Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

 
 
Discussietools
Oud 8 september 2004, 14:20   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard De visie van BUB op Belgie

Vraagje aan de BUB'ers.

Hoe is voor jullie nu eigenlijk exact het ideaalbeeld van Belgie? Want jullie draaien en keren met de wind, en nu eens is het provinciaal federalisme, dan weer provinciale decentralisatie, dan weer dit, dan weer dat...

Willen jullie een unitaire staat? Wijzen jullie bij voorbaat elk federaal of confederaal model af? Worden de beslissingen genomen op een centraal punt -het Belgische parlement-, en bestaat de decentralisatie er uit dat de provincies hier niets tegen in te brengen hebben (in die zin dat men tegen nationale beslissingen in kan gaan), maar dat ze aangaande hun bevoegdheden ten uitvoer brengen zoals nationaal beslist? Wijzen jullie gedeelde assemblees af zoals voor de afschaffing van het dubbelmandaat, dat de Vlaamse Raad (nu officieel Vlaams Parlement) bestaat uit de Vlaamse Belgische parlementairen?

Erkennen jullie het feit dat er een Vlaams en een Waals volk is? Of is er maar een enkel Belgische volk, antropologisch gezien?

Willen jullie de tweetaligheid opdringen bij iedereen, opdat iedere Belg verstaanbaar zou zijn voor een andere, zodat iedereen kan denken in 1 geest ten voordele van het Vaderland, dat het belangrijkste is en waarvoor alles opgeofferd moet worden?

Kunnen jullie je vinden in dit geschetste beeld? Of slechts gedeeltelijk?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 8 september 2004, 14:43   #2
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Vreemd. Geen reactie..........
Everytime is offline  
Oud 8 september 2004, 14:47   #3
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Vreemd. Geen reactie..........
Geef ze ook een beetje tijd om te reageren. Ik heb liever een goed beeld van wat die mannen denken dan de gebruikelijke oneliners.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 8 september 2004, 15:05   #4
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Waaron vinden ze geen belgische taal uit? Een mengeling van nederlands en frans met een scheutje duits, en in bepaalde zones gekruid met wat arabisch of turks.

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 8 september 2004 om 15:06.
jOOSt is offline  
Oud 8 september 2004, 20:11   #5
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Vreemd, nu hebben ze toch wel tijd genoeg gehad. Hebben die mannen eigenlijk wel een visie, of zijn het idd de politieke windhanen zoals ik in een ander topic geanalyseerd heb.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 8 september 2004, 20:13   #6
Betweter
Parlementslid
 
Betweter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2003
Locatie: Halle-Vilvoorde
Berichten: 1.772
Standaard

Roepen en schelden is het enige dat ze doen...
__________________
Voorts ben ik van mening dat belgië dient op te houden te bestaan.
Betweter is offline  
Oud 8 september 2004, 21:00   #7
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Soms denk ik dat de BUB een soort van grap is. Op dit forum is het ook merkwaardig hoe een samenhorigheid die kennen. Zo'n beetje van samen op het forum, samen van het forum.

Alsof die een flamingrante post zien en dan elkaar een smsje sturen ofzo om allemaal online te komen en daar een one-liner op te gooien.

Tja, kennelijk is er nog niemand op het forum geweest vandaag. En bijgevolg de rest van de bubbers ook niet.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline  
Oud 8 september 2004, 21:16   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Tja, kennelijk is er nog niemand op het forum geweest vandaag. En bijgevolg de rest van de bubbers ook niet.
Toch wel, hoor. Maar blijkbaar is de pap hier voor hen te zuur...
Jan van den Berghe is offline  
Oud 8 september 2004, 21:48   #9
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Toch wel, hoor. Maar blijkbaar is de pap hier voor hen te zuur...
Het was niet eens een confrontatie, maar gewoon een vraag, om de horloges gelijk te stellen. Een vraag over de kern van wat de BUB zou moeten omhelzen. Je zou toch meer enthousiasme mogen verwachten, niet? Blijkbaar kunnen ze inderdaad beter schelden dan aan politiek doen.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 9 september 2004, 09:54   #10
Foundation
Minister
 
Foundation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.834
Standaard

Zeer simpel: een staat naar Nederlands model: een eenheidsstaat met provinciale decentralisatie.
__________________
Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 9 september 2004, 09:57   #11
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Kalm, manneke, niet iedereen zit 24/7 op elk forumonderdeel om alles te lezen.

Citaat:
Hoe is voor jullie nu eigenlijk exact het ideaalbeeld van Belgie? Want jullie draaien en keren met de wind, en nu eens is het provinciaal federalisme, dan weer provinciale decentralisatie, dan weer dit, dan weer dat...
Wij zijn Unitaristen. Het centrale gezag ligt bij de natie, doch wij decentraliseren naar de provincies toe, die uitvoerende bevoegdheden krijgen. Ook zullen de gemeenschappen in minimale vorm blijven bestaan. Zij krijgen het wetgevend en uitvoerend gezag over materies die met taal te maken hebben. Dat is immers het enige waarin de Belgen onderling verschillen.

Citaat:
Willen jullie een unitaire staat?
Ja.

