Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 november 2018, 22:27   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.367
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Of over een vrijstelling beschikken.
Dat veranderd de fysica bij een ongeval compleet, zo'n vrijstelling.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2018, 22:34   #22
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat veranderd de fysica bij een ongeval compleet, zo'n vrijstelling.
Wel het risico.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2018, 23:27   #23
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik draag niet zo vaak een gordel.
Het kan me geen barst schelen ook.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2018, 00:34   #24
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat veranderd de fysica bij een ongeval compleet, zo'n vrijstelling.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2018, 00:36   #25
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Wel het risico.
ja, aanzienlijk zelfs richting opwaarts
Leuk zo'n vrijstelling
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2018, 09:18   #26
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Hebben ze ooit al eens vergelijkende testen gedaan tussen recente full-airbag wagens zonder gordel en wagens zonder airbag met gordel?

Ook nog even meegeven dat de maximum snelheid op gewestwegen in Vlaanderen nog amper 70 km/uur bedraagt.
Ze mogen de testen dus tot die snelheid beperken.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2018, 09:38   #27
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Uiteraard. Maar het gaat erom dat men kan verwachten dat die boordcomputer in de toekomst gelinkt is aan een centrale computer waardoor ook de overheid weet of je je gordel aanhad om 11:32 de tijd van het ongeluk. Overheden en megacorporaties werken in tandem om een steeds grotere controle over de individuele burger te verkrijgen. Men hoeft geen crimineel te zijn om zich daarbij van vrijheid beroofd te voelen.
Maar jongen toch. Dat kunnen ze al decennia. De enige reden dat het niet gebruikt word is de wet die het verbied.

Wat denk je dat er anders is aan het verzenden van de gegevens van die een boordcomputer dan aan het verzenden van een foto met je GSM?
Je doet zelf niets anders met je laptop en GSM dan draadloos gegevens doorsturen en ontvangen.
Je bent blijkbaar een technische analfabeet.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2018, 09:49   #28
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Maar jongen toch. Dat kunnen ze al decennia. De enige reden dat het niet gebruikt word is de wet die het verbied.

Wat denk je dat er anders is aan het verzenden van de gegevens van die een boordcomputer dan aan het verzenden van een foto met je GSM?
Je doet zelf niets anders met je laptop en GSM dan draadloos gegevens doorsturen en ontvangen.
Je bent blijkbaar een technische analfabeet.
Kalm Jantje. De verwarring bestaat blijkbaar rond een verkeerde interpretatie van wat ik bedoelde met "In de toekomst gaat men zelfs automatisch weten of je je gordel aanhad". Hiermee bedoel ik nergens dat dat technisch gezien nu onmogelijk zou zijn, maar ik voorspel dat men het ook effectief gaat doen om de boordcomputer informatie extern op te slaan en te gebruiken ter controle van de automobilist. Ik had wel degelijk reeds van het bestaan van draadloze communicatie gehoord. Wie niet in feite?

Laatst gewijzigd door Bach : 30 november 2018 om 09:52.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2018, 10:36   #29
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Kalm Jantje. De verwarring bestaat blijkbaar rond een verkeerde interpretatie van wat ik bedoelde met "In de toekomst gaat men zelfs automatisch weten of je je gordel aanhad". Hiermee bedoel ik nergens dat dat technisch gezien nu onmogelijk zou zijn, maar ik voorspel dat men het ook effectief gaat doen om de boordcomputer informatie extern op te slaan en te gebruiken ter controle van de automobilist. Ik had wel degelijk reeds van het bestaan van draadloze communicatie gehoord. Wie niet in feite?
In sommige landen gebeurd dat al en bij sommige merken kan je er zelfs voor kiezen om deze gegevens te gebruiken.
Het is niet dat men daar ooit mee zal beginnen, het is echt enkel de wet die het tegen houd om het te gebruiken tegen jou.

Zo is het bij vliegtuigen verboden om een camera in de stuurcabine te plaatsen, ook al zou die enkel op de meters en bedieningen gericht zijn.

