Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 juli 2020, 10:21   #1
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard “Alle witte mensen zijn racistisch”

Citaat:
“Alle witte mensen zijn racistisch”


Afgelopen weekend verscheen in De Morgen een interview met Sabrine Ingabire. Daarin deed ze enkele opmerkelijke uitspraken over witte mensen. Onder meer Sammy Mahdi (CD&V) reageerde daar erg scherp op.

In het interview maakt de 24-jarige activiste en schrijfster uit Brussel meteen duidelijk dat ze zich nooit helemaal op haar gemak voelt in een omgeving met alleen witte mensen en dat ze dat beu is. “Ik zie dat veel van mijn zwarte activistische vrienden uitgeput zijn. We hebben een soort collectieve burn-out. (…) De recente ‘Black Lives Matter’-protesten lijken een coming-of-ageverhaal voor witte mensen. Plots beseffen ze dat racisme bestaat, en belagen ze die ene zwarte vriend die ze kennen met berichtjes. ‘Wow, dit is zo erg.’ Ze sturen artikels, vragen uitleg, willen verhalen horen over racistische ervaringen. Dat is heel vermoeiend voor ons”, vertelt ze.

Profiteren van wit systeem

Verder in het interview gaat ze daar dieper op in. “Kijk, álle witte mensen zijn racistisch. Gebruik dat nu niet als grote kop boven dit artikel hè. (lacht) Dat is gewoon zo. Jullie maken deel uit en profiteren van een wit systeem. Jullie zullen nooit echt helemaal begrijpen wat racisme is, want jullie zijn er nooit zelf mee geconfronteerd. Maar jullie moeten wel onophoudelijk zo goed mogelijk jullie best blijven doen om deze status quo te doorbreken”, klinkt het.

Vermoeiende mannen

Ingabire maakt ook duidelijk dat ze principieel niet date met witte mannen. “Ik ben op dit moment bewust en gelukkig single, en ik wil ooit heel graag kinderen. Als zwarte vrouw date ik niet met witte mannen. Zo vallen veel mannen af, natuurlijk. Witte mannen zijn erg vermoeiend hoor. De dingen die ik al te horen kreeg: ‘Jij bent mooi want je neus is niet zo dik als bij andere zwarte vrouwen.’ Zo heb ik tal van verhalen. Voor alle duidelijkheid: ik keur gemengde relaties niet af. Date met wie je wilt. Trouwens, sommige zwarte mannen zijn ook seksistisch, of willen enkel een witte vrouw omdat ze zwarte vrouwen ‘moeilijk’ en ‘hard’ vinden. Niet willen daten met bepaalde bevolkingsgroepen omwille van racistische overtuigingen, dat keur ik af. (…) Ik wil bij iemand thuis kunnen komen en me veilig en begrepen voelen. Iemand aan wie ik racisme en seksisme niet moet uitleggen. Ik weet uit ervaring dat dat bij een witte man niet zal lukken, hoe lief en betrokken hij ook is. Hij behoort nu eenmaal tot de groep met de meeste privileges. Bij deze: sorry aan de witte lezers”, knipoogt ze.
Commotie
Haar uitspraken veroorzaakten heel wat opschudding op sociale media. Zo maakte CD&V-kamerlid Sammy Mahdi duidelijk niet opgezet te zijn met sommige uitlatingen. “Zelden zo kwaad geworden na het lezen van een interview. ‘Alle witte mensen zijn racisten’. Zaait evenveel haat als extreemrechts”, schreef hij op Twitter.


