Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 februari 2019, 19:45   #7501
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Na de Brexit wordt de UK de grootste non-EU exportmarkt voor de EU, meer dan de VS of China, 12 keer groter dan Canada. Als ik het zo eens vlug bereken ontvangt de UK dan 20% van de EU export, waaronder veel voedsel.

De EU zal toch iets moeten doen denk ik dan, anders gaan ze binnen een jaartje een pak markt verliezen aan andere landen.
Maar het gaat niet om een economische berekening, maar om een principe. Die Brexit kost de EU in elk geval een pak geld en economische groei. Zoveel is zeker. Maar de EU kan gewoon niet AFSPREKEN om de G-V akkoorden op te blazen. En de EU kan ook niet afspreken om haar eigen regels (buitengrens met mogendheden die geen akkoorden hebben) op te blazen. Zoiets op papier eisen is dwaas, dat kan men niet doen.

Wat wel kan gebeuren, is dat de UK DE FACTO met een harde brexit de G-V akkoorden opblaast. Na een tijd gaan daar gevolgen van komen, of niet. Eens die gevolgen opgelost zijn (bvb, N-I doet referendum en gaat bij Ierland, of N-I doet referendum en verwerpt G-V akkoorden), kan de EU en de UK met een schone lei terug eventueel handelsverdragen opstellen.

Maw, eigenlijk is die harde Brexit geen slecht idee. Het zal wel veel geld kosten, en een burgeroorlog, maar nadien zijn de zaken cleaner.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2019, 13:21   #7502
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.907
Standaard

Ze worden nu helemaal zot in het UK. May heeft een nieuwe stemming verloren omdat:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20190214_04176501

Citaat:
De hardliners onthielden zich omdat de motie volgens hen ook zou impliceren dat een ongeordende brexit (No-Deal) zonder akkoord op 29 maart wordt uitgesloten.
En dat terwijl ze enkele weken terug gestemd hebben voor het Cooper amendement dat het No-Deal scenario wil blokkeren.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2019, 13:41   #7503
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ze worden nu helemaal zot in het UK. May heeft een nieuwe stemming verloren omdat:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20190214_04176501

En dat terwijl ze enkele weken terug gestemd hebben voor het Cooper amendement dat het No-Deal scenario wil blokkeren.
Dat is allemaal hete lucht, want niks van die dingen is bindend.
Ik denk dat iedereen nu zijn gedacht gezet heeft op een harde Brexit, maar men speelt chicken, want de eerste die daarvoor uitkomt krijgt alle stront over zich.

Ik heb ergens gelezen in een Britse krant dat de analyse nu deze is: May heeft begrepen dat ze van Brussel niks zal bekomen, maar doet nog alsof, tot aan de 21ste maart (Europese Raad vergadering). Dan zet ze het mes op de keel van de Commons: uitstel vragen of haar voorstel stemmen.

Het zou wel grappig zijn dat de Commons stemt voor "uitstel vragen" en dat de EU "nee" zegt !
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2019, 13:48   #7504
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is allemaal hete lucht, want niks van die dingen is bindend.
Ik denk dat iedereen nu zijn gedacht gezet heeft op een harde Brexit, maar men speelt chicken, want de eerste die daarvoor uitkomt krijgt alle stront over zich.

Ik heb ergens gelezen in een Britse krant dat de analyse nu deze is: May heeft begrepen dat ze van Brussel niks zal bekomen, maar doet nog alsof, tot aan de 21ste maart (Europese Raad vergadering). Dan zet ze het mes op de keel van de Commons: uitstel vragen of haar voorstel stemmen.

Het zou wel grappig zijn dat de Commons stemt voor "uitstel vragen" en dat de EU "nee" zegt !
Ik vermoed dat de EU 'neen' zal zeggen als de Britten niet met een redelijk voorstel komen, anders zitten ze met de miserie van 26 mei.

