Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 mei 2018, 12:24   #1
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.461
Standaard Over de heiligheid van het menselijk leven

Het schijnt dat een dogma over de heiligheid van het menselijk leven gelovige vrouwen motiveert om abortus te verwerpen als oplossing voor een ongewenste zwangerschap.
Graag zou ik wilen weten waarop dat dogma is gebaseerd en of die basis solide is.

Ik nodig iedereen uit, ongeacht uw vooroordelen, om het dogma te ondersteunen of te bestrijden. Alvast mijn dank voor uw medewerking.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2018, 19:09   #2
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het schijnt dat een dogma over de heiligheid van het menselijk leven gelovige vrouwen motiveert om abortus te verwerpen als oplossing voor een ongewenste zwangerschap.
Graag zou ik wilen weten waarop dat dogma is gebaseerd en of die basis solide is.

Ik nodig iedereen uit, ongeacht uw vooroordelen, om het dogma te ondersteunen of te bestrijden. Alvast mijn dank voor uw medewerking.
dat begint al goed

Dat gaat er al van uit dat JvdB binnen de 24u deze draad zal kapen.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2018, 21:01   #3
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Het dogma van de onbevlekte ontvangenis van Maria lijkt me een boeiender onderwerp.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2018, 21:04   #4
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Het dogma van de onbevlekte ontvangenis van Maria lijkt me een boeiender onderwerp.
da verhaal is het bewijs van de mannelijke stupiditeit
zwanger? zonder seks? uit uw eigen? ik geloof u schat
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2018, 21:15   #5
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
da verhaal is het bewijs van de mannelijke stupiditeit
zwanger? zonder seks? uit uw eigen? ik geloof u schat
Het dogma van de onbevlekte ontvangenis gaat niet over de conceptie van Christus, maar over die van Maria, op wie geen erfzonde zou rusten.

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 12 mei 2018 om 21:16.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2018, 21:39   #6
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Wat een decadentie weeral... De heiligheid van het menselijk leven dogma motiveert gelovige vrouwen al om niet ongewenst zwanger te worden. Uw leven of dat van uw evt kind is immers geen grap.

Die basis is heel solide, hoor.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2018, 21:44   #7
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Het dogma van de onbevlekte ontvangenis van Maria lijkt me een boeiender onderwerp.
Mij ook maar sinds wanneer moet daarover gediscussieerd worden? Gewoon aanvaarden, lijkt mij de bedoeling.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2018, 22:47   #8
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het schijnt dat een dogma over de heiligheid van het menselijk leven gelovige vrouwen motiveert om abortus te verwerpen als oplossing voor een ongewenste zwangerschap.
Graag zou ik wilen weten waarop dat dogma is gebaseerd en of die basis solide is.

Ik nodig iedereen uit, ongeacht uw vooroordelen, om het dogma te ondersteunen of te bestrijden. Alvast mijn dank voor uw medewerking.
Tot hier zie ik geen inhoudelijk relevante reactie. Dan maar eens google raadplegen. En daar is paus Johannes Paulus.
Onder 'cultuur van het leven' verstaat Johannes Paulus een beschaving die de heiligheid van het menselijk leven vanaf de conceptie eerbiedigt en koestert. Het levensbeginsel van de mens is volgens Genesis door God ingeblazen. De menselijke ziel zelf is echter niet goddelijk, maar wel heilig. Dat betekent dat de ziel verwijst naar God, die de mens schiep naar 'zijn beeld en gelijkenis'.
Oorlog, de doodstraf, milieuverontreiniging, abortus, euthanasie: dat zijn volgens Johannes Paulus II zaken die de waardigheid van het leven rechtstreeks bedreigen. Voor veel mensen horen abortus en euthanasie echter niet in dat rijtje thuis. Dat komt, zegt de paus, omdat velen niet meer geloven in de heiligheid van het leven.
https://www.kro.nl/katholiek/abc/cultuur-des-doods
Het is niet zo eenvoudig. Er is sprake van een levensbeginsel dat volgens Genesis door God werd ingeblazen en dat zich, naar ik veronderstel, vermenigvuldigt door voortplanting. De paus zegt dat dit levensbeginsel waardigheid bezit en dan spreekt hij nog van "de heiligheid van het leven". Ook heilig is de ziel die zich vanaf de conceptie in het embryo nestelt. Volgens een ander dogma is de ziel onsterfelijk en zal dus niet lijden onder abortus of euthanasie. Maar lijdt het levensbeginsel dan onder abortus? Dat lijkt mij niet. Want het schijnt een abstractie te zijn zonder individualiteit. Ik vermoed dat ook bij de voortplanting van dieren een levensbeginsel zich vermenigvuldigt. Als dat juist is dan is dierlijk leven mogelijk even heilig als het menselijk leven.

