Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 januari 2019, 14:50   #41
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.790
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Alles heeft voor en nadelen maddox.
De bezwaren die je uit ten opzichte van stoom lijken me niet onoverkomelijk.
Klopt, er is zelfs een heel genre van retro-sci-fi rond ontstaan. Steampunk.
Maar da's met als premisse dat er niks anders zou zijn dan stoom en mechanica.
Citaat:
De grootte van een installatie hoeft ook niet altijd onoverkomelijk te zijn, maar soms is het dat wel.
Het is een beetje wikken en wegen lijkt me.
Het lijkt me alleszins positief dat stoom een piste is die onderzocht wordt en niet bij voorbaat aan de kant geschoven wordt.
Is onderzocht en niet efficiënt bevonden voor kleinschalige toepassingen.
Citaat:
Misschien zie ik het verkeerd, maar als ik zo'n Stirling zie dan lijkt me dat allemaal redelijk complex in vergelijking met de constructie van een schoepenwiel dat begint te draaien eens je er stoom tegenaan gooit.
Je ziet dat verkeerd. Een turbine zijn veel schoepenwielen tussen statoren in perfecte balans, en hoe kleiner hoe groter de benodigde nauwkeurigheid. Veel moeilijker te bouwen dan een simpele Stirling.
Citaat:
Qua regeling naar optimale druk/temperatuur zie ik ook wel wat mogelijkheden.
De grote hitte (grootste deel) komt van het hout (brandstof) dat verbrand wordt.
De bijsturing naar optimaal resultaat kan geschieden met een deel van de geproduceerde stroom te gebruiken om eventueel iets bij te verwarmen om net aan die druk/temperatuur te komen die optimaal is (bijsturing maw).
Doen ze dus in de "grijze stroom-productie". De stoom die uit de wanden van een verbrandingsoven komt wordt op temperatuur en druk gebracht met gas-stoomgeneratoren.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2019, 21:37   #42
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Klopt, er is zelfs een heel genre van retro-sci-fi rond ontstaan. Steampunk.
Maar da's met als premisse dat er niks anders zou zijn dan stoom en mechanica.

Is onderzocht en niet efficiënt bevonden voor kleinschalige toepassingen.

Je ziet dat verkeerd. Een turbine zijn veel schoepenwielen tussen statoren in perfecte balans, en hoe kleiner hoe groter de benodigde nauwkeurigheid. Veel moeilijker te bouwen dan een simpele Stirling.

Doen ze dus in de "grijze stroom-productie". De stoom die uit de wanden van een verbrandingsoven komt wordt op temperatuur en druk gebracht met gas-stoomgeneratoren.
Je bent eerder fan van Stirling.
Tot nu is het ook Stirling die het meest toegepast wordt in micro wkk die op hout of pellets draait geloof ik.
Met onder meer de nadelen die je zelf ook al aangaf (verdwijnend gas, grootte, …).
Ook dat is niet onoverkomelijk allemaal, maar als een mens een keuze moet maken, maakt men best direct de beste keuze zonder dat men een paar jaar daarna tot de conclusie komt dat men beter voor iets anders gekozen had.
Het zijn stuk voor stuk relatief nieuwe technologieën (nu ja oude, die men uit de vergeetput opgevist heeft en probeert te optimaliseren).
Met dat optimaliseren is men er nog niet helemaal uit geloof ik.

Als je het aan de fabrikant vraagt is zijn product natuurlijk altijd het beste.

