Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 december 2018, 21:23   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Waar dient religie in dit land nog als uitgangspunt voor de ordening van de samenleving? Op geen enkel vlak....God werd vervangen door burgers die zelf bepalen wat of hoe, moraal werd een ruimer begrip waar niet langer normen en waarden religieuze stellingname verwoorden, maar wel wat die burgers door rede als wenselijk zien. ( zeg niet dat u ook nog voorbeelden nodig hebt daarvan! )
Dus is religie overbodig, het is verworden tot wat het moet zijn, een individuele keuze.
U slaagt er steeds weer in de meest warrige redenering uit te werken. Ook hier. Meer zelfs, u slaagt er nog maar eens in om te eindigen met een conclusie die haaks staat op uw eigen redenering.

U eindigt immers met de stelling "religie is een individuele keuze". Hiermee onderstreept u dat religie weldegelijk een rol heeft te spelen in een mensenleven. Religie is dus niet "overbodig", maar een persoonsgebonden gegeven. En iedere persoon kan vanuit die persoonlijke leven zijn maatschappelijk engagement vorm geven. M.a.w. religie als leidraad voor het eigen handelen. Ook politiek vlak.

In mijn keuze in het stemhokje laat ik mij bij federale verkiezingen steeds leiden door een aantal morele principes vanuit mijn geloof. Slechts een partij die een wettelijk kader voorstaat dat het respect voor het ongeboren leven weergeeft, krijgt mijn stem.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2018, 21:25   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik maak de keuze om religie niet te kiezen als uitgangspunt in mijn denken en handelen. Dat mag, die vrijheid heb ik, wat niet vanzelfsprekend is. Ze bestaat niet overal. Ik hoef voor die keuze geen verantwoording af te leggen, juist omdat ik die vrijheid heb. Moet u oordelen over " wat juist zou zijn of niet"?
Nee, dat moreel oordeel komt u niet eens toe. U mag weerleggen en argumenteren, maar oordelen? Nee dus.
Oordelen?

U oordeelt voortdurend.

"... ik vindt (sic) religie afschuwelijk..."

is overduidelijk een oordeel.

Om welke reden zou iemand anders niet mogen doen wat u zelf doet?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2018, 21:26   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Mag iemand van mij geloven? Ja natuurlijk, maar ik zie niet in waarom dat anders moet worden benaderd dan de overtuiging van een kind wat in sprookjes van Grimm geloofd.
Respect heb ik voor mensen, niet voor de club van hun levensovertuiging.
Weer eens alles door elkaar gegooid: geloofsgroep met geloofsovertuiging. U springt immers van geloofsinhoud naar geloofsgroep. Om een niet nader toegelichte reden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2018, 10:33   #144
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U slaagt er steeds weer in de meest warrige redenering uit te werken. Ook hier. Meer zelfs, u slaagt er nog maar eens in om te eindigen met een conclusie die haaks staat op uw eigen redenering.

U eindigt immers met de stelling "religie is een individuele keuze". Hiermee onderstreept u dat religie weldegelijk een rol heeft te spelen in een mensenleven. Religie is dus niet "overbodig", maar een persoonsgebonden gegeven. En iedere persoon kan vanuit die persoonlijke leven zijn maatschappelijk engagement vorm geven. M.a.w. religie als leidraad voor het eigen handelen. Ook politiek vlak.

In mijn keuze in het stemhokje laat ik mij bij federale verkiezingen steeds leiden door een aantal morele principes vanuit mijn geloof. Slechts een partij die een wettelijk kader voorstaat dat het respect voor het ongeboren leven weergeeft, krijgt mijn stem.
Is het " warrig" om te stellen dat religie niet de ordening van de samenleving bepaald? Nee, absoluut niet, het is een terechte vaststelling dat niet God maar de burger beslist.
Staat dit haaks op de vrijheid om als persoon religie belangrijk te vinden? Nee, evenmin om de wijze waarin je vanuit je levensovertuiging jezelf engageert voor de samenleving.
Waarom u " warrig" aanhaalt wanneer iets niet in uw kraam past, weet ik niet, op politiek vlak zult u echter niet de bijbel als bron kunnen aanhalen voor uw programma en verwachten dat dit daarom ook weegt, de handmaids tale al gezien Jan?

