Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 januari 2020, 18:36   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard Moslim-invloeden in een seculiere staat, met sossen en groenen

Zelfs in het land van Je Suis Charlie is het al ver gekomen.

We gaan een tandje moeten bijsteken om de godsdienstdwang van sos en groen te counteren.

titel: Vijf jaar na Charlie Hebdo: tiener Mila met dood bedreigd wegens blasfemie
link: https://www.knack.be/nieuws/wereld/v...3467795ce6dab&

Citaat:
Een 16-jarige Franse scholiere, die tijdens een Instagramsessie beledigd werd, reageerde door de islam en alle godsdiensten aan te vallen. Ze werd vervolgens op sociale media massaal met de dood bedreigd en is om veiligheidsredenen van school gehaald. Ook de politieke wereld maakt geen goede beurt.

Eerder deze maand werd de aanslag tegen het satirisch blad Charlie Hebdo herdacht. Op zaterdag 18 januari 2020 - vijf jaar en elf dagen nadat jihadisten twaalf redactieleden in Parijs executeerden - geraakte de 16-jarige Mila, afkomstig uit de omgeving van Lyon, in zwaar water. Ze hield een Instagram Live sessie met haar volgers - ze wil carrière maken als muzikant en zangeres. De discussie sprong van de hak op de tak, ging over mode, gekleurd haar, muziek, religie, seksuele voorkeuren. Tijdens de sessie probeerde een jongeman haar op te vrijen. Ze wees hem van de hand, wees erop dat ze lesbienne is. Hij begon haar uit te schelden, verweet haar racisme en anti-islamgevoelens, noemde haar 'een vuile Française', 'een vuile lesbo' en een 'loopse teef'.

'Ik heb hem gezegd wat ik van religie vond en dat islam een religie van haat was', verklaarde Mila later aan de krant Libération. Die uitspraken rond religie leidden tot massale en vooral negatieve reactie op sociale media, waarna Mila via Instagram Stories een tweede video postte om nu eens voluit haar gedacht te zeggen.

'Ik heb een afkeer van religie', zei ze onder meer, om zich vervolgens op de islam te concentreren: 'De Koran - daar staat alleen maar haat in, de islam is stront ... Ik ben niet racistisch. Je kan niet racistisch zijn tegenover een religie ... Jullie religie is stront. Jullie God, ik steek een vinger in Zijn kont. Merci en tot ziens'.

'In tegenstelling tot hen heb ik niemand beledigd of bedreigd'

Die tweede post maakte dat ze naar haar zeggen '200 pure haatboodschappen per minuut' binnenkreeg. Het ging ook om doodsbedreigingen, er werd mee gedreigd haar op school te vinden, te verkrachten, te wurgen. Bovendien werden details van haar leven bekendgemaakt, onder meer het adres van haar lyceum.

'In tegenstelling tot hen heb ik niemand beledigd of bedreigd', verklaarde Mila aan Libération, 'Ik heb niet opgeroepen tot geweld tegen wie dan ook. Wat ik wel gedaan heb, is godslastering, een algemene kritiek van religie, en niets anders'.

Op het internet raasden de reacties. Ze vielen al snel uiteen in twee kampen, samengevat onder de hashtags #JeSuisMila en #JeNeSuisPasMila.

De politie besloot Mila van school weg te houden, en beveiliging te voorzien, zowel in de school als bij haar thuis.

De verwijdering van school lijkt lang te zullen duren. De schooldirectie verklaarde zo'n tien dagen na de feiten aan de krant Le Monde: 'Onze strategie om ervoor te zorgen dat het meisje opnieuw normaal naar school kan gaan, is nog niet vastgelegd.'
'Ze heeft het gezocht'

De politie opende twee onderzoeken. Het eerste onderzoek moest uitmaken of Mila zich schuldig heeft gemaakt aan 'aanzetten tot rassenhaat'. Het tweede onderzoek was gericht tegen degenen die doodsbedreigingen hebben geuit, die hebben aangezet tot misdaden of die Mila stalken. Er wordt ook nagegaan of er achter de internetpseudoniemen schoolgenoten schuilgaan.

