Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 oktober 2007, 20:22   #21
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Zou nog interessant zijn voor koetjes en kalfjes : plaatjes posten en dan moet jij fries of nietfries zeggen, denk niet dat het zou werken
Misschien toch wel. Mijn Friese familie is over het algemeen (net zoals de andere Friezen die ik ken) gemiddeld een stuk kleiner, en blonder. Mijn moeder heeft haar dat nog blonder is dan de doorsnee Zweed. Zelfs met mijn Limburgse vader (die pikzwart haar heeft), zijn er bij mij nog sterke genen overgebleven om mij en mijn broertje van een blonde kop te voorzien.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 13:36   #22
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Utspraak Kroon/Rjochter!
“Fries” is een nationaliteit.

In de opgaaf voor het handelsregister van de Firma Doekele Brouwer te Sint Jacobi Parochie stond achter de vraag omtrent nationaliteit: ‘Friesch’ (Ned. Staatsburger). De Kamer van Koophandel verzocht om doorhaling van ‘Friesch’ en vervanging door “Nederlandse”.

Doekele Brouwer verklaarde echter, dat hij van Friese nationaliteit was: “Ik ben geschapen als Fries, geboren uit Friese ouders en op Friese grond”.

De Kroon (rechtshof): Doekele is Nederlands staatsburger en van Nederlandse nationaliteit”.

Het verzoek van de Kamer van Koophandel is desondanks afgewezen. Doekele had namelijk verklaard: “Ik ben lid ener Gereformeerde kerk en weet mij als Christen gehouden tot gehoorzaamheid aan de overheid, doch daarop is bij mij één uitzondering mogelijk, namelijk dat ik God méér heb te gehoorzamen dan mensen”.Een dergelijke uitzondering achtte hij hier aanwezig en hij zei gewetensbezwaar te hebben tegen de medewerking aan de verandering der opgave, aangezien God hem als Fries had geschapen. Dit gewetensbezwaar werd door de Kroon erkend. Jurisprudentie: Kantongerecht Leeuwarden, 16 januari 1951, kenmerk; N.J. 1951, 191.
De precieze uitspraak van de rechter wordt niet helemaal duidelijk uit de tekst, maar als ik het zo lees ging de zaak om de eis van de Kamer van Koophandel dat de heer Brouwer mee moest werken aan het veranderen van de gegevens in het handelsregister van de KvK. De kantonrechter heeft die eis afgewezen, blijkbaar op grond van gewetensbezwaar. Dat is nog wat anders dan een principiële uitspraak over de vraag of het Fries als nationaliteit erkend wordt. Bovendien ging het hier over een inschrijving in het handelsregister en niet om de inschrijving in de Gemeentelijke Basisadministratie (burgerlijke stand). Ik ben geen jurist, maar dit lijkt me toch niet echt een precedent.

Overigens heeft de gemeente Achtkarspelen het bezwaarschrift niet-ontvankelijk verklaard, omdat zijn verklaring afstand te doen van de Nederlandse nationaliteit geen rechtsgevolg heeft. De rechtbank in Den Haag, waar de gemeente zijn verzoek naar heeft doorgestuurd, had dat al aangegeven (dat deze verklaring geen rechtsgevolg heeft). Nu zal Groenhof waarschijnlijk aan diezelfde rechtbank in Den Haag vragen het niet-Nederlanderschap vast te stellen. Veel kans maakt hij niet, want het door hem aangedragen onderscheid tussen staatsburgerschap en nationaliteit bestaat niet in het (Nederlands) recht. In de aangehaalde verdragen, zoals het Kaderverdrag inzake de bescherming van nationale minderheden, staat trouwens nergens dat nationale minderheden recht hebben op een eigen nationaliteit. Wel dat ze de nationale wetgeving, het internationaal recht en de "souvereine gelijkheid, territoriale integriteit en politieke onafhankelijkheid" van de staten moeten respecteren.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 13:40   #23
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
ze zien er ook anders uit
We zien er allemaal anders uit, nietwaar? Of bestaat er soms zoiets als het Friese (mensen)ras?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 14:26   #24
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
We zien er allemaal anders uit, nietwaar? Of bestaat er soms zoiets als het Friese (mensen)ras?
Friezen zijn ethnisch gezien toch wel anders, denk ik zo. Niet erg anders, maar anders. Daar is niets mis mee - is wel leuk, diversiteit - .
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 14:31   #25
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hermanvk Bekijk bericht
Als mijn kennis van het Fries mij niet in de steek laat
Bron: Leeuwarden Krant

Wisten jullie trouwens dat -voor zover ik weet- heel Friesland tweetalige naamborden heeft:
bvb.
Grou
Grouw


Als ik mij niet bedrieg: eerst Fries en dan Nederlands
Lang niet overal, zoals in Stellingwerf, Het Bildt, etc.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 15:46   #26
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Friezen zijn ethnisch gezien toch wel anders, denk ik zo. Niet erg anders, maar anders. Daar is niets mis mee - is wel leuk, diversiteit - .
Sorry hoor, maar dat is echt gelul. Het kan zelfs niet waar zijn, want een veel groter deel van Nederland is van oorsprong Fries: de Groninger ommelanden, de noordelijke helft van Noord-Holland en in een verder verleden zelfs de hele kuststrook tot in Vlaanderen. Daarnaast zijn er ontieglijk veel Friezen in de loop der tijden elders gaan wonen. De achternaam De Vries is een van de meest voorkomende in Nederland. (Destijds werd Friesland nog als Vriesland(t) geschreven. Dat is nog te herkennen in de naam van het door Friezen gekoloniseerde veendorp in Overijssel: Vriezenveen.) Omgekeerd zijn er in de loop der tijden ook heel wat mensen van buiten Friesland in de provincie gaan wonen. Dus als de Friezen in een ver verleden bepaalde etnische eigenschappen zouden hebben gehad, wat niet onwaarschijnlijk is, dan zijn die over een groot deel van Nederland verspreid, terwijl de Friezen zelf ook beïnvloed zijn door mensen van buitenaf.

