Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 november 2018, 16:29   #40841
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Leo, gij schrijft dat de minister-presidenten van zowel Nederland als België mekaar regelmatig ontmoeten? Ja? Maar tot welke partijen behoren die minister-presidenten en hun kabinetsmedewerkers dan wel? Is dat wel zo zuiver, die North Sea Port? En gaat geheel Vlaanderen daar wel mee akkoord? Ik ben daar nog zo zeker niet van, zulle!
Zijt gij zelf wel te vertrouwen? Zijt gij wel zo zuiver? Ik peins het niet zulle!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik zou er dik mee rekening houden dat het binnen de kortste keren wel eens zou kunnen gedaan zijn met die "North Sea Port!" Ik steek het niet onder stoelen of banken: ik vertrouw die Ollanders voor geen cent! Ze hebben -historisch- meer op hun geweten dan ge wel zoudt vermoeden! Ik ga die beoogde nieuwe alliantie met Nederland beslist tegen proberen werken! Voil?*! En dit is dan voor iedereen meteen duidelijk!
Norbert

Gaat gij dat doen??? Wel, wel... gij durft nogal zulle! 'k peins dat die Ollanders er niet goed van gaan zijn zulle!
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 16:39   #40842
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht

Gaat gij dat doen??? Wel, wel... gij durft nogal zulle! 'k peins dat die Ollanders er niet goed van gaan zijn zulle!
Zot zijn doet overduidelijk gaan zeer!

Misschien zal Strandkruier zich binnenkort vastketenen aan de brug van Zelzate...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 16:44   #40843
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zot zijn doet overduidelijk gaan zeer!

Misschien zal Strandkruier zich binnenkort vastketenen aan de brug van Zelzate...
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 17:04   #40844
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Inderdaad! En zijn niet-antwoord was uiteraard een zeer veelzeggend antwoord....
Juist ja. En als er geen verschil is, waarom ondertitelt de NOS dan Vlaamse reeksen?

Of waarom meende Erik Van Looy dat zijn film 'Loft' opnieuw moest gemaakt worden speciaal voor Nederland, maar dan wel meer met Hollandse acteurs en 'Hollands' taalgebruik??

Waarom? Wel, drie keer raden.

https://www.youtube.com/watch?v=bGjBLTiVm-o


(enz, enz)

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 november 2018 om 17:25.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 17:14   #40845
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Juist ja. En als er geen verschil is, waarom ondertitelt de NOS dan Vlaamse reeksen? Of waarom werd de film 'Loft' dan opnieuw gemaakt, speciaal voor Nederland, maar dan met Hollandse acteurs en 'hollands' taalgebruik??
Drie keer raden.
Toe te schrijven aan zowel Vlaams als Hollands particularisme. Vlaams particularisme omdat sommige Vlaamse regisseurs het met de in hun films gebruikte taal ofwel niet zo nauw nemen ofwel doelbewust tussentaal of dialect inlassen. Hollands particularisme omdat de NOS blijkbaar "bang" is dat het Nederlands publiek alleen maar bereid is te luisteren naar de vertrouwde Hollandse klanken. Kortom, ik denk dat de verantwoordelijkheid langs beide kanten moet gezocht worden. Ik vind het erg jammer.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 17:19   #40846
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Juist ja. En als er geen verschil is, waarom ondertitelt de NOS dan Vlaamse reeksen?

Of waarom meende Erik Van Looy dat zijn film 'Loft' opnieuw moest gemaakt worden speciaal voor Nederland, maar dan wel meer met Hollandse acteurs en 'Hollands' taalgebruik??

Waarom? Wel, Drie keer raden.
Heel doorzichtige afleidingsmanoeuvre. Het ging over de bewering dat "Nederduits" niet zou begrepen zijn door de geletterde Vlamingen in de tijd van Willem I.

Ik gaf u toen de verwijzing naar twee boeken die in die tijd werden gepubliceerd: een in het noorden en een in het zuiden. Toen vroeg ik u waar de taalkundige verschillen zaten die wederzijds begrip moeilijk tot onmogelijk maakten. U gaf er nooit een antwoord op.

