Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Luc Versteylen - 7 maart t.e.m. 13 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Luc Versteylen - 7 maart t.e.m. 13 maart Pater Versteylen wordt algemeen gezien als de grondlegger van de groene beweging in ons land. Dat leidde in de jaren '70 tot de oprichting van 'Anders Gaan Leven', oftewel AGALEV (nu de partij Groen!). Hijzelf en de andere oprichters bekritiseerden later de partij als zou deze teveel linkse elementen hebben aangetrokken/toegelaten. Vandaag is hij 77 jaar en nog steeds actief in een nieuwe politieke (groene) werkgroep. Een levende legende.

 
 
Discussietools
Oud 8 maart 2005, 09:23   #1
MaXiMuS
Banneling
 
 
MaXiMuS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2004
Locatie: Gent, soms toch
Berichten: 3.021
Standaard Luc Versteylen --> AGALEV --> Groen!

Wat is uw mening over de evolutie van 'uw' partij. Ik meen mij te herinneren dat u het maar 'zo- zo' vond...


En ook: Vindt u niet dat een Groene partij zich vooral moet richten op ecologie ipv sociaal- economische thema' s?? Zou dat de partij niet groter en krachtiger maken, of is dat laatste in uw opinie slechts bijzaak?



Mvg
MaXiMuS is offline  
Oud 8 maart 2005, 12:48   #2
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Het milieu behouden impliceert sociaal-economische maatregelen.
Men kan ofwel het consumeren drastisch terugschroeven door de mensen te verarmen,
of men kan naar ecologisch verantwoorde productiewijzen zoeken...
enz..
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 8 maart 2005, 17:06   #3
MaXiMuS
Banneling
 
 
MaXiMuS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2004
Locatie: Gent, soms toch
Berichten: 3.021
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Het milieu behouden impliceert sociaal-economische maatregelen.
Men kan ofwel het consumeren drastisch terugschroeven door de mensen te verarmen,
of men kan naar ecologisch verantwoorde productiewijzen zoeken...
enz..
Dat zijn helemaal geen sociaal economische maatregelen, dat is vooruitgang en techniek, dat is helemaal iets anders.
MaXiMuS is offline  
Oud 8 maart 2005, 17:17   #4
Luc Versteylen
Vreemdeling
 
Luc Versteylen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 maart 2005
Berichten: 23
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neo
Wat is uw mening over de evolutie van 'uw' partij. Ik meen mij te herinneren dat u het maar 'zo- zo' vond...


En ook: Vindt u niet dat een Groene partij zich vooral moet richten op ecologie ipv sociaal- economische thema' s?? Zou dat de partij niet groter en krachtiger maken, of is dat laatste in uw opinie slechts bijzaak?



Mvg
1°) Ik vind de evolutie niet zo & zo, maar zus & zo. ZUS: omdat de partij zich zo afgezet heeft van haar oorsprong, wat haar trouwens electoraal fataal is geworden. ZO: omdat er dankzij GROEN! toch in Vlaanderen nog een groene partij bestaat.
2°) Ik vind het jammer dat GROEN! alsmaar een loutere milieupartij wordt genoemd. Oorspronkelijk bestreken wij 3 gebieden: Verkeer, Huishouden en Werkmidden; bedienden wij ons van 3 middelen: Spel, Humor en Verbeelding (cfr. groene fietsers) en kwamen wij vooral op voor 3 waarden: Soberheid, Samenhorigheid en Stilte.
Dankzij ons is het woord "Groen" in 1983 in het woordenboek gekomen (althans in Verschueren, NIET in Van Dale) in de betekenis van "Opkomend voor de zwakke en bedreigde mens".
Wat héél wat meer is dan louter ecologie.
__________________
http://www.lieverleven.be

Laatst gewijzigd door Luc Versteylen : 8 maart 2005 om 17:19.
Luc Versteylen is offline  
Oud 8 maart 2005, 20:48   #5
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Versteylen
2°) Ik vind het jammer dat GROEN! alsmaar een loutere milieupartij wordt genoemd. Oorspronkelijk bestreken wij 3 gebieden: Verkeer, Huishouden en Werkmidden; bedienden wij ons van 3 middelen: Spel, Humor en Verbeelding (cfr. groene fietsers) en kwamen wij vooral op voor 3 waarden: Soberheid, Samenhorigheid en Stilte.
Dankzij ons is het woord "Groen" in 1983 in het woordenboek gekomen (althans in Verschueren, NIET in Van Dale) in de betekenis van "Opkomend voor de zwakke en bedreigde mens".
Wat héél wat meer is dan louter ecologie.
Ik vind groen! eerder een extreem-linkse partij die zijn kiezers lokt met milieustandpunten. In die context heb ik al vaak het gerucht gehoord dat agalev indertijd succesvol geinfiltreerd (en misbruikt) is door de KP.

Gezien de groene schil rond de dieprode onderlaag lijkt mij dat zelfs niet onwaarschijnlijk, maar ik neem aan dat u meer weet over dit verhaal (of kwakkel).
Rr00ttt is offline  
Oud 12 maart 2005, 18:14   #6
Pol
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 23 februari 2003
Berichten: 966
Standaard

1°) Ik vind de evolutie wel minnetje : omdat de partij zich zo afgezet heeft van haar oorsprong en enkele ministers (Vogels) de aanhang misbruikt heeft, wat haar trouwens electoraal fataal is geworden. Ik herinner mij nog helder Vogels op 14 juni 1999 in tafelgesprek op VTM met oa. Verhofstadt : Ons programma van de Vlaamse groenen ligt het dichtst bij dat van de Liberalen. Met de resultaten van Paarsgroen is dat ook gebleken : afschaffing van de hoogste belastingsschalen, splitsing bevoegdheid wapenleveringen NEpal, enz.
2°) Ik vind het jammer dat GROEN! alsmaar een loutere milieupartij wordt genoemd. Oorspronkelijk bestreken wij 3 gebieden: Verkeer, Huishouden en Werkmidden; bedienden wij ons van 3 middelen: Spel, Humor en Verbeelding (cfr. groene fietsers) en kwamen wij vooral op voor 3 waarden: Soberheid, Samenhorigheid en Stilte.
Dankzij ons is het woord "Groen" in 1983 in het woordenboek gekomen (althans in Verschueren, NIET in Van Dale) in de betekenis van "Opkomend voor de zwakke en bedreigde mens".
Wat héél wat meer is dan louter ecologie.
Pol is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be