Ik denk eerder dat het UK Art. 50 gaat intrekken. Dat zou pas de grap zijn. En ik denk dat May dat eigenhandig kan doen (?).
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2019, 14:36   #7505
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik denk eerder dat het UK Art. 50 gaat intrekken. Dat zou pas de grap zijn. En ik denk dat May dat eigenhandig kan doen (?).
Nee, dat kan ze niet. Want de uitstap is in een Britse wet opgenomen.
En dat wil ze niet, ook niet. Geen kat wil dat meer, ginder.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2019, 15:38   #7506
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, dat kan ze niet. Want de uitstap is in een Britse wet opgenomen.
En dat wil ze niet, ook niet. Geen kat wil dat meer, ginder.
uitstel is volgens mij lastig vanwege de aankomende Europese verkiezingen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2019, 15:44   #7507
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.726
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
uitstel is volgens mij lastig vanwege de aankomende Europese verkiezingen.
Inderdaad, daarom heeft Nigel Farage die Brexit partij opgericht.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2019, 15:51   #7508
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.726
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is allemaal hete lucht, want niks van die dingen is bindend.
Ik denk dat iedereen nu zijn gedacht gezet heeft op een harde Brexit, maar men speelt chicken, want de eerste die daarvoor uitkomt krijgt alle stront over zich.
Denk het ook, de politieke mindset is gezet op een harde Brexit met WTO termen, als er een deal is moet die beter zijn dan WTO (dus geen Canada deal) en het moet een echte exit zijn zonder uitstel (dus niet het huidige EU voorstel).

Nu dat duidelijk is dat de Brexit er komt zullen de roll-over trade deals met andere landen wel komen, iedereen wachtte af.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2019, 16:15   #7509
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, dat kan ze niet. Want de uitstap is in een Britse wet opgenomen.
En dat wil ze niet, ook niet. Geen kat wil dat meer, ginder.
Correct.

Zoals ik zei: harde brexit, here we come. De tories krijgen dit niet opgelost.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2019, 16:24   #7510
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Nu dat duidelijk is dat de Brexit er komt zullen de roll-over trade deals met andere landen wel komen, iedereen wachtte af.
De gieren cirkelen inderdaad al een tijdje rond, nu duidelijk wordt dat de doodstrijd nabij is, wordt er lager en lager gecirkeld om tijdig het lijk te kunnen kaalpikken.

Welcome to the jungle.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2019, 18:24   #7511
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.726
Standaard

Dat loopt inderdaad minder vlot dan verwacht, ze hebben nog maar 15% van de deals rond. Japan heeft ook een deal met de EU als "most-favoured nation" waardoor Japan geen betere deals mag maken dan die met de EU, die zitten ook al vast.

Het voordeel van de UK is dat ze een compleet andere trade markt heeft dan de EU, momenteel is dan ook hun nadeel. Ze moesten al vroeger vertrokken zijn.

https://www.theguardian.com/politics...alks-eu-brexit
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2019, 06:26   #7512
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Het voordeel van de UK is dat ze een compleet andere trade markt heeft dan de EU, momenteel is dan ook hun nadeel. Ze moesten al vroeger vertrokken zijn.
De Britten verkopen vooral hete lucht (bankdiensten). En hebben honger.

Kijk, wij zijn soms verplicht, om onze aankopen in Europa gediversifieerd te houden, om elektronica aanbestedingen soms in het UK te doen. Dat is quasi ALTIJD 2 keer zo duur als bijvoorbeeld in Spanje of Duitsland. Ik weet niet hoe die mannen dat klaarspelen, maar telkens we een Britse offerte vragen, is dat 2 keer zo duur als de anderen. Soms kopen we toch bij hen, gewoon omdat we verondersteld zijn aankopen "te spreiden". Maar die zijn nooit competitief.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2019, 07:53   #7513
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is quasi ALTIJD 2 keer zo duur als bijvoorbeeld in Spanje of Duitsland. Ik weet niet hoe die mannen dat klaarspelen, maar telkens we een Britse offerte vragen, is dat 2 keer zo duur als de anderen.
De Britten hebben nooit de Euro ingevoerd he. Nu, het Pond kan na de Brexit wel eens zeer laag vallen wat hun export ten goede komt. Maar dat kan dan weer te niet gedaan worden door invoerheffingen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2019, 08:28   #7514
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
De Britten hebben nooit de Euro ingevoerd he. Nu, het Pond kan na de Brexit wel eens zeer laag vallen wat hun export ten goede komt. Maar dat kan dan weer te niet gedaan worden door invoerheffingen.
Het eigenaardige is dat de FX markten eigenlijk redelijk positief lijken te staan ten aanzien van Brexit. Het pond is omhoog geschoten nadat May haar deal afgeschoten werd in het lagerhuis:

https://www.poundsterlinglive.com/da...-exchange-rate
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2019, 09:49   #7515
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.726
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De Britten verkopen vooral hete lucht (bankdiensten). En hebben honger.