Maar ja, er zal een dag komen dat de wet die ons nu beschermt tegen deze technologie, zal verdwijnen en men je zelfs zal mogen controleren binnen in je eigen woonkamer en slaapkamer.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2018, 16:57   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het was te verwachten.
Observatie non stop.

https://www.hln.be/video/elektrische...verheid~p58213
Origineel (zeer lang) artikel van AP: (het belangrijkste staat meestal op het einde)

Citaat:
https://www.apnews.com/4a749a4211904784826b45e812cff4ca

In China, your car could be talking to the government

SHANGHAI (AP) — When Shan Junhua bought his white Tesla Model X, he knew it was a fast, beautiful car. What he didn’t know is that Tesla constantly sends information about the precise location of his car to the Chinese government.

Tesla is not alone. China has called upon all electric vehicle manufacturers in China to make the same kind of reports — potentially adding to the rich kit of surveillance tools available to the Chinese government as President Xi Jinping steps up the use of technology to track Chinese citizens.

“I didn’t know this,” said Shan. “Tesla could have it, but why do they transmit it to the government? Because this is about privacy.”

More than 200 manufacturers, including Tesla, Volkswagen, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Nissan, Mitsubishi and U.S.-listed electric vehicle start-up NIO, transmit position information and dozens of other data points to government-backed monitoring centers, The Associated Press has found. Generally, it happens without car owners’ knowledge.

The automakers say they are merely complying with local laws, which apply only to alternative energy vehicles. Chinese officials say the data is used for analytics to improve public safety, facilitate industrial development and infrastructure planning, and to prevent fraud in subsidy programs.

But other countries that are major markets for electronic vehicles — the United States, Japan, across Europe — do not collect this kind of real-time data.

And critics say the information collected in China is beyond what is needed to meet the country’s stated goals. It could be used not only to undermine foreign carmakers’ competitive position, but also for surveillance — particularly in China, where there are few protections on personal privacy. Under the leadership of Xi Jinping, China has unleashed a war on dissent, marshalling big data and artificial intelligence to create a more perfect kind of policing, capable of predicting and eliminating perceived threats to the stability of the ruling Communist Party.

There is also concern about the precedent these rules set for sharing data from next-generation connected cars, which may soon transmit even more personal information.

(....)

Ford, BMW and NIO declined to comment. Mitsubishi did not respond to multiple requests for comment.

General Motors and Daimler said they transmit data in compliance with industry regulations and get consent from car buyers on how their vehicle data is collected and used.

Tesla declined to answer specific questions and instead pointed to a privacy policy buyers sign at the time of purchase, which stipulates that vehicle data can be shared “with other third parties when required by law,” though there was no specific mention of the government monitoring centers in the Chinese version of the policy.

Interviews with car owners suggest such disclosures aren’t effective. Only one of nine electric vehicle owners was aware data from his car is fed to the government — and he said he only knew because he is an electric vehicle engineer.

“It’s useless to be concerned about it,” said Min Zeren, who owns a Tesla Model S. “If you’re concerned about it, then there’s no way to live in this country.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 november 2018 om 17:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2018, 17:38   #31
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
pas op de overheid vervolgt je...

Alweer een conceptwagen van de VW Gp, de Audi e-tron GT, mooie lijn, spijtig van de povere batterijchemie:

https://electrek.co/2018/11/28/audis...-la-auto-show/


Een V8 of V10 was veel beter geweest.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2018, 00:21   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Of electrische wagens die door de overheid ingezet worden.

Politie van Bazel laat 7 Tesla X 100D ombouwen naar politievoertuigen, de eerste is klaar:

Citaat:
https://www.blick.ch/news/schweiz/ba...d15046535.html
30.11.2018

So sieht der erste Polizei-Tesla der Schweiz aus

Das Elektroauto wurde in den letzten Wochen in der Polizeigarage so aufgemotzt, dass es mit Blaulicht, Sirene, Polizeifunk und vielen weiteren Extras als Pikettfahrzeug den Polizisten optimal dient. Die Basler Polizei ist die erste der Schweiz, die auf Teslas setzt. Sieben Tesla X-100D sollen bald auf den Basler Strassen herumkurven. Sie ersetzen einen Teil der alten Mercedes-Flotte.

Bald der Öffentlichkeit vorgestellt

Am 6. Dezember werden die ersten drei Polizei-Teslas offiziell der Öffentlichkeit vorgestellt. Die weiteren vier Autos werden nächstes Jahr ausgerollt. Bereits seit Anfang November publiziert die Kantonspolizei auf ihrem Instagram-Account einige Fotos, die zeigen, wie die Elektroautos aufgemotzt werden. Mechaniker haben alles bis aufs Fahrgestell abgeschraubt, um die eigene Technik einzubauen.

