Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 maart 2013, 01:05   #1
elsina
Provinciaal Gedeputeerde
 
elsina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2010
Locatie: vlaanderen
Berichten: 941
Standaard ...van de heilige moet ge het hebben !!!

"Moeder Teresa versluisde miljoenen van schenkingen"


Ze was een levende heilige en is door het Vaticaan ondertussen zalig verklaard: Moeder Teresa, de vrouw die zichzelf inzette om de allerarmsten te helpen en zichzelf daarbij volledig wegcijferde. Maar was ze wel zo goed? Een team van Canadese onderzoekers komt volgens de krant Times of India tot de conclusie dat haar gedrag "dubieus" was, evenals haar politieke contacten.

De studie verscheen in Réligieuses, een Frans tijdschrift dat onderzoek naar religie en wetenschap publiceert.

Geheime bankrekeningen
Volgens de onderzoekers was het werk van Moeder Teresa er vooral op gericht om het menselijk lijden te huldigen, in plaats van het te verlichten. Ze noemen haar "alles behalve een heilige", een vrouw die gul was met gebeden, maar gierig als het aankwam op het besteden van de vele miljoenen die ze binnenhaalde. Er zouden ook grote sommen geld naar "geheime bankrekeningen" zijn overgemaakt.

Dr. Serge Larivée en Dr. Geneviève Chenard van de Universiteit van Montréal hebben 300 documenten geanalyseerd en daarin details gevonden die in strijd zijn met het imago van de non.

Smerige sterfhuizen
Zo waren er rond de tijd dat Moeder Teresa overleed 517 'huizen voor de stervenden', waar de allerarmsten hun laatste dagen konden doorbrengen. Volgens artsen die deze plaatsen bezochten, was het er smerig en hadden de huizen een tekort aan voedsel, medicijnen en mankracht. Toen Moeder Teresa zelf ziek werd, werd ze behandeld in een modern, Amerikaans hospitaal. Geld kan het probleem niet zijn geweest, omdat Moeder Teresa honderden miljoenen aan donaties ontving.

Geld van dictator Duvalier
Dat geld kwam soms uit twijfelachtige hoek: de non accepteerde bijvoorbeeld donaties van de Haïtiaanse dictator Duvalier onder wiens bewind (1957 - 1986) meer dan 30.000 mensen om het leven zijn gekomen.

Dubieus wonder
Ook het wonder (wat moet hebben plaatsgevonden voor het Vaticaan om iemand zalig kan verklaren) dat Moeder Teresa heeft verricht is volgens de onderzoekers twijfelachtig. De buikpijnen van de Indiase Monica Besra zouden zijn verdwenen op het moment dat ze had gebeden tot een medaillon met een foto van Moeder Teresa. De artsen van de vrouw zeggen echter dat de cyste en de tuberculose waar ze aan leed, dankzij hun (reguliere) behandeling was genezen.

"De populariteit van Moeder Teresa was toen echter al zo groot, dat ze onaantastbaar was", zegt onderzoeker Larivée. "Ze was eigenlijk al heilig verklaard".

bron hln.be
elsina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2013, 01:15   #2
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Persoonlijk heb ik nooit zo goed begrepen waarom Moeder Teresa zo'n enorme bekendheid heeft vergaard, terwijl vele goede christenen van nu en het verleden veel minder bekend zijn. Haar heilig verklaren was wellicht niet verstandig, zoals de meeste heiligverklaringen van de late 20e en 21e eeuw trouwens. Johannes Paulus II zou meer mensen heilig hebben verklaard dan al zijn voorgangers. Op die manier ontneem je dat gebruik zijn betekenis.

Die huizen van de stervenden waren bij mijn weten helemaal niet bedoeld als ziekenhuizen. Hun enige taak was om stervende armelui van de straat te halen en een minimum aan verzorging te geven om hun lijden en hun eenzaamheid wat te verzachten. Vuil zijn die plaatsen, maar veel minder vuil dan de steegjes van de sloppenwijken.

Dat Theresa zelf naar goede ziekenhuizen ging, doet niets af aan haar werk in India. Of is het verkeerd om arme mensen brood te geven omdat je zelf elke week lekker uit eten gaat? De goede daad wordt niet tenietgedaan. Het ene staat los van het andere.

Ik weet niet of het verkeerd is om geld in ontvangst te nemen van dictators. Je kan er heel wat goed mee doen, maar je verbindt je ook met verwerpelijke heerschappen. En dat is iets dat de katholieke kerk altijd maar lijkt te doen, uit pragmatische overwegingen.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2013, 01:19   #3
Belask0
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 december 2012
Locatie: gevallen engel
Berichten: 2.709
Standaard

arco-aandelen onder de matras ??
Belask0 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2013, 05:18   #4
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Belask0 Bekijk bericht
arco-aandelen onder de matras ??
Euh ....

Je hebt heilige , schijnheilige & schijtheiligen ,
er is een wereldverschil tussen die 3 !!
Waarom wordt die hele zooi nu pas bekendgemaakt ??
Komt wel vreemd aan , hadden ze toen schrik ??
Wat is slecht & wat is goed ??
Wie is slecht & wie is goed ??
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2013, 12:05   #5
Belask0
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 december 2012
Locatie: gevallen engel
Berichten: 2.709
Standaard

"Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, want mijn juk is zacht en mijn last is licht." (Matteüs 11:28-30)

"Ik immers, Ik ken de gedachten die Ik over u koester, spreekt de HEERE.
Het zijn gedachten van vrede en niet van kwaad, namelijk om u toekomst en hoop te geven."
(Jeremia 29:11)

"Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft." (Johannes 3:16)

die mannen houden van leed
Belask0 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2013, 12:09   #6
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Johannes Paulus II zou meer mensen heilig hebben verklaard dan al zijn voorgangers. Op die manier ontneem je dat gebruik zijn betekenis.
Integendeel, het toont net aan hoe onzinnig en ridicuul heiligverklaringen zijn.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2013, 12:11   #7
Belask0
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 december 2012
Locatie: gevallen engel
Berichten: 2.709
Standaard

ze staan al per 2 per dag op de druivelaar , ze gaan toch ooit es inzien dat zoveel zogenaamde mirakels niet te verklaren zijn
Belask0 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2013, 22:26   #8
Belask0
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 december 2012
Locatie: gevallen engel
Berichten: 2.709
Standaard

Belask0 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2013, 02:45   #9
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Effe Off-Topic:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Belask0 Bekijk bericht
"Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft." (Johannes 3:16)

die mannen houden van leed
http://en.wikipedia.org/wiki/Austin_...2.80.931997.29
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wikipedia steve austin wwe
"You sit there and you thump your Bible, and you say your prayers, and it didn't get you anywhere! Talk about your psalms, talk about John 3:16... Austin 3:16 says I just whipped your ass!" "Austin 3:16" ultimately became one of the most popular catch phrases in wrestling history,[9] and subsequently the slogan became one of the best-selling t-shirts in WWE merchandise history.
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be