Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 december 2018, 10:45   #1
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard Ons onderwijs naar de dieperik.

Citaat:
Tachtig procent van de Vlaamse leerkrachten is er stellig van overtuigd: het niveau van ons onderwijs tuimelt naar beneden. Eén op de zes leerkrachten spreekt zelfs van een sterke daling. Het is de ontnuchterende conclusie van de eerste aflevering in onze Grote Lerarenenquête, door onderzoeksbureau iVOX uitgevoerd in opdracht van Het Nieuwsblad. Liefst 2.920 leerkrachten vulden de bevraging in.
uit Nieuwsblad online
Een spijtige maar belangrijke evolutie in onze maatschappij die verder en later ook zijn gevolgen zal hebben...
Reeds van in de jaren zeventig is men beginnen knoeien met de "uitvinding" van het VSO (Vernieuwd Secondair Onderwijs). Het lesgeven dat zoveel mogelijk en liefst voortdurend in groepjes van vier leerlingen die rond twee banken zaten en toetsen en taken lekker al babbelend samen mochten oplossen. Het was voldoende dat er een tussen zat die het snapte en het oploste en de anderen konden het overschrijven. En de ganse groep kreeg de punten van diegene die het opgelost had. En dan had men het rapport zonder punten maar met zinnetjes "onvoldoende-voldoende-bijna goed enz"
Maak daar maar eens een gemiddelde van uit verschillende aspecten en toetsresultaten… Wat later werden de bestaande boeken en methodes naar de prullenmand verwezen die gedurende jaren waren opgebouwd en hun dienst hadden bewezen. Neen, de leerkracht kon beter zelf iets in elkaar knutselen en herbeginnen met nieuwe boekjes en handleidingen die door een of andere leerkracht in elkaar was geprutst, liefst met veel tekeningen en weinig tekst. En dan was er "de moderne wiskunde" met zijn verzamelingen. Ook al een stille dood gestorven enz enz enz
Na deze evolutie kwam de huidige multicul erbovenop met leerlingen die niet eens de taal begrepen die werd gesproken en ook zo maar alsof het niets is/was in het klasgebeuren moesten worden opgenomen...
Minder erg vanwege minder groot in omvang, maar toch ook weer een probleem hier en daar: leerlingen uit het bijzonder onderwijs die specifieke noden hebben zomaar in een klas van wellicht twintig of meer leerlingen zetten, en laat de leerkracht er maar zijn plan mee trekken! Arme leerkracht, arme leerling...
En dan hebben we het nog niet over de huidige mentaliteit van veel leerlingen en ouders die er zonder probleem een advocaat bij halen als hun kind niet krijgt wat het volgens hen zou moeten krijgen...
Er zullen wel meer leerkrachten rondlopen die het boeltje laten voor wat het is, zorgen dat hun leerlingen slagen zonder dat ze er teveel moeten voor doen en scholen die straks leerlingen afleveren die enkel kunnen schrijven in het taaltje dat ze voor hun gsm gebruiken en hun rekenmachientje uithalen om te weten hoeveel 8 x 9 is...
En hoe hard verschieten we niet bij het lezen van de mening van veel zoniet alle leerkrachten over hoe het zit met ons onderwijs nu...
Wie had dat durven denken nietwaar?

Laatst gewijzigd door andev : 3 december 2018 om 10:54.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 11:09   #2
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.051
Standaard

Het niveau vh onderwijs is dermate fors gezakt om ervoor te zorgen dat toch een minimum aan islamieten zouden slagen.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 11:11   #3
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

ik ben oud genoeg om niet alleen de kwaliteitsdaling te zien bij de leerlingen, maar ook diezelfde kwaliteitsdaling te hebben vastgesteld bij de leerkrachten.
ik zie niet in hoe deze negatieve spiraal nog makkelijk doorbroken kan worden.

Laatst gewijzigd door Anna List : 3 december 2018 om 11:11.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 11:17   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik heb al vaak gezegd tegen mijn vrouw dat we te vroeg geboren zijn.
Nu schuiven die gasten steeds maar door naar het volgende alsof ze van vaseline gemaakt zijn.