Kijk, wij zijn soms verplicht, om onze aankopen in Europa gediversifieerd te houden, om elektronica aanbestedingen soms in het UK te doen. Dat is quasi ALTIJD 2 keer zo duur als bijvoorbeeld in Spanje of Duitsland. Ik weet niet hoe die mannen dat klaarspelen, maar telkens we een Britse offerte vragen, is dat 2 keer zo duur als de anderen. Soms kopen we toch bij hen, gewoon omdat we verondersteld zijn aankopen "te spreiden". Maar die zijn nooit competitief.
Dubbel zo duur als Duitsland verwonderd me toch, machines en electronica zijn een belangrijk export product voor de UK, als de prijs het enige verschil zou zijn dan zouden ze niet veel uitvoeren. Er moet ergens ook een kwaliteitsverschil zijn of betere service.

50% gaat naar Azië, 20% naar Amerika, 30% Europa.

https://technology.ihs.com/594981/th...illion-in-2021
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2019, 09:55   #7516
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.726
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
De Britten hebben nooit de Euro ingevoerd he. Nu, het Pond kan na de Brexit wel eens zeer laag vallen wat hun export ten goede komt. Maar dat kan dan weer te niet gedaan worden door invoerheffingen.
Ik denk dat het zal stabiliseren, als de pond valt wordt voedselimport net veel duurder en daar zit onder WTO nog eens 20-40% taks op.

Op hun export (die vooral niet-voedsel is) zit meestal maar 0 tot 5% taks, dus erg veel zal die toch niet mogen fluctueren of de markt is totaal ontregeld.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2019, 10:03   #7517
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Dubbel zo duur als Duitsland verwonderd me toch, machines en electronica zijn een belangrijk export product voor de UK, als de prijs het enige verschil zou zijn dan zouden ze niet veel uitvoeren.
Wij kopen dan ook geen kant en klare electronica, maar dienstbetoon, dat gaat van deels ontwerpen, over kleinschalige productie, assemblage en testen van onze designs. Ik weet niet hoe het komt, maar wij vinden prima KMO's in Spanje, Frankrijk, Duitsland die zo een dingen prima doen, en bij de Britse voorstellen is het altijd veel duurder.

Soms hebben wij het hele design uitgewerkt, en doen wij ook assemblage en testen, en willen wij enkel de kleinschalige productie. Soms willen wij nog een staartje aan het design kopen ; soms willen wij ook dat zij alles assembleren en soms sturen wij een testprotocol op dat ze moeten doorvoeren. Wij hebben hier in de buurt genoeg bedrijfjes die dat prima doen, maar dan zouden wij teveel uitgeven aan Franse bedrijven, en wij hebben doelstellingen te halen voor Europese distributie van orders, want ons dus noopt er een beetje overal te vinden. En met Britse bedrijfjes gaat dat altijd stroever, ik weet niet waarom.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2019, 10:09   #7518
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ik denk dat het zal stabiliseren, als de pond valt wordt voedselimport net veel duurder en daar zit onder WTO nog eens 20-40% taks op.
Ik hoop dat ge gelijk hebt , dat de pond niet zal vallen omdat anders de voedselprijzen teveel stijgen.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2019, 11:10   #7519
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Ik hoop dat ge gelijk hebt , dat de pond niet zal vallen omdat anders de voedselprijzen teveel stijgen.
que? hoe zit die redenering causaal in elkaar?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2019, 12:30   #7520
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.726
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
que? hoe zit die redenering causaal in elkaar?
De voedselprijzen in de UK zouden stijgen, hier zouden ze zelfs kunnen dalen door een lage pond.

De UK koopt de helft van z'n voedsel uit het buitenland, vooral uit andere EU landen. Dat is een gigantische hoeveelheid en compleet het tegenovergestelde van de rest van de EU die meer voedsel exporteert dan importeert.

Op voedsel zit de hoogste WTO tarieven met de EU omdat die markt zwaar beschermd wordt, plus 20 tot zelfs 40% import taks die de UK zou moeten aanrekenen op het voedsel die binnen komt.

Met een lage pond zou dat Europees voedsel nog duurder worden wat het wel extreem duur zou maken, daarom denk ik dat de pond redelijk stabiel zal blijven want die markt zet zich daarnaartoe. Zoniet zal de UK dringend z'n voedsel moeten kopen in andere landen waar ze wel een trade-deal mee hebben en zal Europa enkele honderden miljard aan voedselexport mislopen waardoor hier de prijzen gaan dalen. Iets waar de consument niet veel van zal merken maar de boer wel.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 16 februari 2019 om 12:42.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be