Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 juni 2017, 10:18   #101
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
En wie bepaalt wat we letterlijk moeten nemen en wat niet?

Gij?
Citaat:
Daarnaast moet de betekenis van een taaluiting worden onderscheiden van de communicatieve lading die ze meedraagt. Veel zinnen betekenen letterlijk iets anders dan wat ermee bedoeld wordt: iemand die vraagt Kun je me het zout aangeven? is niet geïnteresseerd of je fysiek in staat bent het zout door te geven - dit feit wordt namelijk als vanzelfsprekend beschouwd - , maar wil gewoon het zout hebben en geeft dit te kennen met behulp van het hulpwerkwoord kunnen dat een verzoek uitdrukt. Betekenisleer richt zich op de letterlijke betekenis van zinnen, pragmatiek op de achterliggende communicatieve waarde.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Semantiek

JVDB houdt zich vooral bezig met semantiek zonder de pragmatiek daarachter te duiden. Zo kan iedereen het.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 10:19   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Neen, maar voor mij is het godsdienstig hypocriet in zijn natuur. Dit is nog iets anders.
Voor u.

Voor mij niet, want de spiritualiteit van het geloof maakt dat schijnheiligheid niet compatibel ermee is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 10:31   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Neen, maar voor mij is het godsdienstig hypocriet in zijn natuur. Dit is nog iets anders.
Voor u.

Voor mij niet, want de spiritualiteit van het geloof maakt dat schijnheiligheid niet compatibel ermee is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 10:33   #104
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Voor u.

Voor mij niet, want de spiritualiteit van het geloof maakt dat schijnheiligheid niet compatibel ermee is.
Citaat:
Het woord "steen" vertoont polysemie. Het kan "kei" betekenen[1], maar ook de edelsteen in een vingerring, of juist de zerk op een graf:

Stenen begonnen van de berghelling naar beneden te rollen, maar onze helden zetten dapper door.
Ga eens onder dat spotje staan! Dan licht de steen in je ring helemaal op.
We zijn de grens over geweest om een mooie steen voor moeders graf uit te zoeken. Hier in de omgeving was er maar keus uit vier soorten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Polysemie

U komt dan ook nooit af met definities en grossiert in polysemie.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 10:44   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
U komt dan ook nooit af met definities en grossiert in polysemie.
Waar zit de polysemie in wat ik schreef?

Poging tot argumentatie?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 10:53   #106
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar zit de polysemie in wat ik schreef?

Poging tot argumentatie?
"spiritualiteit", "god", "geloof" dat kan 1001 definities hebben en dient vooral om arme zielen uit te buiten die achter die woorden nooit de echte duiding kunnen lezen, het kan zoveel betekenen en dan kom je in eindeloze cirkelredeneringen. Je hebt taal in de maatschappij nodig tot op een zekere hoogte net zoals je je benen nodig hebt om te wandelen maar je moet je "blabla" ook kunnen afzetten anders wordt je waanzinnig. Het is net zoals een debiel die blijft met zijn voeten trappen als hij op een stoel zit.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 10:57   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
"spiritualiteit", "god", "geloof" dat kan 1001 definities hebben en dient vooral om arme zielen uit te buiten die achter die woorden nooit de echte duiding kunnen lezen, het kan zoveel betekenen en dan kom je in eindeloze cirkelredeneringen. Je hebt taal in de maatschappij nodig tot op een zekere hoogte net zoals je je benen nodig hebt om te wandelen maar je moet je "blabla" ook kunnen afzetten anders wordt je waanzinnig. Het is net zoals een debiel die blijft met zijn voeten trappen als hij op een stoel zit.
U begint over iets anders. U reageert op een bepaald bericht van me met een verwijzing naar polysemie. Graag had ik gezien waar dan die polysemie in dat specifiek bericht zit.

Ik blijf benieuwd!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 11:30   #108
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bijbelstudie, beste. Dan leer je bijvoorbeeld literaire genres herkennen. Een parabel is geen passage uit het boek Numeri. Enzovoort.
Bijbelstudie?

Dat is raar. Want er zijn er veel die zich aan bijbelstudie wagen, en die komen vreemd genoeg tot verschillende conclusies.
Er zijn er zelfs die hun hele leven wijden aan bijbelstudie, en tot de conclusie komen dat alles letterlijk waar is.
Dus uw criterium om te beslissen wat letterlijk waar is, en wat niet, is niet 'waterproof'.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 28 juni 2017 om 11:53.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 12:14   #109
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U begint over iets anders. U reageert op een bepaald bericht van me met een verwijzing naar polysemie. Graag had ik gezien waar dan die polysemie in dat specifiek bericht zit.

Ik blijf benieuwd!
De semantische spelletjes van de clerus zijn zeer gelijkend met die van de poco's. Ze dienen om de massa bepaalde begrippen te interpreteren naar het welbevinden van de machtigen. Woorden zoals "vreemdeling" e.d. krijgen nieuwe vervormingen zoals "autochtoon", "jongeren". Het begrip "vreemdeling" wordt vager en vager zodat mensen niet meer de echte definitie onder ogen kunnen zien in duidelijke taal. Net zoals je dat kan doen met het woord "God" e.d.

Mijn algemene stelregel blijft dan toch dat vermits we ons moeten uitdrukken in taal. (heel de maatschappij draait rond taal.) Dat wie in zeer vage termen begint te spreken (en altijd kogels zit te ontwijken via kronkels) toch niet compleet te vertrouwen is.

