Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Peter Van Velthoven (sp.a) - 21 mei tot 27 mei
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Peter Van Velthoven (sp.a) - 21 mei tot 27 mei (°1962) Minister van Werk en Informatisering, in 1985 behaalt hij een licentie in de rechten aan de VUB en een jaar later een bijzondere licentie in fiscaliteit en boekhoudkundig onderzoek aan de RUG.

 
 
Discussietools
Oud 19 mei 2007, 21:44   #1
NO_EPO
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 5 augustus 2004
Berichten: 69
Standaard Waarom een motivatie voor werkhervatting gemaakt die op niemand van toepassing is?

Doorbetaling van canada-dry regeling bij werkhervatting zou een van de motivator voor ouderen om terug aan de slag te gaan. Zo wilde de regering dit in het generatie pact. Gerealiseerd in de wetgeving door een hogere belasting op te leggen aan de werkgever indien hij de regeling niet wilde aanpassen.

Nu in het generatie pact staat dat regelingen van voor 10 oktober 2005 buiten het generatie pact vallen. Ook voor de werkgever. Dus een grote groep canada-dry regelingen van de crisis jaren 2000-2003 valt buiten elke aanmoedigingen voor werkhervatting. In de bedrijven gekend als 50+ of zelfs 48+ regelingen, dat zijn allemaal canada-dry regelingen. Voor hen dus geen doorbetaling bij werkhervatting

Zowat alle canada-dry regeling zijn van voor 10 oktober 2005.
Door de werkgevers niet meer toegepast na 10 oktober 2005 omdat zij na deze datum te duur werd.

Waarom heeft U een motivatie voor werkhervatting gemaakt die op niemand van toepassing is?

Wat er in de wet had moeten staat is een onderscheid maken tussen werkgever en werknemer
Werkgever mag slecht buiten het generatie vallen indien zij de regeling hebben aangepast conform de ideeën van het generatie pact en voorzien in doorbetaling bij werkhervatting. Ook voor regelingen van voor 10 oktober 2005.

Laatst gewijzigd door NO_EPO : 19 mei 2007 om 21:46.
NO_EPO is offline  
Oud 20 mei 2007, 10:32   #2
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Ik vind de benaming "Canada Dry" op zich al belachelijk - blijkbaar gaat het hier om niet meer dan om een compromis tussen de regeringspartijen, dat goed klinkt maar in wezen redelijk inhoudsloos is. Of is er intussen inhoudelijk iets mee gebeurd ? Zijn er mensen die van de "Canada Dry" profiteren ?
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 21 mei 2007, 07:57   #3
NO_EPO
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 5 augustus 2004
Berichten: 69
Standaard

Bij mijn weten zijn er in belgie zowat 100_000 canada-dry regelingen ( ook pseudo- brugpensioen genoemd) en zowat 150_000 echte brugpensioenen.
Wat ik aanklaag is in feite dat het generatie pact,wat het doel had werkhervatting aan te moedigen voor deze 100_000 canada-dry regelingen

In praktijk vallen zij buiten aanmoedigen tot werkhervatting, omdat zij buiten het generatie pact zijn geplaatst.
NO_EPO is offline  
Oud 21 mei 2007, 08:33   #4
NO_EPO
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 5 augustus 2004
Berichten: 69
Standaard

Wat ik ook nog wil opmerken is dat de Canada-dry regeling, vandaag, meestal de jongste ouderen zijn, met een soort van brugpensioen regeling uit de crisis jaren 2000-2003.
Dus ook zij die het meest vatbaar zijn en ook kansen maken tot werkhervatting. Zij zijn vandaag vooraan in vijftig.
Maar niemand van hen heeft recht op doorbetaling van brugpensioen bij werkhervatting. Omdat ale regelingen van voor 10 oktober 2005 buiten het genratie pact heeft geplaatst vooral langs werkgevers kant.

Ik noem dit de blunder in het generatie pact
NO_EPO is offline  
Oud 21 mei 2007, 09:51   #5
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Er zijn ongetwijfeld ook ongelukkigen die vooraan in de 50 zijn en gewoon ontslagen werden zonder een brugpensioen en/ol "canada dry" regeling, mensen die dus een gewone erkloosheidsuitkering krijgen. Is het soms volgens U rechtvaardig dat indien men toevallig in een grotere firma werkt met "herstructureringen" dat men dan bovenop een soortement "brugpensioenregeling" (quasi het doorbetalen van het verdiende loon..) nog eens daarbovenop een nieuwe baan zou kunnen krijgen dank zij bijzondere inspanningen van de VDAB ? Nu is de economische conjunctuur wel wat verbeterd en het heeft er d schijn van dat ook jongere ouderen gemakkelijker aan werk kunnen geraken... maar een dobbel pree voor SOMMIGEN die als jongere oudere werkloos worden lijkt me niet sociaal rechtvaardig. Een systeem van een maximaal begrensde loontoeslag voor iedereen die doordat hij/zij door tegenslag op jongere oudere leeftijd een lager gesalarieerde job "moet" aannnemen lijkt me sociaal rechtvaardiger
e waarschijnlijk financieel haalbaar...
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 21 mei 2007, 11:08   #6
NO_EPO
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 5 augustus 2004
Berichten: 69
Standaard

Wakker blijven handclapping.
Die doorbetaling komt van de vorige werkgever. Hij blijft met een kost zitten bij werkhervatting.
Bij werkhervatting
1) Draagt de man in kwestie terug bij in de sociale zekerheid
2) Kost de man geen werkloosheidsvergoeding aan de maatschappij
Ik kan het niet begrijpen dat onze politiekers dit hebben laten gaan. Terwijl juist zij met dit zeer verstandige idee introduceerde in de media. (remember !!!!)

Laatst gewijzigd door Rudy_The_Mod : 23 mei 2007 om 22:01.
NO_EPO is offline  
Oud 22 mei 2007, 19:00   #7
NO_EPO
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 5 augustus 2004
Berichten: 69
Standaard

Wat ik eigenlijk nog veel ergerlijker vind is het feit dat veel van die canada-dry regelingen , bepalingen bevatten, die betrokkene het recht op een brugpensioen uitkering van de vorige werkgever doet verliezen, indien opnieuw zou willen werken.
Het generatie pact doet daar eveneens niets aan.


Nota
Ik weet dat voor de conventionele brugpensioenen de vakbonden hard aan het werken zijn om dit via een wijziging van de basis CAO in de nationale arbeidsraad op te lossen.
NO_EPO is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be