Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 oktober 2017, 22:38   #6841
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Natuurlijk niet.
Euh, dat kan ik ook!

Kijk maar: "Natuurlijk wel!"
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 22:38   #6842
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zou zelfs een andere vraag stellen: waarom zouden de Catalanen zich er niet mee mogen moeien? Of dwingt u ook uw vrouw bij u te blijven als ze laat weten te willen scheiden?
Ha ja, een onnozele vergelijking weer.
btw, wat als scheiden verboden is?
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 22:39   #6843
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik heb enkele Catalaanse klanten en die zien dat separatistisch gedoe niet zeer enthousiast aan. Veel mensen worden hier buiten de picture gelaten. Men laat uitschijnen alsof de Catalanen als één man achter de afscheuring staan. Er heerst een zéér grote onrust in de zakenwereld en ook bij vele mensen die geen zin hebben om in dit nutteloos avontuur te stappen.
Men laat niets uitschijnen. Men wou een referendum. Dat was dan de gelegenheid voor de neen-stemmers om massaal hun aanhankelijkheid te betonen aan de Spaanse staat. En bijgevolg ook te ijveren voor zo'n referendum, want dan zou de rust hersteld worden.

Als het neen-kamp zo overtuigd was van haar meerderheid, dan moest ze de verdediger bij uitstek zijn van het referendum.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 22:40   #6844
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ha ja, een onnozele vergelijking weer.
btw, wat als scheiden verboden is?
Geen onnozele vergelijking, want een partner dwing je ook niet tot samenleven. Nu wil men een natie in een staat houden, ondanks overduidelijk een deel van de bevolking die dat niet wil. Het gaat hier vooral over het morele aspect.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 22:41   #6845
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja en neen.

Een theoretische 'ja' dan. En dit omdat hij de taalwetten letterlijk toepaste en op de gemeenteborden de Franstalige namen doorstreepte wanneer deze in strijd waren met de taalwetten.

Maar een juridische 'neen'... Omdat het natuurlijk niet aan Grammens was om de borden te wijzigen. Die borden waren niet zijn eigendom, maar eigendom van de overheid. Eigenlijk of strikt juridisch maakte Grammens zich telkens schuldig aan vandalisme van overheidseigendom wanneer hij de verfkwast hanteerde.
Nu ontwijkt u voor de derde maal mijn vraag wat er nu toch zo marxistisch is aan nationalisme.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 22:41   #6846
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Euh, dat kan ik ook!

Kijk maar: "Natuurlijk wel!"
Mmmh, Panda en ik hebben inhoudelijke argumenten gegeven, met juridische bronnen. Jij en anderen zijn nooit verder geraakt dan voorbeelden die er geen waren, en "bullshit", "onzin", enz.

Jijzelf aanvaardt trouwens dat het zelfbeschikkingsrecht in casu niet van toepassing is, anders zou je niet klagen dat het begrip 'uitgehold' is (uitgehold voor wie?).

De situatie is dan ook overduidelijk.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 22:46   #6847
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En hiermee bevestigt u wat ik eerder schreef: het zelfbeschikkingsrecht werd met die resolutie zwaar uitgehold. Plotseling wordt er van bovenhand bepaald dat er situaties zouden zijn waar volkeren geen beroep kunnen doen op dat recht.

Stel je eens voor dat men zo onze grondrechten zou benaderen. Persvrijheid, ja dat is voor deze maar niet voor die. En vrijheid van onderwijs, ja voor die groep maar dan weer niet voor een andere.

In Catalonië is er trouwens ook een volledige afhankelijkheid, want de Catalanen mogen blijkbaar niet zelf bepalen welke toekomst ze voor zichzelf zien. En zo schiet u in uw eigen voet... zonder het zelf te beseffen!
Neen, de realiteit is veranderd, niet de oorspronkelijke invulling van het begrip, dat blijft gelden. Alleen, zoveel kolonieën blijven er niet over, hé. Wel zijn er bijkomende situaties erkend waar het zelfbeschikkingsrecht van toepassing is. Verre van uitgehold werd het begrijp dan ook uitgebreid.

Voor het overige, probeer eens het verschil te maken tussen volkerenrecht en individuele rechten. Bedankt.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 1 oktober 2017 om 22:47.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 22:46   #6848
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.865
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Catalanen hebben, zoals alle volkeren, recht op zelfbeschikking.
Je antwoord is echt tenenkrullend... Je hebt niet alleen geen enkel concept van hoe het internationaal recht functioneert maar weigert zelfs om ondanks duidelijke referenties er iets over te lezen. Om dan maar te blijven blaten gelijk een gras-geit over iets waar je nul de botten van af weet...
Sorry, maar je haalt hier zelfs het niveau van huisvrouwen van Durbuy nog mee omlaag...
Echt triestig...
Panda heeft het weer wreed zitten vandaag. Jammer voor hem, maar een quote zegt meer dan duizend scheldwoorden.

