Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 december 2018, 21:24   #41841
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.092
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Kennelijk beleven Hollanders meer plezier tussen de lakens dan zure belgen.
In ieder geval HO is vertrokken.
Hij ziet er geen gat meer in.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2018, 22:25   #41842
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard


Maar we zitten hier toch niet tussen de lakens; hoe kan HO hier dan vertrekken omdat hij er geen gat meer in ziet...?

Eu...ooOO, Ja! Ge bedoelt, dit forum is een tussen-de-lakens-Ersatz ? Dan ben ik mee!
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 december 2018 om 22:28.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2018, 11:06   #41843
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.092
Standaard

Nog even terugkomen op een eerder discussie hier over de kerkelijkheid in Nederland.
Ik noemde toen de voor mij laats bekende cijfer van 30% ,
terwijl anderen spraken over 49 %

Dit is het laatste onderzoek:
citaat Trouw:
Nederland ontkerkelijkt in rap tempo. Nog geen kwart van de bevolking is lid van een kerkgenootschap of levensbeschouwelijke groepering. Tegelijkertijd groeien migrantenkerken en zijn jonge kerkgangers gemotiveerder en orthodoxer dan oudere generaties.
Het is onzeker of die ontwikkelingen het tij kunnen keren, schrijven onderzoekers van het Sociaal en Cultureel Planbureau in een religie-rapport dat woensdag is verschenen. Ze noemen het beeld ‘pluriform en paradoxaal’. Het is volgens hen nog wel te vroeg om te spreken van een postkerkelijk Nederland.

De trend neerwaarts gaat zo hard dat de gegevens uit het nieuwe rapport ‘Christenen in Nederland’ nu ?*alweer verouderd zijn. In de studie naar kerkelijke deelname en christelijke gelovigheid wordt gemeld dat 28 procent zich rekent tot een kerkgenootschap.

Maar dat was vier jaar geleden. In 2016 lag dat op een kwart en in 2018 zakt de teller daardoorheen: het SCP meldt desgevraagd dat dit jaar nog 24 procent van de bevolking ‘ja’ zegt op de vraag of ze zichzelf zien als lid van een kerkgenootschap of levensbeschouwelijke groepering.

De ontwikkelingen doen zich voor in alle kerken, een paar orthodox-protestantse kerken daargelaten. Maar de katholieken vormen ‘de voorhoede van de secularisatie’, schrijven de ?*onderzoekers. Ze noemen de neergang de afgelopen vijftig jaar dramatisch. De afgelopen 35 jaar is het percentage katholieke Nederlanders ?*gedaald van 28 naar 9, bij protestestanten ging de daling van 18 naar 6 procent van de bevolking.


https://www.trouw.nl/religie-en-filo...eden~afa92e6f/

Laatst gewijzigd door cato : 19 december 2018 om 11:09.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 03:39   #41844
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.866
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Er was in 1581 volkomen gelijkwaardigheid van de gewesten. Denk als er al een dominante denkbeeldige regio was, dit het Hertogdom Brabant betrof. Zeker niet het Graafschap Holland.
Dat waren nog eens tijden.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 10:54   #41845
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Dat waren nog eens tijden.
Mocht het zuiden zich met het noorden en herenigen, dan zal het zwaartepunt opnieuw in Brabant komen te liggen. Die keuze is aan onze zuiderburen, niet aan ons norderlingen. Een ruime meerderheid in het noorden is voor hereniging.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 13:27   #41846
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.092
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Mocht het zuiden zich met het noorden en herenigen, dan zal het zwaartepunt opnieuw in Brabant komen te liggen. Die keuze is aan onze zuiderburen, niet aan ons norderlingen. Een ruime meerderheid in het noorden is voor hereniging.
Brabanders blijven klagen altijd ,dat doen ze al eeuwen.
Ze klagen nu nog steeds dat ze pas na 1795 met de Bataafse Republiek bij Nederland zijn gekomen.
Wanneer worden die mensen eens volwassen?
Moet dat nog 100 jaar duren?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2019, 00:14   #41847
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Mocht het zuiden zich met het noorden en herenigen, dan zal het zwaartepunt opnieuw in Brabant komen te liggen. Die keuze is aan onze zuiderburen, niet aan ons norderlingen. Een ruime meerderheid in het noorden is voor hereniging.
Vraag is natuurlijk welke betekenis Brabant en de andere oude vorstendommen nog hebben....
Zoals de betekenis van Adam zijn smilie aan Cato ontgaan is....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 januari 2019 om 00:16.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2019, 21:05   #41848
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Vraag is natuurlijk welke betekenis Brabant en de andere oude vorstendommen nog hebben....
Zoals de betekenis van Adam zijn smilie aan Cato ontgaan is....
De regio's, provincies dus zijn in Nederland nog steeds belangrijk. De eerste kamer ofwel de senaat wordt indirect (getrapt) gekozen door de provincies.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2019, 23:46   #41849
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De regio's, provincies dus zijn in Nederland nog steeds belangrijk. De eerste kamer ofwel de senaat wordt indirect (getrapt) gekozen door de provincies.
Goed en wel, maar mijn vraag betreft het intrinsieke belang van de provincies sinds die verworden zijn tot administratieve ambtsgebieden. Wie indentificeert zich daar nog mee van de jonge, niet meer dialekt sprekende mensen ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 januari 2019 om 23:52.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 06:48   #41850
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Mocht het zuiden zich met het noorden en herenigen, dan zal het zwaartepunt opnieuw in Brabant komen te liggen. Die keuze is aan onze zuiderburen, niet aan ons norderlingen. Een ruime meerderheid in het noorden is voor hereniging.
Wat zijn dan de argumenten voor hereniging, al was het kerkelijke van geen belang bij dat bourgondische idee van de Nederlanden (statenverband, stukkie natuurlijker dan de indruk te hebben dat België 1 of andere kunstmatige constructie is geworden, annexachtige frankrijk om Elzas lotharingen), dan is de verfransing van Wallonië een doorn in het oog terwijl daar toen ook redelijk veel nederlands gesproken werd al dan niet in dialect.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 20:31   #41851
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Goed en wel, maar mijn vraag betreft het intrinsieke belang van de provincies sinds die verworden zijn tot administratieve ambtsgebieden. Wie indentificeert zich daar nog mee van de jonge, niet meer dialekt sprekende mensen ?
Ik indentificeer mij zeker met de Hollandse provincies. Maar ja als afstammeling van het Hollandse gravenhuis kan ik ook niet anders..
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 30 januari 2019 om 20:32.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 20:37   #41852
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Wat zijn dan de argumenten voor hereniging, al was het kerkelijke van geen belang bij dat bourgondische idee van de Nederlanden (statenverband, stukkie natuurlijker dan de indruk te hebben dat België 1 of andere kunstmatige constructie is geworden, annexachtige frankrijk om Elzas lotharingen), dan is de verfransing van Wallonië een doorn in het oog terwijl daar toen ook redelijk veel nederlands gesproken werd al dan niet in dialect.
De Nederlandse taal en synergieen bij economisch samengaan zijn als argumenten zeer krachtig te noemen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 23:22   #41853
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik indentificeer mij zeker met de Hollandse provincies. Maar ja als afstammeling van het Hollandse gravenhuis kan ik ook niet anders..
En spreekt gij nog het Hollandse dialekt zoals uw grootouders dat deden omstreeks het begin van de vorige eeuw ? Indien ja, dan begrijp ik die identifikatie. Maar ik had het niet over uw generatie, maar over jongeren en niet over vijftigers...
Indien neen, en ze is enkel terug te voeren op uw stamboom, dan begrijp ik uw identifikatie ook, maar ook dan komt ge niet in aanmerking voor een studie die de rechtevenredigheid wil aantonen tussen de identifikatie met een streek en de beheersing van de steektaal van die streek.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2019, 10:17   #41854
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En spreekt gij nog het Hollandse dialekt zoals uw grootouders dat deden omstreeks het begin van de vorige eeuw ? Indien ja, dan begrijp ik die identifikatie. Maar ik had het niet over uw generatie, maar over jongeren en niet over vijftigers...
Indien neen, en ze is enkel terug te voeren op uw stamboom, dan begrijp ik uw identifikatie ook, maar ook dan komt ge niet in aanmerking voor een studie die de rechtevenredigheid wil aantonen tussen de identifikatie met een streek en de beheersing van de steektaal van die streek.
De identificatie tussen accent van de streek of provincie en de streek / provincie zelf is duidelijk en helder. Men kan in Brabant horen dat ik uit de omgeving van Rotterdam kom. Sommige Hagenezen horen zelfs dat mijn accent Haagse trekken heeft. Mijn beide ouders komen uit Den Haag en op jonge leeftijd sprak ik het nette Haags. Het oude nette Haags is in feite het oudere Hollands.