De familie van Mila nam een advocaat onder de arm, Richard Malka, die optreedt als woordvoerder en die een dubbel beklag maakte. Hij vindt het ongehoord dat zijn cliënte nergens onderdak vindt in een school. 'Ze zit thuis, zo goed als opgesloten'. Hij klaagt er verder over dat de autoriteiten, de politieke partijen, de organisaties die de lekenstaat verdedigen, feministen en de vertegenwoordigers van de LGTBQ-gemeenschap op zijn zachtst gezegd lauw reageren. De meesten zwijgen. 'Als je een leegte laat, wordt ze opgevuld', zei Malka tijdens een tv-interview, doelend op het feit dat de extreemrechtse politica Marine Le Pen dagenlang naar buiten uit bijna het monopolie had op de verdediging van Mila. De Facebookpagina #JeSuisMila en een petitie ter ondersteuning werden door extreemrechtse groepen opgezet.

Malka werd evenmin vrolijk van de 'officiële' mededelingen van moslimvertegenwoordigers. Vorige week liet een hoge vertegenwoordiger van de Franse moslimraad zich laatdunkend uit over Mila. Abdallah Zekri, ook voorzitter van het Observatorium voor de Strijd tegen Islamofobie, zei in een radio-interview dat hij weliswaar de doodsbedreigingen veroordeelde, maar dat 'wie wind zaait, storm oogst'. 'Zij heeft het gezocht', zei hij ook nog. Een groot deel van het #JeNeSuisPasMila-kamp leek zich hierbij aan te sluiten: geweld en het dreigement van geweld waren weliswaar veel te verregaand, maar Mila was dom geweest en ze had het onheil over zichzelf afgeroepen.

Vijf dagen later, deze week dinsdag, publiceerde de Franse moslimraad een rechtzetting. De uitdrukking 'ze heeft het gezocht' was, aldus de mededeling, 'niet gepast'.

Een dag later zorgde de Franse minister van Justitie ongewild voor een stroomversnelling in de zaak. Nicole Belloubet werd op radiozender Europe 1 ondervraagd. Wat is het ergst, vroeg de journaliste, een religie beledigen, of iemand met de dood bedreigen? 'In een democratie', antwoordde Belloubet, 'is een doodsbedreiging onaanvaardbaar'. Maar, voegde ze toe, 'Belediging van religie is duidelijk een aanval op de gewetensvrijheid. Dat is ernstig'.

De uitspraak leidde tot consternatie, want belediging van een religie is niet strafbaar in Frankrijk, daar waar een aanval op de gewetensvrijheid dat wel is. Na de aanslag tegen Charlie Hebdo is uitentreuren herhaald dat alle kritiek van religie en blasfemie wettelijk toegelaten zijn, zolang die zich maar beperken tot de religie in het algemeen, de symbolen van de religie of de leidende figuren binnen die religie. De belediging van individuele gelovigen of van de geloofsgemeenschap mag niet.

Marine Le Pen was alweer bij de eersten om de blunder van de minister aan te kaarten. Nicole Belloubet gaf het korte tijd later zelf toe. Haar tussenkomst kon 'onhandig' overkomen, verklaarde ze, ze had zich missproken, 'ik had dat niet mogen zeggen'. 'Van de ene kant wil ik niet in twijfel trekken dat religie vanzelfsprekend bekritiseerd mag worden. Van de andere kant wilde ik zeggen dat in onze démocratie discriminatie of beledigingen op basis van religieuze aanhorigheid vergrijpen zijn die serieus kunnen zijn omdat ze leiden tot haat en verwerping van de andere'.

Donderdag werd het onderzoek naar de schuld van Mila zonder gevolg geklasseerd, waarmee ten minste één zorg van haar en haar familie van de baan zijn.

Nog donderdag, de dag dat de meeste weekbladen in Frankrijk verschijnen, veegden nogal wat editorialisten de vloer aan met de gang van zaken en met het onvermogen van links om in deze zaak een standpunt te formuleren. Her en der wordt gesuggereerd dat links moslimkiezers naar de mond wil praten. Die kunnen cruciaal zijn bij de gemeenteraadsverkiezingen die er in maart aankomen. Maar zelfs die redenering loopt mank, aldus een commentatrice, want uit peilingen blijkt dat 62 procent van de Franse moslims vindt dat je de draak moet kunnen steken met alle onderwerpen, religie inbegrepen.

'Moet Mila doodgaan om solidariteit op te wekken?'

Franz-Olivier Giesbert vatte de houding van de Franse overheid in Le Point als volgt samen: ''Houdt moed, laten we snel de benen nemen'. De titel van zijn stuk: 'Frankrijk, het nieuwe Pakistan?'

