![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Fruittelers in colonne naar Brussel uit protest tegen lage prijzen: "We willen een eerlijke prijs voor onze producten"
De fruittelers voeren actie in Brussel tegen de lage prijzen die ze krijgen voor hun producten door de supermarkten. Het protest gaat uit van Actiegroep Fruittelers en van Cepifruit. Een colonne van 80 tractoren trekt naar de hoofdzetel van handelsfederatie Comeos in Oudergem. "Wij willen een eerlijke prijs voor ons product", zegt Xavier Laduron in "De ochtend" op Radio 1. ![]() https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02...llen-met-zo-n/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() De melkveehouder wil eerlijke prijzen
De garnaalvissers willen eerlijke prijzen De varkenskwekers willen eerlijke prijzen De runderkwekers willen eerlijke prijzen. De groenboeren willen eerlijke prijzen Ze worden allen onderbetaald, en wij betalen alsmaar meer. Hoe kan da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is toch onnozel. Als ze vinden dat die supermarkten hen te weinig willen betalen voor hun fruit, moeten ze het maar niet aan die prijzen verkopen he.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik herinner me van een paar jaar geleden dat in Frankrijk gesproken werd over een wetsvoorstel om de grootwarenhuizen te verplichten een melding te maken aan hun groente en fruitafdelin:
de prijs per kilo van inkoop, en de prijs per kilo van verkoop. Tijdens de palabers kwam er al minstens 1 warenhuis met een iets breder ontwerp, waarbij het wettelijk minimum aan info, vrijwillige uitgebreid werd: de prijs van aankoop, de kosten van vervoer naar elke vestiging het verlies door bederf door kwaliteitsverlies door niet-tijdige verkoop, door rotting, door manipulatie van domme klanten de bijdrage in diefstal door klanten, publiciteit, boekhouding en management. Ineens waren de boeren geen vragende partij meer. Mijn mening: de interne markt mag beperkt gesteund worden, maar de consument moet blijvend de keuze hebben tussen (goedkoper) buitenlands en dus ingevoerd eten, en binnenlands eten.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die van de markt. Kopen en verkopen zijn vrij. Niemand moet kopen, niemand moet verkopen. Opdat verkopers kopers zouden vinden, moeten ze de juiste prijs vragen, oftewel niet verkopen. Opdat kopers verkopers zouden vinden, moeten ze de juiste prijs betalen, oftewel niet kopen.
Als die boeren vinden dat hun radijzen 15 Euro waard zijn, wil dat zeggen dat die boeren die radijzen verkiezen van te houden, eerder dan 14 Euro te krijgen. Als warenhuizen hen maar 12 Euro bieden, dan zijn die boeren meer tevreden met hun radijzen die ze zelf op 15 Euro schatten, eerder dan die 12 Euro van die warenhuizen. En als die boeren TOCH hun radijzen willen versjacheren voor 12 Euro, dan wil dat zeggen dat ze in de grond TOCH liever 12 Euro hebben dan hun radijzen he. Laatst gewijzigd door patrickve : 7 februari 2023 om 13:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel dat ik een boer ben die radijzen kweekt, en ik verkoop mijn radijzen aan 2 Euro, en stel vast dat die in de winkel aan 15 Euro verkocht worden. Dan ben ik een oen van die radijzen niet ZELF aan 13 Euro te verkopen he ! Tenzij het uiteindelijk duurder is dan ik dacht om een winkel open te houden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ga bij uw lokale fruitteler die heeft meestal zo nen automaat met appelen en peren etc... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() peer pressure en wurgcontracten, ... t zelfde als ge voor ne mac donalds "moogt" leveren of als textielfabriek voor een modeketen moogt werken
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het wordt verkocht via een veiling.
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
Het is in de eerste plaats de verbruiker die achter goedkoop jaagt, de folders uitpluist en pakweg 12 grote cola flessen koopt en dan blij is dat hij 10 cent heeft "uitgespaart" op een fles. Misschien wel diezelfde boer die in de rij staat om te manifesteren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik wil zelfs niet gedroomd hebben wat de winkels allemaal aan niet verkochte groenten en fruit weggooien......ondertussen al met "toegevoegde waarde" (verpakking) et al....
Winkels voelen zich verplicht (ZIJN mss zelfs verplicht,kweet het niet) om een dergelijke stand te hebben,maar ik kan me niet voorstellen dat die afdeling een vetpot kan zijn.....maar mogelijk hoogstens een lokkertje voor de rest.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Het geld vor kwekers en boeren ging naar een miljoen hindernissen op het wegennet, naar sjieke villa's en architectonische hoogstandjes van staatsapparatski en aanhang.
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd. Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Laat het publiek rechtstreeks kopen aan de boeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wordt hier al jarenlang gedaan.
Klik hoevewinkels Limburg: https://www.google.com/search?q=hoevewinkels+limburg
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 februari 2023 om 13:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk, maar dat wil gewoon zeggen dat er teveel aanbod is he. Dat is al tientallen jaren dat ik boeren hoor klagen dat ze onderbetaald zijn door de supermarkten. Maar als het zo simpel is, waarom organiseren ze dan zelf de distributie niet ? Zeker nu met de mogelijkheden van online kopen en zo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |