Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 december 2018, 10:29   #281
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Aantal doden met fietsongevallen gestegen.

Bij de 'gewone' fietsen zitten de ongevallen met e-bikes wel in de lift: een kwart van de doden is met een e-bike. Helm verplichte zou ik zeggen. Ik draag op mijn gewone fiets altijd een helm en ik rij niet constant 25 km/u.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...-aan~ae1903b5/

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 12 december 2018 om 10:29.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2018, 11:04   #282
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Aantal doden met fietsongevallen gestegen.

Bij de 'gewone' fietsen zitten de ongevallen met e-bikes wel in de lift: een kwart van de doden is met een e-bike. Helm verplichte zou ik zeggen. Ik draag op mijn gewone fiets altijd een helm en ik rij niet constant 25 km/u.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...-aan~ae1903b5/
Inderdaad... helm verplichten voor alle fietsers.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2018, 12:12   #283
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Inderdaad... helm verplichten voor alle fietsers.
Dat of de e-fietsen beperken tot 15 km/u.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2018, 20:53   #284
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ze zijn weer bezig, wat een grap!

Ook helm verplicht? Ik zie moemoe al op haar fietske met een helm op haar hoofd. Haar stramme vingers krijgen het riempje van de helm niet meer vastgegespt...
Het gaat over speedpeddelecs. Wel opletten hé.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2018, 21:13   #285
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Er zit nogal een verschil tussen 25 en 45 km/h. Ik vermoed dat beide klassen samen worden genomen voor de statistieken over elektrische fietsen, terwijl het voor die snellere groep geheel terecht zou zijn als die als bromfiets klasse B behandeld te worden. (Voor de Noorderlingen, bromfietsen klasse A zijn bij ons snorfietsen, dat zijn die die niet harder dan 25 gaan.) EDIT: En ze worden ondertussen blijkbaar in ieder geval wettelijk ook zo behandeld, dat is sinds de openingspost enkele jaren terug dus veranderd.

Toch weet ik ook weer niet of daar nou daadwerkelijk de meeste dodelijke ongelukken zitten. Ook een 25km/h modelletje is tenslotte al veel sneller dan heel wat mensen op leeftijd zelf zouden kunnen fietsen, bij sommigen van hen meer dan hun reflexen kunnen bijhouden en bij velen meer dan wat ze kunnen opvangen als ze onderuit gaan. Misschien zit er dus toch iets in de ideeën over cursussen of zelfs verplichte veiligheidsmaatregelen. Dezelfde problemen spelen niet zij een racefietser die als hij goed doortrapt nog geflitst wordt in een 50-zone. Die persoon kan fietsen, en zal ook wel enig incasseringsvermogen hebben.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 12 december 2018 om 21:17.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2018, 21:26   #286
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Er zit nogal een verschil tussen 25 en 45 km/h. Ik vermoed dat beide klassen samen worden genomen voor de statistieken over elektrische fietsen, terwijl het voor die snellere groep geheel terecht zou zijn als die als bromfiets klasse B behandeld te worden. (Voor de Noorderlingen, bromfietsen klasse A zijn bij ons snorfietsen, dat zijn die die niet harder dan 25 gaan.) EDIT: En ze worden ondertussen blijkbaar in ieder geval wettelijk ook zo behandeld, dat is sinds de openingspost enkele jaren terug dus veranderd.

Toch weet ik ook weer niet of daar nou daadwerkelijk de meeste dodelijke ongelukken zitten. Ook een 25km/h modelletje is tenslotte al veel sneller dan heel wat mensen op leeftijd zelf zouden kunnen fietsen, bij sommigen van hen meer dan hun reflexen kunnen bijhouden en bij velen meer dan wat ze kunnen opvangen als ze onderuit gaan. Misschien zit er dus toch iets in de ideeën over cursussen of zelfs verplichte veiligheidsmaatregelen. Dezelfde problemen spelen niet zij een racefietser die als hij goed doortrapt nog geflitst wordt in een 50-zone. Die persoon kan fietsen, en zal ook wel enig incasseringsvermogen hebben.
Eventjes over 25 km/u.

Met mijn koersfiets doe ik gemiddeld 23 km/u. Ik weet dat dat flauw is.
Met de gewone fiets die ik nu meestal gebruik zit ik onder de 20 km/u.
Ik zie nu regelmatig bejaarde en obese mensen mij voorbij fietsen. Ik hoop dat ze hun bocht niet missen
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2018, 21:40   #287
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Eventjes over 25 km/u.

Met mijn koersfiets doe ik gemiddeld 23 km/u. Ik weet dat dat flauw is.
Met de gewone fiets die ik nu meestal gebruik zit ik onder de 20 km/u.
Ik zie nu regelmatig bejaarde en obese mensen mij voorbij fietsen. Ik hoop dat ze hun bocht niet missen
Nou ja, precies. Ik doe ook 20 gemiddeld over de langere afstand, 's morgens vroeg in het halfduister op een semi-barrel waarvan de zadelpen nog weleens onder mijn reet gedesintegreerd is (fuck aluminium zadelpennen). Ik ga niet beweren dat ik nu minder risico op serieus letsel loop bij mezelf of anderen dan wanneer ik ietsjes harder zou gaan op een mooi nieuw elektrisch model. Maar ik ga wel beweren dat ik veel minder risico loop dan iemand die geen twee meter meer voor zich kan kijken op zo'n elektrisch model. Je wil die mensen ook niet in hun huis opsluiten terwijl er middelen bestaan die hen mobiel kunnen houden, maar misschien is het dan wel zinnig om toch te gaan kijken naar hoe je die situatie veilig houdt, liefst met zo weinig mogelijk extra werk voor mensen die een elektrische fiets aanschaffen maar wel nog gewoon kunnen fietsen.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 00:01   #288
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Inderdaad... helm verplichten voor alle fietsers.
In Vlaanderen zitten we nog steeds opgescheept met kruispunten waar verkeerslichten geen aparte cyclus voor de fietsers aangeven. De ongevallen daarbij zijn legio. Een fietshelm zal in zulke gevallen niet al te veel soelaas bieden.

Het is maar al te waar wat in het artikel staat: investeer in infrastructuur. Eerder dan weer de fietser verantwoordelijk te achten voor de ongevallen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 08:32   #289
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Vlaanderen zitten we nog steeds opgescheept met kruispunten waar verkeerslichten geen aparte cyclus voor de fietsers aangeven. De ongevallen daarbij zijn legio.
De grootste categorie fietsongevallen zijn éénzijdig...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een fietshelm zal in zulke gevallen niet al te veel soelaas bieden.
Het is maar al te waar wat in het artikel staat: investeer in infrastructuur. Eerder dan weer de fietser verantwoordelijk te achten voor de ongevallen.
Wie of wat verantwoordelijk is voor een ongeval doet er niet toe, het gaat erom om de gevolgen te kunnen mitigeren. U draagt toch ook de gordel in de auto ? Die gaat nochtans nul-komma-nul effect hebben op de kans dat een ongeval zich voordoet...

De wetenschappelijke cijfers zijn nochtans duidelijk: een fietshelm reduceert het aantal dodelijke hoofdletsels met 71%; en ernstig hoofdletsels met 60%... het bepleiten om geen fietshelm te dragen vind ik dan ook op de rand van het misdadige.

Zelf heb ik tal van vallen met de fiets achter de rug, telkens éénzijdige ongevallen. Eénmaal met schedelfractuur... maar dat was dan ook het laatste zonder helm.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 09:21   #290
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
De grootste categorie fietsongevallen zijn éénzijdig...



Wie of wat verantwoordelijk is voor een ongeval doet er niet toe, het gaat erom om de gevolgen te kunnen mitigeren. U draagt toch ook de gordel in de auto ? Die gaat nochtans nul-komma-nul effect hebben op de kans dat een ongeval zich voordoet...

De wetenschappelijke cijfers zijn nochtans duidelijk: een fietshelm reduceert het aantal dodelijke hoofdletsels met 71%; en ernstig hoofdletsels met 60%... het bepleiten om geen fietshelm te dragen vind ik dan ook op de rand van het misdadige.

Zelf heb ik tal van vallen met de fiets achter de rug, telkens éénzijdige ongevallen. Eénmaal met schedelfractuur... maar dat was dan ook het laatste zonder helm.
Er zijn overigens ook onderzoeken waaruit komt dat een fietshelm dragen de kans om aangereden te worden vergroot, omdat bestuurders onbewust dichter langs je durven te passeren.

Maar alle gekheid op een stokje, ik geloof graag dat helmen netto een positief effect hebben op de veiligheid van een fietser. Maar daarom zou ik ze nog niet verplicht stellen. Juist omdat het eigenlijk alleen de veiligheid voor de fietser zelf vergroot. Er is een verschil tussen voorlichten over risico's en het verplichten van hulpmiddelen.

Maar in auto's doen we het ook, gordels en airbags zijn in meer of mindere mate verplicht, terwijl ze alleen maar dienen om de persoon in de auto te beschermen. Of misschien zijn motorfietsen en brommers een betere vergelijking, omdat die (meestal) geen passagiers hebben. Het verschil tussen die middelen en een fietshelm vind ik de ratio tussen veiligheid en ongemak. Op een fiets ben je aan het werk. Ik zelf in ieder geval ga daarvan zweten. Dan is een helm niet prettig. Ik moet de helm achteraf ook weer ergens kwijt, terwijl het mooie van de fiets juist is dat het nog enigszins combineert met licht gepakt gaan en met het OV reizen enzo. Ik vertrouw mezelf met mijn hoofd. Ik ben al weleens onderuit gegaan met de fiets, maar het enige wat ik daarbij gebroken heb is mijn telefoon. En mede dankzij nog steeds licht ingesleten judo reflexen raakt mijn hoofd de grond niet eens in zo'n situatie. Dan is dat ene hoofdletsel dat ik statistisch eens in de misschien 200 jaar op zou lopen mij het niet waard om altijd een helm te dragen bij het fietsen. Ik ben een groot fan van mijn kajakhelm, zelfs op vlak water zal je mij vaak met dat ding op zien varen. In die situatie ben ik watergekoeld, en omringd door mensen die met peddels aan het zwaaien zijn. Het verandert de balans. Ik juich het ook toe dat andere mensen er voor kiezen om met helm te fietsen, als ze voor zichzelf tot een andere conclusie komen dan ik voor mezelf. En mocht ik nog eens op skivakantie gaan dan ga ik de beschikbare middelen daarvoor ook nog eens heroverwegen, dat is nou echt een activiteit waarbij we ons allemaal als onveilige gekken gedragen terwijl we toch best heftige dingen doen. Maar verplichte fietshelmen? Dat hoeft van mij niet.

Nu zijn er wel ontwikkelingen die dit zouden kunnen veranderen, ik heb al concepten gezien voor papieren helmen, opvouwbaar en luchtig, maar dankzij een honingraat-achtige structuur toch beschermend. Dat wil ik dan nog wel overwegen. Het moet ook weer geen principe op zich worden. Het iet er dom uit, maar dat heb ik er dan misschien nog wel voor over.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 14 december 2018 om 09:21.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 09:29   #291
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
De wetenschappelijke cijfers zijn nochtans duidelijk: een fietshelm reduceert het aantal dodelijke hoofdletsels met 71%; en ernstig hoofdletsels met 60%... het bepleiten om geen fietshelm te dragen vind ik dan ook op de rand van het misdadige.
Welke wetenschappelijke cijfers? Doorgaans wordt verwezen naar die studie van Thompson, maar die is niet alleen al vrij oud maar ook nog eens twijfelachtig in allerlei aspecten van het onderzoek.

Er moet trouwens één ding niet vergeten worden: een fietshelm is geconcipieerd om een impact bij een maximumsnelheid van 25 km/u te verwerken. De meeste testen zijn dan nog eens uitgevoerd alsof een ongeval zich voordoet op de bovenzijde van de helm.

Het dragen van een helm raad ik niet af, maar een verplichting bepleiten staat niet in overeenstemming met de waarde van een fietshelm. Daarom is uw uithaal (... op de rand van het misdadig...) pure stemmingmakerij.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 11:02   #292
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke wetenschappelijke cijfers? Doorgaans wordt verwezen naar die studie van Thompson, maar die is niet alleen al vrij oud maar ook nog eens twijfelachtig in allerlei aspecten van het onderzoek.
Eén studie ? Hier ik geef u er 37, en dan nog vrij recente...

Naam: Naamloos.jpg
Bekeken: 27
Grootte: 237,4 KB

U kan ook gewoon kijken wat er op de spoed binnenkomt - even zien wat een aantal Amerikaanse chirurgen vaststellen...

Naam: Naamloos3.jpg
Bekeken: 26
Grootte: 136,9 KB

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er moet trouwens één ding niet vergeten worden: een fietshelm is geconcipieerd om een impact bij een maximumsnelheid van 25 km/u te verwerken. De meeste testen zijn dan nog eens uitgevoerd alsof een ongeval zich voordoet op de bovenzijde van de helm.
Ja en ? Op de speed pedelec met men voor die 45 km/u een ECE R22 gekeurde helm dragen, die zijn gekeurd tot 45 km/u en ook voor zijdelingse impact.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het dragen van een helm raad ik niet af, maar een verplichting bepleiten staat niet in overeenstemming met de waarde van een fietshelm. Daarom is uw uithaal (... op de rand van het misdadig...) pure stemmingmakerij.
Oh stemmingmakerij ? Laten we even kijken naar de landen waar helmplicht geldt voor fietsers (o.a. bepaalde staten in de VS, provincies in Canada en Nieuw-Zeeland). Dit is het effect voor en na de invoering van de wet...