Dit is niet de eerste keer dat het Franse gerecht 'zijn collaborationistische tradities' opduikelt

In L'Obs, onder de titel 'L'Obs est Mila', hekelde Dominique Nora 'het muilkorven' van humanistisch links. Nog erger, schrijft ze, 'sommige LGTBQ-activisten hebben Mila opgeroepen om de regenboogvlag uit haar profiel te verwijderen'. 'In Frankrijk, anno 2020, heb je als iemand van links niet het recht om uitwassen van de islam in vraag te stellen. En nog minder om heiligschennis te plegen tegen de God van de moslims. Want dan ben je automatisch een racistische islamofoob.' Je mag je nog wel vrolijk maken over anti-Jezus-grappen, aldus Nora, 'maar niet meevoelen met Mila die zingt: "Ik wil niet sterven". Moet ze doodgaan om solidariteit op te wekken?'

Ook Charlie Hebdo reageerde deze week. 'Mila is eerst beledigd door de meest idioten', schrijft Riss in zijn editoriaal, 'ze is vervolgens bedreigd door de meest fanatieken, en is tot slot in de steek gelaten door de meest lafhartigen'.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2020, 20:17   #2
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.497
Standaard

Ze wordt door moslims bedreigd met de dood en verkrachting, de politie raad haar aan om onder te duiken maar wat gebeurt er dan? ... Er wordt een onderzoek gestart of ze toch geen racistische uitspraken zou gedaan hebben.

Charlie Hebdo verwoordt dit inderdaad het best : 'Mila is eerst beledigd door de meest idioten', schrijft Riss in zijn editoriaal, 'ze is vervolgens bedreigd door de meest fanatieken, en is tot slot in de steek gelaten door de meest lafhartigen'
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2020, 01:21   #3
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

De hele Europese bevolking – uitgezonderd de poco-idioten, de fanatieken en de EU-judassen - is Mila.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2020, 05:35   #4
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Mila is eerst beledigd door de meest idioten', schrijft Riss in zijn editoriaal, 'ze is vervolgens bedreigd door de meest fanatieken, en is tot slot in de steek gelaten door de meest lafhartigen'
Ik kan het niet beter samenvatten.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2020, 06:25   #5
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

#JeNeSuisPasMila



Dit kleine meisje weet het ook.

Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2020, 18:06   #6
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Het lijkt me dat de LGBT gemeenschap ook geen al te beste beurt maakte.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2020, 20:03   #7
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Het lijkt me dat de LGBT gemeenschap ook geen al te beste beurt maakte.
Ze zijn allemaal bang van de moslims, terreur werkt.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2020, 00:07   #8
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ze zijn allemaal bang van de moslims, terreur werkt.
Ja. Een doodgewone moslim burger kan in een handomdraai een terrorist worden. Hun maniakale devotie aan een religie zorgt daar voor.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2020, 11:47   #9
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Tja, het is moeilijk, maar het is daarom dat de Vader (Joden en Moslims) zich verzoenen met de Zoon (de christenen) in de Heilige Geest (Mijn nieuwe Bijbel van de atoomtheorie).
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 19:43   #10
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Die Nicole Belloubet zou eigenlijk ook mogen opstappen als minister van justitie na haar enormiteit dat Mila een aanslag zou hebben gepleegd tegen vrijheid van geloof. Stommiteiten hebben nu eenmaal consequenties.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 08:35   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Sommigen in Frankrijk hebben ook gezegd:
la lâcheté plutôt que la laïcité ...

maar ik verwonderde me vanwege dit groene geval (maar als 't goed is, zeggen we het ook) (zelfs al vragen we ons af of we nog journalisten hebben die daarover Almaci of de burgemeester van Leuven zouden durven bevragen en doorvragen ...)

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200204_04834945

Citaat:
Religie mag het mikpunt zijn van beledigingen

Wie zich mengt in het debat over de felle uitspraken van de 16-jarige Mila, zou dat beter alleen maar doen om haar te beschermen, schrijft Wouter De Vriendt.

Wouter De Vriendt

Kamerlid Groen

Vijf jaar geleden vielen terroristen binnen op de redactie van Charlie Hebdo. De dodelijke raid maakte twaalf slachtoffers, vooral journalisten. Wereldwijd liepen mensen vastberaden mee in manifestaties en scandeerden ze ‘je suis Charlie’. Is de manier waarop we denken over het recht op vrije meningsuiting sindsdien veranderd?