Prachtig beeld over de christelijke dictatuur mocht dit politiek wel de samenleving gaan ordenen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2018, 10:35   #145
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Weer eens alles door elkaar gegooid: geloofsgroep met geloofsovertuiging. U springt immers van geloofsinhoud naar geloofsgroep. Om een niet nader toegelichte reden.
Kunt u die betweterigheid achterwege laten?
Er wordt niets " door mekaar gehaald" probeer eens inhoudelijk te onderbouwen Jan, je staat niet voor de klas

Maar om toch aardig te blijven, mensen die geloofsinhoud delen vormen groepen Jan, dat inzicht mag je toch wel hebben
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2018, 12:51   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Is het " warrig" om te stellen dat religie niet de ordening van de samenleving bepaald? Nee, absoluut niet, het is een terechte vaststelling dat niet God maar de burger beslist.
U begint weer met een uitschuiver van formaat, want dat staat er helemaal niet. De verwarring zit in uw berichten waar u zowat alles door elkaar haalt. Ik stel trouwens vast dat ook anderen dit vaststellen en u erop wijzen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2018, 12:53   #147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Nee, absoluut niet, het is een terechte vaststelling dat niet God maar de burger beslist.
Weer een van de warrige redeneringen. "God beslist..." Hoezo? Hoe beslist God in mijn leven? Ik beslis mijn leven te ordenen naar de morele principes van de godsdienst die ik belijd. God dwingt mij tot niets. God heeft ons als vrije mensen geschapen en Zijn uitnodigende liefde kan ik beantwoorden of die afwijzen. Ik neem dus een beslissing.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2018, 12:54   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Staat dit haaks op de vrijheid om als persoon religie belangrijk te vinden? Nee, evenmin om de wijze waarin je vanuit je levensovertuiging jezelf engageert voor de samenleving.
U bevestigt dus nogmaals: religie is niet overbodig, daar die een rol kan spelen in het leven van ieder mens.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2018, 12:56   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Waarom u " warrig" aanhaalt wanneer iets niet in uw kraam past, weet ik niet, op politiek vlak zult u echter niet de bijbel als bron kunnen aanhalen voor uw programma en verwachten dat dit daarom ook weegt, de handmaids tale al gezien Jan?
U hoeft maar de uitleg te lezen om in te zien dat uw redenering warrig is. Niet alleen ik stel het vast. Ook den Duisteren Duikboot, iemand met een totaal andere achtergrond dan mezelf. Als mensen vanuit een heel verschillend perspectief tot dezelfde conclusie komen, moet u toch eens de tijd nemen om aan enige introspectie te doen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2018, 12:57   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Prachtig beeld over de christelijke dictatuur mocht dit politiek wel de samenleving gaan ordenen.
Helemaal niet. Nergens staat er iets in mijn bericht wat ook maar enigszins gelinkt kan worden aan "dictatuur". Ik stel trouwens weer hetzelfde vast: u spuit mening op mening, maar argumenten zien we niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2018, 12:59   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Kunt u die betweterigheid achterwege laten?
Er wordt niets " door mekaar gehaald" probeer eens inhoudelijk te onderbouwen Jan, je staat niet voor de klas

Maar om toch aardig te blijven, mensen die geloofsinhoud delen vormen groepen Jan, dat inzicht mag je toch wel hebben
Jawel, u gooit weldegelijk die twee zaken door elkaar. In de eerste alinea hebt u het over het eerste om dan verder te redeneren met een tweede element. Misschien moet u toch eens de tijd nemen om een cursus logica te volgen. Het zal u echt deugd doen!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 10:45   #152
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Oordelen?

U oordeelt voortdurend.

"... ik vindt (sic) religie afschuwelijk..."

is overduidelijk een oordeel.