In onze tijd...zou dat niet gepakt hebben.

Maar soit dat ze er hun plan mee trekken.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 11:20   #5
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik ben oud genoeg om niet alleen de kwaliteitsdaling te zien bij de leerlingen, maar ook diezelfde kwaliteitsdaling te hebben vastgesteld bij de leerkrachten.
ik zie niet in hoe deze negatieve spiraal nog makkelijk doorbroken kan worden.
Het een heeft het andere voor gevolg en dat zal nog erger worden naarmate men harder en harder zal moeten zoeken naar mensen die nog in het onderwijs willen staan...
Twintig uurtjes werken per week en drie maanden vakantie! Komaan: waar wachten ze op? Nu of nooit!

Laatst gewijzigd door andev : 3 december 2018 om 11:22.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 11:26   #6
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik ben oud genoeg om niet alleen de kwaliteitsdaling te zien bij de leerlingen, maar ook diezelfde kwaliteitsdaling te hebben vastgesteld bij de leerkrachten.
ik zie niet in hoe deze negatieve spiraal nog makkelijk doorbroken kan worden.
Dit is een fenomeen dat we zien in de gehele maatschappij. Overal, ook bij bedrijven, is er een shift, weg van vakbekwaamheid en inhoudelijke kennis richting vorm en communicatie.

Waar vroeger de "expert" de dikbetaaldste functie was binnen een afdeling, zijn dat nu vooral de mangers en de business developers (verkopers). Grote projecten worden geleid door een projectmanager, waar vroeger een hoofdingenieur de baas was en werd bijgestaan door iemand die "het managen" op zich nam.

In het onderwijs is de vorm ook het belangrijkste geworden.

Eigenlijk is onze maatschappij gehighjacked door de dommeren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 11:31   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dit is een fenomeen dat we zien in de gehele maatschappij. Overal, ook bij bedrijven, is er een shift, weg van vakbekwaamheid en inhoudelijke kennis richting vorm en communicatie.

Waar vroeger de "expert" de dikbetaaldste functie was binnen een afdeling, zijn dat nu vooral de mangers en de business developers (verkopers). Grote projecten worden geleid door een projectmanager, waar vroeger een hoofdingenieur de baas was en werd bijgestaan door iemand die "het managen" op zich nam.

In het onderwijs is de vorm ook het belangrijkste geworden.

Eigenlijk is onze maatschappij gehighjacked door de dommeren.
Ons werk ook.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 11:43   #8
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.603
Standaard

Zal het 'robotonderwijs' dit allemaal kunnen opvangen?

Robotonderwijs

Of dat een goede oplossing zou zijn daar heb ik géén idee van ondanks er al landen zijn waar men de robots gebruikt.

Japan set to deploy English-speaking robots to schools.

Met enkel een middelbaar diploma ben je snel niets meer.

's Ochtends naar de klas.

De metaalachtig klinkende stem van de robot groet de leerlingen en zegt: "Plug uw laptop in en lees de teksten en vul de vragen in."

"Als u dat gedaan hebt, alles opgelost heeft, klik de 'Any Key' om het naar mij door te sturen en het te verbeteren."

"De uitslag krijgt u later, en probeer de puntenlijsten niet te hacken of u ligt eruit!"