Pas geleden is bijvoorbeeld de plaats Meerkerk overgegaan van Zuid Holland naar Utrecht en de mensen daar die ik ken vonden dit niet echt leuk.

Verder in mijn herinnering Goeree Overvlakkee die men wou overdragen van Zuid Holland naar Zeeland. Dit stuitte op verzet, men plaatste toen borden met de naam Zuid Holland er op. Allemaal sentiment dus.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 31 januari 2019 om 10:21.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2019, 02:30   #41855
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.866
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Brabanders blijven klagen altijd ,dat doen ze al eeuwen.
Ze klagen nu nog steeds dat ze pas na 1795 met de Bataafse Republiek bij Nederland zijn gekomen.
Wanneer worden die mensen eens volwassen?
Moet dat nog 100 jaar duren?
Tja, dat doet men in de huidige tijd nu eenmaal over dit soort zaken. Daarbij het is volkomen terecht, de Bataafsche Republiek was pas weer echt onze staat sinds de Habsburgse Nederlanden, want in de tussentijd was Noord Brabant een bezet gebied.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2019, 02:50   #41856
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.866
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De identificatie tussen accent van de streek of provincie en de streek / provincie zelf is duidelijk en helder. Men kan in Brabant horen dat ik uit de omgeving van Rotterdam kom. Sommige Hagenezen horen zelfs dat mijn accent Haagse trekken heeft. Mijn beide ouders komen uit Den Haag en op jonge leeftijd sprak ik het nette Haags. Het oude nette Haags is in feite het oudere Hollands.

Pas geleden is bijvoorbeeld de plaats Meerkerk overgegaan van Zuid Holland naar Utrecht en de mensen daar die ik ken vonden dit niet echt leuk.

Verder in mijn herinnering Goeree Overvlakkee die men wou overdragen van Zuid Holland naar Zeeland. Dit stuitte op verzet, men plaatste toen borden met de naam Zuid Holland er op. Allemaal sentiment dus.
Zou Goeree-Overflakkee niet beter bij Zeeuwse Eilanden passen? (M'n oma van vaders kant was geboren in Den Bommel en heeft daar tot de innundatie van 1940 gewoond, daarna verhuisde ze naar Brabant en ontmoette ze opa...) Toegegeven toen de toenmalige Zeeuwse Commissaris van de (toen nog) Koningin voorstelde om Westelijk Noord Brabant (Bergen op Zoom, Roosendaal en omstreken), stonden wij Brabanders ook op onze achterste 'poten'. Qua taal en zeker mentaliteit passen we beter bij oostelijk Noord Brabant.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2019, 17:08   #41857
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Zou Goeree-Overflakkee niet beter bij Zeeuwse Eilanden passen? (M'n oma van vaders kant was geboren in Den Bommel en heeft daar tot de innundatie van 1940 gewoond, daarna verhuisde ze naar Brabant en ontmoette ze opa...) Toegegeven toen de toenmalige Zeeuwse Commissaris van de (toen nog) Koningin voorstelde om Westelijk Noord Brabant (Bergen op Zoom, Roosendaal en omstreken), stonden wij Brabanders ook op onze achterste 'poten'. Qua taal en zeker mentaliteit passen we beter bij oostelijk Noord Brabant.
Maakt mij niet uit. De mensen daar mogen wat mij betreft zelf de keuze maken. Een referendum zou wat mij betreft mogen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2019, 00:06   #41858
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Zou Goeree-Overflakkee niet beter bij Zeeuwse Eilanden passen? (M'n oma van vaders kant was geboren in Den Bommel en heeft daar tot de innundatie van 1940 gewoond, daarna verhuisde ze naar Brabant en ontmoette ze opa...)
Naar dialect lijkt het inderdaad daar beter bij te horen dan bij Holland. De vraag is natuurlijk of de mensen zich ook als Zeeuwen identificeren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 20:05   #41859
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Naar dialect lijkt het inderdaad daar beter bij te horen dan bij Holland. De vraag is natuurlijk of de mensen zich ook als Zeeuwen identificeren.
Wanneer ik luister naar de dialecten van Goeree Overvlakkee en dit vergelijk met andere oude Zuid Hollandse dialecten dan hoor ik alleen kleine overgangen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2019, 19:59   #41860
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.415
Standaard

System/Het Oosten heeft gewonnen, ik migreer naar NL. Ik blijf wel een voorstaander van de Groot-Nederlandse ideologie en kan nog steeds stemmen in België.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be