Maar als u over het huidige taalgebruik hebt, hoe komt het dat Jan Mulder in het panel zit om commentaar te geven bij het voetbal en dat alle rond de tafel zitten Vlamingen hem wel begrijpen? Of zitten ze allemaal met oortjes om een "hertaalde" versie te beluisteren terwijl hij spreekt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 17:26   #40847
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Juist ja. En als er geen verschil is, waarom ondertitelt de NOS dan Vlaamse reeksen?
Ik behoor tot de generatie die werd opgebracht met de Nederlandse TV. Onze ouders keken naar de spelprogramma's op de TROS. We genoten van "Te land, ter zee en in de lucht". We luisteren naar het Nederlands van Ron Brandsteder, Mies Bouwman, Jos Brink... We lachten met de moppen van het olijke duo André van Duin en Frans van Dusschoten. Ik heb als kind nooit een probleem ervaren.

Iedereen wist natuurlijk: dat is het Nederlands uit Nederland. Maar begrijpen deden we. Probleemloos.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 17:46   #40848
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heel doorzichtige afleidingsmanoeuvre. Het ging over de bewering dat "Nederduits" niet zou begrepen zijn door de geletterde Vlamingen in de tijd van Willem I.

Ik gaf u toen de verwijzing naar twee boeken die in die tijd werden gepubliceerd: een in het noorden en een in het zuiden. Toen vroeg ik u waar de taalkundige verschillen zaten die wederzijds begrip moeilijk tot onmogelijk maakten. U gaf er nooit een antwoord op.

Maar als u over het huidige taalgebruik hebt, hoe komt het dat Jan Mulder in het panel zit om commentaar te geven bij het voetbal en dat alle rond de tafel zitten Vlamingen hem wel begrijpen? Of zitten ze allemaal met oortjes om een "hertaalde" versie te beluisteren terwijl hij spreekt?
Niks te afleidingsmaneuver. Ik citeer gewoon een Orangist (dus van onverdacht allooi voor wat deze kwestie betreft), Jan Frans Willems, die in 1824 schrijft :

"De meesten (de Vlamingen) geloven dat hun het Hollandsch even vreemd zy, als het Hoogduitsch, of eenige andere aanverwante tael, schoon zy het eerste beter kunnen verstaen en het aennemeyker achten".

Uit dit korte zinnetje kunnen we ook een kort besluit trekken: de meeste Vlamingen ervaren het Nederduits als een vreemde taal. Punt uit.


En hij kon het weten want hij leefde toen in die tijd als aanhanger van Willem I. En u kunt het dus niet weten alhoewel u steeds maar denkt het te weten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 november 2018 om 17:47.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 18:19   #40849
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niks te afleidingsmaneuver. Ik citeer gewoon een Orangist (dus van onverdacht allooi voor wat deze kwestie betreft), Jan Frans Willems, die in 1824 schrijft :

"De meesten (de Vlamingen) geloven dat hun het Hollandsch even vreemd zy, als het Hoogduitsch, of eenige andere aanverwante tael, schoon zy het eerste beter kunnen verstaen en het aennemeyker achten".

Uit dit korte zinnetje kunnen we ook een kort besluit trekken: de meeste Vlamingen ervaren het Nederduits als een vreemde taal. Punt uit.


