Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 augustus 2016, 07:17   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard Eén minister van energie: twee visies en ... ruzie

Homogene bevoegdheidspakketten.
Een eenvoudige organisatie van onze overheid, zou goed beleid moeten faciliteren.
En andere bla bla ...

titel: Wie betaalt controle van 1,6 miljoen gasaansluitingen?
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160811_02420828



Citaat:
Nederland gaat stoppen met aardgasleveringen aan ons land en daarom moeten 1,6 miljoen gasaansluitingen van Belgische gezinnen gecontroleerd worden. Wie de kosten zal dekken, is nog onduidelijk. Dat schrijft Le Soir. Synergrid, de federatie van gasnetbeheerders, roept de regering op om de kwestie aan te pakken.

Een derde van het verbruikte gas in België komt uit Nederland: het gaat naar een miljoen gezinnen in Vlaanderen, 500.000 in Brussel en 100.000 in Wallonië. Maar in 2030 stoppen onze noorderburen met de aardgasleveringen aan ons land, onder meer omdat de boringen aardbevingen veroorzaken.

Voor 1,6 miljoen Belgische gezinnen is een oplossing nodig. Nederland levert immers L-gas, dat een hogere concentratie aan stikstof heeft dan het H-gas van andere distributeurs. De twee mengen in dezelfde leiding is not done, en het ene gas in een andere installatie gebruiken gaat niet zomaar. Eerst moet elke gasaansluiting gecontroleerd en eventueel aangepast worden.
Advertentie

Het plan is om de 1,6 miljoen gasaansluitingen met het L-gas om te zetten naar aansluitingen voor het H-gas. Daarvoor moet elke aansluiting individueel gecontroleerd worden en dat kost geld. Le Soir schat een kostprijs van 700 miljoen euro.

Planning

Volgens de voorlopige planning moeten de werkzaamheden in 2018 starten om in 2030 klaar te zijn, zegt Bérénice Crabs, secretaris-generaal van Synergrid, aan onze redactie. De leidingen in het L-gasnetwerk zullen geïntegreerd worden in het H-gasnetwerk. Daarbij zal de bevoorradingszekerheid zo lang mogelijk verzekerd worden. De distributienetwerkbeheerders zullen, afhankelijk van het type net, de druk op het net moeten verlagen via de huisdrukregelaar of via de wijkcabine. En ten slotte moeten de gastoestellen, zoals verwarming- of kooktoestellen, gecontroleerd worden.

Bij die laatste controle verwacht Crabs geen grote problemen. 'Sinds 1978 zijn toestellen in België compatibel met de twee gassen. Het kan wel zijn dat toestellen moeten bijgesteld worden.'

Communautair verhaal

Vraag is wie die kosten van de omschakeling zal dragen, een discussie die wel eens voor communautair gekibbel kan zorgen. De grootste groep, een miljoen gezinnen, woont immers in Vlaanderen. In het regeerakkoord is afgesproken om een nationaal fonds op te richten om de kosten te dekken, maar volgens Le Soir gaan er nu al Waalse stemmen op dat er geen sprake van kan zijn dat Wallonië voor een hoofdzakelijk Vlaams probleem zal betalen.

Minister van Energie Marie Christine Marghem (MR) heeft twee studies besteld die onder meer duidelijk moeten maken wie verantwoordelijk is. Een beslissing is nog niet genomen, maar de tijd dringt, zegt Synergrid. 'In 2018 zouden de eerste werken moeten beginnen, maar het is nog niet duidelijk wie verantwoordelijk is voor wat.'
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 09:57   #2
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Eigenaar van de toestellen betaalt is te moeilijk?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 12:08   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Eigenaar van de toestellen betaalt is te moeilijk?
Of je nu de moeilijkste of de gemakkelijkste oplossing verkiest, of eenderwat ertussen: daar gaat de draad niet over.

Het gaat er wel over dat de visies communautair verschillend zijn.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 13:29   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Eigenaar van de toestellen betaalt is te moeilijk?
De eigenaar van de toestellen is nog steeds de netbeheerder. Hierdoor zullen de kosten uiteindelijk doorverrekend worden aan de klant, terwijl die hier geen enkele schuld of verantwoordelijkheid treft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 13:59   #5
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Is het niet logisch dat de gebruiker betaalt?

Er is maar één schuldige en dat is G-d, want die heeft te weinig gas in de NL-bodem gestoken. Maar die staat niet bekend als iemand die zijn verantwoordelijkheid opneemt.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 14:05   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Is het niet logisch dat de gebruiker betaalt?
Als de gebruiker de verantwoordelijkheid hiervoor draagt, maar dat is nu eenmaal niet het geval.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 14:19   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als de gebruiker de verantwoordelijkheid hiervoor draagt, maar dat is nu eenmaal niet het geval.
Nogmaals, het gaat niet om wie "verantwoordelijk" zou zijn (alhoewel dat een zeer raar begrip is in deze).
Het gaat er om hoe de politiek om zal gaan om deze kost voor te schieten en uiteindelijk door te rekenen naar de juiste verbruikers, zonder dit allemaal in één werkjaar te doen.

En als de politiek in dit tweeland iets moet doen, dan is het altijd hommeles.
Ook - en misschien wel vooral - als het op het federaal niveau slechts onder één minister valt.

Snap je dit nu niet, of wil je het niet snappen ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 14:20   #8
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

De Nederlanders dan

Is dit G-d's straf voor hun Reformatie?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 15:30   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nogmaals, het gaat niet om wie "verantwoordelijk" zou zijn (alhoewel dat een zeer raar begrip is in deze).
Het gaat er om hoe de politiek om zal gaan om deze kost voor te schieten en uiteindelijk door te rekenen naar de juiste verbruikers, zonder dit allemaal in één werkjaar te doen.