Das sorgt bei den Usern teilweise auch für Stirnrunzeln. «Was hat euch zu Elektro bewogen?», will ein Follower wissen. «In einer Verfolgungsjagd ohne Saft dazustehen, ist wohl auch blöd.» Die Kapo beruhigt: Ein Einsatzfahrzeug fahre am Tag durchschnittlich 200 Kilometer – die Ladung eines Tesla-Akkus reicht jedoch für bis zu 500 Kilometer.

Günstiger als die alte Flotte

Die sieben Teslas kosten in der Anschaffung inklusive Ausbau je 140'000 Franken – rund 50'000 Franken mehr als ein vergleichbares Dieselfahrzeug. Doch laut Kantonspolizei fallen die Gesamtkosten für die neuen Fahrzeuge trotz höherer Anschaffungskosten im Vergleich mit den heutigen Autos tiefer aus. Insbesondere Betriebs- und Unterhaltskosten sowie Wiederverkaufswert würden sich günstig auf die Kosten auswirken.

Zudem überwiegen nebst dem ökologischen auch andere Vorteile, etwa mehr Stauraum und eine höhere Nutzlast. Die Flügeltüren seien zudem praktisch bei der «Arretierung renitenter Personen», teilt die Kapo auf Instagram mit. Es seien «gründliche Praxistests» gemacht worden.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 december 2018 om 00:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2018, 01:30   #33
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Trouwens, je moet al een ferme debiel zijn geen gordel te dragen in de wagen.
Ga jij nu beweren dat BDW een debiel is want die droeg geen gordel in zijn auto toen Jambers hem een dag volgde?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2018, 07:15   #34
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.367
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Ga jij nu beweren dat BDW een debiel is want die droeg geen gordel in zijn auto toen Jambers hem een dag volgde?
Op zijn minst tijdelijk. Maar geen gordel dragen in een wagen in het Blegische verkeer is een debiele actie. Je weet nooit welke achterlijke idioot een Darwin Award wil winnen op uw kosten.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2018, 11:30   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
In de toekomst gaat men zelfs automatisch weten of je je gordel aanhad op het moment van een ongeluk. Lijkt me fantastisch voor België om automatisch boetes te kunnen geven gebaseerd op satelietcontrole en black box in de wagen. Die kans gaat men niet laten liggen België kennende. Het enige dat dient te worden opgelost schat ik is hoe dit allemaal in te voeren en tegelijk de elite zich te laten onttrekken aan dit systeem. Dat is ook België.

Je rijdt ergens te snel en de boordcomputer zegt " Pingggg. U reed 5km te snel. Uw rekening werd gedebiteerd met 100 euro". Of " Pingggg. Uw saldo is onvoldoende. U kan nog slechts 10 km rijden. Gelieve een parking op te zoeken of uw rekening aan te vullen".
Als die satellietcontrole er is, kan men die evenzeer gebruiken om te voorkomen dat je sneller rijdt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2018, 11:32   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Ga jij nu beweren dat BDW een debiel is want die droeg geen gordel in zijn auto toen Jambers hem een dag volgde?
Ja. Of beter gezegd: wie geen gordel draagt, gedraagt zich als een debiel. De waarde van gordeldracht is immers al lang aangetoond.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2018, 12:24   #37
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.601
Standaard

Ook hier even 'rekening' met houden?

Belg koopt geen elektrische auto door 'onbetrouwbare overheid'

Citaat:
Vlaamse automobilisten geloven niet dat de overheid hen zal steunen bij de aankoop van een elektrische wagen. En dus kopen ze geen e-auto.
En dan toch nog even dit:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Of over een vrijstelling beschikken.
Stel ik mij de vraag: 'Bij welke rij zal ik aanschuiven, de debielen of die met een vrijstelling?'

Ik heb een vrijstelling maar toch doe ik hem om als ik een lange tocht doe, de gordel.

Er hangt zelfs een gordeldier, die 'Goochem' in mijn wagen vanachter, iets voor kinderen of niet?


p.s.