Om welke reden zou iemand anders niet mogen doen wat u zelf doet?
Dat is niets anders dan mijn persoonlijke mening, dat mag toch nog hoop ik?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 11:03   #153
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Als ik je goed begrijp – wat niet eenvoudig is, gelet op de warrige gedachtenspaghetti die je mij keer op keer serveert – leid je uit het gegeven van de scheiding van Kerk en Staat af dat religie (“dus”) overbodig is geworden. Alleen houdt die stelling geen steek. Uit het ene volgt immers niet logisch het tweede, tenzij je ervan uitgaat dat religie slechts van betekenis kan zijn in een theocratie. In de VS zijn Kerk en Staat behoorlijk strikt gescheiden en toch er is een levendig religieus aanbod en dito religieuze cultuur. Dat lijkt me niet meteen te wijzen op maatschappelijke overbodigheid.

Bovendien, uit niets in je betoog blijkt de overbodigheid van religie in de vorming van de waarden en overtuigingen van mensen. Voor velen vormen die immers nog steeds een waardevol kader, op basis waarvan zij als burgers keuzes maken - ook politieke - en de samenleving mee boetseren. Moraal is trouwens nooit zuiver op rede gebaseerd.



Waar vel ik een moreel oordeel over de keuzes die jij maakt in je persoonlijke leven?



Ongetwijfeld, maar daar gaat de discussie niet over.
U schrijft totale onzin.

U weet toch zelf wel dat voor de Franse revolutie er een standenmaatschappij was waar de geestelijkheid net zoals adel de macht in handen had.

Daar kwam een eind aan, wat met de Franse revolutie begon, en groeide tot samenlevingen waar de macht van religie uitzindelijk totaal verdween wanneer welvaart voor de meerderheid van burgers toenam. Nog mee? Nog duidelijk voor u? Prima.

Dat vind ik prima, ik geloof niet in boeken, maar gun natuurlijk iedereen de persoonlijke keuze dat wel te doen. God bestaat niet, dat er mensen zijn die denken van wel, tja...
Dat mag hoor. Maar het is niet moreel superieur aan wat hun buur denkt die ook weet dat God niet bestaat.

Geloof of niet is dus een persoonlijke keuze dus, maar binnen onze samenleving worden beslissingen niet gemaakt vanuit een moreel religieus kader ( nog mee, want u u blijkbaar problemen met het volgen van redenering) ook al zijn we daar ooit uit gegroeid. Onze wortels liggen daar, maar we nemen geen bijbel, koran, of wat ook als uitgangspunt om vandaag de samenleving te ordenen. Evenmin vragen we iets aan pastoors, priesters,
voordat we handelen.
Niet dat je niet persoonlijk de keuze hebt om dat advies te vragen, maar zodra dit ingaat tegen de consensus die er is, bij wet vastgelegd vaak, mag je jezelf in handelen daar niet op beroepen. Een imam mag dus wel vinden dat je dochter niet lesbisch mag zijn, maar toch mag je als ouder haar daarom niet mishandelen, en voor alle duidelijkheid, niet fysiek, psychisch of economisch geweld mogen omdat iets niet strookt met je persoonlijke religieuze overtuiging.

Dus je kind buiten gooien omdat bijvoorbeeld de seksuele geaardheid je niet bevalt, mag niet. Waarmee ik dus mijn punt illustreer ( nog mee?? ) niet god maar de burger beslist over de ordening van de samenleving.

Dat vind ik iets om te beschermen en te koesteren, want een kijkje in samenlevingen waar homo's aan kranen hangen, vrouwen onder boerka's lopen, geen onderwijs mogen volgen lijkt op de handsmaids tale!