En hij kon het weten want hij leefde toen in die tijd als aanhanger van Willem I. En u kunt het dus niet weten alhoewel u steeds maar denkt het te weten.
Vreemd als welke andere taal dan? Het betrof hoofdzakelijk dialecten destijds waarbij het Brabants de boventoon voerde. En hoe verstaan dan, geschreven tekst of de uitspraak. Lekker vaag allemaal. En iets wijkt al heel snel af van een dialect. Zo'n dertig kilometer hier vandaan begrijp ik mensen in hun dialect ook al moeilijker. Zegt dus niet zo veel.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 2 november 2018 om 18:38.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 18:25   #40850
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uit de studie (drie dikke turven) van Arnoldus Smits over de Belgische Revolutie heb ik ook geleerd dat er in Brussel Franse agenten actief waren die mensen opstookten en daartoe zelfs geld voor hadden meegekregen vanuit Parijs.
Kan allemaal wel zijn, maar als het dat alleen was zou zulke revolutie vlug uitgebloed zijn geweest . Arnoldus Smits... Ik heb ook een boek van Smits. De man deed vermoedelijk een inspanning om -naar zijn inzichten dan - objectief te zijn, maar hij is uit den jaren stilletjes. Wat voorbijgestreefd en bovendien zelf een Grootnederlander. Met de nodige korrel zout te nemen dus. Ik denk dat u eens goed moet updaten. Lees maar eens een boek van Els Witte over deze kwestie.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 november 2018 om 18:30.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 18:43   #40851
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Kan allemaal wel zijn, maar als het dat alleen was zou zulke revolutie vlug uitgebloed zijn geweest . Arnoldus Smits... Ik heb ook een boek van Smits. De man deed vermoedelijk een inspanning om -naar zijn inzichten dan - objectief te zijn, maar hij is uit den jaren stilletjes. Wat voorbijgestreefd en bovendien zelf een Grootnederlander. Met de nodige korrel zout te nemen dus. Ik denk dat u eens goed moet updaten. Lees maar eens een boek van Els Witte over deze kwestie.
U heeft waarschijnlijk thuis een enorme hoeveelheid zout op voorraad liggen ?
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 18:45   #40852
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Je hebt het over Belgen in plaats van over Vlamingen...

Dat “buitengooien” was een heel ander verhaal. Maurits Josson heeft een logboek geschreven over die periode.Je kan dat werk raadplegen bij de dbnl. Het is een kanjer van meer dan achhthonderd bladzijden waar de schrijver dertig jaar aan gewerkt heeft. Wat is er destijds dan werkelijk gebeurd? De Franse minister van binnenlandse zaken Sébastiani schreef aan Talleyrand, die minister van buitenlandse zaken was: De Verenigde Nederlanden zijn opgericht geweest uit haat tegen Frankrijk, en daarom moeten zij ten eeuwigen dage weer verdwijnen. De Gentse bisschop Maurice de Broglie, zoon van een veldmaarschalk van Napoleon, speelde zijn rol als Franse prins en ijverde openlijk voor heraanhechting bij Frankrijk. Hij sprak een banvloek uit op al wie de grondwet van Willem I zou volgen. Wat de Belgische omwenteling genoemd wordt was in werkelijkheid een Franse revolutie: er zat een Frans legioen in Brussel en bij het oproer zijn er tien kolonnes vanuit Frankrijk afgezakt, waaronder drie onder het bevel van Niellon, Mellinet en Pontécoulant. Tot tweemaal toe is maarschalk Gerard met zestigduizend man binnengevallen om de Hollanders te verdrijven. Zonder politieke, financiële en militaire steun van Frankrijk zou er geen Belgische staat mogelijk geweest zijn.

Dat mocht wel allemaal zo beoogd zijn, maar zo is het niet uitgepakt. Inderdaad, de Franse driekleur wapperde heel eventjes op de Brusselse markt. Heel snel werd ze weggehaald en vervangen door de Brabantse driekleur. Drie lappen stof (zwart,geel, rood) vlugvlug aan mekaar genaaid door enkele Brusselse volksvrouwen en even snel gehezen op de Brusselse markt. En dat werd de Belgische vlag. Ik geloof zelfs dat de kleuren in een andere richting gingen in het begin.

Enfin, de Fransen konden het vergeten. Wat ze ook hadden gepland, mislukte volkomen. Vanaf het prille begin.

En waarom mislukte het? Omdat we niet bij Frankrijk wilden, maar wel los van Willem I.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 november 2018 om 18:51.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 19:07   #40853
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat mocht wel allemaal zo beoogd zijn, maar zo is het niet uitgepakt. Inderdaad, de Franse driekleur wapperde heel eventjes op de Brusselse markt. Heel snel werd ze weggehaald en vervangen door de Brabantse driekleur. Drie lappen stof (zwart,geel, rood) vlugvlug aan mekaar genaaid door enkele Brusselse volksvrouwen en even snel gehezen op de Brusselse markt. En dat werd de Belgische vlag. Ik geloof zelfs dat de kleuren in een andere richting gingen in het begin.