Je begint met een roddel en het wordt al totaal gecorrumpeerd door derden die het weer anders interpreteren. Daarom is het altijd beter in duidelijkere taal te spreken...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 12:30   #110
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op de juiste manier.
Dat is geen antwoord ! De vraag wat moeilijk te beantwoorden zeker ? ( net zoals de vraag die ik je daarvoor stelde ? )
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 13:02   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Bijbelstudie?

Dat is raar. Want er zijn er veel die zich aan bijbelstudie wagen, en die komen vreemd genoeg tot verschillende conclusies.
Er zijn er zelfs die hun hele leven wijden aan bijbelstudie, en tot de conclusie komen dat alles letterlijk waar is.
Dus uw criterium om te beslissen wat letterlijk waar is, en wat niet, is niet 'waterproof'.
Echt? Wie komt dan tot de conclusie dat er in de bijbel geen literaire genres bestaan?

U maakt me nu wel bijzonder nieuwsgierig!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 13:02   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
De semantische spelletjes van de clerus zijn zeer gelijkend met die van de poco's. Ze dienen om de massa bepaalde begrippen te interpreteren naar het welbevinden van de machtigen. Woorden zoals "vreemdeling" e.d. krijgen nieuwe vervormingen zoals "autochtoon", "jongeren". Het begrip "vreemdeling" wordt vager en vager zodat mensen niet meer de echte definitie onder ogen kunnen zien in duidelijke taal. Net zoals je dat kan doen met het woord "God" e.d.

Mijn algemene stelregel blijft dan toch dat vermits we ons moeten uitdrukken in taal. (heel de maatschappij draait rond taal.) Dat wie in zeer vage termen begint te spreken (en altijd kogels zit te ontwijken via kronkels) toch niet compleet te vertrouwen is.

Je begint met een roddel en het wordt al totaal gecorrumpeerd door derden die het weer anders interpreteren. Daarom is het altijd beter in duidelijkere taal te spreken...
Ook hier geen enkele toelichting bij uw stelling over mijn reactie. U komt weer af met andere zaken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 13:41   #113
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Voor u.

Voor mij niet, want de spiritualiteit van het geloof maakt dat schijnheiligheid niet compatibel ermee is.
Wat heeft spiritualiteit hiermee te maken? Op welke manier sluit de spiritualiteit van het geloof hypocrisie uit?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 13:43   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wat heeft spiritualiteit hiermee te maken? Op welke manier sluit de spiritualiteit van het geloof hypocrisie uit?
Spiritualiteit is beleving. Je beleeft je godsdienst in getrouwheid, in oprechtheid. Niet in schijnheiligheid. Dat vormt dan een aanfluiting van de basis waarop de spiritualiteit geënt is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 13:54   #115
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Spiritualiteit is beleving. Je beleeft je godsdienst in getrouwheid, in oprechtheid. Niet in schijnheiligheid. Dat vormt dan een aanfluiting van de basis waarop de spiritualiteit geënt is.
Beleven is één zaak. Hypocrisie is een discrepantie tussen de moraal waar men voor staat en de daden die men stelt. Spiritualiteit en hypocrisie zijn m.i. niet noodzakelijk tegengestelden.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 13:55   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Beleven is één zaak. Hypocrisie is een discrepantie tussen de moraal waar men voor staat en de daden die men stelt. Spiritualiteit en hypocrisie zijn m.i. niet noodzakelijk tegengestelden.
Hier ziet u godsdienst slechts een moraliserend systeem, terwijl het veel meer is. Juist het gemis aan spiritualiteit of de oppervlakkigheid ervan zorgt ervoor dat de beleving geen voeling heeft met de kernwaarden. Met alle gevolgen van dien. Dat is trouwens een van de thema's die de huidige paus al meer dan eens heeft aangeraakt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 14:26   #117
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hier ziet u godsdienst slechts een moraliserend systeem, terwijl het veel meer is. Juist het gemis aan spiritualiteit of de oppervlakkigheid ervan zorgt ervoor dat de beleving geen voeling heeft met de kernwaarden. Met alle gevolgen van dien. Dat is trouwens een van de thema's die de huidige paus al meer dan eens heeft aangeraakt.
Je hebt nog steeds geen antwoord kunnen verzinnen op mijn vragen ? Zwak hoor.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 14:32   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Je hebt nog steeds geen antwoord kunnen verzinnen op mijn vragen ? Zwak hoor.
U bent wel vertrouwd met de uitdrukking over de parels en de zwijnen, nietwaar?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 15:40   #119
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U bent wel vertrouwd met de uitdrukking over de parels en de zwijnen, nietwaar?!
Ja, maar dat geeft nog steeds geen antwoord op mijn gestelde vragen. Ik heb zo'n sterk vermoeden dat je hierop geen antwoord durft te geven, gezien de kans groot is dan je dan afgaat als een gieter.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 15:41   #120
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Echt? Wie komt dan tot de conclusie dat er in de bijbel geen literaire genres bestaan?

U maakt me nu wel bijzonder nieuwsgierig!
U antwoordt niet op mijn betoog. Nergens heb ik het over literaire genres. Ik heb het gewoon over welk deel van de bijbel we letterlijk moeten nemen, en welke niet.

Ik heb u gevraagd: wie bepaalt dat? Uw antwoord was: 'bijbelstudie'.

Dat is geen persoon, maar soit!

uw antwoord is zeer vreemd, omdat er geen consensus is tussen al degenen die claimen de bijbel te bestuderen, en daar graag oorlogje willen voor spelen.
En wat nog vreemder is: waarom heeft uw god zo een ambigu boek geschreven? waarom is er al 2000 jaar geen update?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be