En als de politiek in dit tweeland iets moet doen, dan is het altijd hommeles.
Ook - en misschien wel vooral - als het op het federaal niveau slechts onder één minister valt.

Snap je dit nu niet, of wil je het niet snappen ?

.
Wat u schrijft, blijkt toch heel duidelijk uit de tekst. Mij lijkt dat dan ook geen punt van discussie. In België is nu eenmaal alles communautair getint, wat men soms ook moge beweren. Kijk maar naar de laatste verwikkelingen bij de Franstalige aankomende tandartsen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 17:09   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

Het lijkt mij PERFECT duidelijk dat de kosten daarvan gedragen moeten worden door de netbeheerders die het dan zullen doorrekenen aan hun klanten.
Ik zit daar dus ook bij.....het zij zo.

De overheid zou zich met dergelijke markgebeurtenis zelfs niet mogen moeien.....maar ik vrees het ergste.

Straks wordt het nog een politieke kwestie.....om GAS gdvrdmme....

En STOPPEN om steeds maar "met smekende ogen" naar "de overheid" te kijken...

Ik had gehoopt dat we DAAR toch al over waren...

Laatst gewijzigd door kelt : 12 augustus 2016 om 17:15.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 18:32   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het lijkt mij PERFECT duidelijk dat de kosten daarvan gedragen moeten worden door de netbeheerders die het dan zullen doorrekenen aan hun klanten.
Ik zit daar dus ook bij.....het zij zo.

De overheid zou zich met dergelijke markgebeurtenis zelfs niet mogen moeien.....maar ik vrees het ergste.

Straks wordt het nog een politieke kwestie.....om GAS gdvrdmme....

En STOPPEN om steeds maar "met smekende ogen" naar "de overheid" te kijken...

Ik had gehoopt dat we DAAR toch al over waren...
Ik had dat gehoopt in verband met deze draad.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 18:43   #12
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Homogene bevoegdheidspakketten.
Een eenvoudige organisatie van onze overheid, zou goed beleid moeten faciliteren.
En andere bla bla ...

titel: Wie betaalt controle van 1,6 miljoen gasaansluitingen?
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160811_02420828
Eigenlijk kan de klant daar niets aan doen.
De netbeheerder had moeten zorgen dat dezelfde leidingen de twee soorten gas zouden aankunnen.

Maar ..... de netbeheerder (hier is dat een intercommunale) is uiteindelijk toch de eindgebruiker.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2016, 15:15   #13
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

Ach...

Bezie het zo.

Eigenlijk zijn er plannen om in Vlaanderen overal "slimme meters" voor het electriteitsverbruik te plaatsen.
In verband met het veronderstelde nieuwe "slimme electriciteitsnet" zou men tamelijk gesofistikeerde Chinese electronica in een plastiek bakje,(dat bakje misschien zelfs wel "Made in Belgium") in onze electriciteitskasten komen vijzen en ons dat allemaal aanrekenen.....uiteraard...

Wegens de kosten heeft dat "plan" al enkele jaren vertraging.....Bemerk dat dit geen technische noodzaak was(onze oude Joegoslavische electriciteitsmeters zijn gemaakt om 100 jaar correct te werken) maar het gevolg van een politiek maneuver dat resulteerde oa in die stomme subsidiepanelen voor.Jawel,politiek ipv elektriek in ons huis!


Dat een groot aantal gasmeters en zo niet geheel geschikt zouden zijn voor aardgas van een andere samenstelling,wegens het wegvallen van een leverancier,is een technisch probleem.Dat daar kosten zijn voor de verbruiker zou geen politiek probleem mogen zijn maar iets tussen leverancier en klant....

Laatst gewijzigd door kelt : 13 augustus 2016 om 15:18.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2016, 19:09   #14
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Of je nu de moeilijkste of de gemakkelijkste oplossing verkiest, of eenderwat ertussen: daar gaat de draad niet over.

Het gaat er wel over dat de visies communautair verschillend zijn.

.
Niks verschil in communautaire visie: gewoon een kwestie dat de Walen voor een keer niet voor de Vlamingen willen betalen. Ik weet niet meer wie het ooit zei, maar deze boutade klopt wel: zodra Wallonië voor Vlaanderen zal moeten betalen, zal België op 1-2-3 gesplitst zijn.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2016, 19:11   #15
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat u schrijft, blijkt toch heel duidelijk uit de tekst. Mij lijkt dat dan ook geen punt van discussie. In België is nu eenmaal alles communautair getint, wat men soms ook moge beweren. Kijk maar naar de laatste verwikkelingen bij de Franstalige aankomende tandartsen.
Ik wacht op de dag dat de BUB zijn werking in een Franstalige en Nederlandstalige vleugel opsplitst (en nu zit ik niet te trollen, eerlijk waar).
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2016, 21:43   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Ik wacht op de dag dat de BUB zijn werking in een Franstalige en Nederlandstalige vleugel opsplitst (en nu zit ik niet te trollen, eerlijk waar).
Volgens mij kan dat niet. Want volgens mij bestaat de bub enkel uit Vlamingen die perfect tweetalig zijn dank zij een talenknobbel, en daarmee graag uitpakken in volzinnen zonder inhoud.
Ik ben bereid mijn ongelijk toe te geven, zodra ge één Franstalige kunt aangeven die bubber is.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be