Niet dat ik er iets tegen heb tegen de 'gordeldracht' maar ik heb ooit eens een zwaar ongeval gehad met een wagen en als ik toen mijn gordel aangeklikt had, dan had ik hier waarschijnlijk niets zitten schrijven omdat toen de motor praktisch op de bestuurdersstoel stond.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 1 december 2018 om 12:32.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2018, 12:52   #38
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ook hier even 'rekening' met houden?

Belg koopt geen elektrische auto door 'onbetrouwbare overheid'



En dan toch nog even dit:



Stel ik mij de vraag: 'Bij welke rij zal ik aanschuiven, de debielen of die met een vrijstelling?'

Ik heb een vrijstelling maar toch doe ik hem om als ik een lange tocht doe, de gordel.

Er hangt zelfs een gordeldier, die 'Goochem' in mijn wagen vanachter, iets voor kinderen of niet?


p.s.

Niet dat ik er iets tegen heb tegen de 'gordeldracht' maar ik heb ooit eens een zwaar ongeval gehad met een wagen en als ik toen mijn gordel aangeklikt had, dan had ik hier waarschijnlijk niets zitten schrijven omdat toen de motor praktisch op de bestuurdersstoel stond.
Begrijp ik niet.
Als u hem kunt dragen op lange afstanden dan kunt u die ook dragen op kortere.
Voor alle duidelijkheid ik heb geen vrijstelling maar ik kan mij voorstellen dat mensen met medische problemen die gordel niet dragen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2018, 13:11   #39
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Dan zal de overheid verder "met plezier" de brandstofprijzen duurder maken en wegentaks en BIV verhogen.

De overheid is dus "betrouwbaar".

Ze moeten hun fiscaal beleid "vervuiler betaald" gewoon volhouden:

Citaat:
De VAB ondervroeg 2.000 Vlamingen naar hun interesse voor elektrische wagens. Vandaag zegt 17 procent van de Vlamingen geïnteresseerd te zijn in de aankoop van een elektrische wagen (met inbegrip van plug-in hybrides). Dat is meer dan de 14 procent bij een gelijkaardige bevraging in 2016, maar nog altijd veel minder dan de interesse voor de aankoop van een klassieke benzinewagen.
Voor twee hinderpalen – het beperkte gamma aan (betaalbare) modellen en het kleine aanbod aan laadpalen – ziet Matienko een oplossing. ‘De autoconstructeurs werken aan een honderdtal nieuwe e-wagens, in verschillende prijscategorieën. Ook het aantal (snel)laadpalen is in volle uitbreiding. Deze minpunten wegen binnen vijf ?* tien jaar niet meer door.’

Maar volgens de VAB ligt het grootste struikelblok bij de overheid. Zij zal het vertrouwen van de consument moeten winnen en dat kan alleen met een volgehouden consequent fiscaal beleid. Nu betalen elektrische wagens geen inschrijvingstaks en verkeersbelasting en ook geen accijns op elektriciteit. Maar de Vlaming gelooft niet dat dit zo blijft. 65 procent zegt niet zeker te zijn dat de fiscale stimuli overeind blijven.
De Vlaming kan natuurlijk ook wachten totdat ze de fiscale stimuli verminderen. Dat zal zeker gebeuren in de toekomst als de electrische wagen goedkoper wordt dan de benzinewagen (men schat 2025). Want dan gaat de burger vanzelf voor de goedkoopste wagen kiezen.

Bovendien wat je niet moest betalen bij aankoop (en ook de premie die je krijgt) kan men onmogelijk terugvorderen. En de vrijstelling van wegenbelasting is ook vanaf inschrijving tot inschrijving, wettelijk onmogelijk dat plots in te voeren. Maw "de domme Vlaam die schrik heeft" is een schrikscheiter.

Citaat:
Volgens de Vlaamse minister van Financiën (en Energie), Bart Tommelein, is er ‘geen reden om te twijfelen’ aan de steun van de Vlaamse overheid aan de e-auto. ‘De vrijstelling van inschrijvingstaks en verkeersbelasting geldt voor de volledige levensduur van de e-wagens. En er zijn absoluut geen plannen om dat te veranderen.’
Binnenkort krijgt Vlaanderen een nieuwe minister(in) van Energie.
De Limburgse Lydia Peeters.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 december 2018 om 13:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2018, 13:20   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Is een overheid onbetrouwbaar als die een bepaalde koerswijziging doorvoert om een vroeger beleid bij te sturen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be