Een andere twitteraarster vroeg zich af wat er gebeurd zou zijn als de uitspraken kwamen van een blanke vrouw. “Prima hoor, dat Sabrine Ingabire een voorkeur heeft voor niet-blanke mannen. Maar denk even na hoeveel ophef er zou zijn ontstaan als hier een foto van een blanke vrouw had gestaan met de tekst: ‘ik date niet met zwarte mannen’. Heel veel ophef, waarschijnlijk”, klinkt het.
Te veel focus op bewuste passages
Intussen betreurde ‘De Morgen’-hoofdredacteur Bart Eeckhout dat Ingabire bedreigd en geïntimideerd wordt omwille van sommige uitspraken, maar geeft hij wel toe dat sommige boodschappen ongemakkelijk zijn en te eenzijdig in de kijker werden gezet. “Dag mensen, er ontstaat ophef over het interview dat we deden met Sabrine Ingabire. Als dienstdoend hoofdredacteur ben ik verantwoordelijk voor de publicatie. Omdat zowel Sabrine als de auteurs van het interview bedreigd en geïntimideerd worden, wil ik er wat over kwijt.”
“Het interview is volledig nagelezen en goedgekeurd door Sabrine. Dat proces is in goed vertrouwen en met veel redactionele zorg verlopen. Achteraf bekeken zijn de koppen bij het interview in print te eenzijdig gericht op haar uitspraken over ‘witte mensen’. De uitspraken zijn belangwekkend en correct weergegeven, maar de opeenvolging doet onrecht aan de veelzijdigheid van het verhaal. Die kritiek is fair. Dat is, voor alle duidelijkheid, mijn verantwoordelijkheid en ik wil hier uit leren.”
“Alle begrip dat sommige boodschappen van Sabrine ongemakkelijk zijn. Dat vind ik persoonlijk ook. Het is voor ons een reden geweest om haar uitvoerig aan het woord te laten. Niet uit sensatiezucht, maar omdat haar stem een plek verdient in het debat. Ik wil vragen om de reacties beschaafd te houden en bedreiging achterwege te laten, ook ten aanzien van mijn collega’s, die enkel hun werk gedaan hebben. Dank, einde”, schreef hij op Twitter.

https://www.zita.be/nieuws/ophef-ove...erm=2020-07-28


Heeft deze activiste wel door dat haar uitspraken vooringenomen en racistisch zijn.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2020, 10:28   #2
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Dat heeft ze natuurlijk niet door, ze denkt immers dat zwarten niet racistisch kunnen zijn.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2020, 10:39   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Dat heeft ze natuurlijk niet door, ze denkt immers dat zwarten niet racistisch kunnen zijn.
Heb ook die indruk.

Ook haar uitspraak dat Blanken niet zouden weten wat racisme is en inhoud, stoort mij.
Ik heb als Blanke immers lang tussen kleurlingen verbleven en hun racisme mogen ondervinden.
Niet alleen tegen Blanken, maar ook onderling tegen elkaar.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2020, 10:54   #4
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Heeft deze activiste wel door dat haar uitspraken vooringenomen en racistisch zijn.
Wat mij vooral treft is dat ze blijkbaar niet beseffen hoe geprivilegieerd ze zelf zijn om in allerhande media hun "witte" medemens de levieten te mogen lezen. Het valt allemaal moeilijk te rijmen met hun visie dat ze door een of ander "wit systeem" worden onderdrukt.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2020, 10:58   #5
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.434
Standaard

Hadden blanken mensch racistisch geweest dan hadden zij de zwarten nooit hun landen laten overspoelen.

Ik stelde mij met de regelmaat van de klok bij sommige berichten/mededelingen (wereldnieuws) de laatste tijden al de vraag: 'wie zijn de racisten eigenlijk?' en dan kom ik niet op de blanke medemensch uit.

Misschien miste ik ergens wel een regel?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 28 juli 2020 om 10:58.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2020, 16:31   #6
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Hadden blanken mensch racistisch geweest dan hadden zij de zwarten nooit hun landen laten overspoelen.

Ik stelde mij met de regelmaat van de klok bij sommige berichten/mededelingen (wereldnieuws) de laatste tijden al de vraag: 'wie zijn de racisten eigenlijk?' en dan kom ik niet op de blanke medemensch uit.

Misschien miste ik ergens wel een regel?
Binnen de Blanke maatschappij mag je niet eens over mensenrassen spreken.
Als er geen rassen bestaan voor de Blanke mens, hoe kan die dan dan iets hebben tegen een ander mensenras?