Citaat:
Wijzen jullie bij voorbaat elk federaal of confederaal model af?
Neen, wij zijn voorstander van een confederaal Europa, en een waarachtig federalisme (nationale partijen, alle bevoegdheden die met buitenland te maken hebben federaal, individuele tweetaligheid, geen grendelmeerderheden meer, normenhierarchie,...) zoals de politici van BPlus en BPS het willen, zou voor België ook al een serieuze stap vooruit betekenen.

Citaat:
Worden de beslissingen genomen op een centraal punt -het Belgische parlement-, en bestaat de decentralisatie er uit dat de provincies hier niets tegen in te brengen hebben (in die zin dat men tegen nationale beslissingen in kan gaan), maar dat ze aangaande hun bevoegdheden ten uitvoer brengen zoals nationaal beslist?
Uiteraard ligt de beslissingsmacht op nationaal vlak, maar uiteraard zetelen in de nationale assemblées ook politici uit alle provincies. Verder hebben de provincies een ruime mate van autonomie op uitvoerend vlak. We kunnen echter niet elke provincie wetgevende bevoegdheid geven, dat zou een enorme chaos geven. Ook zou de burger er niet meer wijs uit geraken. Ons systeem is alleszins beter dan het unitaire Vlaamse gewest dat we nu kennen dat de provincies bijna geen enkele autonomie toestaat.

Citaat:
Wijzen jullie gedeelde assemblees af zoals voor de afschaffing van het dubbelmandaat, dat de Vlaamse Raad (nu officieel Vlaams Parlement) bestaat uit de Vlaamse Belgische parlementairen?
In ons België bestaat er geen Vlaamse Raad.

Citaat:
Erkennen jullie het feit dat er een Vlaams en een Waals volk is? Of is er maar een enkel Belgische volk, antropologisch gezien?
Wij doen niet mee aan idiote antropologische discussies, onze politici hebben wel wat beters te doen. Wanneer wij het hebben over 'Volk' bedoelen wij het volgende: de bevolking van een Staat of gebied die beslissen samen te besturen. In die zin zijn de Belgen een Volk.

Citaat:
Willen jullie de tweetaligheid opdringen bij iedereen, opdat iedere Belg verstaanbaar zou zijn voor een andere, zodat iedereen kan denken in 1 geest ten voordele van het Vaderland, dat het belangrijkste is en waarvoor alles opgeofferd moet worden?
Helemaal niet. Wij stellen enkel vast dat het Nederlandse onderwijs in Wallonië een complete flop is. Dát, en niets anders, is de reden dat vele Walen vandaag geen Nederlands spreken, en ze vinden dat zelf verschrikkelijk. Daar moet iets aan gedaan worden. Door bijvoorbeeld aan beide kanten van de taalgrens de andere landstaal al vanaf de kleuterschool aan te leren. In het dagelijks leven is iedereen uiteraard vrij om de taal te gebruiken die hij/zij verkiest, behalve wanneer men voor de overheid werkt: de territoriale eentaligheid in Vlaanderen en Wallonië en tweetaligheid in Brussel moet strikt gerespecteerd worden. Voorts kunnen er scholen opgericht worden waar lessen beurtelings in het Nederlands en in het Frans gegeven worden. Niemand is verplicht om naar zulke scholen te gaan, maar ik verwacht dat ze vlug vol zouden zitten. Ouders willen immers het allerbeste voor hun kind.
Patriot! is offline  
Oud 9 september 2004, 10:03   #12
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Zeer simpel: een staat naar Nederlands model: een eenheidsstaat met provinciale decentralisatie.
Dat is weer uw typische ik-zeg-iets-maar-tegelijk-ook-niets. Ik vroeg achter de modaliteiten daarvan, u geeft weer een stereotiepe oneliner die zo uit een belgicistische catechismus zou kunnen komen.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 9 september 2004, 10:13   #13
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Patriot, ik ben merkwaardig geschrokken van uw antwoorden. Zo uitvoerig, zo duidend,... Dat ben ik niet gewoon. Echt, bedankt!

Alleen nog een paar bijvraagjes. Op lange termijn zien jullie drie gemeenschappen bevoegd voor taal en cultuur bestaan. Hoe kun je dit in de praktijk brengen als er in jullie model geen plaats is voor een Vlaamse Raad, waar bv. gewoon de Vlaamse Kamerleden in zitten (het zogenaamde dubbelmandaat)? Aan wie zijn de uitvoerende organen van die cultuurgemeenschappen dan verantwoording verontschuldigd? Want ik ga er van uit dat jullie toch een beetje democratisch zijn, en dat de uitvoerende macht verantwoording verschuldigd is aan de wetgevende macht. Alleen, welke is dat dan?

Met dat (con)federalisme bedoelde ik uiteraard op Belgisch niveau, is daar sowieso geen vergelijk mogelijk? Zoals bv. het systeem van het Front National, kan dat ook geen genade vinden in BUB oogjes?