Mocht jij moeten veranderen, en je zou gaan voor micro wkk-achtig (combi warmte en elektriciteitsproductie) wat zou jij kiezen en waarom?
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2019, 06:41   #43
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.790
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Je bent eerder fan van Stirling.
Als mechanicus ben ik eerder fan van solid state opties, vooral als je echt weet hoe lang die meegaan en dat de uitwisseling van componenten gemakkelijk .
Tot nu is het ook Stirling die het meest toegepast wordt in micro wkk die op hout of pellets draait geloof ik.
Met onder meer de nadelen die je zelf ook al aangaf (verdwijnend gas, grootte, …).
Citaat:
Ook dat is niet onoverkomelijk allemaal, maar als een mens een keuze moet maken, maakt men best direct de beste keuze zonder dat men een paar jaar daarna tot de conclusie komt dat men beter voor iets anders gekozen had.
Het zijn stuk voor stuk relatief nieuwe technologieën (nu ja oude, die men uit de vergeetput opgevist heeft en probeert te optimaliseren).
Met dat optimaliseren is men er nog niet helemaal uit geloof ik.
Je blijft met mechanica stoeien, bewegende onderdelen zijn altijd onderhevig aan slijtage, zelfs al zijn ze perfect ontwikkeld om de job te blijven doen.
Citaat:
Als je het aan de fabrikant vraagt is zijn product natuurlijk altijd het beste.
Natuurlijk. Maar ik ben in custom mechanische toepassingen desnoods mijn eigen fabrikant.
Citaat:
Mocht jij moeten veranderen, en je zou gaan voor micro wkk-achtig (combi warmte en elektriciteitsproductie) wat zou jij kiezen en waarom?
Da's heel gemakkelijk. Een kern van 30 kg Stronium90, met thermokoppels om continue, dag en nacht , elke seconde van de tijd 400W aan elektriciteit en 20Kw aan warmte op te wekken zonder 1 bewegend onderdeel.
Daar een 7Kw/u powerwall aan, en ik ga gewoon van het net af. Die 20Kw "verval"warmte kan ik dan of in mijn woning sturen op de klassieke manier, of indien niet nodig, gebruiken voor andere toepassingen die ik nog moet bedenken. In het ergste geval, gewoon dumpen door een enorme passieve radiator of in de grond steken om de warmtepompen van de buren een boost te geven. Hmm, Hoe groot zou ik een jacuzzi kunnen maken die daarmee constant op temperatuur gehouden kan worden?
Nog beter, als de elektriciteit toch duurder gaat blijven worden, een dikke Stirling koppelen aan die Jacuzzi om de temperatuur te handhaven, en de gemaakte elektriciteit als zonnepaneel-stroom het net opsturen. Ik denk dat ik van 20Kw aan warmte toch 500W elektriciteit kan maken. 4400Kw op jaarbasis is toch leuk meegenomen als afvalproduct.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2019, 19:09   #44
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als mechanicus ben ik eerder fan van solid state opties, vooral als je echt weet hoe lang die meegaan en dat de uitwisseling van componenten gemakkelijk .
Tot nu is het ook Stirling die het meest toegepast wordt in micro wkk die op hout of pellets draait geloof ik.
Met onder meer de nadelen die je zelf ook al aangaf (verdwijnend gas, grootte, …).

Je blijft met mechanica stoeien, bewegende onderdelen zijn altijd onderhevig aan slijtage, zelfs al zijn ze perfect ontwikkeld om de job te blijven doen.

Natuurlijk. Maar ik ben in custom mechanische toepassingen desnoods mijn eigen fabrikant.

Da's heel gemakkelijk. Een kern van 30 kg Stronium90, met thermokoppels om continue, dag en nacht , elke seconde van de tijd 400W aan elektriciteit en 20Kw aan warmte op te wekken zonder 1 bewegend onderdeel.
Daar een 7Kw/u powerwall aan, en ik ga gewoon van het net af. Die 20Kw "verval"warmte kan ik dan of in mijn woning sturen op de klassieke manier, of indien niet nodig, gebruiken voor andere toepassingen die ik nog moet bedenken. In het ergste geval, gewoon dumpen door een enorme passieve radiator of in de grond steken om de warmtepompen van de buren een boost te geven. Hmm, Hoe groot zou ik een jacuzzi kunnen maken die daarmee constant op temperatuur gehouden kan worden?
Nog beter, als de elektriciteit toch duurder gaat blijven worden, een dikke Stirling koppelen aan die Jacuzzi om de temperatuur te handhaven, en de gemaakte elektriciteit als zonnepaneel-stroom het net opsturen. Ik denk dat ik van 20Kw aan warmte toch 500W elektriciteit kan maken. 4400Kw op jaarbasis is toch leuk meegenomen als afvalproduct.

Vet gedeelte als je mag dromen veronderstel ik.

1) Strontium ipv stronium (denk ik?)
2) staat dat in de colruyt naast de houtskool?
3) Stel dat je er toch aanraakt, voor hoeveel mensen zouden er 30 kg beschikbaar zijn (kwestie van een idee te hebben van de beschikbare hoeveelheden en hoeveel kans er is dat zulks daadwerkelijk realiteit kan worden).
4) Ik vermoed dat daar wat straling (radioctieve) mee gemoeid is, welke veiligheidsmaatregelen zijn er nodig indien je dit voor huiselijk gebruik zou gaan toepassen?
5) Hoeveel jaar blijft dat pakket warmte afgeven.
6) waarvoor moeten de thermokoppels dienen?
7) Is er niets mis met je eenheden (onderstaand cursief)
Ik denk dat ik van 20Kw aan warmte toch 500W elektriciteit kan maken. 4400Kw op jaarbasis is toch leuk meegenomen als afvalproduct.

