Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 juni 2019, 20:52   #21
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is daar eigenlijk simpel aan? Is uw opvatting dan "complexer" als u aanneemt dat er niets is na de dood in vergelijking met het christelijk geloof dat een vergeestelijke voortzetting leert van het leven?
Ik neem niets aan. Ik laat opties open. Dat is iets anders dan de aanname dat men na het leven in een hemel of een hel terechtkomt.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 19 juni 2019 om 20:52.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 20:55   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ik neem niets aan. Ik laat opties open. Dat is iets anders dan de aanname dat men na het leven in een hemel of een hel terechtkomt.
U bent dus agnost. En die gaat slechts uit van "ik weet het niet". Van een ongelooflijke simpelheid gesproken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 21:09   #23
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U bent dus agnost. En die gaat slechts uit van "ik weet het niet". Van een ongelooflijke simpelheid gesproken.
Menen dat men iets stellig weet is hovaardig. Een van uw hoofdzonden beste Jan. Ik weet 1 ding en dat is dat ik niets weet is een stelling van Socrates die aangeeft hoe zeer de mens onderzoekend moet blijven en zich niet moet blijven baseren op "zekerheden" en aannames.

Het is met die openheid van geest en instelling dat de mens zijn huidige kennis heeft weten op te bouwen ipv stellige zekerheden dat de zon rond de aarde draait of dat de aarde een plat vlak is.

En dan durf jij spreken van een ongelofelijke simpelheid. Het is maar goed dat jij nooit missionaris bent geweest. Pek en veren zouden je toen hebben getooid.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 21:16   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Menen dat men iets stellig weet is hovaardig. Een van uw hoofdzonden beste Jan.
U slaat de bal mis, want het gaat niet om "weten". Wel om geloven. Geloven is uiting geven aan je deemoedigheid. Erkennen dat de zaken je als kleine mens ruim overstijgen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 21:19   #25
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U slaat de bal mis, want het gaat niet om "weten". Wel om geloven. Geloven is uiting geven aan je deemoedigheid. Erkennen dat de zaken je als kleine mens ruim overstijgen.
Maar u bent toch stellig overtuigd dat je na de dood in een hemel terecht komt nietwaar?

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 19 juni 2019 om 21:19.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 21:19   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Menen dat men iets stellig weet is hovaardig. Een van uw hoofdzonden beste Jan. Ik weet 1 ding en dat is dat ik niets weet is een stelling van Socrates die aangeeft hoe zeer de mens onderzoekend moet blijven en zich niet moet blijven baseren op "zekerheden" en aannames.

Het is met die openheid van geest en instelling dat de mens zijn huidige kennis heeft weten op te bouwen ipv stellige zekerheden dat de zon rond de aarde draait of dat de aarde een plat vlak is.
Wat helemaal niet gaat over geloof, maar over empirische wetenschap. U blijft die twee zaken echt wel door elkaar haspelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 21:20   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Maar u bent toch stellig overtuigd dat je na de dood in een hemel terecht komt nietwaar?
Neen, dat "weet" ik niet. Ik geloof wel dat ik op dat vlak enkel kan vertrouwen op Gods barmhartigheid en menslievendheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 21:22   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
En dan durf jij spreken van een ongelofelijke simpelheid. Het is maar goed dat jij nooit missionaris bent geweest. Pek en veren zouden je toen hebben getooid.
Op spiritueel vlak is uw "ik weet het niet" weldegelijk van een ongelooflijke simpelheid. U neemt immers aan dat er geen wegen tot geloofsinzicht zijn. U sluit dat af met de stelling dat de mens hierover niets zinnig kan vertellen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 21:23   #29
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom?
Omdat bepaalde vragen onoplosbaar zijn.

het is krankzinnig om te beweren dat ge 'de waarheid' kent, en zeker als ge daar dan nog probeert rechten uit te puren.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 21:24   #30
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat helemaal niet gaat over geloof, maar over empirische wetenschap. U blijft die twee zaken echt wel door elkaar haspelen.
Wel, beste Jan, er waren tijden dat het vrij riskant was om in het openbaar te stellen dat de aarde niet plat was. Of dat God niet bestaat. Nadien heeft men een aantal zaken wel moeten bijstellen.