U zegt dat het Vaderland helemaal niet het belangrijkste is. Waarom willen jullie dat kost wat kost dan verdedigen? Dat is toch een tegenspraak?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 9 september 2004, 10:41   #14
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Alleen nog een paar bijvraagjes. Op lange termijn zien jullie drie gemeenschappen bevoegd voor taal en cultuur bestaan. Hoe kun je dit in de praktijk brengen als er in jullie model geen plaats is voor een Vlaamse Raad, waar bv. gewoon de Vlaamse Kamerleden in zitten (het zogenaamde dubbelmandaat)? Aan wie zijn de uitvoerende organen van die cultuurgemeenschappen dan verantwoording verontschuldigd? Want ik ga er van uit dat jullie toch een beetje democratisch zijn, en dat de uitvoerende macht verantwoording verschuldigd is aan de wetgevende macht. Alleen, welke is dat dan?
We kunnen er inderdaad vanuit gaan dat de Vlaamse Kamerleden hierover zullen beslissen, terwijl in de nationale regering één gemeenschapsminister zal zetelen.

Citaat:
Met dat (con)federalisme bedoelde ik uiteraard op Belgisch niveau, is daar sowieso geen vergelijk mogelijk? Zoals bv. het systeem van het Front National, kan dat ook geen genade vinden in BUB oogjes?
Het systeem dat Front National/Fervent Nationaal voorstelt is dat van provinciaal federalisme. Dat ligt heel dicht bij ons systeem, maar wij kiezen toch voor een nationale coordinatie, om kafkaiaanse toestanden te vermijden. Hun systeem is evenwel te verkiezingen boven het huidige, bipolaire federalistisch model.

Citaat:
U zegt dat het Vaderland helemaal niet het belangrijkste is. Waarom willen jullie dat kost wat kost dan verdedigen? Dat is toch een tegenspraak?
Het "Vaderland" is belangijk, maar wij zijn geen fetisjisten. Wij zullen immer blijven 'strijden' (op vreedzame wijze uiteraard) voor een verenigd België, maar er alles voor opofferen? Dat is wel wat extreem, niet?
Patriot! is offline  
Oud 9 september 2004, 11:10   #15
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Dus toch een Vlaamse Raad, via het systeem van het dubbelmandaat?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 9 september 2004, 11:43   #16
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

[quote=Patriot!]
Wij zijn Unitaristen. Het centrale gezag ligt bij de natie, doch wij decentraliseren naar de provincies toe, die uitvoerende bevoegdheden krijgen. Ook zullen de gemeenschappen in minimale vorm blijven bestaan. Zij krijgen het wetgevend en uitvoerend gezag over materies die met taal te maken hebben. Dat is immers het enige waarin de Belgen onderling verschillen.[/
O ja ?
Wat doe je bijvoorbeeld met de VLAREM ?
Schaf je die af of ram je die door de strot van de Walen ?
Bobke is offline  
Oud 9 september 2004, 11:49   #17
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

VLAREM? Wat is dat?
Everytime is offline  
Oud 9 september 2004, 11:54   #18
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
VLAREM? Wat is dat?
Ge gaat naar Google, ge typt "VLAREM" en ge klikt op "ik doe een gok"


http://www.mina.be/vlarem.html
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 9 september 2004, 12:01   #19
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
VLAREM? Wat is dat?
En dat wilt de wereld veranderen.
Bobke is offline  
Oud 9 september 2004, 23:08   #20
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Patriot, ik ben merkwaardig geschrokken van uw antwoorden. Zo uitvoerig, zo duidend,... Dat ben ik niet gewoon. Echt, bedankt!

Alleen nog een paar bijvraagjes. Op lange termijn zien jullie drie gemeenschappen bevoegd voor taal en cultuur bestaan. Hoe kun je dit in de praktijk brengen als er in jullie model geen plaats is voor een Vlaamse Raad, waar bv. gewoon de Vlaamse Kamerleden in zitten (het zogenaamde dubbelmandaat)? Aan wie zijn de uitvoerende organen van die cultuurgemeenschappen dan verantwoording verontschuldigd? Want ik ga er van uit dat jullie toch een beetje democratisch zijn, en dat de uitvoerende macht verantwoording verschuldigd is aan de wetgevende macht. Alleen, welke is dat dan?

Met dat (con)federalisme bedoelde ik uiteraard op Belgisch niveau, is daar sowieso geen vergelijk mogelijk? Zoals bv. het systeem van het Front National, kan dat ook geen genade vinden in BUB oogjes?

U zegt dat het Vaderland helemaal niet het belangrijkste is. Waarom willen jullie dat kost wat kost dan verdedigen? Dat is toch een tegenspraak?
In ons systeem is er één regering en één parlement. Die zijn nationaal (Belgisch) uiteraard. Dat neemt niet weg dat er in de regering aparte gemeenschapsministers kunnen zijn, bevoegd voor de gemeenschapsdomeinen (TCOM: taal, cultuur, onderwijs en media). Zij moeten verantwoording afleggen respectievelijk aan de Nederlandstalige en Franstalige leden van de senaat wanneer ze gemeenschapsbeslissingen nemen. Dat geldt ook voor de Duitstaligen die extra senatoren zullen krijgen.

Het tweekamerstelsel blijft voor de nationale materies (het gros dus)behouden.
Hans1 is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be