Doet me wat denken aan boren tot je op lava stuit, ook een mooie warmtebron, maar ja de diepte ...
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2019, 19:50   #45
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.790
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Vet gedeelte als je mag dromen veronderstel ik.
Neen, het is een gekende technologie die al sinds de jaren 50 in gebruik is.
Citaat:
1) Strontium ipv stronium (denk ik?)
Klopt, sorry voor de Typo.
Citaat:
2) staat dat in de Colruyt naast de houtskool?
Gelukkig niet, het is niet bepaald een product dat je in handen wil zien van een doorsnee huisvrouw.
Citaat:
3) Stel dat je er toch aanraakt, voor hoeveel mensen zouden er 30 kg beschikbaar zijn (kwestie van een idee te hebben van de beschikbare hoeveelheden en hoeveel kans er is dat zulks daadwerkelijk realiteit kan worden).
Er liggen tonnen te wachten op verwerking/opslag. Het is een belangrijk restproduct van kernsplijting van uranium in kernreactoren.
Citaat:
4) Ik vermoed dat daar wat straling (radioctieve) mee gemoeid is, welke veiligheidsmaatregelen zijn er nodig indien je dit voor huiselijk gebruik zou gaan toepassen?
Strontium-90 is voornamelijk een beta straler. Ergo, een blad aluminiumfolie houdt de straling tegen, maar om 27kw aan warmte te beheersen heb je wel meer nodig. Een stalen behuizing is meegenomen dus.
Citaat:
5) Hoeveel jaar blijft dat pakket warmte afgeven.
Halfwaardetijd is 27 jaar, dus na 27 jaar is dat 30kg pakket de helft meer, ergo alles delen door 2, en dan nog wat rendementsverlies.
Citaat:
6) waarvoor moeten de thermokoppels dienen?
Thermokoppels maken van een temperatuursverschil direct elektriciteit.
Citaat:
7) Is er niets mis met je eenheden (onderstaand cursief)
Ik denk dat ik van 20Kw aan warmte toch 500W elektriciteit kan maken. 4400Kw op jaarbasis is toch leuk meegenomen als afvalproduct.
Neen, er is niets mis met mijn eenheden. Primair zou ik de thermokoppels gebruiken om een paar 100W op te wekken, maar als je dan toch moeite doet, dan is een Stirling motor een meegenomen optie.
Citaat:
Doet me wat denken aan boren tot je op lava stuit, ook een mooie warmtebron, maar ja de diepte …
Je moet niet zo diep gaan, met een Stirlingmotor moet je gewoon voldoende temperatuursverschil hebben met de koude zijde, en kan je vrij gemakkelijk van een beperkt temperatuursverschil, maar met grote volumes warm water veel doen.

Maar ik moet eerlijk toegeven, ik kan in mijn tuin gemakkelijker een RTG kwijt dan een pompinstallatie die vanop een paar 100m diepte lauw water oppompt.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2019, 12:40   #46
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Neen, het is een gekende technologie die al sinds de jaren 50 in gebruik is.

Klopt, sorry voor de Typo.

Gelukkig niet, het is niet bepaald een product dat je in handen wil zien van een doorsnee huisvrouw.

Er liggen tonnen te wachten op verwerking/opslag. Het is een belangrijk restproduct van kernsplijting van uranium in kernreactoren.

Strontium-90 is voornamelijk een beta straler. Ergo, een blad aluminiumfolie houdt de straling tegen, maar om 27kw aan warmte te beheersen heb je wel meer nodig. Een stalen behuizing is meegenomen dus.

Halfwaardetijd is 27 jaar, dus na 27 jaar is dat 30kg pakket de helft meer, ergo alles delen door 2, en dan nog wat rendementsverlies.

Thermokoppels maken van een temperatuursverschil direct elektriciteit.

Neen, er is niets mis met mijn eenheden. Primair zou ik de thermokoppels gebruiken om een paar 100W op te wekken, maar als je dan toch moeite doet, dan is een Stirling motor een meegenomen optie.

Je moet niet zo diep gaan, met een Stirlingmotor moet je gewoon voldoende temperatuursverschil hebben met de koude zijde, en kan je vrij gemakkelijk van een beperkt temperatuursverschil, maar met grote volumes warm water veel doen.