Moet u eens naar kijken
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 11:06   #154
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jawel, u gooit weldegelijk die twee zaken door elkaar. In de eerste alinea hebt u het over het eerste om dan verder te redeneren met een tweede element. Misschien moet u toch eens de tijd nemen om een cursus logica te volgen. Het zal u echt deugd doen!
Kunt u beleefd blijven? Het is niet omdat iemand uw opvattingen niet deelt dat " logica" ontbreekt. geloof staat haaks op rede Jan, misschien zit daar uw probleem?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 11:08   #155
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Helemaal niet. Nergens staat er iets in mijn bericht wat ook maar enigszins gelinkt kan worden aan "dictatuur". Ik stel trouwens weer hetzelfde vast: u spuit mening op mening, maar argumenten zien we niet.
mocht u volledig citeren, dan zou iedereen zien waarop mijn opmerking sloeg maar dat doet u heel bewust niet, dat gemanipuleer maakt u tot een onbetrouwbare discussiepartner.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 11:17   #156
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.534
Standaard

Terug ON TOPIC aub!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Stap voor stap.

Leer de kinderen anders ook nog hoe ze een perfecte nazigroet kunnen uitvoeren. FTW!
Ik heb vorig jaar mijn kleinkinderen (9/10-jarigen!) verboden mee te gaan op een zaterdagmiddag met het vak zedenleer waarbij ze geniepig het bezoek aan een moskee verstopt hadden tussen het bezoek aan het Mijnmuseum.
De juf heb ik de mantel uitgeveegd, kinderen dienen te integreren en ONZE godsdienst te leren kennen door kerken te bezoeken, niet besmet te worden met het geestelijke gif islam.
Wie interesse heeft in andere religies, die moet later maar theologie gaan studeren, niet voorbereid worden op bekering tot gif islam via ons onderwijs met smoezen.

Hersenspoelen voor islam gebeurt met de smoezen van 'kennismaking' met andere 'religies' waartoe islam niet behoort als politieke ideologie vermomd als 'geloof'. Vooral met beïnvloedbare kinderen beginnen zodat ze sluipend kunnen geïndoctrineerd worden terwijl moslims de 'verderfelijke invloed' van onze maatschappij zoveel mogelijk verhinderen door segregatie, zichzelf buiten de maatschappij te houden en dan komen janken dat ze gediscrimineerd worden.
Maar hun kinderen kunnen er toch niet aan ontsnappen, tenslotte moeten ze ook naar school
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.

Laatst gewijzigd door Oma : 14 december 2018 om 11:18.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 13:50   #157
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Terug ON TOPIC aub!


Ik heb vorig jaar mijn kleinkinderen (9/10-jarigen!) verboden mee te gaan op een zaterdagmiddag met het vak zedenleer waarbij ze geniepig het bezoek aan een moskee verstopt hadden tussen het bezoek aan het Mijnmuseum.
De juf heb ik de mantel uitgeveegd, kinderen dienen te integreren en ONZE godsdienst te leren kennen door kerken te bezoeken, niet besmet te worden met het geestelijke gif islam.
Wie interesse heeft in andere religies, die moet later maar theologie gaan studeren, niet voorbereid worden op bekering tot gif islam via ons onderwijs met smoezen.

Hersenspoelen voor islam gebeurt met de smoezen van 'kennismaking' met andere 'religies' waartoe islam niet behoort als politieke ideologie vermomd als 'geloof'. Vooral met beïnvloedbare kinderen beginnen zodat ze sluipend kunnen geïndoctrineerd worden terwijl moslims de 'verderfelijke invloed' van onze maatschappij zoveel mogelijk verhinderen door segregatie, zichzelf buiten de maatschappij te houden en dan komen janken dat ze gediscrimineerd worden.
Maar hun kinderen kunnen er toch niet aan ontsnappen, tenslotte moeten ze ook naar school
Probeer maar eens een klas moslimkinderen een kerk binnen te krijgen...
Onze kinderen mogen de moskee in maar omgekeerd? Nee dus...
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 13:55   #158
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Probeer maar eens een klas moslimkinderen een kerk binnen te krijgen...
Geef ze een Molotov-cocktail mee en dat zal best wel meevallen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 16:25   #159
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U bevestigt dus nogmaals: religie is niet overbodig, daar die een rol kan spelen in het leven van ieder mens.
Ah neen... niet in het leven van ieder mens, maar enkel in het leven van wie denkt dat God zou bestaan.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 16:26   #160
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Geef ze een Molotov-cocktail mee en dat zal best wel meevallen.
Daar zeg je wat!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be