Er zijn 2 VN resoluties met hetzelfde artikel 1:

International Covenant on Civil and Political Rights, Article 1:

International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights, Article 1:

Citaat:
All peoples have the right of self-determination. By virtue of that right they freely determine their political status and freely pursue their economic, social and cultural development.
Deze resoluties kennen een brede steun:




Als zelfbeschikking wel kan voor schurkenstaat Kosovo, tegen de wil van Servië in, dan moet het toch ook wel kunnen voor de fijne en vreedzame luiden van Catalonië zeker?
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 22:47   #6849
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Soms (vaak?) toch maar hypocriete kereltjes hier deze Vlaams-nationalistische kornuiten. Bengeltjes met een dubbele moraal.

Want ze fulmineren met vaste regelmaat wanneer zij denken dat in Brussel de taalwetten worden geschonden (om nu maar iets te zeggen) maar als hun Spaanse acolieten hetzelfde doen en zelfs de Spaanse grondwet willen schenden, dan kijken ze vlugvlug de andere kant op.

Moet er nog zand zijn?
Waar zit eigenlijk de dubbele moraal? Hoe wordt de Spaanse grondwet eigenlijk geschonden door het organiseren van een regionaal referendum? Kunt u mij eventjes helpen, want ik vind dat nergens in de tekst van 1978. Daar vond ik iets in over nationale referenda maar niets over regionale. Licht u me eventjes in?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 22:48   #6850
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Neen, de realiteit is veranderd, niet de oorspronkelijke invulling van het begrip, dat blijft gelden. Alleen, zoveel kolonieën blijven er niet over, hé.
Rechten veranderen niet met de tijd. Hier bevestigt u dus nogmaals dat er sprake is van een uitholling.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 22:48   #6851
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geen onnozele vergelijking, want een partner dwing je ook niet tot samenleven. Nu wil men een natie in een staat houden, ondanks overduidelijk een deel van de bevolking die dat niet wil. Het gaat hier vooral over het morele aspect.
Een man met een staat vergelijken...

Heb je écht niks beters?
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 22:49   #6852
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ongetwijfeld, maar dat weten we al langer dan vandaag. Enige reden waarom u als een oude plantendraaier zo blijft hangen?

Ik ben nogal voor simpele conclusies.
Na de hele topic gelezen te hebben verneem ik dat er niks boven de wet staat.
De mening van het volk heeft geen enkele betekenis.
Op diezelfde wet beroepen hier sommigen zich graag maar als ook diezelfde wet zegt dat Brussel tweetalig moet zijn; en zeker in haar aangeboden diensten door de overheid; dan vegen ze er met graagte hun voeten aan.
De wet; het gerecht en de hele reutemeteut kennen ze alleen maar als het in hun kraam past.
Een beperkte kliek; inderdaad een meerderheid maar wel voorgekozen door diezelfde kliek; denkt dat ze democratisch handelen als het volk diegenen bevestigt die door hen voorgesteld werden. Kan dat volk anders misschien?
Alle belangrijke vragen of echte democratie worden in de beerput gegooid onder het motto dat het volk te dom is om deel te nemen aan een volksraadpleging. Dat gebeurt nu in Spanje. Met stilzwijgende steun van Europa. En dan maar zeveren dat ze in Spanje wel op de hoofden mogen timmeren van de vreedzame incivieken onder het motto dat de politiek het via diplomatie moet oplossen. Op de poort van Auswitch stond : "Arbeit macht frei!"
Dat was toch ook een stukje van de naziwetten!? We hebben gezien tot wat wetten zonder enige moraliteit kunnen leiden.
Als ik morgen een drol in mijn tuin deponeer en wettelijk bepaal dat die drol de keizer van België wordt dan wordt die drol ook keizer in ieders geweten zeker? Komaan he mannekes! We zijn bezig op dit forum met alle argumenten aan te halen om een dictatuur te verantwoorden.
Als een volk toch de dom is voor zijn wensen te mogen uitdrukken dan moet men ook de moed maar hebben om te zeggen dat dit volk ook te dom is om te kiezen. Eerlijk is eerlijk. Dat hele gebeuren van liegen en bedriegen steek ik in mijn aars om het alle dagen met deugd te kunnen uitschijten.
Sorry voor mijn taalgebruik maar het geeft ditmaal wel het beste mijn aanvoelen weer. Bovendien gebruiken hier anderen ook diezelfde taal; regelmatig zelfs. Dus dan mag ik het ook. Egalité nietwaar!

En wat mij weeral ook opvalt op deze topic dat er weer dezelfden aan het kruipen zijn en zo gaat dat hier verder. En onder de vorm van onnozele grappigheid verantwoorden ze zichzelf om regelmatig anderen de huid vol te schelden. Niet met mij hoor! Ik lach wanneer ik iets leutig vind en niet wanneer een of andere onnozelaar vind dat ik moet mee lachen.

Een forum is nu eenmaal geen circus.

Laatst gewijzigd door werkman : 1 oktober 2017 om 22:59.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 22:49   #6853
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
O mens toch, hoe lang zit je al op dit forum? Dit onderwerp is al tientallen keren aan bod gekomen, en toch weet je er blijkbaar niks van...