Naam: Naamloos2.jpg
Bekeken: 28
Grootte: 186,8 KB
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 11:08   #293
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Een motohelm lijkt me wel normaal voor een fietser. Of je nu met een fiets 45 kmu aan het rijden bent of met een moto of brommer, 45 blijft 45.
Met een fietshelm zit je ook niet op een brommer of moto.

Al die keuzes ...daar komen die ongelukken van.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 16:36   #294
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Oh stemmingmakerij ? Laten we even kijken naar de landen waar helmplicht geldt voor fietsers (o.a. bepaalde staten in de VS, provincies in Canada en Nieuw-Zeeland). Dit is het effect voor en na de invoering van de wet...
Niet zomaar stemmingmakerij, maar pure stemmingmakerij! De reden is heel eenvoudig: deze statistieken zeggen niets, omdat u een belangrijk effect van de helmplicht niet opneemt. In Canada heeft men immers gezien dat helmplicht ervoor zorgt dat er (veel) minder gefietst wordt. Nogal wiedes dat er zich dan minder fietsongevallen voordoen.

Uw poging om het te hebben over de helm voor speedelec is een slag in het water: de impactsnelheid is immers bij beide categorieën fietsen immers zo goed als altijd hoger dan de testsnelheid. Een gewone fietshelm mag dan wel berekend zijn op 25 km/u en een voor speedelec op 45 km/u, als er een auto aan 50 km/u tegen je aanknalt, heb je een impact die nog veel hoger ligt.

Helmplicht is een kwalijke boodschap, omdat, zoals ik al eerder aanstipte, het de verantwoordelijkheid verlegt. Zeker bij ons, waar heel veel mensen nog steeds denken dat ze, eens achter het stuur, keizer en koning van de weg zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 16:38   #295
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Een motohelm lijkt me wel normaal voor een fietser. Of je nu met een fiets 45 kmu aan het rijden bent of met een moto of brommer, 45 blijft 45.
Met een fietshelm zit je ook niet op een brommer of moto.

Al die keuzes ...daar komen die ongelukken van.
Uit onderzoek van de UG (en ook van een Nederlandse universiteit) is gebleken dat de meeste testpersonen doorgaans geen 45 km/u rijden met een speedelec. Daarnaast kan men een speedelec niet gelijkschakelen met een brommer: de snelheid die je haalt, wordt meebepaald door je eigen spierkracht.

Ongelukken komen er niet door "al die keuzes", maar wel door slechte verkeersinfrastructuur alsook door onoplettendheid, verstrooidheid of onverantwoordelijk gedrag in het verkeer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 16:50   #296
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uit onderzoek van de UG (en ook van een Nederlandse universiteit) is gebleken dat de meeste testpersonen doorgaans geen 45 km/u rijden met een speedelec. Daarnaast kan men een speedelec niet gelijkschakelen met een brommer: de snelheid die je haalt, wordt meebepaald door je eigen spierkracht.

Ongelukken komen er niet door "al die keuzes", maar wel door slechte verkeersinfrastructuur alsook door onoplettendheid, verstrooidheid of onverantwoordelijk gedrag in het verkeer.

Met een brommertje rijd je ook niet altijd 45.

Die vallen en botsen net zo goed als fietsers.
Dat zulks gedoe door een univ moet bekeken worden is raar.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 17:03   #297
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Met een brommertje rijd je ook niet altijd 45.

Die vallen en botsen net zo goed als fietsers.
Dat zulks gedoe door een univ moet bekeken worden is raar.
Wat is er raar aan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 17:04   #298
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Met een brommertje rijd je ook niet altijd 45.
Een brommertje moet het niet hebben van spierkracht. Als je bij een speedelec niet trapt, gaat die geen meter vooruit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 17:28   #299
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een brommertje moet het niet hebben van spierkracht. Als je bij een speedelec niet trapt, gaat die geen meter vooruit.
Welk verschil maakt dat nu voor uw hoofd?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 17:31   #300
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is er raar aan?
Een univ die zich met zulke onnozelheden weet bezig te houden heeft geen tijd voor serieuze zaken.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be