Laatst gewijzigd door Piero : 12 mei 2018 om 23:12.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2018, 23:30   #9
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Mij ook maar sinds wanneer moet daarover gediscussieerd worden? Gewoon aanvaarden, lijkt mij de bedoeling.


Zot zijn doet niet zeer....

Gelovig zijn ook niet....

En nu allemaal diep knielen en dankbaar zijn ...

Laatst gewijzigd door Svennies : 12 mei 2018 om 23:32.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2018, 23:31   #10
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Koopt u toch eens een Koran, man. Want uit dit soort ijdele praatjes wordt niemand wijs. De ramadan komt er trouwens aan: het perfecte moment om in het boek te duiken.


Laatst gewijzigd door Guinevere : 12 mei 2018 om 23:42.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2018, 23:47   #11
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Het dogma van de onbevlekte ontvangenis gaat niet over de conceptie van Christus, maar over die van Maria, op wie geen erfzonde zou rusten.
Verdomd interessant! (Maar gaat u verder)
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2018, 00:20   #12
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Het dogma van de onbevlekte ontvangenis van Maria lijkt me een boeiender onderwerp.
Alleen al om te bepalen hoe groot het gewei van Jozef dan wel was....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2018, 06:33   #13
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Ware het leven heilig, dan zouden we allemaal heiligen zijn, en dat is niet zo.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2018, 07:28   #14
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Het dogma van de onbevlekte ontvangenis gaat niet over de conceptie van Christus, maar over die van Maria, op wie geen erfzonde zou rusten.
Erfzonde is een later bedenksel. Onbevlekt ontvangen is ook zo al een gekoesterd misverstand door een erbarmelijke vertaling.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2018, 07:28   #15
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Verdomd interessant! (Maar gaat u verder)
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2018, 07:35   #16
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Koopt u toch eens een Koran, man. Want uit dit soort ijdele praatjes wordt niemand wijs. De ramadan komt er trouwens aan: het perfecte moment om in het boek te duiken.
Beter deze docu eerst eens bekijken:
https://www.youtube.com/watch?v=jOxZl60MyqE
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2018, 08:01   #17
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het schijnt dat een dogma over de heiligheid van het menselijk leven gelovige vrouwen motiveert om abortus te verwerpen als oplossing voor een ongewenste zwangerschap.
Graag zou ik wilen weten waarop dat dogma is gebaseerd en of die basis solide is.

Ik nodig iedereen uit, ongeacht uw vooroordelen, om het dogma te ondersteunen of te bestrijden. Alvast mijn dank voor uw medewerking.
Als onderschrijver van de principes van het vrij onderzoek houd ik met het denken geen rekening met dogma's. Ik kan ze ook niet verwerpen want dan zouden we moeten onderszoeken indien ze strijdig zijn met de feiten.