Dit geschreven zijnde zet ik het zonder enige aanwijsbare aanleiding maar op een jammerklachten.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 3 december 2018 om 11:47.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 12:35   #9
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik ben oud genoeg om niet alleen de kwaliteitsdaling te zien bij de leerlingen, maar ook diezelfde kwaliteitsdaling te hebben vastgesteld bij de leerkrachten.
ik zie niet in hoe deze negatieve spiraal nog makkelijk doorbroken kan worden.
Onze meester Jan VD Berghe is de enige uitzondering
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 12:39   #10
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Het een heeft het andere voor gevolg en dat zal nog erger worden naarmate men harder en harder zal moeten zoeken naar mensen die nog in het onderwijs willen staan...
Twintig uurtjes werken per week en drie maanden vakantie! Komaan: waar wachten ze op? Nu of nooit!
Mannen willen niet meer naar het onderwijs en terecht. Het is genoeg dan één leerling(e) je wil kraken en iets uit haar mouw gaat schudden in de zin van de leraar wou me gisteren een kusje geven op de mond en je mag de rest van je leven vergeten. Mannelijke onderwijzers zijn meer dan een zeldzaamheid geworden.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 12:41   #11
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Onze meester Jan VD Berghe is de enige uitzondering
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 13:18   #12
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.976
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Mannen willen niet meer naar het onderwijs en terecht. Het is genoeg dan één leerling(e) je wil kraken en iets uit haar mouw gaat schudden in de zin van de leraar wou me gisteren een kusje geven op de mond en je mag de rest van je leven vergeten. Mannelijke onderwijzers zijn meer dan een zeldzaamheid geworden.
Zelfs vrouwen zijn daar niet immuun voor, zie maar naar het wansmakelijke circus rond De Blokkendoos.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 13:18   #13
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Zelfs vrouwen zijn daar niet immuun voor, zie maar naar het wansmakelijke circus rond De Blokkendoos.
het heeft dan ook geen kloten met het onderwerp van deze topic of de realiteit te maken maar is louter persoonlijke seksuele frustratie.

Laatst gewijzigd door Anna List : 3 december 2018 om 13:19.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 13:45   #14
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Mannen willen niet meer naar het onderwijs en terecht. Het is genoeg dan één leerling(e) je wil kraken en iets uit haar mouw gaat schudden in de zin van de leraar wou me gisteren een kusje geven op de mond en je mag de rest van je leven vergeten. Mannelijke onderwijzers zijn meer dan een zeldzaamheid geworden.
Dat risico bestaat evenzeer in beroepen waar mannen beter vertegenwoordigd zijn.

Ik denk dat de daling in het aantal mannelijke leerkrachten eerder te maken heeft met de zogenaamde gender-equality paradox: de vaststelling dat hoe beter de kansengelijkheid van vrouwen en mannen is, hoe groter de verschillen tussen de geslachten wordt op het vlak van interesses en beroepskeuze.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 14:01   #15
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Zal het 'robotonderwijs' dit allemaal kunnen opvangen?

Robotonderwijs

Of dat een goede oplossing zou zijn daar heb ik géén idee van ondanks er al landen zijn waar men de robots gebruikt.

Japan set to deploy English-speaking robots to schools.

Met enkel een middelbaar diploma ben je snel niets meer.

's Ochtends naar de klas.

De metaalachtig klinkende stem van de robot groet de leerlingen en zegt: "Plug uw laptop in en lees de teksten en vul de vragen in."

"Als u dat gedaan hebt, alles opgelost heeft, klik de 'Any Key' om het naar mij door te sturen en het te verbeteren."

"De uitslag krijgt u later, en probeer de puntenlijsten niet te hacken of u ligt eruit!"

Dit geschreven zijnde zet ik het zonder enige aanwijsbare aanleiding maar op een jammerklachten.
Vandersteen was een ziener!