Het is gewoon lachwekkend om te denken dat er in een piepklein land als Nederland sprake zou zijn van etnische verschillen tussen autochtonen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 17:40   #27
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Sorry hoor, maar dat is echt gelul. Het kan zelfs niet waar zijn, want een veel groter deel van Nederland is van oorsprong Fries: de Groninger ommelanden, de noordelijke helft van Noord-Holland en in een verder verleden zelfs de hele kuststrook tot in Vlaanderen. Daarnaast zijn er ontieglijk veel Friezen in de loop der tijden elders gaan wonen. De achternaam De Vries is een van de meest voorkomende in Nederland. (Destijds werd Friesland nog als Vriesland(t) geschreven. Dat is nog te herkennen in de naam van het door Friezen gekoloniseerde veendorp in Overijssel: Vriezenveen.) Omgekeerd zijn er in de loop der tijden ook heel wat mensen van buiten Friesland in de provincie gaan wonen. Dus als de Friezen in een ver verleden bepaalde etnische eigenschappen zouden hebben gehad, wat niet onwaarschijnlijk is, dan zijn die over een groot deel van Nederland verspreid, terwijl de Friezen zelf ook beïnvloed zijn door mensen van buitenaf.

Het is gewoon lachwekkend om te denken dat er in een piepklein land als Nederland sprake zou zijn van etnische verschillen tussen autochtonen.
Ach, er is binnen Nederland echt toch wel wat ruimte voor ethnische verschillen? Ik merk het gewoon als ik het zie.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 18:10   #28
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Het is gewoon lachwekkend om te denken dat er in een piepklein land als Nederland sprake zou zijn van etnische verschillen tussen autochtonen.
Een tijd geleden bekeek ik een optreden op televisie van Marco Borsato met een andere Vlaming, en die beweerde dat die mensen er "Hollands" uitzagen, en dan doelt men vaak op blond(er), groter, ....
Het is natuurlijk wel een vervormde test als je op voorhand weet dat het Nederlanders zijn.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 18:26   #29
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Een tijd geleden bekeek ik een optreden op televisie van Marco Borsato met een andere Vlaming, en die beweerde dat die mensen er "Hollands" uitzagen, en dan doelt men vaak op blond(er), groter, ....
Het is natuurlijk wel een vervormde test als je op voorhand weet dat het Nederlanders zijn.
Precies praktisch alle West Europeanen kunnen doorgaan voor een inwoner uit een ander West Europees land. Maar wanneer je het weet, ga je er op letten, maar dan zie je ook de dingen, die je wilt zien.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 18:31   #30
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Precies praktisch alle West Europeanen kunnen doorgaan voor een inwoner uit een ander West Europees land. Maar wanneer je het weet, ga je er op letten, maar dan zie je ook de dingen, die je wilt zien.
Ik niet, in Frankrijk benadert men mij in het Engels (zonder mijn taal gehoord te hebben), omdat ik er niet Frans uitzie. In Scandinavië benadert men mij in de inheemse taal, waarna ik zeg dat ik buitenlands ben.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 20:56   #31
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ach, er is binnen Nederland echt toch wel wat ruimte voor ethnische verschillen? Ik merk het gewoon als ik het zie.
Tja, er zijn ook mensen die denken iets in koffiedik te kunnen zien. Prima hoor, maar ik ga het niet serieus nemen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 21:00   #32
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Tja, er zijn ook mensen die denken iets in koffiedik te kunnen zien. Prima hoor, maar ik ga het niet serieus nemen.
Zo bedoel ik het niet. Er is een Nederlands volk, maar je kan dat Nederlandse volk ook weer herverdelen, snap je?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 10:40   #33
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ach, er is binnen Nederland echt toch wel wat ruimte voor ethnische verschillen? Ik merk het gewoon als ik het zie.
Hollanders zijn een mengeling van Friezen en Vlamingen ,dat is nog duidelijk te merken.
Alleen Rotterdammers zijn een apart soort ,waar die vandaan komen weet ik niet
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 16:45   #34
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Hollanders zijn een mengeling van Friezen en Vlamingen ,dat is nog duidelijk te merken.
Alleen Rotterdammers zijn een apart soort ,waar die vandaan komen weet ik niet
Marokko denk ik.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 18:48   #35
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Precies praktisch alle West Europeanen kunnen doorgaan voor een inwoner uit een ander West Europees land. Maar wanneer je het weet, ga je er op letten, maar dan zie je ook de dingen, die je wilt zien.

Vroeger speelden wij als klein mannen een spelletje: "Herken de Nederlander". Ik moet zeggen, we hadden het meestal juist. Hoe dat komt, weet ik niet, misschien dat je het ziet aan de manier van doen ofzo...
__________________
Racism is a weapon of mass destruction
100% VLAMING is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 05:03   #36
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.633
Standaard

Citaat:
Het was leuk bedoeld: een autoweg waar de wegmarkeringen het Friese volkslied doen weerklinken. Maar na klachten van omwonenden wordt alles weer weggehaald. ‘Het is psychische marteling.’ Bron.
De politieker die met die zever op de proppen kwam moesten ze voor de kosten laten opdraaien. Er is nog geen lawaaivervuiling genoeg. Stop de kerkklokken! FTW.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be