Dus dogma's negeren we gewoon en als men een rederening opbouwt op basis van een dogma dan wankelt de ganse redenering per principe.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2018, 09:16   #18
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het schijnt dat een dogma over de heiligheid van het menselijk leven ....
dat is dan in strijd met de idee van de christenen dat we allemaal zondaren zijn, wat des te meer een reden is om zoveel mogelijk abortussen te plegen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2018, 12:40   #19
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
dat is dan in strijd met de idee van de christenen dat we allemaal zondaren zijn, wat des te meer een reden is om zoveel mogelijk abortussen te plegen.
Inderdaad strookt het dogma van de zondeval niet met het dogma van de heiligheid van menselijk leven. Hier komt de kerk ook in conflict met humanisten die van de zondeval niets willen weten. Maar dat wordt even vergeten als de humanist aan menselijk leven een intrinsieke waarde toekent. Echter, intrinsieke waarden bestaan niet. Wij mensen en ook dieren kennen waarden toe aan de dingen en sommige dingen vinden wij waardeloos of schadelijk. In het onderstaande citaat beweert hunanist Vincent Stolk dat de intrinsieke waarde van menselijk leven aangetoond is door de filosoof William Lane Craig. Ik denk dat hij zich vergist.
De vraag waar het allemaal van afhangt is dus: zijn embryo’s en foetussen levende menselijke wezens, ofwel personen of individuen met intrinsieke waarde?
Die vraag kan eigenlijk niet anders dan met een ‘ja’ worden beantwoord. Ik volg hier de redenering van de Amerikaanse filosoof William Lane Craig. Ten eerste is het duidelijk dat foetussen menselijke wezens zijn. De foetus in de baarmoeder van een vrouw is niet onder te brengen bij katachtigen, runderen of andere dierlijke soorten, maar zullen zich indien onbelet gelaten ontwikkelen als menselijke wezens. Ten tweede is op het moment van conceptie een levend organisme ontstaan, dat alle genetische informatie bezit om uit te groeien tot een volwassen exemplaar van het menselijke ras. Zodra de spermacel met de eicel verenigd is, is het aantal chromosomen compleet en zijn veel van de persoonlijke kenmerken bepaald: het geslacht, de oogkleur, de vingerafdruk, noem maar op. Er hoeft niets meer aan het organisme toegevoegd te worden, er dient alleen nog maar ontwikkeling plaats te vinden.

http://www.provita.be/nieuws/uit-ons...-tegen-abortus
Voor Stolk is een embryo "een menselijk wezen ofwel een persoon of individu", maar hij noemt dat wezen geen mens. Aan de mens verbindt hij intrinsieke waarde en zo bewijst hij met een gegochel met woorden het ongerijmde.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2018, 12:49   #20
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Inderdaad strookt het dogma van de zondeval niet met het dogma van de heiligheid van menselijk leven. Hier komt de kerk ook in conflict met humanisten die van de zondeval niets willen weten. Maar dat wordt even vergeten als de humanist aan menselijk leven een intrinsieke waarde toekent. Echter, intrinsieke waarden bestaan niet. Wij mensen en ook dieren kennen waarden toe aan de dingen en sommige dingen vinden wij waardeloos of schadelijk. In het onderstaande citaat beweert hunanist Vincent Stolk dat de intrinsieke waarde van menselijk leven aangetoond is door de filosoof William Lane Craig. Ik denk dat hij zich vergist.
De vraag waar het allemaal van afhangt is dus: zijn embryo’s en foetussen levende menselijke wezens, ofwel personen of individuen met intrinsieke waarde?
Die vraag kan eigenlijk niet anders dan met een ‘ja’ worden beantwoord. Ik volg hier de redenering van de Amerikaanse filosoof William Lane Craig. Ten eerste is het duidelijk dat foetussen menselijke wezens zijn. De foetus in de baarmoeder van een vrouw is niet onder te brengen bij katachtigen, runderen of andere dierlijke soorten, maar zullen zich indien onbelet gelaten ontwikkelen als menselijke wezens. Ten tweede is op het moment van conceptie een levend organisme ontstaan, dat alle genetische informatie bezit om uit te groeien tot een volwassen exemplaar van het menselijke ras. Zodra de spermacel met de eicel verenigd is, is het aantal chromosomen compleet en zijn veel van de persoonlijke kenmerken bepaald: het geslacht, de oogkleur, de vingerafdruk, noem maar op. Er hoeft niets meer aan het organisme toegevoegd te worden, er dient alleen nog maar ontwikkeling plaats te vinden.

http://www.provita.be/nieuws/uit-ons...-tegen-abortus
Voor Stolk is een embryo "een menselijk wezen ofwel een persoon of individu", maar hij noemt dat wezen geen mens. Aan de mens verbindt hij intrinsieke waarde en zo bewijst hij met een gegochel met woorden het ongerijmde.

Klein detail, de vingerafdruk is nog niet bepaald, een ééneiïge tweeling heeft niet noodzakelijk dezelfde vingerafdruk ondanks het feit dat ze dezelfde DNA hebben.

En zo zijn er nog verschillen tussen dergelijke tweelingen vandaar dat men niet kan stellen dat alles al vast ligt.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be