Om het zo kort mogelijk te houden:$
- is Catalonië een Spaanse kolonie?
- Worden de Catalanen door Spanje onderdrukt?

Iemand als jij zal waarschijnlijk twee keer "ja" antwoorden, maar gelukkig heb jij geen gezag ter zaken. In beide gevallen is het antwoord uiteraard "neen". Daardoor is er geen sprake van zelfbeschikkingsrecht van volkeren.

Wat Catalonië uiteraard niet belet om zich eenzijdig onafhankelijk te verklaren, volgens de huidige rechtspraak zou dat zelfs niet verboden zijn. Of het toegelaten is, is een onbeantwoorde vraag.
Ja, na vandaag is wel duidelijk dat de Catalanen worden onderdrukt. De bevolking mag zich schijnbaar niet democratisch uitspreken over een bepaald onderwerp. Vrij normaal in een land als Zwitserland, maar in Spanje blijkbaar niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 22:49   #6854
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
O mens toch, hoe lang zit je al op dit forum? Dit onderwerp is al tientallen keren aan bod gekomen, en toch weet je er blijkbaar niks van...

Om het zo kort mogelijk te houden:$
- is Catalonië een Spaanse kolonie?
- Worden de Catalanen door Spanje onderdrukt?

Iemand als jij zal waarschijnlijk twee keer "ja" antwoorden, maar gelukkig heb jij geen gezag ter zaken. In beide gevallen is het antwoord uiteraard "neen". Daardoor is er geen sprake van zelfbeschikkingsrecht van volkeren.

Wat Catalonië uiteraard niet belet om zich eenzijdig onafhankelijk te verklaren, volgens de huidige rechtspraak zou dat zelfs niet verboden zijn. Of het toegelaten is, is een onbeantwoorde vraag.
Ja, na vandaag is wel duidelijk dat de Catalanen worden onderdrukt. De bevolking mag zich schijnbaar niet democratisch uitspreken over een bepaald onderwerp. Vrij normaal in een land als Zwitserland, maar in Spanje blijkbaar niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 22:52   #6855
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Rechten veranderen niet met de tijd. Hier bevestigt u dus nogmaals dat er sprake is van een uitholling.
Wat is dat nu voor een argument? Rechten veranderen uiteraard wél doorheen de tijd. Er komen rechten bij, anderen verdwijnen, en nog anderen veranderen gewoon van toepassingsgebied, definitie, wat dan ook.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 22:52   #6856
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Ook de Catalanen van Valencia zijn nu op straat gekomen om hun broeders van Catalonia een riem onder het hart te steken.

http://www.lavanguardia.com/local/va...-multitud.html


"Los manifestantes se han concentrado esta tarde frente al Ayuntamiento de València para expresar su apoyo al derecho a votar, al referéndum catalán, y contra la violencia y la represión"

Dat ziet er niet goed uit voor Madrid.

Catalonia; 32.000 vierkante km. en 7,5 miljoen inwoners.

Valencia; 23.000 vierkante km. en 5 miljoen inwoners.

Als die samen weggaan,gaan we nog wat beleven

En dan moeten de Balearen;5.000 vierkante km. en 1 miljoen inwoners,nog komen.
In Valencia heerst er nochtans geen onverdeelde liefde voor Catalonië. Dat ze toch op straat komen, zegt wel iets over de onvrede over dit politioneel geweld. Ik denk dat Rajoy zich een beetje verslikt heeft in de hele zaak, al zullen de Castillianen in de rest van Spanje hem natuurlijk wel op handen dragen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 22:52   #6857
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geen onnozele vergelijking, want een partner dwing je ook niet tot samenleven. Nu wil men een natie in een staat houden, ondanks overduidelijk een deel van de bevolking die dat niet wil. Het gaat hier vooral over het morele aspect.
En ik maar denken dat het huwelijk een sacrament is dat daardoor niet kan teruggedraaid worden.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 22:54   #6858
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, na vandaag is wel duidelijk dat de Catalanen worden onderdrukt. De bevolking mag zich schijnbaar niet democratisch uitspreken over een bepaald onderwerp. Vrij normaal in een land als Zwitserland, maar in Spanje blijkbaar niet.
Ah ja, waar geen referenda bestaan, wordt het volk onderdrukt.

Wat gaat je nog allemaal uitvinden?
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 22:54   #6859
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Wat is dat nu voor een argument? Rechten veranderen uiteraard wél doorheen de tijd. Er komen rechten bij, anderen verdwijnen, en nog anderen veranderen gewoon van toepassingsgebied, definitie, wat dan ook.
Het gaat niet "rechten" in het algemeen, beste. Onhandige vluchtpoging. Het gaat erom dat men een als universeel gelanceerd recht (na WO I) na verloop van tijd ging inperken omdat dit in het belang was van bepaalde staten. Dat heet "uitholling".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 22:54   #6860
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.865
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Natuurlijk niet.
Bron?
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be