__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 14:11   #16
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Een spijtige maar belangrijke evolutie in onze maatschappij die verder en later ook zijn gevolgen zal hebben...
Reeds van in de jaren zeventig is men beginnen knoeien met de "uitvinding" van het VSO (Vernieuwd Secondair Onderwijs). Het lesgeven dat zoveel mogelijk en liefst voortdurend in groepjes van vier leerlingen die rond twee banken zaten en toetsen en taken lekker al babbelend samen mochten oplossen. Het was voldoende dat er een tussen zat die het snapte en het oploste en de anderen konden het overschrijven. En de ganse groep kreeg de punten van diegene die het opgelost had. En dan had men het rapport zonder punten maar met zinnetjes "onvoldoende-voldoende-bijna goed enz"
Maak daar maar eens een gemiddelde van uit verschillende aspecten en toetsresultaten… Wat later werden de bestaande boeken en methodes naar de prullenmand verwezen die gedurende jaren waren opgebouwd en hun dienst hadden bewezen. Neen, de leerkracht kon beter zelf iets in elkaar knutselen en herbeginnen met nieuwe boekjes en handleidingen die door een of andere leerkracht in elkaar was geprutst, liefst met veel tekeningen en weinig tekst. En dan was er "de moderne wiskunde" met zijn verzamelingen. Ook al een stille dood gestorven enz enz enz
Na deze evolutie kwam de huidige multicul erbovenop met leerlingen die niet eens de taal begrepen die werd gesproken en ook zo maar alsof het niets is/was in het klasgebeuren moesten worden opgenomen...
Minder erg vanwege minder groot in omvang, maar toch ook weer een probleem hier en daar: leerlingen uit het bijzonder onderwijs die specifieke noden hebben zomaar in een klas van wellicht twintig of meer leerlingen zetten, en laat de leerkracht er maar zijn plan mee trekken! Arme leerkracht, arme leerling...
En dan hebben we het nog niet over de huidige mentaliteit van veel leerlingen en ouders die er zonder probleem een advocaat bij halen als hun kind niet krijgt wat het volgens hen zou moeten krijgen...
Er zullen wel meer leerkrachten rondlopen die het boeltje laten voor wat het is, zorgen dat hun leerlingen slagen zonder dat ze er teveel moeten voor doen en scholen die straks leerlingen afleveren die enkel kunnen schrijven in het taaltje dat ze voor hun gsm gebruiken en hun rekenmachientje uithalen om te weten hoeveel 8 x 9 is...
En hoe hard verschieten we niet bij het lezen van de mening van veel zoniet alle leerkrachten over hoe het zit met ons onderwijs nu...
Wie had dat durven denken nietwaar?
Ik ben ervan overtuigd Dat met kinderen moskeeen bezoeken een grote meerwaarde heeft inde handhaving van de onderwijskwaliteit. Mantras vanbuiten leren als multicul is goed en islam is vrede ipv latijn en darwin is toch een positieve ontwikkeling..
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 14:14   #17
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

De sossen en de tsjeven hebben ons onderwijs, ooit bij het beste ter wereld, de dieperik in geholpen. Hun zuilen en hun politieke partijen zijn daar namelijk zeer goed mee gebaat: domkoppen zijn makkelijker om de tuin te leiden en stemmen dus makkelijker op dergelijke partijen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 14:18   #18
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het heeft dan ook geen kloten met het onderwerp van deze topic of de realiteit te maken maar is louter persoonlijke seksuele frustratie.
Toch wel. Al meerdere malen werd het belang geuit om naast vrouwelijke leerkrachten een minimum aan mannelijke leerkrachten te hebben. En de hier aangehaalde reden is zeker één van de redenen waarom nog zo weinig mannen de stap naar het onderwijs zetten of het onderwijs al heel vlug achter zich laten.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 14:19   #19
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Toch wel. Al meerdere malen werd het belang geuit om naast vrouwelijke leerkrachten een minimum aan mannelijke leerkrachten te hebben. En de hier aangehaalde reden is zeker één van de redenen waarom nog zo weinig mannen de stap naar het onderwijs zetten of het onderwijs al heel vlug achter zich laten.
vermits gij die reden hier aan haalt (als enige), gaat ge daar zeker een bron voor hebben ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 15:07   #20
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
vermits gij die reden hier aan haalt (als enige), gaat ge daar zeker een bron voor hebben ...
Enige ? Ja want op dit forum posten wel honderden verschillende mensen per dag iets . Altijd 10 dezelfde en zonder U en ik nog 8.

Ja die bronnen zijn mensen die ik zelf sprak en op zeker moment vonden dat ze beter uit dat onderwijs stapten wegens te link.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/gref1lae

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180404_03445284

https://www.aob.nl/nieuws/vals-besch...an-aanranding/

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 3 december 2018 om 15:13.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be