In Frankrijk zijn ze alleszins het noorden kwijt. De 16-jarige Mila wordt overstelpt met doodsbedreigingen en oproepen om haar te verkrachten, nadat ze op de sociale media de islam ‘stront’ had genoemd en er fel naar had uitgehaald (DS 3 februari): ‘Jullie God, ik steek een vinger in zijn kont.’ Ze onderstreepte dat het niets met racisme te maken heeft. Vlak daarvoor had ze een aanbidder, een moslim, afgewezen omdat ze op meisjes valt. Ze werd daarop door hem uitgemaakt voor ‘hoer’, ‘vuile Française’ en ‘vuile lesbienne’. Dat is de context. En zoals steeds, is die belangrijk.

Laffe reacties

We moeten Mila beschermen. Maar in Frankrijk reageren velen dubbelzinnig. De doodsbedreigingen worden uiteraard afgekeurd, maar tegelijk stelt een topman van de Franse moslimexecutieve dat ze de problemen zelf heeft gezocht. De Franse minister van Justitie zegt dat een religie beledigen een aanval op de gewetensvrijheid is. Othman El Hammouchi vindt haar uitspraken haatdragend, schreef hij in deze krant (DS 4 februari). Volgens hem is de grens van de vrije meningsuiting bereikt.

Als ik wil zeggen dat de katholieke kerk vol pedofielen zit, mag ik dat zeggen

De weifelende reacties zijn laf en van de pot gerukt. Het kompas van sommigen slaat blijkbaar tilt. Dat verbaast mij. Vrije meningsuiting moeten we koesteren als een waardevol goed in onze democratie. Akkoord, het zijn complexe tijden. Het samen?*levingsdebat is veeleer grijs dan zwart-wit, maar in deze is standvastigheid nodig.

Laster, eerroof, racisme of negationisme leggen de vrijheid van mening aan banden. Maar die begrippen zijn niet eindeloos rekbaar en Mila heeft zich daar in haar filmpje niet aan bezondigd. Een mening mág beledigend zijn voor een religie, ze mag schaamteloos, grotesk of spottend zijn – net als een cartoon.

Basiscursus verlichting

In een seculiere, verlichte democratie is het een normaal en zelfs belangrijk recht om een land, vlag of religie te mogen beschimpen. Wie daar niet tegen kan, mag terug naar de schoolbanken voor een basiscursus verlichting. Dat betekent niet dat het daarom juist, tactvol of verstandig is. In hoe mensen met elkaar omgaan, mag je respect en hoffelijkheid verwachten. Maar als ik wil zeggen dat het christendom een stompzinnig sprookje is en dat de katholieke kerk vol pedofielen zit, mag ik dat zeggen. U mag het daarmee oneens zijn, u mag het een beledigende uitspraak vinden, maar u mag mij niet terechtwijzen omdat ik het heb gezegd. Laat staan dat u mij met de dood mag bedreigen. Of zoals de Britse schrijfster Evelyn Beatrice Hall stelde: ‘Ik keur af wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen tot de dood verdedigen.’

Religie hoort niet onder een stolp, ze is niet verheven boven kritiek. Mila het recht ontzeggen om te zeggen wat ze heeft gezegd, is schandelijk misplaatst. Wie zich mengt in het debat, zou dat beter alleen maar doen om haar te beschermen, want zij heeft onze steun nodig. Laten we niet twijfelen, maar de vrijheid van meningsuiting verdedigen. Vol hartstocht en overtuiging.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 10:29   #12
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ja. Een doodgewone moslim burger kan in een handomdraai een terrorist worden. Hun maniakale devotie aan een religie zorgt daar voor.
De grote hoeveelheid dochters die mishandeld worden of terug naar het thuisland worden gestuurd bij opstandig gedrag, zijn daar een triestig voorbeeld van. Terreur is meer dan een bommengordel.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2020, 07:40   #13
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ja. Een doodgewone moslim burger kan in een handomdraai een terrorist worden. Hun maniakale devotie aan een religie zorgt daar voor.
Er zijn teksten te vinden op het net die blokletteren dat het allemaal 'slapende cellen' zijn en als er ergens ten velde een commando gegeven zal worden ze allemaal in terroristen 'veranderen'.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2020, 07:47   #14
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.701
Standaard

De Franse overheid heeft hier zware fouten begaan.
Fouten die recht terug in hun aangezicht zullen terechtkomen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be