Maar ik moet eerlijk toegeven, ik kan in mijn tuin gemakkelijker een RTG kwijt dan een pompinstallatie die vanop een paar 100m diepte lauw water oppompt.
Bron Vermogen 500 watt (die continu levert) op jaarbasis geeft maal 24 u/dag en maal 365 dagen per jaar 4380kwh aan arbeid (grofweg gezinsverbruik - en dus zeker niet slecht, puur naar opbrengst gezien).
Vermogen en arbeid (niet dezelfde eenheid) of bedoel je toch nog iets anders?

Er zullen ongetwijfeld wel goede redenen zijn waarom zulk (in wezen) relatief eenvoudige bron niet aangeboord wordt (ik vermoed radioactiviteit?).

Laatst gewijzigd door satiper : 5 januari 2019 om 12:41.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2019, 12:53   #47
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.790
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Bron Vermogen 500 watt (die continu levert) op jaarbasis geeft maal 24 u/dag en maal 365 dagen per jaar 4380kwh aan arbeid (grofweg gezinsverbruik - en dus zeker niet slecht, puur naar opbrengst gezien).
Vermogen en arbeid (niet dezelfde eenheid) of bedoel je toch nog iets anders?
Ik bedoel dat de methode met thermokoppels (thermozuilen in dit geval) een solid state manier zijn om van warmte elektriciteit te maken, en dat 2% een goed resultaat is.
Dan nog zitten we met vele kilowatts aan warmte die we nuttig kunnen gebruiken, bijvoorbeeld als verwarming voor de woning (thermosifon zou ideaal zijn). Maar als we de moeite verder willen doen is het gebruik van een Stirling motor om van de restwarmte meer elektriciteit te maken, maar dan hebben we geen pure solid state oplossing meer.
Citaat:
Er zullen ongetwijfeld wel goede redenen zijn waarom zulk (in wezen) relatief eenvoudige bron niet aangeboord wordt (ik vermoed radioactiviteit?).
Vervalwarmte, de radioactiviteit is een irritant bijverschijnsel. En de voornaamste reden waarom we dat niet meer gebruiken is om te voorkomen dat idioten een nieuw Goiânia incident veroorzaken. Laat staan tapijtkoppers en soortgelijk gespuis materiaal voor een vuile bom in handen te geven.
En natuurlijk, hoe populair gaat een klein, stalen tuinhuis met grote stralingssymbolen in een willekeurige tuin zijn?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2019, 17:25   #48
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik bedoel dat de methode met thermokoppels (thermozuilen in dit geval) een solid state manier zijn om van warmte elektriciteit te maken, en dat 2% een goed resultaat is.
Dan nog zitten we met vele kilowatts aan warmte die we nuttig kunnen gebruiken, bijvoorbeeld als verwarming voor de woning (thermosifon zou ideaal zijn). Maar als we de moeite verder willen doen is het gebruik van een Stirling motor om van de restwarmte meer elektriciteit te maken, maar dan hebben we geen pure solid state oplossing meer.

Vervalwarmte, de radioactiviteit is een irritant bijverschijnsel. En de voornaamste reden waarom we dat niet meer gebruiken is om te voorkomen dat idioten een nieuw Goiânia incident veroorzaken. Laat staan tapijtkoppers en soortgelijk gespuis materiaal voor een vuile bom in handen te geven.
En natuurlijk, hoe populair gaat een klein, stalen tuinhuis met grote stralingssymbolen in een willekeurige tuin zijn?
Idd zoals ik reeds dacht, weinig kans dat dit ooit massaal gebruikt zal worden.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2019, 17:39   #49
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Klopt, er is zelfs een heel genre van retro-sci-fi rond ontstaan. Steampunk.
Maar da's met als premisse dat er niks anders zou zijn dan stoom en mechanica.

Is onderzocht en niet efficiënt bevonden voor kleinschalige toepassingen.

Je ziet dat verkeerd. Een turbine zijn veel schoepenwielen tussen statoren in perfecte balans, en hoe kleiner hoe groter de benodigde nauwkeurigheid. Veel moeilijker te bouwen dan een simpele Stirling.

Doen ze dus in de "grijze stroom-productie". De stoom die uit de wanden van een verbrandingsoven komt wordt op temperatuur en druk gebracht met gas-stoomgeneratoren.