Maar het punt is dat zaken die nu achterhaald zijn toen met stellige zekerheid werden aanvaard en in een aantal gevallen zelfs aanleiding gaf tot verkettering en bijhorend proces. En over die houding gaat het mij. Want het is precies die houding waar jij ook blijkt van geeft. Ook al is het een modernere versie en zul je bv niet betwisten dat de aarde rond is of de aarde rond de zon draait. Toch?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 21:25   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Omdat bepaalde vragen onoplosbaar zijn.

het is krankzinnig om te beweren dat ge 'de waarheid' kent, en zeker als ge daar dan nog probeert rechten uit te puren.
Omwille van welk axioma gaat u ervan uit dat bepaalde vragen onoplosbaar zijn?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 21:25   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Wel, beste Jan, er waren tijden dat het vrij riskant was om in het openbaar te stellen dat de aarde niet plat was.
Welke tijd moet dat dan wel geweest zijn? Alvast niet in de middeleeuwen. Niet in de renaissance. Wanneer dan wel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 21:27   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Maar het punt is dat zaken die nu achterhaald zijn toen met stellige zekerheid werden aanvaard en in een aantal gevallen zelfs aanleiding gaf tot verkettering en bijhorend proces. En over die houding gaat het mij. Want het is precies die houding waar jij ook blijkt van geeft. Ook al is het een modernere versie en zul je bv niet betwisten dat de aarde rond is of de aarde rond de zon draait. Toch?
Wat u aanhaalt, is weer die typische verwarring tussen geloof en wetenschap. Trouwens: of de aarde nu rond de zon of omgekeerd draaide, is nooit een punt van geloof geweest. De geschiedenis rond GG is wel iets complexer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 21:30   #34
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op spiritueel vlak is uw "ik weet het niet" weldegelijk van een ongelooflijke simpelheid. U neemt immers aan dat er geen wegen tot geloofsinzicht zijn. U sluit dat af met de stelling dat de mens hierover niets zinnig kan vertellen.
En dat vind jij dus simpel? Ik vind het gewoon eerlijk om aan te nemen dat we daarover niets weten en alles wat we daarover menen te weten is loutere speculatie.

Het is mss inderdaad fantasie-arm. Maar die door u welbevonden fantasmen zijn ook niet vrijblijvend en zonder risico. Godslastering en ketterij waren ooit ernstige misdrijven die konden lijden tot de zwaarste veroordelingen. En dan hebben we het nog niet eens over die andere fantasmen die "wisten" dat als je een mensenoffer bracht je gewassen beter gingen groeien.

Maar goed, dat waren de verkeerde fantasmen. Met name Hernan Cortez en zijn bende gingen de Azteken eens het goede fantsame bijbrengen.

Wat een rijkdom! Wat een spiritualiteit!
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 21:34   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
En dat vind jij dus simpel? Ik vind het gewoon eerlijk om aan te nemen dat we daarover niets weten en alles wat we daarover menen te weten is loutere speculatie.
Hier weerspreekt u uw eigen stelling: als u het niet weet, kunt u ook niet oordelen en al helemaal niet tot de conclusie komen met het allemaal "loutere speculatie is". U kan alleen stellen: "Ik veronderstel dat het allemaal speculatie is, maar ik weet het gewoonweg niet".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 21:37   #36
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat u aanhaalt, is weer die typische verwarring tussen geloof en wetenschap. Trouwens: of de aarde nu rond de zon of omgekeerd draaide, is nooit een punt van geloof geweest. De geschiedenis rond GG is wel iets complexer.
Het duurde anders wel tot 1757 vooraleer Benedictus XIV de ban ophefte op heliocentrische werken na de publicatie van het werk van Isaac Newton.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 19 juni 2019 om 21:37.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 21:38   #37
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hier weerspreekt u uw eigen stelling: als u het niet weet, kunt u ook niet oordelen en al helemaal niet tot de conclusie komen met het allemaal "loutere speculatie is". U kan alleen stellen: "Ik veronderstel dat het allemaal speculatie is, maar ik weet het gewoonweg niet".
En wat is daar eigenlijk mis mee? Behalve dan dat u maar in cirkeltjes blijft draaien. Naar aloude gewoonte.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 21:40   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Het duurde anders wel tot 1757 vooraleer Benedictus XIV de ban ophefte op heliocentrische werken na de publicatie van het werk van Isaac Newton.
U moet toch eens het boek "Galileo, ketter" lezen. Dan zult u zien dat het allemaal veel complexer is dan wat u hier ruwweg stelt én dat meerdere pausen zich voor de veroordeling van GG zelf wetenschappers steunden die heliocentrisme als werkhypothese naar voor schoven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 21:41   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
En wat is daar eigenlijk mis mee? Behalve dan dat u maar in cirkeltjes blijft draaien. Naar aloude gewoonte.
Daar is alles mis mee, want een ware agnost stelt dat men zelfs daarover geen oordeel kan vellen. Het lijkt er dus op dat u agnosticisme als een schaamlapje gebruikt waarachter uw eigen oordeel (want ik weet het schijnbaar wel...) tracht te verschuilen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 21:50   #40
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke tijd moet dat dan wel geweest zijn? Alvast niet in de middeleeuwen. Niet in de renaissance. Wanneer dan wel?
In feite hoeven we niet eens terug te keren in de tijd>

https://today.yougov.com/topics/phil...lves-religious
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be