Deutschland laufe und schließlich in Brüssel bei der EU ende.
Anlässlich dieser Tour wollten die Schlafmediziner die Ergebnisse der Studie präsentieren und die Politik für das Thema sensibilisieren. Die Folgen von Sekundenschlaf am Steuer seien nämlich erschreckend: Wer bei rund 100 km/h nur für zwei Sekunden kurz wegnicke, lege in dieser Zeit unkontrolliert fast 60 Meter zurück. Experten der DGSM gingen davon aus, dass zahlreiche Tote und Verletzte auf den Sekundenschlaf zurückgehen.
Risiko steigt im Winter

Einschlafen am Steuer tauche jedoch in offiziellen Statistiken als Unfallursache nur selten auf, denn der Nachweis sei im Gegensatz zu Alkohol im Blut schwierig, doch die Dunkelziffer sei höher.

Gerade im Herbst und Winter steigt das Risiko von Sekundenschlaf an.
Oberarzt Dr. Markus Gausmann rate: „Ist jemand ständig müde und hatte eigentlich ausreichend Schlaf, kann eine Schlafstörung ursächlich sein. Wenn generelle Empfehlungen nicht helfen, ist eine Untersuchung vom Facharzt nötig. Die Schlafapnoe ist in der Regel behandelbar und kann als Ursache für Sekundenschlaf ausgeschaltet werden!“

Die Deutsche Gesellschaft für Schlafforschung und Schlafmedizin (DGSM) schlage nun mit der EU Alarm. Die Deutschen könnten bei der Aktion mitmachen und einen Fragebogen im Internet über ihr Fahr- und Schlafverhalten ausfüllen.
Secondenslaap is héél menselijk hé. (vooral winter en herfst)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Secondenslaap

Veel dodelijke verkeersongevallen zijn wslk te wijten aan vermoeidheid > indommelen, secondenslaap, concentratieverlies > daardoor onoplettendheid enz... Men schat tot 25-30% specifieke verkeersdoden naargelang weg en voertuig.

Uiteraard worden zulke (meestal dodelijke) ongevaloorzaken statistisch niet onder de noemer "vermoeidheid, inslapen, indommelen" gezet (niet meetbaar), maar meestal onder de drogoorzaak bij uitstek "te hard gereden" of ook "controleverlies over het stuur" ("door snelheid" denkt de gehersenspoelde er zich dan bij)
Maar natuurlijk als men te vermoeid is om te rijden moet de snelheid 0 kmh zijn, rijdt men toch is "te snel" de oorzaak.

En rijdt men in aan de wegrand-bomen-palen-land-bij-uitstek-Be is een zijdelingse impact op een boom (pje) / paal van 50 kmh al dodelijk.
25-30 % van de dodelijke ongevallen eindigen zo... Of de non-vergevingsgezindheid van de Belgische weginfra...

Studie enkelvoudige ongevallen:
http://www.kpvv.nl/KpVV/KpVV-Overige...nDHV(1)pdf.pdf
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 februari 2014 om 12:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be