En ja, tussen de kleurlingen heerst er enorm veel racisme.
Die moorden elkaar zelfs uit omdat ze niet van dezelfde stam behoren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2020, 16:39   #7
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Dat heeft ze natuurlijk niet door, ze denkt immers dat zwarten niet racistisch kunnen zijn.
dan moet ze maar eens naar Afrika gaan.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2020, 17:07   #8
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

Als ik haar foto bekijk ben ik blij dat ze niet met blanke mannen wil daten.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2020, 17:16   #9
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Als ik haar foto bekijk ben ik blij dat ze niet met blanke mannen wil daten.
raaaaaasssssiiiiiiiiiist !!!!!!!
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2020, 17:24   #10
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
raaaaaasssssiiiiiiiiiist !!!!!!!
'k steek hem nog liever tussen de voordeur.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2020, 17:41   #11
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En ja, tussen de kleurlingen heerst er enorm veel racisme.
Die moorden elkaar zelfs uit omdat ze niet van dezelfde stam behoren.
Dat zeg ik al jaren. Als je graag onversneden, zelfs gewelddadig, racisme wil, moet je eens naar Afrika gaan.

Daar kloppen ze elkaar al eeuwenlang de kop in omdat ze niet tot dezelfde stam behoren. De overlevenden werden indertijd verkocht aan slavenhandelaars.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2020, 19:39   #12
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Als ik haar foto bekijk ben ik blij dat ze niet met blanke mannen wil daten.
Ik ook eigenlijk.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2020, 19:40   #13
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Binnen de Blanke maatschappij mag je niet eens over mensenrassen spreken.
Als er geen rassen bestaan voor de Blanke mens, hoe kan die dan dan iets hebben tegen een ander mensenras?

En ja, tussen de kleurlingen heerst er enorm veel racisme.
Die moorden elkaar zelfs uit omdat ze niet van dezelfde stam behoren.
Zo is dat.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2020, 07:03   #14
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Dat zeg ik al jaren. Als je graag onversneden, zelfs gewelddadig, racisme wil, moet je eens naar Afrika gaan.

Daar kloppen ze elkaar al eeuwenlang de kop in omdat ze niet tot dezelfde stam behoren. De overlevenden werden indertijd verkocht aan slavenhandelaars.
Nu onversneden racisme vind je niet alleen in Afrika, maar overal buiten de Europese maatschappij.
In West-Azië blazen ze elkaar op omdat ze tot een andere geloofstak behoren.
In Zuid-Amerika mag men zelfs niet eens aan politiek doen, of krijgt men geen job omdat men tot een bepaalde bevolkingsgroep behoord.
In Oost-Azië maakt men onderscheid tussen alles en nog wat.
En in de meest landen kan je als allochtoon zelfs nog geen huis of bedrijf op eigen naam bezitten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2020, 09:39   #15
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Na de zoveelste stereotypering als witte man kan het mij eigenlijk geen fluit meer schelen.
Dan vind ze mij maar een racist, so fuckin what.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2020, 11:11   #16
averechts
Partijlid
 
averechts's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2006
Locatie: Maasmechelen
Berichten: 208
Standaard

https://youtu.be/jQHN1ipLPdY

George Carlin ????????
__________________
Uw waarheid,mijn waarheid maar wat is DE WAARHEID?
Die zal daar wel ergens tussenin liggen zeker?

Laatst gewijzigd door averechts : 29 juli 2020 om 11:12.
averechts is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2020, 11:13   #17
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
https://www.zita.be/nieuws/ophef-ove...erm=2020-07-28


Heeft deze activiste wel door dat haar uitspraken vooringenomen en racistisch zijn.
Wat een kutwijf.
Het ergst van alles dat zo'n zottin een forum krijgt in de media.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2020, 11:27   #18
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.211
Standaard

doe es normaal trezeke
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2020, 11:42   #19
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.855
Standaard

Dit soort racistische en seksistische gedram tolereren is hetzelfde als Israël dat de NSDAP zou tolereren.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2020, 14:14   #20
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
https://www.zita.be/nieuws/ophef-ove...erm=2020-07-28


Heeft deze activiste wel door dat haar uitspraken vooringenomen en racistisch zijn.
In feite is wat zij doet een schoolvoorbeeld van racisme.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be