Enfin, de Fransen konden het vergeten. Wat ze ook hadden gepland, mislukte volkomen. Vanaf het prille begin.

En waarom mislukte het? Omdat we niet bij Frankrijk wilden, maar wel los van Willem I.
Wat ze hadden gepland is uitstekend gelukt, de macht van de VKN gebroken, opgedeeld in tweeën.

Nederland vormde geen directe bedreiging meer voor Frankrijk, België was een bevriende vazalstaat geworden. Mooier kon niet, toch?

Frankrijk had en heeft een allergie voor sterke buren. Vooral Duitsland is daar meerdere keren slachtoffer van geworden.

De onafhankelijkheid van België was in feite een nep-onafhankelijkheid tot de opkomst van de Vlaams nationalisten.

Frankrijk wikt en België knikt!
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 2 november 2018 om 19:23.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 19:23   #40854
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
U heeft waarschijnlijk thuis een enorme hoeveelheid zout op voorraad liggen ?

Op zijn minst 1 kuub.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 19:27   #40855
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Op zijn minst 1 kuub.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 19:31   #40856
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wat ze hadden gepland is uitstekend gelukt, de macht van de VKN gebroken, opgedeeld in tweeën.

Nederland vormde geen directe bedreiging meer voor Frankrijk, België was een bevriende vazalstaat geworden. Mooier kon niet, toch?

Frankrijk had en heeft een allergie voor sterke buren. Vooral Duitsland is daar meerdere keren slachtoffer van geworden.

De onafhankelijkheid van België was in feite een nep-onafhankelijkheid tot de opkomst van de Vlaams nationalisten.

Frankrijk wikt en België knikt!

Risqons-Tout
Risqons-Tout
Risqons-Tout

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 november 2018 om 19:34.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 19:41   #40857
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zijt gij zelf wel te vertrouwen? Zijt gij wel zo zuiver? Ik peins het niet zulle!



Gaat gij dat doen??? Wel, wel... gij durft nogal zulle! 'k peins dat die Ollanders er niet goed van gaan zijn zulle!
Ik hoop het!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 19:50   #40858
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wat ze hadden gepland is uitstekend gelukt, de macht van de VKN gebroken, opgedeeld in tweeën.

Nederland vormde geen directe bedreiging meer voor Frankrijk, België was een bevriende vazalstaat geworden. Mooier kon niet, toch?

Frankrijk had en heeft een allergie voor sterke buren. Vooral Duitsland is daar meerdere keren slachtoffer van geworden.

De onafhankelijkheid van België was in feite een nep-onafhankelijkheid tot de opkomst van de Vlaams nationalisten.

Frankrijk wikt en België knikt!
Weg met die Vlaamse nationalisten!
En Frankrijk wikt en België knikt? Geen probleem! Ik voel mij goed met die Fransen! Beter dan met die Ollanders! En 't mag gerust een hooggeplaatste Franse politicus zijn die dit van mij hier leest!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 19:56   #40859
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Risqons-Tout
Risqons-Tout
Risqons-Tout
Tja, 29 maart 1848, maar dit was meer een schermutseling met een paar Franse idioten.
Toen ook werden de koning van België en Nederland weer plotseling dikke vriendjes.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2018, 19:58   #40860
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Weg met die Vlaamse nationalisten!
En Frankrijk wikt en België knikt? Geen probleem! Ik voel mij goed met die Fransen! Beter dan met die Ollanders! En 't mag gerust een hooggeplaatste Franse politicus zijn die dit van mij hier leest!

Norbert
Dat gevoel heb ik nu met mijn oosterburen. Mocht de EU een mislukking worden dan de Benelux samen verder met Duitsland en anders Nederland verder met Duitsland. Natuurlijk in een unie. Net zoiets als het oude Heilige Roomse Rijk.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 2 november 2018 om 20:05.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be