Nog een opmerking over dat schoepenwiel.
Je verwijst hier naar schoepenwielen die gebruikt worden in de grote centrales neem ik aan.
Waar een zo hoog mogelijk (elektrisch) rendement nagestreefd wordt.

Bij micro of nano wkk kan dat anders liggen.
Het elektrische rendement is hier een bijkomstigheid (wel in gunstige betekenis).
Hoofdzaak, je wil de woning warm hebben.
Als je ondertussen ook nog eens een properder (heter) verbranding en elektrische productie (neemt deel van de warmte op en vandaar geen probleem om extra door te stoken/geen smeulend vuur met eraan gepaarde rookontwikkeling meer) kan realiseren is dat allemaal positief.

Dus kan het schoepenwiel wss veel eenvoudiger gebouwd worden (naar elektrisch rendement hoeft nauwelijks gekeken te worden, op dat vlak is er immers geen verlies, hetgeen niet naar elektrische productie gaat komt terecht onder vorm van warmte voor de woning en tapwater).

Daarom ook één van de eerste links (naar soort speelgoed turbine -zeer klein - hetgeen aangeeft dat men op dat vlak naar heel kleine modelletjes kan gaan).

Het schoepenwieltje dat je daar zal in aantreffen zal heel wat minder high tech zijn en zoals gezegd in toepassing micro of nano-wkk lijkt me dat echt geen probleem.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2019, 01:49   #50
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.790
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Idd zoals ik reeds dacht, weinig kans dat dit ooit massaal gebruikt zal worden.
U vroeg wat ik in gedachte had. Niet wat realistisch is. (alhoewel het technologisch geen enkel probleem is.)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2019, 02:18   #51
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.790
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Nog een opmerking over dat schoepenwiel.
Je verwijst hier naar schoepenwielen die gebruikt worden in de grote centrales neem ik aan.
Waar een zo hoog mogelijk (elektrisch) rendement nagestreefd wordt.
Ik verwijs naar elke vorm van turbines die eenzelfde vorm volgen als de eerste stoomturbine van Parsons.
U denkt eerder aan een Aeolipile. Of als we geluk hebben, een Tesla Turbine

Citaat:
Bij micro of nano wkk kan dat anders liggen.
Het elektrische rendement is hier een bijkomstigheid (wel in gunstige betekenis).
Citaat:
Hoofdzaak, je wil de woning warm hebben.
Als je ondertussen ook nog eens een properder (heter) verbranding en elektrische productie (neemt deel van de warmte op en vandaar geen probleem om extra door te stoken/geen smeulend vuur met eraan gepaarde rookontwikkeling meer) kan realiseren is dat allemaal positief.Dus kan het schoepenwiel wss veel eenvoudiger gebouwd worden (naar elektrisch rendement hoeft nauwelijks gekeken te worden, op dat vlak is er immers geen verlies, hetgeen niet naar elektrische productie gaat komt terecht onder vorm van warmte voor de woning en tapwater)
En ondertussen probeert men de temperatuur van de warmte-transfer media zo laag mogelijk te houden en het verwarmde volume zo groot mogelijk te maken met vloer en muur verwarming of warme lucht op lage snelheid(geluidsoverlast) omdat dat efficiënter is voor huisverwarming. Dat rijmt zeker niet goed met het gebruik van stoomturbines. Stoom op lage temperatuur is niet bruikbaar voor turbines, zelfs niet voor de simpelste Laval modellen. Je denkt aan minimaal 180°C en 6 bar.
Als rendement niet belangrijk is, dan kan je beter de hele verbrandingskamer onder de thermozuilen plakken, da's solid state, geen onderhoud nodig, geen lawaai, geen vibraties , geen gevaarlijke drukken in ministoomketels die zeer periodiek uitgebreide controles nodig hebben.
Citaat:
Daarom ook één van de eerste links (naar soort speelgoed turbine -zeer klein - hetgeen aangeeft dat men op dat vlak naar heel kleine modelletjes kan gaan).
Het schoepenwieltje dat je daar zal in aantreffen zal heel wat minder high tech zijn en zoals gezegd in toepassing micro of nano-wkk lijkt me dat echt geen probleem.
Hier een YouTube kanaal waar een hele hoop speelgoedturbines en andere drukbekrachtigde minimotoren gedemonstreerd/gebouwd worden.
Oh, en hier heb je een link naar een kleine straalturbine... , want ik vind geen links naar commerciële kleine/RC stoomturbines.
Maar hier heb je een leuk filmpje over een project met een mini stoomturbine.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be